Μια ενδιαφέρουσα ανάλυση, για τις διαφορές Ελλάδος - δανειστών, για τους κινδύνους, τα εναλλακτικά σενάρια....και το μέλλον
Το Σάββατο στις 27 Ιουνίου στις 15:00 ώρα Ελλάδος οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα συναντηθούν για πέμπτη φορά σε διάστημα λίγων ημερών, για να συζητήσουν για το μέλλον της Ελλάδας.
Πολλοί θεωρούν ότι είναι η τελευταία ευκαιρία.
Το Open Europe παρουσιάζει όλα όσα πρέπει να ξέρετε γι΄ αυτό το κρίσιμο Σαββατοκύριακο.
Ποιες είναι οι κύριες διαφορές ανάμεσα στην Ελλάδα και τους πιστωτές;
Ένα βασικό πρόβλημα που διαπιστώθηκε σε όλα τα Eurogroup ήταν η έλλειψη σαφούς σχεδίου και κοινής πρότασης.
Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, η συμφωνία δεν μπορούσε να επιτευχθεί καθώς προέκυπταν αποκλίσεις μεταξύ των προτάσεων των τριών θεσμικών οργάνων (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΚΤ και ΔΝΤ) και της Ελλάδας.
Οι υπουργοί οικονομικών δεν είχαν κοινή πρόταση θεσμών – Ελλάδος και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία.
Το Eurogroup ζητούσε συμφωνία με τους θεσμούς, η Ελλάδα ζητούσε πολιτική λύση και….παρέρχονταν τα Eurogroup χωρίς συμφωνία.
Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ των δύο προτάσεων που υποβλήθηκαν εκ νέου Ελλάδος και πιστωτών;
Συντάξεις – Με μια μεγάλη παραχώρηση προς τους πιστωτές, η Ελλάδα συμφώνησε να αυξήσει τα όρια συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια μέχρι το 2022.
Να θυμίσουμε ότι η αρχική ημερομηνία στόχος που έχει τεθεί από την ελληνική κυβέρνηση ήταν το 2036.
Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να θέλει να αυξήσει τις εργοδοτικές εισφορές για τις κύριες συντάξεις και επιμένει στην αντικατάσταση – όχι στην κατάργηση, όπως απαιτείται από τα θεσμικά όργανα – της επιχορήγησης αλληλεγγύης για τους συνταξιούχους.
ΦΠΑ - Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει να αυξήσει επιπλέον 0,93% του ΑΕΠ ετησίως τα έσοδα από τη μεταρρύθμιση του ΦΠΑ, από 0,74% που ήταν η προηγούμενη πρότασή της.
Η νέα ελληνική πρόταση είναι πιο κοντά στο 1% που απαιτείται από τα θεσμικά όργανα.
Η Ελλάδα φαίνεται επίσης να έχουν συμφωνήσει να αυξήσει το ΦΠΑ στα εστιατόρια στο 23%, αλλά θέλει να κρατήσει την έκπτωση 30% ΦΠΑ για τα νησιά.
Το ΦΠΑ στα νησιά αποτελεί κόκκινη γραμμή για τους ΑΝΕΛ που συμμετέχουν στην ελληνική κυβέρνηση, όμως τα θεσμικά όργανα θέλουν να το καταργήσουν.
Διαφωνία παραμένει επίσης και στον συντελεστή ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία.
Η ελληνική κυβέρνηση θέλει 13%, τα θεσμικά όργανα επιμένουν για 23%.
Ωστόσο, φαίνεται ότι τα θεσμικά όργανα συμφώνησαν να υπάρξει ένας πολύ χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ 6% για τα φαρμακευτικά προϊόντα, βιβλία και θέατρα.
Φορολογία - Η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει να αυξήσει τον φορολογική συντελεστή στις επιχειρήσεις στο 28% από 29% που ήταν η αρχική ελληνική πρόταση, συμφωνόντας με την πρόταση των θεσμών.
Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να θέλει να εφαρμόσει μια εισφορά εφάπαξ 12% επί των εταιρικών κερδών άνω των 500 χιλ ευρώ για το 2015.
Οι θεσμοί διαφωνούν με την εφάπαξ εισφορά για τα κέρδη πάνω από 500 χιλ ευρώ.
Στρατιωτικές δαπάνες - Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει τις στρατιωτικές δαπάνες κατά 200 εκατ. ευρώ.
Τα θεσμικά όργανα ζητούν 400 εκατ.
Το θέμα αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ρήγμα στο εσωτερικό του κυβερνώντος συνασπισμού στην Ελλάδα, λόγω των ΑΝΕΛ.
Από πού θα προέλθουν τα έσοδα;
Αν πάμε πίσω στο αρχικό πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι η πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για την Ελλάδα δεν υπάρχει.
Το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης έχει καταρρεύσει.
Στον τελευταίο γύρο των συνομιλιών, η ελληνική κυβέρνηση έχει κάνει ένα ακόμη μεγάλο βήμα σύγκλισης με τις θέσεις των πιστωτών για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και έχει επίσης προβεί σε περαιτέρω παραχωρήσεις όσον αφορά τη μεταρρύθμιση του ΦΠΑ.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, η Ελλάδα έχει, επίσης, μετριάσει τη στάση της σχετικά με μια σειρά θεμάτων - από τη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, έως την ανάγκη για ελάφρυνση του χρέους (αν και το χρέος παραμένει στα βασικά αιτήματα της ελληνικής κυβέρνησης).
Υπήρξαν κάποιες παραχωρήσεις από τα θεσμικά όργανα, για παράδειγμα σχετικά με τους πρωταρχικούς δημοσιονομικούς στόχους και το πρωτογενές πλεόνασμα.
Για τον Αλέξη Τσίπρα, τα περιθώρια περαιτέρω παραχωρήσεων θα σημάνουν και την πλήρη εγκατάλειψη των κυβερνητικών του θέσεων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ απορρίπτει οποιαδήποτε περαιτέρω αλλαγή στις συντάξεις, ενώ οι ΑΝΕΛ τάσσονται ενάντια στις εκπτώσεις του ΦΠΑ για τα ελληνικά νησιά και τη μείωση των αμυντικών δαπανών.
Φαίνεται πιθανό ότι, εάν Τσίπρας αναγκαστεί να κάνει και άλλες παραχωρήσεις, η ελληνική κυβέρνηση θα προσφύγει πάλι σε εκλογές ή θα καταφύγει σε δημοψήφισμα
Μπορεί να υπάρξει συμφωνία
Υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το αν μπορεί να υπάρξει παράταση του ελληνικού προγράμματος.
Έχει παρατηρηθεί ότι κάθε φορά που υπάρχει πιθανότητα για συμφωνία, η Ευρώπη κάνει πίσω και….η συμφωνία απομακρύνεται.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η επέκταση του ελληνικού προγράμματος θα είναι για 5 μήνες μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου του 2015.
Η χρηματοδότηση φθάνει τα 15,3 δισεκ.
Από θα μπορούσαν να βρεθούν τα 15,3 δισεκ.;
Από την δόση των 7,2 δισεκ (που αποτελείται από SPM και ANFA τα κέρδη των ομολόγων καθώς και από το δάνειο του ΔΝΤ) καθώς και τα 10,9 δισεκ από το τρέχον πακέτο διάσωσης που προορίζονταν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τα οποία μεταφέρθηκαν από το ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στον ESM.
Η χρηματοδότηση θα κατανέμεται ανάλογα με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων.
Η συμφωνία θα επιτρέψει επίσης στην ΕΚΤ να αλλάξει η χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών από την έκτακτη ενίσχυση ρευστότητας (ELA) με την άμεση παροχής ρευστότητας που είναι φθηνότερη.
Το ELA κοστίζει 1,5% και η άμεση άντληση ρευστότητας 0,05%
Ενδέχεται επίσης να υπάρξει και αύξηση του ποσού του βραχυπρόθεσμου χρέους (έντοκα γραμμάτια), το οποίο η Ελλάδα μπορεί να εκδίδει και οι τράπεζες θα μπορούν να αγοράζουν.
Τα έντοκα στην Ελλάδα είναι 14,9 δισεκ. και θα μπορούσαν να φθάσουν στα 17 με 18 δισεκ.
Όμως άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη.
Εάν τα κεφάλαια που είχαν σχεδιαστεί να κατευθυνθούν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς, αυτό θα σήμαινε ότι πρέπει να επαναδιατυπωθεί η Σύμβαση Διευκόλυνσης Οικονομικής Ενίσχυσης και όχι απλά να υπάρξει μια επέκταση του ελληνικού προγράμματος.
Συνήθως, μια τέτοια διαδικασία θα ήταν πολύ δύσκολο να συμφωνηθεί γιατί απαιτούνται εγκρίσεις από όλα τα κοινοβούλια της Ευρωζώνης.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους αυτή η επιλογή δηλαδή τα κεφάλαια του ΤΧΣ τα 10,9 δισεκ. δεν χρησιμοποιήθηκαν για άλλους σκοπούς το προηγούμενο διάστημα.
Αξιολογείται αν μπορεί να υπάρξει κάποια νέα φόρμουλα.
Η Ελληνική πλευρά απέρριψε επίσημα την πρόταση παράτασης και τον σχεδιασμό της χρηματοδότησης.
Όμως όποια συμφωνία υπάρξει θα αντιμετωπίσει πολιτικές προκλήσεις.
Θα πρέπει να περάσει γρήγορα από το ελληνικό κοινοβούλιο, καθώς και από άλλα κοινοβούλια της Ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένης και της Γερμανικής Bundestag.
Η Γερμανία δεν θα ενέκρινε οποιαδήποτε επέκταση ή χρηματοδότηση έως ότου οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις θεσπιστούν με νόμο στην Ελλάδα.
Τι θα συμβεί αν δεν υπάρχει συμφωνία το Σάββατο 27 Ιουνίου;
Για πολλούς υπουργούς Οικονομικών το Eurogroup στις 27 Ιουνίου είναι μια τελευταία ευκαιρία να υπάρξει συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και δανειστών.
Βέβαια μέχρι τώρα έχουν δοθεί αμέτρητες προθεσμίες πάντα θεωρούνταν κρίσιμες ή τελευταία ευκαιρία και πάντα προέκυπτε….μια νέα ευκαιρία.
Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι πιστωτές έχουν αρχίσει να εργάζονται για το «σχέδιο Β» σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία ...
Capital controls κεφαλαιακοί έλεγχοι
Εάν δεν υπάρξει συμφωνία στις 27 Ιουνίου, είναι δύσκολο να οι ελληνικές τράπεζες να ανοίξουν την Δευτέρα 29 Ιουνίου κανονικά, χωρίς δηλαδή να επιβάλλουν κεφαλαιακούς ελέγχους στις καταθέσεις.
Μια τέτοια απόφαση απαιτεί μια με δύο ημέρες για να υλοποιηθεί και ίσως – αν δεν υπάρχει συμφωνία – με απόφαση της εποπτικής αρχής να θεωρηθεί η Δευτέρα 29 Ιουνίου τραπεζική αργία και να μην ανοίξουν οι τράπεζες.
Οι εκροές καταθέσεων συνεχίζονται ενώ τον Ιούνιο έφθασαν τα 7 δισεκ. ευρώ.
Θα ήταν εξαιρετικά ισχυρό το σοκ για την ελληνική οικονομία από την επιβολή capital controls αλλά επίσης δεν θα πρέπει να θεωρείται ότι είναι εύκολο να επιβληθούν.
Το πιο σημαντικό όμως, είναι δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό γιατί η ελληνική κυβέρνηση να θέσει τη Ελλάδα σε μια τόσο μεγάλη και επικίνδυνη περιπέτεια, εκτός εάν υπήρχε σαφής στόχος στον ορίζοντα.
Ως εκ τούτου, εκτός εάν η συμφωνία είναι κοντά, θα μπορούσαν να επιβληθούν capital controls στις ελληνικές τράπεζες για να αποτραπεί το Grexit.
Τι θα συμβεί με το ΔΝΤ
Χωρίς συμφωνία και εκταμίευση των πόρων, είναι πολύ πιθανό ότι η Ελλάδα να μην μπορεί να καταβάλλει τα 1,53 δισεκ. προς το ΔΝΤ στις 30 Ιουνίου.
Η επικεφαλής του ΔΝΤ η Lagarde, μαζί με άλλους εκπροσώπους του ΔΝΤ έχουν προειδοποιήσει ότι πιθανόν να ενημερώσουν το ΔΣ άμεσα και δεν θα κάνουν χρήση της διαδικασίας κατά την οποία μια δόση που δεν πληρώνεται γίνεται ληξιπρόθεσμη και το ΔΝΤ σε διάστημα 30 ημερών συνεδριάζει για να αποφασίσει για τις περαιτέρω κινήσεις του.
Εσχάτως όμως άλλα στελέχη του ΔΝΤ άφησαν να εννοηθεί ότι μπορεί να υπάρξει μια μικρή παράταση.
Οι οίκοι αξιολόγησης και πιστοληπτικής ικανότητας έχουν αναφέρει ότι μη έγκαιρη πληρωμή του ΔΝΤ δεν θα αποτελούσε default, ούτε θα οδηγήσει σε στάση πληρωμών στα ομόλογα ή στα δάνεια της Ευρωζώνης (εκτός εάν η Ευρωζώνη με πολιτικά κριτήρια το αποφασίσει)
Το μεγάλο θέμα θα ήταν αν η ΕΚΤ σταματήσει να αυξάνει το όριο του ELA ή ακόμα και διακόψει το πρόγραμμα επείγουσας παροχής ρευστότητας (ELA) στις ελληνικές τράπεζες.
Ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ Vitor Constancio έχει δήλωσε ότι αν δεν αποπληρωθεί το ΔΝΤ δεν θα επηρεαστούν κατ 'ανάγκη οι τράπεζες και το ELA.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία ωστόσο θα είναι πολύ δύσκολο για την ΕΚΤ να συνεχίσει να στηρίζει το τραπεζικό σύστημα της Ελλάδος.
Ωστόσο η ΕΚΤ δεν θα ήθελε να είναι ο μηχανισμός που θα ενεργοποιούσε το Grexit.
Για να ειπωθεί ρεαλιστικά.
Η συμφωνία θα είναι οριακά καλύτερη από καμία συμφωνία, αλλά είναι πιθανό να είναι μια βραχυχρόνια συμφωνία και σε λίγους μήνες πάλι να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία τότε όλη η ευρωζώνη και βεβαίως η Ελλάδα μπαίνει σε αχαρτογράφητα νερά.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορεί το πλοίο να πλοηγηθεί στα αχαρτογράφητα νέρα....αλλά θα είναι δραματικά επώδυνη έως χαοτική εξέλιξη για την ελληνική οικονομία.
Μεταφραστική επιμέλεια Πέτρος Λαζάρου
www.bankingnews.gr
Πολλοί θεωρούν ότι είναι η τελευταία ευκαιρία.
Το Open Europe παρουσιάζει όλα όσα πρέπει να ξέρετε γι΄ αυτό το κρίσιμο Σαββατοκύριακο.
Ποιες είναι οι κύριες διαφορές ανάμεσα στην Ελλάδα και τους πιστωτές;
Ένα βασικό πρόβλημα που διαπιστώθηκε σε όλα τα Eurogroup ήταν η έλλειψη σαφούς σχεδίου και κοινής πρότασης.
Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, η συμφωνία δεν μπορούσε να επιτευχθεί καθώς προέκυπταν αποκλίσεις μεταξύ των προτάσεων των τριών θεσμικών οργάνων (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΚΤ και ΔΝΤ) και της Ελλάδας.
Οι υπουργοί οικονομικών δεν είχαν κοινή πρόταση θεσμών – Ελλάδος και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία.
Το Eurogroup ζητούσε συμφωνία με τους θεσμούς, η Ελλάδα ζητούσε πολιτική λύση και….παρέρχονταν τα Eurogroup χωρίς συμφωνία.
Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ των δύο προτάσεων που υποβλήθηκαν εκ νέου Ελλάδος και πιστωτών;
Συντάξεις – Με μια μεγάλη παραχώρηση προς τους πιστωτές, η Ελλάδα συμφώνησε να αυξήσει τα όρια συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια μέχρι το 2022.
Να θυμίσουμε ότι η αρχική ημερομηνία στόχος που έχει τεθεί από την ελληνική κυβέρνηση ήταν το 2036.
Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να θέλει να αυξήσει τις εργοδοτικές εισφορές για τις κύριες συντάξεις και επιμένει στην αντικατάσταση – όχι στην κατάργηση, όπως απαιτείται από τα θεσμικά όργανα – της επιχορήγησης αλληλεγγύης για τους συνταξιούχους.
ΦΠΑ - Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει να αυξήσει επιπλέον 0,93% του ΑΕΠ ετησίως τα έσοδα από τη μεταρρύθμιση του ΦΠΑ, από 0,74% που ήταν η προηγούμενη πρότασή της.
Η νέα ελληνική πρόταση είναι πιο κοντά στο 1% που απαιτείται από τα θεσμικά όργανα.
Η Ελλάδα φαίνεται επίσης να έχουν συμφωνήσει να αυξήσει το ΦΠΑ στα εστιατόρια στο 23%, αλλά θέλει να κρατήσει την έκπτωση 30% ΦΠΑ για τα νησιά.
Το ΦΠΑ στα νησιά αποτελεί κόκκινη γραμμή για τους ΑΝΕΛ που συμμετέχουν στην ελληνική κυβέρνηση, όμως τα θεσμικά όργανα θέλουν να το καταργήσουν.
Διαφωνία παραμένει επίσης και στον συντελεστή ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία.
Η ελληνική κυβέρνηση θέλει 13%, τα θεσμικά όργανα επιμένουν για 23%.
Ωστόσο, φαίνεται ότι τα θεσμικά όργανα συμφώνησαν να υπάρξει ένας πολύ χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ 6% για τα φαρμακευτικά προϊόντα, βιβλία και θέατρα.
Φορολογία - Η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει να αυξήσει τον φορολογική συντελεστή στις επιχειρήσεις στο 28% από 29% που ήταν η αρχική ελληνική πρόταση, συμφωνόντας με την πρόταση των θεσμών.
Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να θέλει να εφαρμόσει μια εισφορά εφάπαξ 12% επί των εταιρικών κερδών άνω των 500 χιλ ευρώ για το 2015.
Οι θεσμοί διαφωνούν με την εφάπαξ εισφορά για τα κέρδη πάνω από 500 χιλ ευρώ.
Στρατιωτικές δαπάνες - Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει τις στρατιωτικές δαπάνες κατά 200 εκατ. ευρώ.
Τα θεσμικά όργανα ζητούν 400 εκατ.
Το θέμα αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ρήγμα στο εσωτερικό του κυβερνώντος συνασπισμού στην Ελλάδα, λόγω των ΑΝΕΛ.
Από πού θα προέλθουν τα έσοδα;
Αν πάμε πίσω στο αρχικό πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι η πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για την Ελλάδα δεν υπάρχει.
Το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης έχει καταρρεύσει.
Στον τελευταίο γύρο των συνομιλιών, η ελληνική κυβέρνηση έχει κάνει ένα ακόμη μεγάλο βήμα σύγκλισης με τις θέσεις των πιστωτών για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και έχει επίσης προβεί σε περαιτέρω παραχωρήσεις όσον αφορά τη μεταρρύθμιση του ΦΠΑ.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, η Ελλάδα έχει, επίσης, μετριάσει τη στάση της σχετικά με μια σειρά θεμάτων - από τη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, έως την ανάγκη για ελάφρυνση του χρέους (αν και το χρέος παραμένει στα βασικά αιτήματα της ελληνικής κυβέρνησης).
Υπήρξαν κάποιες παραχωρήσεις από τα θεσμικά όργανα, για παράδειγμα σχετικά με τους πρωταρχικούς δημοσιονομικούς στόχους και το πρωτογενές πλεόνασμα.
Για τον Αλέξη Τσίπρα, τα περιθώρια περαιτέρω παραχωρήσεων θα σημάνουν και την πλήρη εγκατάλειψη των κυβερνητικών του θέσεων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ απορρίπτει οποιαδήποτε περαιτέρω αλλαγή στις συντάξεις, ενώ οι ΑΝΕΛ τάσσονται ενάντια στις εκπτώσεις του ΦΠΑ για τα ελληνικά νησιά και τη μείωση των αμυντικών δαπανών.
Φαίνεται πιθανό ότι, εάν Τσίπρας αναγκαστεί να κάνει και άλλες παραχωρήσεις, η ελληνική κυβέρνηση θα προσφύγει πάλι σε εκλογές ή θα καταφύγει σε δημοψήφισμα
Μπορεί να υπάρξει συμφωνία
Υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το αν μπορεί να υπάρξει παράταση του ελληνικού προγράμματος.
Έχει παρατηρηθεί ότι κάθε φορά που υπάρχει πιθανότητα για συμφωνία, η Ευρώπη κάνει πίσω και….η συμφωνία απομακρύνεται.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η επέκταση του ελληνικού προγράμματος θα είναι για 5 μήνες μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου του 2015.
Η χρηματοδότηση φθάνει τα 15,3 δισεκ.
Από θα μπορούσαν να βρεθούν τα 15,3 δισεκ.;
Από την δόση των 7,2 δισεκ (που αποτελείται από SPM και ANFA τα κέρδη των ομολόγων καθώς και από το δάνειο του ΔΝΤ) καθώς και τα 10,9 δισεκ από το τρέχον πακέτο διάσωσης που προορίζονταν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τα οποία μεταφέρθηκαν από το ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στον ESM.
Η χρηματοδότηση θα κατανέμεται ανάλογα με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων.
Η συμφωνία θα επιτρέψει επίσης στην ΕΚΤ να αλλάξει η χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών από την έκτακτη ενίσχυση ρευστότητας (ELA) με την άμεση παροχής ρευστότητας που είναι φθηνότερη.
Το ELA κοστίζει 1,5% και η άμεση άντληση ρευστότητας 0,05%
Ενδέχεται επίσης να υπάρξει και αύξηση του ποσού του βραχυπρόθεσμου χρέους (έντοκα γραμμάτια), το οποίο η Ελλάδα μπορεί να εκδίδει και οι τράπεζες θα μπορούν να αγοράζουν.
Τα έντοκα στην Ελλάδα είναι 14,9 δισεκ. και θα μπορούσαν να φθάσουν στα 17 με 18 δισεκ.
Όμως άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη.
Εάν τα κεφάλαια που είχαν σχεδιαστεί να κατευθυνθούν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς, αυτό θα σήμαινε ότι πρέπει να επαναδιατυπωθεί η Σύμβαση Διευκόλυνσης Οικονομικής Ενίσχυσης και όχι απλά να υπάρξει μια επέκταση του ελληνικού προγράμματος.
Συνήθως, μια τέτοια διαδικασία θα ήταν πολύ δύσκολο να συμφωνηθεί γιατί απαιτούνται εγκρίσεις από όλα τα κοινοβούλια της Ευρωζώνης.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους αυτή η επιλογή δηλαδή τα κεφάλαια του ΤΧΣ τα 10,9 δισεκ. δεν χρησιμοποιήθηκαν για άλλους σκοπούς το προηγούμενο διάστημα.
Αξιολογείται αν μπορεί να υπάρξει κάποια νέα φόρμουλα.
Η Ελληνική πλευρά απέρριψε επίσημα την πρόταση παράτασης και τον σχεδιασμό της χρηματοδότησης.
Όμως όποια συμφωνία υπάρξει θα αντιμετωπίσει πολιτικές προκλήσεις.
Θα πρέπει να περάσει γρήγορα από το ελληνικό κοινοβούλιο, καθώς και από άλλα κοινοβούλια της Ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένης και της Γερμανικής Bundestag.
Η Γερμανία δεν θα ενέκρινε οποιαδήποτε επέκταση ή χρηματοδότηση έως ότου οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις θεσπιστούν με νόμο στην Ελλάδα.
Τι θα συμβεί αν δεν υπάρχει συμφωνία το Σάββατο 27 Ιουνίου;
Για πολλούς υπουργούς Οικονομικών το Eurogroup στις 27 Ιουνίου είναι μια τελευταία ευκαιρία να υπάρξει συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και δανειστών.
Βέβαια μέχρι τώρα έχουν δοθεί αμέτρητες προθεσμίες πάντα θεωρούνταν κρίσιμες ή τελευταία ευκαιρία και πάντα προέκυπτε….μια νέα ευκαιρία.
Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι πιστωτές έχουν αρχίσει να εργάζονται για το «σχέδιο Β» σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία ...
Capital controls κεφαλαιακοί έλεγχοι
Εάν δεν υπάρξει συμφωνία στις 27 Ιουνίου, είναι δύσκολο να οι ελληνικές τράπεζες να ανοίξουν την Δευτέρα 29 Ιουνίου κανονικά, χωρίς δηλαδή να επιβάλλουν κεφαλαιακούς ελέγχους στις καταθέσεις.
Μια τέτοια απόφαση απαιτεί μια με δύο ημέρες για να υλοποιηθεί και ίσως – αν δεν υπάρχει συμφωνία – με απόφαση της εποπτικής αρχής να θεωρηθεί η Δευτέρα 29 Ιουνίου τραπεζική αργία και να μην ανοίξουν οι τράπεζες.
Οι εκροές καταθέσεων συνεχίζονται ενώ τον Ιούνιο έφθασαν τα 7 δισεκ. ευρώ.
Θα ήταν εξαιρετικά ισχυρό το σοκ για την ελληνική οικονομία από την επιβολή capital controls αλλά επίσης δεν θα πρέπει να θεωρείται ότι είναι εύκολο να επιβληθούν.
Το πιο σημαντικό όμως, είναι δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό γιατί η ελληνική κυβέρνηση να θέσει τη Ελλάδα σε μια τόσο μεγάλη και επικίνδυνη περιπέτεια, εκτός εάν υπήρχε σαφής στόχος στον ορίζοντα.
Ως εκ τούτου, εκτός εάν η συμφωνία είναι κοντά, θα μπορούσαν να επιβληθούν capital controls στις ελληνικές τράπεζες για να αποτραπεί το Grexit.
Τι θα συμβεί με το ΔΝΤ
Χωρίς συμφωνία και εκταμίευση των πόρων, είναι πολύ πιθανό ότι η Ελλάδα να μην μπορεί να καταβάλλει τα 1,53 δισεκ. προς το ΔΝΤ στις 30 Ιουνίου.
Η επικεφαλής του ΔΝΤ η Lagarde, μαζί με άλλους εκπροσώπους του ΔΝΤ έχουν προειδοποιήσει ότι πιθανόν να ενημερώσουν το ΔΣ άμεσα και δεν θα κάνουν χρήση της διαδικασίας κατά την οποία μια δόση που δεν πληρώνεται γίνεται ληξιπρόθεσμη και το ΔΝΤ σε διάστημα 30 ημερών συνεδριάζει για να αποφασίσει για τις περαιτέρω κινήσεις του.
Εσχάτως όμως άλλα στελέχη του ΔΝΤ άφησαν να εννοηθεί ότι μπορεί να υπάρξει μια μικρή παράταση.
Οι οίκοι αξιολόγησης και πιστοληπτικής ικανότητας έχουν αναφέρει ότι μη έγκαιρη πληρωμή του ΔΝΤ δεν θα αποτελούσε default, ούτε θα οδηγήσει σε στάση πληρωμών στα ομόλογα ή στα δάνεια της Ευρωζώνης (εκτός εάν η Ευρωζώνη με πολιτικά κριτήρια το αποφασίσει)
Το μεγάλο θέμα θα ήταν αν η ΕΚΤ σταματήσει να αυξάνει το όριο του ELA ή ακόμα και διακόψει το πρόγραμμα επείγουσας παροχής ρευστότητας (ELA) στις ελληνικές τράπεζες.
Ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ Vitor Constancio έχει δήλωσε ότι αν δεν αποπληρωθεί το ΔΝΤ δεν θα επηρεαστούν κατ 'ανάγκη οι τράπεζες και το ELA.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία ωστόσο θα είναι πολύ δύσκολο για την ΕΚΤ να συνεχίσει να στηρίζει το τραπεζικό σύστημα της Ελλάδος.
Ωστόσο η ΕΚΤ δεν θα ήθελε να είναι ο μηχανισμός που θα ενεργοποιούσε το Grexit.
Για να ειπωθεί ρεαλιστικά.
Η συμφωνία θα είναι οριακά καλύτερη από καμία συμφωνία, αλλά είναι πιθανό να είναι μια βραχυχρόνια συμφωνία και σε λίγους μήνες πάλι να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία τότε όλη η ευρωζώνη και βεβαίως η Ελλάδα μπαίνει σε αχαρτογράφητα νερά.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορεί το πλοίο να πλοηγηθεί στα αχαρτογράφητα νέρα....αλλά θα είναι δραματικά επώδυνη έως χαοτική εξέλιξη για την ελληνική οικονομία.
Μεταφραστική επιμέλεια Πέτρος Λαζάρου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών