Η συλλογική λύση για τα NPLs είναι στρατηγικά η ορθότερη για το ελληνικό banking
Παρ΄ ότι στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν στείλει αντικρουόμενα μηνύματα για το πώς αντιλαμβάνονται το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, ωστόσο με βάση αρμόδια πηγή που εκφράζει ορθότερα την επίσημη θέση της κυβέρνησης μας ανέφερε στο bankingnews.gr «οι λύσεις που αναζητούνται έχουν στόχο να διασφαλίσουν τους ρόλους του κράτους μέσω του ΤΧΣ αλλά και των ιδιωτών»
Τι σημαίνει αυτή η προσέγγιση;
Αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση αναζητά τρόπους – και ένας καθαρός τρόπος είναι μέσω των προβληματικών δανείων – να διασφαλίσει και τον ρόλο των ιδιωτών μετόχων στο τραπεζικό σύστημα.
Είναι γεγονός ότι με 100 δισεκ. προβληματικά δάνεια αν τα 30 δισεκ. μεταφέρονταν σε μια bad bank
1)Οι τράπεζες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τα κεφάλαια τους από 7 έως 9 δισεκ. χωρίς αυξήσεις κεφαλαίου.
2)Η μείωση του ενεργητικού – άρα και του μέσου σταθμισμένου ενεργητικού – θα επέφερε σημαντική βελτίωση στους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας με φουλ εφαρμογή της Βασιλείας ΙΙΙ.
Η στάση της κυβέρνησης δείχνει ότι αποδέχεται ένα μεικτό μετοχικό σχήμα στις τράπεζες όπου οι ιδιώτες θα έχουν ενεργό ρόλο στο management και το κράτος ως μέτοχος μειοψηφίας θα εποπτεύει και θα ελέγχει τις διοικήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι στις τράπεζες το ΤΧΣ ελέγχει το 55% και οι ιδιώτες το 45% σε επίπεδο κλάδο με το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτών να συναντάται στην Eurobank 65% περίπου.
Οι ανάγκες για κεφάλαια από DTA και NPLs
Το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα λόγω του DTA – DTC της αναβαλλόμενης φορολογίας δηλαδή, της αύξησης των NPLs και της νέας έξαρσης της οικονομικής κρίσης νοσεί εκ νέου.
Οι ελληνικές τράπεζες σε σύνολο κεφαλαίων την τρέχουσα περίπου 28-29 δισεκ. τα 13 δισεκ. περίπου προέρχονται από το DTA από την αναβαλλόμενη φορολογία και αντιστοιχούν στο 54% με 55% των κεφαλαίων όταν ο αναβαλλόμενος φόρος στις τράπεζες της Νοτίου Ευρώπης πλην Ελλάδος είναι 25% και στην Γερμανία 8%.
Αν ισχύσει ο μέσος όρος της Νοτίου Ευρώπης στο πλαίσιο αλλαγών της αναβαλλόμενης φορολογίας και επικρατήσει το σενάριο της εναρμόνισης, τότε είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες 6,5 με 7 δισεκ. για τις ελληνικές τράπεζες μόνο από την αλλαγή του τρόπου μέτρησης και συμμετοχής στα κεφάλαια του αναβαλλόμενου φόρου.
Αν συμπεριληφθούν οι ανάγκες σε νέα κεφάλαια λόγω αύξησης των προβληματικών δανείων και άλλες παραμέτρους που προκαλεί η οικονομική κρίση οι ανάγκες σε νέο κεφάλαιο μπορεί να κινηθούν μεταξύ 8 δισεκ. στο αισιόδοξο σενάριο και 13 δισεκ. στο πολύ δυσμενές.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει κατανοήσει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα χρειαστούν νέο γύρο ανακεφαλαιοποίησης.
Το ερώτημα είναι ο τρόπος.
Η ελληνική κυβέρνηση στο Brussels Group έχει θέσει θέμα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών μέσω της σύστασης bad bank η οποία θα διαχειριστεί τα προβληματικά δάνεια.
Ωστόσο υπάρχουν διαφωνίες για τον τρόπο χρηματοδότησης και διαφωνίες για τον τρόπο ανακεφαλαιοποίησης.
Η σύσταση bad bank με βάση την κυβέρνηση μπορεί να είναι δύο μορφών, τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας όπου οι τράπεζες μετέφεραν προβληματικά δάνεια τα οποία αγοράστηκαν από την bad bank με μεγάλο discount ή να μετατραπεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σε κάποιας μορφής bad bank και να διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω της bad bank θα μπορούσε να υλοποιηθεί με δύο τρόπους
Α)Η bad bank ή το ΤΧΣ θα μπορούσαν να αγοράσουν προβληματικά δάνεια π.χ. 30 δισεκ. με discount 70% και να πληρώσουν δηλαδή τα δάνεια 30%.
Στα 30 δισεκ. είναι 9 δισεκ. τα οποία θα πρέπει να καταβάλλει η bad bank ή το ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες.
Με τον τρόπο αυτό οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται επιτυχώς χωρίς ΑΜΚ.
Β)Αφαιρώντας από τα στοιχεία ενεργητικού οι τράπεζες π.χ. 30 δισεκ. αυτομάτως μειώνεται το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό που σημαίνει αύξηση των δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στα εξής
1)Ο ESM που ελέγχει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ θα δεχθεί να ανακεφαλαιοποιηθούν οι ελληνικές τράπεζες μέσω της bad bank;
2)Πως θα καλυφθεί το funding gap στις ελληνικές τράπεζες από την πώληση των προβληματικών δανείων;
3)Υπάρχουν και οι αντιρρήσεις ορισμένων τραπεζών που θεωρούν ότι αν πωλήσουν π.χ. 30 δισ προβληματικά δάνεια χάνουν το δικαίωμα ανάκτησης μέρος των κεφαλαίων τους...
Ασθενείς οι τράπεζες
Οι ελληνικές τράπεζες στην Ελλάδα είναι ασθενείς και χρειάζονται θεραπεία σοκ.
Ποια είναι η εικόνα των τραπεζών το 2015;
- 4 τράπεζες διαθέτουν 348 δισεκ. ενεργητικό
- 23-24 δισεκ. κεφάλαια με foul Βασιλεία ΙΙΙ
- 14,5 δισεκ. DTA, αναβαλλόμενο φόρο
- 214 δισεκ. δάνεια
- 132,5 δισεκ. καταθέσεις
- 82 δισεκ. πρωτογενές έλλειμμα ρευστότητας
- 100 δισεκ. πραγματικά NPLs προβληματικά δάνεια
- Ιστορικά χαμηλή απόδοση κεφαλαίων και ενεργητικού
- Το 45% των μετόχων είναι ιδιώτες και 55% το ΤΧΣ
Η θεραπεία σοκ μπορεί να ακούγεται ρηξικέλευθη αλλά δεν είναι.
Ας δώσουμε ορισμένα παραδείγματα.
Α)Η μεμονωμένη αντιμετώπιση των NPLs από τις ελληνικές τράπεζες θα αποδειχθεί φιάσκο.
Τα προβληματικά δάνεια χρειάζονται καθολική και συλλογική αντιμετώπιση.
Τουλάχιστον 30-50 δισεκ. προβληματικών δανείων πρέπει να φύγουν από τις τράπεζες και να πάνε σε bad bank ή στο ΤΧΣ που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε διαχειριστεί NPLs προβληματικών δανείων υπό ειδικούς όρους.
Β)Το έλλειμμα ρευστότητας 82 δισεκ. είναι εντυπωσιακό.
Ας δώσουμε ένα παράδειγμα.
Τον Ιούνιο του 2012 οι καταθέσεις υποχώρησαν στα 150 δισεκ. εν συνεχεία αυξήθηκαν έως τα 164 δισεκ. και τέλη Απριλίου του 2015 έχουν υποχωρήσει στα 132,5 δισεκ. αν αυτό ονομάζεται προοπτική μάλλον κάτι….λάθος κάνουν οι άλλοι.
Γ)Η μετοχική δομή των τραπεζών είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον των τραπεζών.
Το ιδανικό σενάριο θα ήταν οι ιδιώτες να είχαν το 67% και το ΤΧΣ κάτω από 33% ή π.χ. 20%.
Με βάση την τωρινή κατάσταση είναι αδύνατη η ιδιωτικοποίηση.
Ακόμη και αν κυριαρχήσει το μεικτό σχήμα των μετοχικών δομών στις τράπεζες ιδιώτες και κράτος, το κράτος πρέπει να είναι μέτοχος μειοψηφίας 100000%.
Οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση δεν θα δημιουργεί προστιθέμενη αξία.
Δ)Οι τράπεζες ακόμη διάγουν περίοδο επιβίωσης.
Από το 2011 έως το 2015 οι ελληνικές τράπεζες περνούν μακρά περίοδο επιβίωσης.
Προσπαθούν να συντηρηθούν στην ζωή, να επιβιώσουν, δεν μπορούν να συμμετάσχουν σε καμία αναπτυξιακή προσπάθεια.
Ε)Η κερδοφορία και η κατακόρυφη μείωση του ρυθμού αύξησης των προβληματικών δανείων είναι υγεία για τις τράπεζες αλλά αυτό δεν θα συμβεί σε μια χώρα που ακόμη αναζητάει το μέλλον της.
Στ)Ενώ παγκοσμίως οι τραπεζίτες πλήρωσαν για τα λάθη τους, στην Ελλάδα οι τραπεζίτες πλήρωσαν τα λάθη του ελληνικού κράτους.
Το PSI+ ήταν η αυτοκτονία των τραπεζών αλλά όχι η ευθύνη των τραπεζιτών.
Ζ)Το βασικό πρόβλημα των τραπεζών το 2015 είναι ότι δεν έχουν hot story να πουλήσουν στους παγκόσμιους επενδυτές.
Στο παρελθόν είχαν να δείξουν ανάπτυξη, κέρδη 5,5 δισεκ. μερίσματα εντυπωσιακά, χρηματιστηριακές αποδόσεις εντυπωσιακές, απόδοση κεφαλαίου και ενεργητικού ROE και ROA εντυπωσιακές, Βαλκάνια και συγχωνεύσεις.
Διαχείριση των NPLs με συλλογικό τρόπο χωρίς αυξήσεις κεφαλαίου θα μπορούσε να ήταν ένα story χωρίς hot αλλά θα μπορούσε να ήταν story…
(πρώτη ενημέρωση 28 Απριλίου 2015, 08:14)
www.bankingnews.gr
Τι σημαίνει αυτή η προσέγγιση;
Αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση αναζητά τρόπους – και ένας καθαρός τρόπος είναι μέσω των προβληματικών δανείων – να διασφαλίσει και τον ρόλο των ιδιωτών μετόχων στο τραπεζικό σύστημα.
Είναι γεγονός ότι με 100 δισεκ. προβληματικά δάνεια αν τα 30 δισεκ. μεταφέρονταν σε μια bad bank
1)Οι τράπεζες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τα κεφάλαια τους από 7 έως 9 δισεκ. χωρίς αυξήσεις κεφαλαίου.
2)Η μείωση του ενεργητικού – άρα και του μέσου σταθμισμένου ενεργητικού – θα επέφερε σημαντική βελτίωση στους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας με φουλ εφαρμογή της Βασιλείας ΙΙΙ.
Η στάση της κυβέρνησης δείχνει ότι αποδέχεται ένα μεικτό μετοχικό σχήμα στις τράπεζες όπου οι ιδιώτες θα έχουν ενεργό ρόλο στο management και το κράτος ως μέτοχος μειοψηφίας θα εποπτεύει και θα ελέγχει τις διοικήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι στις τράπεζες το ΤΧΣ ελέγχει το 55% και οι ιδιώτες το 45% σε επίπεδο κλάδο με το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτών να συναντάται στην Eurobank 65% περίπου.
Οι ανάγκες για κεφάλαια από DTA και NPLs
Το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα λόγω του DTA – DTC της αναβαλλόμενης φορολογίας δηλαδή, της αύξησης των NPLs και της νέας έξαρσης της οικονομικής κρίσης νοσεί εκ νέου.
Οι ελληνικές τράπεζες σε σύνολο κεφαλαίων την τρέχουσα περίπου 28-29 δισεκ. τα 13 δισεκ. περίπου προέρχονται από το DTA από την αναβαλλόμενη φορολογία και αντιστοιχούν στο 54% με 55% των κεφαλαίων όταν ο αναβαλλόμενος φόρος στις τράπεζες της Νοτίου Ευρώπης πλην Ελλάδος είναι 25% και στην Γερμανία 8%.
Αν ισχύσει ο μέσος όρος της Νοτίου Ευρώπης στο πλαίσιο αλλαγών της αναβαλλόμενης φορολογίας και επικρατήσει το σενάριο της εναρμόνισης, τότε είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες 6,5 με 7 δισεκ. για τις ελληνικές τράπεζες μόνο από την αλλαγή του τρόπου μέτρησης και συμμετοχής στα κεφάλαια του αναβαλλόμενου φόρου.
Αν συμπεριληφθούν οι ανάγκες σε νέα κεφάλαια λόγω αύξησης των προβληματικών δανείων και άλλες παραμέτρους που προκαλεί η οικονομική κρίση οι ανάγκες σε νέο κεφάλαιο μπορεί να κινηθούν μεταξύ 8 δισεκ. στο αισιόδοξο σενάριο και 13 δισεκ. στο πολύ δυσμενές.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει κατανοήσει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα χρειαστούν νέο γύρο ανακεφαλαιοποίησης.
Το ερώτημα είναι ο τρόπος.
Η ελληνική κυβέρνηση στο Brussels Group έχει θέσει θέμα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών μέσω της σύστασης bad bank η οποία θα διαχειριστεί τα προβληματικά δάνεια.
Ωστόσο υπάρχουν διαφωνίες για τον τρόπο χρηματοδότησης και διαφωνίες για τον τρόπο ανακεφαλαιοποίησης.
Η σύσταση bad bank με βάση την κυβέρνηση μπορεί να είναι δύο μορφών, τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας όπου οι τράπεζες μετέφεραν προβληματικά δάνεια τα οποία αγοράστηκαν από την bad bank με μεγάλο discount ή να μετατραπεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σε κάποιας μορφής bad bank και να διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω της bad bank θα μπορούσε να υλοποιηθεί με δύο τρόπους
Α)Η bad bank ή το ΤΧΣ θα μπορούσαν να αγοράσουν προβληματικά δάνεια π.χ. 30 δισεκ. με discount 70% και να πληρώσουν δηλαδή τα δάνεια 30%.
Στα 30 δισεκ. είναι 9 δισεκ. τα οποία θα πρέπει να καταβάλλει η bad bank ή το ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες.
Με τον τρόπο αυτό οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται επιτυχώς χωρίς ΑΜΚ.
Β)Αφαιρώντας από τα στοιχεία ενεργητικού οι τράπεζες π.χ. 30 δισεκ. αυτομάτως μειώνεται το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό που σημαίνει αύξηση των δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στα εξής
1)Ο ESM που ελέγχει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ θα δεχθεί να ανακεφαλαιοποιηθούν οι ελληνικές τράπεζες μέσω της bad bank;
2)Πως θα καλυφθεί το funding gap στις ελληνικές τράπεζες από την πώληση των προβληματικών δανείων;
3)Υπάρχουν και οι αντιρρήσεις ορισμένων τραπεζών που θεωρούν ότι αν πωλήσουν π.χ. 30 δισ προβληματικά δάνεια χάνουν το δικαίωμα ανάκτησης μέρος των κεφαλαίων τους...
Ασθενείς οι τράπεζες
Οι ελληνικές τράπεζες στην Ελλάδα είναι ασθενείς και χρειάζονται θεραπεία σοκ.
Ποια είναι η εικόνα των τραπεζών το 2015;
- 4 τράπεζες διαθέτουν 348 δισεκ. ενεργητικό
- 23-24 δισεκ. κεφάλαια με foul Βασιλεία ΙΙΙ
- 14,5 δισεκ. DTA, αναβαλλόμενο φόρο
- 214 δισεκ. δάνεια
- 132,5 δισεκ. καταθέσεις
- 82 δισεκ. πρωτογενές έλλειμμα ρευστότητας
- 100 δισεκ. πραγματικά NPLs προβληματικά δάνεια
- Ιστορικά χαμηλή απόδοση κεφαλαίων και ενεργητικού
- Το 45% των μετόχων είναι ιδιώτες και 55% το ΤΧΣ
Η θεραπεία σοκ μπορεί να ακούγεται ρηξικέλευθη αλλά δεν είναι.
Ας δώσουμε ορισμένα παραδείγματα.
Α)Η μεμονωμένη αντιμετώπιση των NPLs από τις ελληνικές τράπεζες θα αποδειχθεί φιάσκο.
Τα προβληματικά δάνεια χρειάζονται καθολική και συλλογική αντιμετώπιση.
Τουλάχιστον 30-50 δισεκ. προβληματικών δανείων πρέπει να φύγουν από τις τράπεζες και να πάνε σε bad bank ή στο ΤΧΣ που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε διαχειριστεί NPLs προβληματικών δανείων υπό ειδικούς όρους.
Β)Το έλλειμμα ρευστότητας 82 δισεκ. είναι εντυπωσιακό.
Ας δώσουμε ένα παράδειγμα.
Τον Ιούνιο του 2012 οι καταθέσεις υποχώρησαν στα 150 δισεκ. εν συνεχεία αυξήθηκαν έως τα 164 δισεκ. και τέλη Απριλίου του 2015 έχουν υποχωρήσει στα 132,5 δισεκ. αν αυτό ονομάζεται προοπτική μάλλον κάτι….λάθος κάνουν οι άλλοι.
Γ)Η μετοχική δομή των τραπεζών είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον των τραπεζών.
Το ιδανικό σενάριο θα ήταν οι ιδιώτες να είχαν το 67% και το ΤΧΣ κάτω από 33% ή π.χ. 20%.
Με βάση την τωρινή κατάσταση είναι αδύνατη η ιδιωτικοποίηση.
Ακόμη και αν κυριαρχήσει το μεικτό σχήμα των μετοχικών δομών στις τράπεζες ιδιώτες και κράτος, το κράτος πρέπει να είναι μέτοχος μειοψηφίας 100000%.
Οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση δεν θα δημιουργεί προστιθέμενη αξία.
Δ)Οι τράπεζες ακόμη διάγουν περίοδο επιβίωσης.
Από το 2011 έως το 2015 οι ελληνικές τράπεζες περνούν μακρά περίοδο επιβίωσης.
Προσπαθούν να συντηρηθούν στην ζωή, να επιβιώσουν, δεν μπορούν να συμμετάσχουν σε καμία αναπτυξιακή προσπάθεια.
Ε)Η κερδοφορία και η κατακόρυφη μείωση του ρυθμού αύξησης των προβληματικών δανείων είναι υγεία για τις τράπεζες αλλά αυτό δεν θα συμβεί σε μια χώρα που ακόμη αναζητάει το μέλλον της.
Στ)Ενώ παγκοσμίως οι τραπεζίτες πλήρωσαν για τα λάθη τους, στην Ελλάδα οι τραπεζίτες πλήρωσαν τα λάθη του ελληνικού κράτους.
Το PSI+ ήταν η αυτοκτονία των τραπεζών αλλά όχι η ευθύνη των τραπεζιτών.
Ζ)Το βασικό πρόβλημα των τραπεζών το 2015 είναι ότι δεν έχουν hot story να πουλήσουν στους παγκόσμιους επενδυτές.
Στο παρελθόν είχαν να δείξουν ανάπτυξη, κέρδη 5,5 δισεκ. μερίσματα εντυπωσιακά, χρηματιστηριακές αποδόσεις εντυπωσιακές, απόδοση κεφαλαίου και ενεργητικού ROE και ROA εντυπωσιακές, Βαλκάνια και συγχωνεύσεις.
Διαχείριση των NPLs με συλλογικό τρόπο χωρίς αυξήσεις κεφαλαίου θα μπορούσε να ήταν ένα story χωρίς hot αλλά θα μπορούσε να ήταν story…
(πρώτη ενημέρωση 28 Απριλίου 2015, 08:14)
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών