Στα 12-14 δισεκ. οι κεφαλαιακές ανάγκες για τις τράπεζες – Οι ιδιώτες θα καλύψουν το 10% ή 1,2 με 1,4 δισ
Ο κίνδυνος resolution είναι υπαρκτός για τις 4 συστημικές τράπεζες είτε για το σύνολο τους, είτε για ορισμένες εξ αυτών και το βασικό ζήτημα δεν είναι τόσο το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης αλλά το πώς θα αποτραπεί το resolution.
Το resolution είναι η διαδικασία εξυγίανσης μιας τράπεζας κατά τα πρότυπα της ATE ή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, υπάρχει δηλαδή πιθανότητα κάποια ή κάποιες εκ των συστημικών τραπεζών - δεν αποκλείεται και όλες – να εξυγιανθούν δηλαδή να ενταχθούν στο καθεστώς resolution όπου θα αφαιρεθούν από τα χαρτοφυλάκια τους τα προβληματικά assets και θα ξαναλειτουργήσουν ως νέες τράπεζες ή ως συγχωνευόμενες τράπεζες και έτσι οι 4 συστημικές να μείνουν 2 στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Ο κίνδυνος είναι υπαρκτός, ωστόσο υπάρχουν τρόποι να αποφευχθεί το σενάριο του resolution.
Οι μικρότερες τράπεζες Attica bank και οι συνεταιριστικές είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υποστούν resolution.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στις 22 Ιουλίου η Ελλάδα μεταξύ άλλων θα θεσπίσει νόμο την Οδηγία (Bank Recovery Resolution Directive - BRRD) που αφορά στην ανάκαμψη και την εξυγίανση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων που προβλέπει πως η διάσωση των τραπεζών θα πραγματοποιείται με ίδια μέσα (bail in) και όχι με χρήματα των φορολογουμένων (bail out).
Επίσης το ενδεχόμενο να υπάρξει κούρεμα καταθέσεων μέσω ενός επιθετικού haircuts, αποκλείεται σε αυτή την φάση όμως επιβολή ενός φόρου 10% επί του κεφαλαίου δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί.
Άρα το μεγάλο ζητούμενο για τις ελληνικές τράπεζες δεν είναι τα κεφάλαια αλλά πόσες και με ποια μορφή θα μείνουν οι 4 συστημικές τράπεζες.
Σήμερα θα επιχειρήσουμε μια προσέγγιση για το ποιες θα είναι οι κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών ενόψει των stress tests καθώς αυτές θα καθορίσουν και το πώς θα διαμορφωθεί ο τελικός τραπεζικός χάρτης.
Προκαταβολικά να αναφέρουμε ότι αν είχαμε εισακουστεί το καλοκαίρι του 2014 που τονίζαμε ως www.bankingnews.gr οι ελληνικές τράπεζες να προχωρήσουν σε προληπτικές αυξήσεις κεφαλαίου, σήμερα οι τράπεζες θα χρειάζονταν πολύ λιγότερα έως και καθόλου κεφάλαια.
Δυστυχώς τότε κατηγορηθήκαμε ότι χειραγωγούμε το ελληνικό χρηματιστήριο από την Επιτροπή Κεφαλαιαγορά.
Προφανώς και δεν είχαμε προβλέψει την σημερινή δραματική κατάσταση είχαμε όμως διαγνώσει 100% ότι είναι αδύνατο ένα τραπεζικό σύστημα να στηρίζεται σε 55% επί των κεφαλαίων σε αναβαλλόμενη φορολογία δηλαδή λογιστικά κεφάλαια.
Αυτό ήταν και είναι ακραία παγκόσμια πρόβλεψη.
Αυτά είναι παρελθόν, ο στόχος είναι να αναλύσουμε το αύριο.
Τα stress tests μέσα στον Οκτώβριο – υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις – αν μπορούν να ολοκληρωθούν αρχές Οκτωβρίου ίσως τελικά ανακοινωθούν τέλη Οκτωβρίου θα συμπεριλαμβάνουν στατικά και όχι δυναμικά μοντέλα.
Στο στατικό μοντέλο π.χ. δεν θα συμπεριληφθούν τα μελλοντικά έσοδα των τραπεζών σε βάθος 3ετίας.
Επίσης καθοριστικής σημασίας θα είναι το γεγονός ποιες παραδοχές θα συμπεριληφθούν π.χ. την ύφεση θα προβλεφθεί για το 2015, το -4% της Κομισιόν ή παραδοχές τύπου -5% ή -6%;
Επίσης η ΕΚΤ θα λάβει υπόψη τις άμεσες επιδράσεις των capital controls στα NPLs στα προβληματικά δάνεια.
Δηλαδή αν τα stress tests πραγματοποιούνταν 6 μήνες αργότερα η κατάσταση των NPLs θα ήταν καλύτερη.
Το πρώτο σκέλος έχει να κάνει με τις παραδοχές.
Οι παράμετροι όμως θα κρίνουν το τελικό ύψος των κεφαλαιακών αναγκών θα είναι
1)NPLs και πόσο αυξήθηκαν εν μέσω capital controls.
2)Τι ποσοστό επί της αναβαλλόμενης φορολογίας θα αφαιρεθεί από τα ίδια κεφάλαια των τραπεζών.
Όπως έχει τονιστεί θα ισχύσει το καθεστώς του 2013 δηλαδή θα ισχύσει και η παράμετρος του 10% συμμετοχής των ιδιωτών στις νέες αυξήσεις κεφαλαίου.
Τα NPLs στο 46-47%
Αυτό που πρέπει να αναλυθεί είναι η συμπεριφορά των NPLs των μη εξυπηρετουμένων δανείων εν μέσω capital controls.
Αξίζει να αναφερθεί ότι εν μέσω κεφαλαιακών ελέγχων η τράπεζα Κύπρου από 18% το 2012 εκτινάχθηκε στο 28% στο α΄ τρίμηνο του 2013 στο 47% στο τέλος του 2013, στο 50% στο 9μηνο του 2014 και 53% στο α΄ τρίμηνο του 2015 ή 63% με βάση την μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών.
Η περίπτωση της Κύπρου μας έδειξε ότι τα capital controls προκάλεσαν δραματική αύξηση των NPLs.
Στην Ελλάδα όμως το φαινόμενο της δραματικής αύξησης των NPLs έχει εκδηλωθεί, οπότε αναμένεται αύξηση περίπου 8% ή 16 δισεκ. ευρώ.
Με δεδομένο όμως ότι το coverage ratio o δείκτης κάλυψης δανείων φθάνει το 58% αυτό σημαίνει περίπου 7 δισεκ. κεφαλαιακή ζημία.
Άρα έχουμε κεφαλαιακή ζημία 7 δισεκ. από τα προβληματικά δάνεια.
Αναβαλλόμενη φορολογία
Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 23,5 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων περίπου 14 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογία DTA – DTC.
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής της αναβαλλόμενης φορολογίας στα κεφάλαια τους.
Αν υποτεθεί ότι θα ισχύσει το καθεστώς των τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης όπου η αναβαλλόμενη φορολογία αντιστοιχεί στο 22% με 25% των κεφαλαίου τους αυτό σημαίνει ζημία 7 δισεκ. για τις ελληνικές τράπεζες.
Δεν είναι σαφές αν αυτή κεφαλαιακή ζημία των 7 δισεκ. θα καταγραφεί εφάπαξ ή θα επιμεριστεί σε βάθος 3 ετών.
Άρα από τα NPLs οι τράπεζες θα μπορούσαν να υποστούν ζημία 7 δισεκ. και από την αναβαλλόμενη φορολογία έως 7 δισεκ. άρα το μέγιστο 14 δισεκ. κεφαλαιακή ανάγκη.
Οικονομικά στοιχεία τραπεζών
Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Το resolution είναι η διαδικασία εξυγίανσης μιας τράπεζας κατά τα πρότυπα της ATE ή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, υπάρχει δηλαδή πιθανότητα κάποια ή κάποιες εκ των συστημικών τραπεζών - δεν αποκλείεται και όλες – να εξυγιανθούν δηλαδή να ενταχθούν στο καθεστώς resolution όπου θα αφαιρεθούν από τα χαρτοφυλάκια τους τα προβληματικά assets και θα ξαναλειτουργήσουν ως νέες τράπεζες ή ως συγχωνευόμενες τράπεζες και έτσι οι 4 συστημικές να μείνουν 2 στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Ο κίνδυνος είναι υπαρκτός, ωστόσο υπάρχουν τρόποι να αποφευχθεί το σενάριο του resolution.
Οι μικρότερες τράπεζες Attica bank και οι συνεταιριστικές είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υποστούν resolution.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στις 22 Ιουλίου η Ελλάδα μεταξύ άλλων θα θεσπίσει νόμο την Οδηγία (Bank Recovery Resolution Directive - BRRD) που αφορά στην ανάκαμψη και την εξυγίανση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων που προβλέπει πως η διάσωση των τραπεζών θα πραγματοποιείται με ίδια μέσα (bail in) και όχι με χρήματα των φορολογουμένων (bail out).
Επίσης το ενδεχόμενο να υπάρξει κούρεμα καταθέσεων μέσω ενός επιθετικού haircuts, αποκλείεται σε αυτή την φάση όμως επιβολή ενός φόρου 10% επί του κεφαλαίου δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί.
Άρα το μεγάλο ζητούμενο για τις ελληνικές τράπεζες δεν είναι τα κεφάλαια αλλά πόσες και με ποια μορφή θα μείνουν οι 4 συστημικές τράπεζες.
Σήμερα θα επιχειρήσουμε μια προσέγγιση για το ποιες θα είναι οι κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών ενόψει των stress tests καθώς αυτές θα καθορίσουν και το πώς θα διαμορφωθεί ο τελικός τραπεζικός χάρτης.
Προκαταβολικά να αναφέρουμε ότι αν είχαμε εισακουστεί το καλοκαίρι του 2014 που τονίζαμε ως www.bankingnews.gr οι ελληνικές τράπεζες να προχωρήσουν σε προληπτικές αυξήσεις κεφαλαίου, σήμερα οι τράπεζες θα χρειάζονταν πολύ λιγότερα έως και καθόλου κεφάλαια.
Δυστυχώς τότε κατηγορηθήκαμε ότι χειραγωγούμε το ελληνικό χρηματιστήριο από την Επιτροπή Κεφαλαιαγορά.
Προφανώς και δεν είχαμε προβλέψει την σημερινή δραματική κατάσταση είχαμε όμως διαγνώσει 100% ότι είναι αδύνατο ένα τραπεζικό σύστημα να στηρίζεται σε 55% επί των κεφαλαίων σε αναβαλλόμενη φορολογία δηλαδή λογιστικά κεφάλαια.
Αυτό ήταν και είναι ακραία παγκόσμια πρόβλεψη.
Αυτά είναι παρελθόν, ο στόχος είναι να αναλύσουμε το αύριο.
Τα stress tests μέσα στον Οκτώβριο – υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις – αν μπορούν να ολοκληρωθούν αρχές Οκτωβρίου ίσως τελικά ανακοινωθούν τέλη Οκτωβρίου θα συμπεριλαμβάνουν στατικά και όχι δυναμικά μοντέλα.
Στο στατικό μοντέλο π.χ. δεν θα συμπεριληφθούν τα μελλοντικά έσοδα των τραπεζών σε βάθος 3ετίας.
Επίσης καθοριστικής σημασίας θα είναι το γεγονός ποιες παραδοχές θα συμπεριληφθούν π.χ. την ύφεση θα προβλεφθεί για το 2015, το -4% της Κομισιόν ή παραδοχές τύπου -5% ή -6%;
Επίσης η ΕΚΤ θα λάβει υπόψη τις άμεσες επιδράσεις των capital controls στα NPLs στα προβληματικά δάνεια.
Δηλαδή αν τα stress tests πραγματοποιούνταν 6 μήνες αργότερα η κατάσταση των NPLs θα ήταν καλύτερη.
Το πρώτο σκέλος έχει να κάνει με τις παραδοχές.
Οι παράμετροι όμως θα κρίνουν το τελικό ύψος των κεφαλαιακών αναγκών θα είναι
1)NPLs και πόσο αυξήθηκαν εν μέσω capital controls.
2)Τι ποσοστό επί της αναβαλλόμενης φορολογίας θα αφαιρεθεί από τα ίδια κεφάλαια των τραπεζών.
Όπως έχει τονιστεί θα ισχύσει το καθεστώς του 2013 δηλαδή θα ισχύσει και η παράμετρος του 10% συμμετοχής των ιδιωτών στις νέες αυξήσεις κεφαλαίου.
Τα NPLs στο 46-47%
Αυτό που πρέπει να αναλυθεί είναι η συμπεριφορά των NPLs των μη εξυπηρετουμένων δανείων εν μέσω capital controls.
Αξίζει να αναφερθεί ότι εν μέσω κεφαλαιακών ελέγχων η τράπεζα Κύπρου από 18% το 2012 εκτινάχθηκε στο 28% στο α΄ τρίμηνο του 2013 στο 47% στο τέλος του 2013, στο 50% στο 9μηνο του 2014 και 53% στο α΄ τρίμηνο του 2015 ή 63% με βάση την μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών.
Η περίπτωση της Κύπρου μας έδειξε ότι τα capital controls προκάλεσαν δραματική αύξηση των NPLs.
Στην Ελλάδα όμως το φαινόμενο της δραματικής αύξησης των NPLs έχει εκδηλωθεί, οπότε αναμένεται αύξηση περίπου 8% ή 16 δισεκ. ευρώ.
Με δεδομένο όμως ότι το coverage ratio o δείκτης κάλυψης δανείων φθάνει το 58% αυτό σημαίνει περίπου 7 δισεκ. κεφαλαιακή ζημία.
Άρα έχουμε κεφαλαιακή ζημία 7 δισεκ. από τα προβληματικά δάνεια.
Αναβαλλόμενη φορολογία
Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 23,5 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων περίπου 14 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογία DTA – DTC.
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής της αναβαλλόμενης φορολογίας στα κεφάλαια τους.
Αν υποτεθεί ότι θα ισχύσει το καθεστώς των τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης όπου η αναβαλλόμενη φορολογία αντιστοιχεί στο 22% με 25% των κεφαλαίου τους αυτό σημαίνει ζημία 7 δισεκ. για τις ελληνικές τράπεζες.
Δεν είναι σαφές αν αυτή κεφαλαιακή ζημία των 7 δισεκ. θα καταγραφεί εφάπαξ ή θα επιμεριστεί σε βάθος 3 ετών.
Άρα από τα NPLs οι τράπεζες θα μπορούσαν να υποστούν ζημία 7 δισεκ. και από την αναβαλλόμενη φορολογία έως 7 δισεκ. άρα το μέγιστο 14 δισεκ. κεφαλαιακή ανάγκη.
Οικονομικά στοιχεία τραπεζών
Τράπεζες |
Εθνική |
Alpha |
Eurobank |
Πειραιώς |
Αποτελέσματα A΄ τριμ. 2015 |
-159 εκατ |
-115,8 εκ. |
-94,4 εκατ |
-68 εκατ |
NPLs ποσοστό επί των δανείων |
24,3% (δάνεια 69,7 δισ) |
33,8% (δάνεια 63,1 δισ) |
34% (δάνεια 52,89 δισ) |
39% (71,3 δισ δάνεια) |
NPLs απόλυτο μέγεθος |
15,1 (20) δισ |
21,3 δισ |
18 δισ |
29 δισ ή 27 δισ |
Coverage ratio |
61% |
63% |
55,6% |
57% |
Συνολικές καταθέσεις |
58,8 δισ - Ελλάδα 37,1 δισ |
36 δισ – Ελλάδα 28,8 δισ |
34,9 δισ Ελλάδα 24,8 δισ |
46,45 δισεκ. |
Εξάρτηση από ευρωσύστημα Φεβρ. 2015 |
25,3 δισ (ELA15,6 δισ + 9,8 δισ ΕΚΤ) |
25,4 δισ (ELA 20,6 δισ + 4,8 δισ ΕΚΤ) |
29,9 δισ (ELA20,8 δισ + ΕΚΤ 9,1 δισ) |
33,2 δισ (ΕLA 18 δισ + ΕΚΤ 14 δισ) |
Κεφάλαια 2015 Βασ. ΙΙΙ |
5,6 δισ |
6,9 δισ |
4,1 δισ |
6,7 δισ |
CT1 Βασ. ΙΙΙ |
8,7% |
12,6% |
12,6% |
11,8% |
Κεφάλαια 6μηνου 2014 |
9,4 δισ |
8,6 δισ. |
6,54 δισ |
8,9 δισ |
DTAγια το 2015 |
3 δισ |
3,5 δισ |
3,7 δισ |
4 δισ |
Ζημίες από το εξωτερικό 2015 |
Κέρδη +131 εκατ |
-27 εκατ (προ φόρων) |
+15 εκατ (προ φόρων) |
- |
RWA Μέσο σταθμισμένο ενεργητικό |
64,1 δισ |
54,7 δισ |
39,53 δισ |
57,95 δισ |
Συνολικό ενεργητικό |
119,26 δισ |
73 δισ |
77,5 δισ |
88,51 δισ |
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών