Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Κινητοποιείται η Νότιος Ευρώπη για αναβαλλόμενo φόρο και NPLs – Eυκαιρία να διασφαλιστούν οι ελληνικές τράπεζες

Κινητοποιείται η Νότιος Ευρώπη για αναβαλλόμενo φόρο και NPLs – Eυκαιρία να διασφαλιστούν οι ελληνικές τράπεζες
Οι τράπεζες είναι καθηλωμένες αφενός λόγω του κινδύνου χρεοκοπίας της Ελλάδος αφετέρου λόγω του τεράστιου βάρους των προβληματικών δανείων ύψους 100 δισεκ.
Η ιταλική κυβέρνηση είναι θορυβημένη τα NPLs έφθασαν στο 9,8% στις ιταλικές τράπεζες και αναζητάει εσπευσμένα συλλογική λύση.
Μάλιστα ο πρωθυπουργός της Ιταλίας, Matteo Renzi προανήγγειλε μέτρα για την αντιμετώπιση των προβληματικών δανείων στις ιταλικές τράπεζες, ωστόσο η λύση της bad bank που προωθεί η Ιταλία προσκρούει στα θέματα κρατικών ενισχύσεων της DGCom της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Αν όμως είναι θορυβημένη η Ιταλική κυβέρνηση για τα NPLs 9,8% επί του συνόλου των δανείων τι θα πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση όπου τα πραγματικά NPLs στις ελληνικές τράπεζες έχουν εκτιναχθεί στα 100 δισεκ. ή 46%;
Οι τραπεζίτες δεν συμφωνούν απόλυτα με την συλλογική λύση των NPLs ωστόσο αν με κάποιο τρόπο οι ελληνικές τράπεζες μπορούσαν να αφαιρέσουν από τους ισολογισμούς τους 30 ή 50 δισεκ. από τα 100 δισεκ. προβληματικά δάνεια και υπήρχε και συμφωνία Ελλάδος με ΕΕ, τότε είναι βέβαιο ότι θα εκτινασσόταν η χρηματιστηριακή αξία του κλάδου.
Οι τράπεζες είναι καθηλωμένες αφενός λόγω του κινδύνου χρεοκοπίας της Ελλάδος αφετέρου λόγω του τεράστιου βάρους των προβληματικών δανείων ύψους 100 δισεκ. ευρώ.
Τα προβληματικά δάνεια κρατούν καθηλωμένες τις τράπεζες ενώ υπάρχει και ζήτημα με τον αναβαλλόμενο φόρο θέμα που απασχολεί Ισπανία και Ιταλία.
Ιταλία και Ισπανία αναφέρει ότι δεν αποτελεί το DTA ο αναβαλλόμενος φόρος κρατική ενίσχυση.
Γενικώς υπάρχει μια κινητοποίηση στην Νότια Ευρώπη τόσο στα θέματα της αναβαλλόμενης φορολογίας όσο και στα NPLs.
Για την Ελλάδα και τις ελληνικές τράπεζες είναι μια μεγάλη ευκαιρία ώστε να διασφαλιστούν άπαξ και η Νότιος Ευρώπη αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την ισχυροποίηση των τραπεζών τους.  

H συλλογική λύση της Bad bank στην Ελλάδα

Η σύσταση bad bank με βάση την κυβέρνηση μπορεί να είναι δύο μορφών, τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας όπου οι τράπεζες μετέφεραν προβληματικά δάνεια τα οποία αγοράστηκαν από την bad bank με μεγάλο discount ή να μετατραπεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σε κάποιας μορφής bad bank και να διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Τα NPLs δηλαδή μη εξυπηρετούμενα δάνεια δηλαδή δάνεια σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών επίσημα φθάνουν τα 83 δισεκ. αλλά στην πραγματικότητα έχουν αγγίξει τα 100 δισεκ. ευρώ.
Τα 100 δισεκ. αντιστοιχούν στο 46% των συνολικών δανείων, που σημαίνει απλά τεράστιο πρόβλημα.
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω της bad bank θα μπορούσε να υλοποιηθεί με δύο τρόπους
Α)Η bad bank ή το ΤΧΣ θα μπορούσαν να αγοράσουν προβληματικά δάνεια π.χ. 30 δισεκ. με discount 70% και να πληρώσουν δηλαδή τα δάνεια 30%.
Στα 30 δισεκ. είναι 9 δισεκ. τα οποία θα πρέπει να καταβάλλει η bad bank ή το ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες.
Με τον τρόπο αυτό οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται επιτυχώς.
Β)Αφαιρώντας από τα στοιχεία ενεργητικού οι τράπεζες π.χ. 30 δισεκ. αυτομάτως μειώνεται το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό που σημαίνει αύξηση των δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στα εξής
1)Ο ESM που ελέγχει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ θα δεχθεί να ανακεφαλαιοποιηθούν οι ελληνικές τράπεζες μέσω της bad bank;
2)Πως θα καλυφθεί το funding gap στις ελληνικές τράπεζες από την πώληση των προβληματικών δανείων;

Η ΕΚΤ και η ΕΕ διαφωνούν

Με βάση ορισμένες πηγές όπως και στο παρελθόν έτσι και στην παρούσα φάση η ΕΚΤ και η ΕΕ διαφωνούν με τον τρόπο της νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Η ΕΚΤ τάσσεται υπέρ του παραδοσιακού τρόπου ανακεφαλαιοποίησης μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που ωστόσο οδηγεί σε bail in με βάση την ντιρεκτίβα 3029 του Αυγούστου του 2013 και σε πλήρη κρατικοποίηση των τραπεζών.
Στο bail in την ζημία θα υποστούν ιδιώτες μέτοχοι και ομολογιούχοι.
Ένα άλλο θέμα το ποιο ουσιώδες είναι αν ο ESM συμφωνεί με τον τρόπο ανακεφαλαιοποίησης που προτείνει η ελληνική κυβέρνηση.
Πάντως γεγονός είναι ότι απαιτείται συλλογική λύση τύπου bad bank – τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας – για να αντιμετωπιστεί το τεράστιο πρόβλημα των προβληματικών δανείων.
Με βάση τραπεζικές εκτιμήσεις, οι τράπεζες θα χρειαστούν να αφαιρέσουν έως 50 δισεκ. προβληματικά δάνεια για να μπορέσουν να εξυγιάνουν δομικά τους ισολογισμούς τους.
Οι τράπεζες μεταφέρουν στους ισολογισμούς τους μόνιμο και αυξανόμενο πρόβλημα περίπου 100 δισεκ. ευρώ από τα προβληματικά δάνεια.
Αυτό αποτελεί ακραία στρέβλωση, ακραία πραγματικά που αν δεν αντιμετωπιστεί συλλογικά θα κρατάει σε ομηρία το ελληνικό banking για πολλά χρόνια.
Οι τράπεζες το 2007 είχαν 14 δισεκ. προβληματικά δάνεια και το 2015 έχουν 100 δισεκ. η σύγκριση δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυσης.

Η ιδέα της ΝΑΜΑ….

Η σύσταση ΝΑΜΑ ωστόσο δεν είναι νέα ιδέα στην Ελλάδα.
Στην Ιρλανδία είχε συσταθεί NAMA όπου οι ιρλανδικές τράπεζες τοποθέτησαν 72 δισεκ. στεγαστικά δάνεια πριν περίπου 5χρόνια.
Το 2012 εξετάστηκε στην Ελλάδα το ενδεχόμενο σύστασης ΝΑΜΑ αλλά η Τρόικα το είχε απορρίψει καθώς πρόβαλε το επιχείρημα ότι το μοντέλο ΝΑΜΑ τύπου Ιρλανδίας είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητας.
Η ΝΑΜΑ είναι ένα είδος bad bank.
Το θέμα των  NPLs δηλαδή non performing loan των μη εξυπηρετούμενων δανείων άνω των 90 ημερών αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για το ελληνικό banking.
Το 2007 με 210 δισεκ. δάνεια οι τράπεζες είχαν 6,5% NPLs ή 14 δισεκ. ευρώ και το 2014 με 214 δισεκ. δάνεια εμφανίζουν NPLs σε επίπεδο ομίλων 84 δισεκ. ή πραγματικά 100 δισ.
Η παρελθούσα πρόταση στηριζόταν στην εξής λογική.
Να δημιουργηθεί μια bad bank στην Ελλάδα τύπου NAMA όπου θα υπαχθούν μόνο τα στεγαστικά προβληματικά δάνεια και τα προβληματικά δάνεια προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Θα μπορούσαν να υπαχθούν 30 δισεκ. ευρώ προβληματικά χωρίς τα εταιρικά δάνεια που αποτελούν σύνθετες περιπτώσεις και δεν εξετάζεται η τοποθέτηση τους σε bad bank.
Τα προβληματικά δάνεια που θα μπορούσαν να υπαχθούν στην ΝΑΜΑ – bad bank θα λάμβαναν υπόψη το εξής κριτήριο.
Το δάνειο μείον η πρόβλεψη και με ένα discount.
Δηλαδή η ΝΑΜΑ ένα προβληματικό δάνειο 1 εκατ ευρώ και με πρόβλεψη π.χ. 500 χιλ ευρώ θα μπορούσε να το αποκτήσει με 300 χιλιάδες ευρώ.
Η ΝΑΜΑ δεν χρειάζεται κεφάλαια πρωτογενώς αλλά αν απαιτηθούν θα μπορούσε να τα εισφέρει είτε το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είτε συνδυαστικά το ΤΧΣ με κεφάλαια ιδιωτών που θα μπορούσαν να επενδύσουν στην αξιοποίηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Η συμμετοχή ιδιωτών λόγω της δραματικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας έχει οριστικά αποκλειστεί.
Η ιδέα της ΝΑΜΑ είναι μεν ενδιαφέρουσα αλλά πρέπει να σταθμιστούν όλες οι παράμετροι οι θετικές και οι αρνητικές.
Στις θετικές θα ήταν ότι 30-35 δισεκ. προβληματικά δάνεια θα έφευγαν από τους ισολογισμούς των τραπεζών εξέλιξη εντυπωσιακά σημαντική αλλά υπάρχουν και αρνητικές το όφελος των ελληνικών τραπεζών από την δυνητική αξιοποίηση των NPLs θα ελαχιστοποιηθεί και το κυριότερο ποιος θα βάλει τα κεφάλαια του εγχειρήματος.

Η μεγάλη πρόκληση του DTA της αναβαλλόμενης φορολογίας

Οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια πρόκληση που ονομάζεται DTA δηλαδή αναβαλλόμενη φορολογία.
Οι ελληνικές τράπεζες σε σύνολο κεφαλαίων 29,3 δισεκ. έχουν 15,1 δισεκ. ευρώ αναβαλλόμενη φορολογία.
Αυτό σημαίνει ότι το 52% περίπου των κεφαλαίων προέρχεται από την αναβαλλόμενη φορολογία.
Βέβαια υπάρχει μια διχογνωμία ποιο ύψος της αναβαλλόμενης φορολογίας προσμετράται στα κεφάλαια τα 15,1 δισεκ. του συνόλου της αναβαλλόμενης φορολογίας τα 13,4 δισεκ. ή 9,8 δισεκ;
Ας υποθέσουμε ότι προσμετρώνται και τα 15,1 δισεκ. της αναβαλλόμενης φορολογίας στα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών.
Δηλαδή το DTA φθάνει στο 52%.
Αν συγκρίνουμε την συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών με τον μέσο όρο των τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης προκύπτει ότι ο αναβαλλόμενος φόρος αντιστοιχεί στο 25% των κεφαλαίων τους και αν συγκριθεί με τις Γερμανικές τράπεζες φθάνει στο 8%.
Τι σημαίνει αυτό;
Αν υιοθετηθεί ο μέσος όρος των χωρών της Νοτίου Ευρώπης τότε η ζημία που θα υποστούν οι ελληνικές τράπεζες αγγίζει τα -7,5 δισεκ. ευρώ.
Αν η συμμετοχή του DTA από 15,1 δισεκ. στα υφιστάμενα κεφάλαια μειωθεί στα 7,5 δισεκ. αυτομάτως ο αναβαλλόμενος φόρος από 52% στα συνολικά κεφάλαια μειώνεται στο 25%.
Με βάση το Γερμανικό μοντέλο δηλαδή DTA 8% στα κεφάλαια των τραπεζών η κεφαλαιακή ζημία για τις τράπεζες φθάνει τα 12,7 δισεκ.
Θα πρέπει να σημειωθεί κατά τρόπο ξεκάθαρο και σαφή ότι οι παράμετροι που αναφέρουμε τελούν υπό ένα όρο.
Να μην μειωθούν περαιτέρω τα ίδια κεφάλαια των τραπεζών.
Κάθε μείωση κεφαλαίου στις τράπεζες λόγω ύφεσης ή NPLs αυξάνει την συμμετοχή του DTA ως ποσοστό επί των συνολικών κεφαλαίων.
Ποιο είναι το συμπέρασμα;
Με τον ένα ή άλλο τρόπο οι ελληνικές τράπεζες είναι 100% βέβαιο ότι θα υποχρεωθούν να υλοποιήσουν αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου λόγω DTA, λόγω NPLs και λόγω ύφεσης και εκτροχιασμού των στόχων εσόδων των τραπεζών.

Τράπεζες

Εθνική

Alpha

Eurobank

Πειραιώς

Κεφάλαια 2014 Βασιλ. ΙΙΙ

5,7 δισ

7,3 δισεκ

4,11 δισ

6,9 ή 6,5 δισ

CT1 Βασιλ. ΙΙΙ

8,1%

13%

10,5%

11,2%

Συνολικά κεφάλαια 2014

8,2 δισ

7,6 δισ

6,3 δισ

7,2 δισ

Κεφάλαια 6μηνου 2014

9,4 δισ

8,6 δισ.

6,54 δισ

8,9 δισ

DTA για το 2014

3,7 δισ

3,6 δισ

3,8 δισ

4 δισ

Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης