γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Οι τράπεζες θα μπορούσαν να χρειαστούν έως 10 δισεκ. και όχι 20 ή 25 δισεκ. νέα κεφάλαια
Την στρατηγική της Ελλάδος που είχε θεσπιστεί το 2013 διατηρεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσον αφορά τις τράπεζες, αναφέροντας ότι στόχος είναι η επιστροφή των τραπεζών στον ιδιωτικό τομέα με νέες αυξήσεις κεφαλαίου και στρατηγικούς επενδυτές.
Στην πρόταση που υπέβαλλε η Ελλάδα αναφέρεται ότι υπάρχει μέριμνα για την κεφαλαιουχική ενίσχυση των τραπεζών.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, στοχεύει σε νέες κεφαλαιακές ενισχύσεις στις τράπεζες, νέες αυξήσεις κεφαλαίου και μέσω αυτών των διαδικασιών θα προχωρήσει η διαδικασία περαιτέρω ιδιωτικοποίησης τους και μέσω στρατηγικών επενδυτών.
1)Πρωτίστως να αναφερθεί ότι η στρατηγική της κυβέρνησης είναι πλήρως εναρμονισμένη με αυτό που απαιτεί η λογική και ισχύει παγκοσμίως, οι τράπεζες ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα και στηρίζονται σε ισχυρούς ξένους συμμάχους.
2)Η στρατηγικής της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης σημαίνει ότι το ΤΧΣ θα ανακτήσει μέρος των κεφαλαίων που έχει επενδύσει στις ελληνικές τράπεζες περίπου 25 δισεκ. και 15 δισεκ. funding gap.
3)Παρά την οικονομική καταστροφή που έχουν υποστεί οι τράπεζες με την στήριξη της ΕΚΤ και την μέριμνα για νέα ανακεφαλαιοποίηση μπορούν να ξανανοίξουν χωρίς bail in.
4)Η αναφορά στους στρατηγικούς συμμάχους σημαίνει ότι επενδυτές όπως το Fairfax στην Eurobank ή το Qatar στην Alpha ή ξένοι επενδυτές στην Πειραιώς θα μπορούσαν να συνδράμουν στην νέα ανακεφαλαιοποίηση.
Θα υπάρξει δάνειο από τον ESM δημιουργώντας ένα capital buffer ένα απόθεμα κεφαλαίου που θα χρησιμοποιηθεί για τον τρίτο γύρο ανακεφαλαιοποίησης.
5)Θα υπάρξει νέος έλεγχος τύπου asset quality review με την συνδρομή της Blackrock για την ποιότητα των δανείων των ελληνικών τραπεζών.
6)Η Blackrock θα συνδυαστεί με stress tests που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν αρχές του 2016 και να καθοριστούν τότε οι κεφαλαιακές ανάγκες.
7)Με μια συντηρητική εκτίμηση αποτιμώντας επιδείνωση NPLs και αναβαλλόμενο φόρο οι τράπεζες θα μπορούσαν να χρειαστούν έως 10 δισεκ. και όχι 20 ή 25 δισεκ.
Να σημειωθεί ότι στο θέμα της αναβαλλόμενης φορολογίας ακόμη και αν ισχύσει ο μέσος όρος στην ευρωζώνη που σημαίνει κεφαλαιακό κόστος για τις τράπεζες 7 δις θα υπάρχει τρόπος επιμερισμού της ζημίας.
Θυμίζουμε ότι σε σύνολο 24 δισεκ. κεφαλαίων τα 13,5 δισεκ. είναι αναβαλλόμενος φόρος και αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής αναβαλλόμενου φόρου (DTA) στα κεφάλαια 56% όταν στην Γερμανία είναι 9% και στις χώρες της Νοτίου Ευρώπης κοντά στο 24%.
Η αναφορά για τις τράπεζες στην ελληνική πρόταση
Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να υιοθετήσει:
1) βελτιώσεις στην υπάρχουσα νομοθεσία για τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά και στεγαστικά δάνεια, με στόχο την κάλυψη του συνόλου των δανειοληπτων.
2) βελτιώσεις στην υπάρχουσα νομοθεσία που αφορά στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Στόχος είναι να εισαχθεί μηχανισμός μέσω του οποίου θα διαχωρίζονται οι στρατηγικής φύσεως ασυνεπείς από τους συνεπείς (good faith - καλή τη πίστη) δανειολήπτες.
Ταυτόχρονα θα απλοποιούνται και θα ενισχύονται οι διαδικασίες, με στόχο την υιοθέτηση μέτρων για την αντιμετώπιση και διαχείριση του μεγάλου όγκου των υποθέσεων.
3) βελτιώσεις για την ενίσχυση του δικαστικού πλαισίου, σε ό,τι αφορά την εκδίκαση υποθέσεων μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών και στεγαστικών δανείων.
4) βελτιώσεις στη νομοθεσία που θα καθιερώνει κατοχυρωμένο επάγγελμα διαχειριστών μη εξυπηρετούμενων δανείων (regulated profession of insolvency administrators).
Δεν θα υπάρχει περιορισμός για συγκεκριμένο επάγγελμα, ενώ θα βρίσκεται σε πλήρη εναρμόνιση με τη διασυνοριακή εμπειρία.
5) ολοκληρωμένη στρατηγική για το τραπεζικό σύστημα.
Η εν λόγω στρατηγική θα βασιστεί πάνω σε έγγραφο του 2013, θα λάβει υπόψιν της το νέο περιβάλλον και τις υφιστάμενες συνθήκες του τραπεζικού συστήματος και θα έχει στόχο την επιστροφή των τραπεζών στα χέρια των ιδιωτών, μέσω προσέλκυσης διεθνών στρατηγικών επενδυτών και μέσω ενός βιώσιμου μοντέλου χρηματοδότησης σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
6) μια συνολική στρατηγική για τη διαχείριση των NPLs, η οποία θα καταρτιστεί και θα προετοιμαστεί με τη συνδρομή στρατηγικού συμβούλου.
7. Financial sector
Adopt:
(i) amendments to the corporate and household insolvency laws including to cover all debtors and bring the corporate insolvency law in line with the OCW law;
(ii) amendments to the household insolvency law to introduce a mechanism to separate strategic defaulters from good faith debtors as well as simplify and strengthen the procedures and introduce measures to address the large backlog of cases;
(iii) amendments to improve immediately the judicial framework for corporate and household insolvency matters;
(iv) legislation to establish a regulated profession of insolvency administrators, not restricted to any specific profession and in line with good cross-country experience;
(v) a comprehensive strategy for the financial system: this strategy will build on the strategy document from 2013, taking into account the new environment and conditions of the financial system and with a view of returning the banks in private ownership by attracting international strategic investors and to achieve a sustainable funding model over the medium term; and
(vi) a holistic NPL resolution strategy, prepared with the help of a strategic consultant.
www.bankingnews.gr
Πρώτη ενημέρωση 02:34 10 Ιουλίου του 2015
Στην πρόταση που υπέβαλλε η Ελλάδα αναφέρεται ότι υπάρχει μέριμνα για την κεφαλαιουχική ενίσχυση των τραπεζών.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, στοχεύει σε νέες κεφαλαιακές ενισχύσεις στις τράπεζες, νέες αυξήσεις κεφαλαίου και μέσω αυτών των διαδικασιών θα προχωρήσει η διαδικασία περαιτέρω ιδιωτικοποίησης τους και μέσω στρατηγικών επενδυτών.
1)Πρωτίστως να αναφερθεί ότι η στρατηγική της κυβέρνησης είναι πλήρως εναρμονισμένη με αυτό που απαιτεί η λογική και ισχύει παγκοσμίως, οι τράπεζες ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα και στηρίζονται σε ισχυρούς ξένους συμμάχους.
2)Η στρατηγικής της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης σημαίνει ότι το ΤΧΣ θα ανακτήσει μέρος των κεφαλαίων που έχει επενδύσει στις ελληνικές τράπεζες περίπου 25 δισεκ. και 15 δισεκ. funding gap.
3)Παρά την οικονομική καταστροφή που έχουν υποστεί οι τράπεζες με την στήριξη της ΕΚΤ και την μέριμνα για νέα ανακεφαλαιοποίηση μπορούν να ξανανοίξουν χωρίς bail in.
4)Η αναφορά στους στρατηγικούς συμμάχους σημαίνει ότι επενδυτές όπως το Fairfax στην Eurobank ή το Qatar στην Alpha ή ξένοι επενδυτές στην Πειραιώς θα μπορούσαν να συνδράμουν στην νέα ανακεφαλαιοποίηση.
Θα υπάρξει δάνειο από τον ESM δημιουργώντας ένα capital buffer ένα απόθεμα κεφαλαίου που θα χρησιμοποιηθεί για τον τρίτο γύρο ανακεφαλαιοποίησης.
5)Θα υπάρξει νέος έλεγχος τύπου asset quality review με την συνδρομή της Blackrock για την ποιότητα των δανείων των ελληνικών τραπεζών.
6)Η Blackrock θα συνδυαστεί με stress tests που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν αρχές του 2016 και να καθοριστούν τότε οι κεφαλαιακές ανάγκες.
7)Με μια συντηρητική εκτίμηση αποτιμώντας επιδείνωση NPLs και αναβαλλόμενο φόρο οι τράπεζες θα μπορούσαν να χρειαστούν έως 10 δισεκ. και όχι 20 ή 25 δισεκ.
Να σημειωθεί ότι στο θέμα της αναβαλλόμενης φορολογίας ακόμη και αν ισχύσει ο μέσος όρος στην ευρωζώνη που σημαίνει κεφαλαιακό κόστος για τις τράπεζες 7 δις θα υπάρχει τρόπος επιμερισμού της ζημίας.
Θυμίζουμε ότι σε σύνολο 24 δισεκ. κεφαλαίων τα 13,5 δισεκ. είναι αναβαλλόμενος φόρος και αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής αναβαλλόμενου φόρου (DTA) στα κεφάλαια 56% όταν στην Γερμανία είναι 9% και στις χώρες της Νοτίου Ευρώπης κοντά στο 24%.
Η αναφορά για τις τράπεζες στην ελληνική πρόταση
Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να υιοθετήσει:
1) βελτιώσεις στην υπάρχουσα νομοθεσία για τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά και στεγαστικά δάνεια, με στόχο την κάλυψη του συνόλου των δανειοληπτων.
2) βελτιώσεις στην υπάρχουσα νομοθεσία που αφορά στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Στόχος είναι να εισαχθεί μηχανισμός μέσω του οποίου θα διαχωρίζονται οι στρατηγικής φύσεως ασυνεπείς από τους συνεπείς (good faith - καλή τη πίστη) δανειολήπτες.
Ταυτόχρονα θα απλοποιούνται και θα ενισχύονται οι διαδικασίες, με στόχο την υιοθέτηση μέτρων για την αντιμετώπιση και διαχείριση του μεγάλου όγκου των υποθέσεων.
3) βελτιώσεις για την ενίσχυση του δικαστικού πλαισίου, σε ό,τι αφορά την εκδίκαση υποθέσεων μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών και στεγαστικών δανείων.
4) βελτιώσεις στη νομοθεσία που θα καθιερώνει κατοχυρωμένο επάγγελμα διαχειριστών μη εξυπηρετούμενων δανείων (regulated profession of insolvency administrators).
Δεν θα υπάρχει περιορισμός για συγκεκριμένο επάγγελμα, ενώ θα βρίσκεται σε πλήρη εναρμόνιση με τη διασυνοριακή εμπειρία.
5) ολοκληρωμένη στρατηγική για το τραπεζικό σύστημα.
Η εν λόγω στρατηγική θα βασιστεί πάνω σε έγγραφο του 2013, θα λάβει υπόψιν της το νέο περιβάλλον και τις υφιστάμενες συνθήκες του τραπεζικού συστήματος και θα έχει στόχο την επιστροφή των τραπεζών στα χέρια των ιδιωτών, μέσω προσέλκυσης διεθνών στρατηγικών επενδυτών και μέσω ενός βιώσιμου μοντέλου χρηματοδότησης σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
6) μια συνολική στρατηγική για τη διαχείριση των NPLs, η οποία θα καταρτιστεί και θα προετοιμαστεί με τη συνδρομή στρατηγικού συμβούλου.
7. Financial sector
Adopt:
(i) amendments to the corporate and household insolvency laws including to cover all debtors and bring the corporate insolvency law in line with the OCW law;
(ii) amendments to the household insolvency law to introduce a mechanism to separate strategic defaulters from good faith debtors as well as simplify and strengthen the procedures and introduce measures to address the large backlog of cases;
(iii) amendments to improve immediately the judicial framework for corporate and household insolvency matters;
(iv) legislation to establish a regulated profession of insolvency administrators, not restricted to any specific profession and in line with good cross-country experience;
(v) a comprehensive strategy for the financial system: this strategy will build on the strategy document from 2013, taking into account the new environment and conditions of the financial system and with a view of returning the banks in private ownership by attracting international strategic investors and to achieve a sustainable funding model over the medium term; and
(vi) a holistic NPL resolution strategy, prepared with the help of a strategic consultant.
www.bankingnews.gr
Πρώτη ενημέρωση 02:34 10 Ιουλίου του 2015
Σχόλια αναγνωστών