Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Ανοίγουν τράπεζες 20/7 και χρηματιστήριο 23/7 τι θα συμβεί; - Η επόμενη μέρα περιλαμβάνει 4 συστημικές τράπεζες

Ανοίγουν τράπεζες 20/7 και χρηματιστήριο 23/7 τι θα συμβεί; - Η επόμενη μέρα περιλαμβάνει 4 συστημικές τράπεζες
Η Ευρώπη δεν θέλει να αλλάξει την αρχιτεκτονική του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και στόχος είναι να παραμείνουν 4 συστημικές τράπεζες
(upd3)Το σύστημα – έστω και με αυστηρά περιοριστικούς όρους – προσπαθεί να επανέλθει στην κανονικότητα.
Οι τράπεζες θα ανοίξουν την Δευτέρα 20 Ιουλίου, το χρηματιστήριο θα ανοίξει 23 Ιουλίου ή το αργότερο 27 Ιουλίου.
Το bankingnews.gr για να είναι χρήσιμος στον αναγνώστη θα παρουσιάσει όσο το δυνατό πιο απλά τις περισσότερες παραμέτρους και προκλήσεις που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε.
Ταυτόχρονα με βάση αξιόπιστες πηγές από ΕΚΤ και SSM τον μόνιμο εποπτικό μηχανισμό των τραπεζών εξάγεται το συμπέρασμα ότι η Ευρώπη δεν θέλει να αλλάξει την αρχιτεκτονική του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και στόχος είναι να παραμείνουν 4 συστημικές τράπεζες στην Ελλάδα, σχέδιο που με όρους ανταγωνισμού και ορθολογισμού είναι ρεαλιστικό.

Ανοίγουν οι τράπεζες 20 Ιουλίου

Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αίρεται η τραπεζική αργία και την Δευτέρα 20 Ιουλίου ανοίγουν οι τράπεζες.
Την Δευτέρα 20 Ιουλίου θα ανοίξουν τα υποκαταστήματα όλων των τραπεζών με τους περιορισμούς των capital controls.
Με βάση την απόφαση της κυβέρνησης σε συνεργασία με τις τράπεζες
1)Θα δίνεται η δυνατότητα στους πελάτες των τραπεζών αν μέσα σε μια εβδομάδα δεν χρησιμοποιήσουν το ATMs για να σηκώσουν τα 60 ευρώ θα μπορούν να τα λαμβάνουν αθροιστικά 60 ευρώ Χ 7 ημέρες 420 ευρώ.
2)Στόχος είναι από τις 17 Αυγούστου ίσως και νωρίτερα το ημερήσιο όριο ανάληψης μετρητών να διαμορφωθεί στα 100 ευρώ ή 700 ευρώ σε εβδομαδιαία βάση εφάπαξ αν δεν γίνει καθόλου χρήση του ATMs.
3)Επίσης δεν θα επιτρέπεται στις εταιρίες και τα φυσικά πρόσωπα η πρόωρη αποπληρωμή δανείων, φαινόμενο που έχει ενταθεί λόγω του φόβου για haircuts στις καταθέσεις.
Οι περιορισμοί των capital controls θα παραμείνουν για μήνες.
Σε πρώτη φάση θα επιτρέπονται συναλλαγές τύπου web banking, καταθέσεις μετρητών, μεταφορές σε λογαριασμών τρίτων, πληρωμές δόσεων και άλλα.
Οι αναλήψεις μετρητών θα τελούν υπό το καθεστώς των περιορισμών.
4)Για τα εμβάσματα εξωτερικού θα υπάρξει ειδική μέριμνα.
Συνολικά υπάρχουν 3900 αιτήματα για εισαγωγές προϊόντων τα οποία πρέπει να πληρωθούν οι προμηθευτές για να μην αντιμετωπίσουν καίρια προβλήματα λειτουργίας οι ελληνικές εταιρίες.
5)Οι τράπεζες καθ΄ όλο αυτό το διάστημα θα μπορούν να διακανονίζουν τις συναλλαγές στο χρηματιστήριο.

Τι αναφέρει η πράξη νομοθετικού περιεχομένου - Ποιες συναλλαγές θα ισχύσουν με την έναρξη των τραπεζικών εργασιών; 

Από την Δευτέρα 20 Ιουλίου του 2015 λήγει η τραπεζική αργία. 
Οι αναλύψεις μετρητών από ATMs ή καταστήματα παραμένουν στο όριο των 60 ευρώ, ωστόσο μετρητά που δεν αναλήφθηκαν κάποια ημέρα ή ημέρες μπορούν να αναληφθοήν σωρευτικά έως το ποσό των 420 ευρώ την εβδομάδα.
Η απαγόρευση ανάληψης μετρητών συμπεριλαμβάνει και όλα τα νομίσματα πλην ευρώ.
Επίσης απαγορεύονται οι αναλήψεις μετρητών με χρήση πιστωτικών καρτών και προπληρωμένων καρτών στην Ελλάδα και το εξωτερικό
Η μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό απαγορεύεται, όπως και οι εντολές μεταφοράς κεφαλαίων σε λογαρισμούς που τηρούνται από τα πιστωτικά ιδρύματα στο εξωτερικό.
Οι πιστωτικές κάρτες στο εξωτερικό επιτρέπονται έως το ανώτερο όριο που έχει θέσει κάθε τράπεζα.
Απαγορεύονται να ανοίγονται νέοι λογαρισμοί, όψεως ή καταθετικοί, να προστίθενται συνδικαιούχοι ή να ενεργοποιούνται αδρανείς λογαρισμοί.
Επιτρέπεται το άνοιγμα των λογαρισμών αποκλειστικά για τις ακόλουθες συναλλαγές
-Πληρωμή μισθοδοσίας προσωπικού
-πληρωμή υποχρεώσεων του καταθέτη προς το ίδιο πιστωτικό ίδρυμα, που προκύπτουν από συμβάσεις που είχαν καταρτιστεί πριν από τις 28 Ιουνίου του 2015.
-Καταβολή νέων συντάξεων ή προνοιακών επιδομάτων.
- Εκκαθάριση συναλλαγών καρτών από νέες συμβάσεις.
-Εξυπηρέτηση νεοφυών εταιριών
- κατάθεση μετρητών ως εξασφάλιση (cash collateral) εγγυητικής επιστολής, ενέγγυας πίστωσης ή δανείου στο ίδιο πιστωτικό ίδρυμα,
- Άνοιγμα λογαριασμού υπέρ τρίτου με σκοπό είτε τη συμμόρφωση προς επιταγή για εκτέλεση χρηματικής απαίτησης, βάσει διαταγής πληρωμής, δικαστικής απόφασης ή άλλου εκτελεστού τίτλου είτε την εξόφληση απαίτησης, για την οποία έχει επιβληθεί κατάσχεση εις χείρας τρίτου, υπέρ του δικαιούχου της απαίτησης, εκτός εάν αυτός έχει δηλώσει καταθετικό λογαριασμό με οποιαδήποτε διαδικαστική πράξη,
- πίστωση ποσών από την αλλοδαπή σε ευρώ ή ξένο νόμισμα, ύψους τουλάχιστον δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ή του ισόποσου σε ξένο νόμισμα
- αποδοχή προθεσμιακής κατάθεσης μόνον στην περίπτωση που οι δικαιούχοι της ταυτίζονται με τους δικαιούχους του τροφοδότη λογαριασμού της, καταθετικού ή όψεως.
Απαγορεύεται η πρόωρη, μερική ή ολική, εξόφληση δανείου σε πιστωτικό ίδρυμα, με εξαίρεση την αποπληρωμή με μετρητά ή έμβασμα από το εξωτερικό.
Απαγορεύεται η πρόωρη, μερική ή πλήρης, λήξη των προθεσμιακών καταθέσεων.
Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η πρόωρη μερική λήξη προθεσμιακής κατάθεσης, αποκλειστικά και μόνο για την ισόποση εξόφληση:
α. οφειλών προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς φορείς,
β. τρέχουσας δόσης και ληξιπρόθεσμων οφειλών δανείου στο ίδιο πιστωτικό ίδρυμα,
γ. πληρωμής μισθοδοσίας στο ίδιο πιστωτικό ίδρυμα,
δ. πληρωμής νοσηλίων και διδάκτρων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
ε. πληρωμής προμηθευτών που τηρούν λογαριασμό στο ίδιο πιστωτικό ίδρυμα, έναντι τιμολογίων ή ισοδύναμων παραστατικών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υφίστανται επαρκή διαθέσιμα σε λογαριασμό ταμιευτηρίου ή όψεως.

Ειδικότερα θέματα:


Σε περίπτωση κατασχέσεως χρηματικής απαίτησης εις χείρας πιστωτικού ιδρύματος, της Τράπεζας της Ελλάδος ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ως τρίτου, δεν επιτρέπεται η καταβολή του ποσού τηςαπαίτησης σε μετρητά.
Το ποσό είτε καταβάλλεται με έκδοση επιταγής είτε πιστώνεται υποχρεωτικά σε τραπεζικό λογαριασμό του κατασχόντος που τηρείται στο
ίδιο ή άλλο πιστωτικό ίδρυμα.
 Απαγορεύεται η κατάρτιση συμβάσεων αποδοχής συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, εφόσον η εκκαθάρισή τους πραγματοποιείται με πίστωση λογαριασμού του εμπόρου, ο οποίος τηρείται εκτός Ελλάδος σε φορέα παροχής υπηρεσιών πληρωμών.
Απαγορεύεται η μεταφορά θεματοφυλακής στο εξωτερικό για τίτλους που αποκτήθηκαν μετά την έναρξη της ισχύος της τραπεζικής αργίας. Επίσης, απαγορεύεται η μεταφορά στο εξωτερικό θεματοφυλακής τίτλων που τελούν υπό διαπραγμάτευση σε οργανωμένες αγορές ή πολυμερείς μηχανισμούς που λειτουργούν εντός και εκτός Ελλάδος.
Δεν επιτρέπονται μεταφορές κεφαλαίων για την απόκτηση χρηματοπιστωτικών μέσων του άρθρου 5 του
Ν. 3606/2007 (Α΄ 195) μέσω οργανωμένων αγορών και πολυμερών μηχανισμών διαπραγμάτευσης ή επαγγελματιών που διαθέτουν τέτοια χρηματοπιστωτικά μέσα, όπως Ο.Σ.Ε.Κ.Α. ή Ο.Ε.Ε..
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση της Τράπεζας της Ελλάδος και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς δύνανται να αίρονται οι περιορισμοί των περιπτώσεων γ και δ και να ρυθμίζονται οι όροι διενέργειας τέτοιων μεταφορών κεφαλαίων.

 Εξαιρούνται των απαγορεύσεων και περιοριστικών μέτρων των προηγούμενων παραγράφων:


α. Συναλλαγές της Ελληνικής Δημοκρατίας
β. Συναλλαγές της Τράπεζας της Ελλάδος
γ. Συγκεκριμένες συναλλαγές, η διενέργεια των οποίων εγκρίνεται με απόφαση της Επιτροπής ΈγκρισηςΤραπεζικών Συναλλαγών
δ. Οι διασυνοριακές εντολές πληρωμών που αφορούν αποκλειστικά στην πίστωση ενός λογαριασμού που τηρείται σε ίδρυμα που λειτουργεί στην Ελλάδα.
ε. Οι συναλλαγές κίνησης κεφαλαίων που αφορούν σε διαχείριση της ρευστότητας του πιστωτικού ιδρύματος που λειτουργεί στην Ελλάδα και σε υποχρεώσεις πληρωμών στο πλαίσιο διαχείρισης συμβάσεων που προϋπήρχαν της θέσης σε ισχύ της από 28 Ιουνίου 2015 Πράξης Νομο−
θετικού Περιεχομένου (Α΄ 65), όπως ενδεικτικά, εξυπηρέτηση πληρωμών σε σχέση με τίτλους και τιτλοποιήσεις που εξέδωσε το πιστωτικό ίδρυμα, εκκαθάριση συναλλαγών με κάρτες πληρωμών διεθνών σχημάτων καρτών, συναλλαγές ανταλλαγής περιθωρίου ασφάλισης στο πλαίσιο εξυπηρέτησης διεθνών συμβάσεων ISDA, CSA, GMRA, Escrow, EIB, λοιπών εξασφαλίσεων (collaterals) με πιστωτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, κ.λπ., σύμφωνα με διαδικασία που θα ορισθεί από τη διοίκηση αυτού και θα κοινοποιηθεί στην Επιτροπή Εγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών..
στ. Όλα τα χρηματικά ποσά που μεταφέρονται από την αλλοδαπή με μεταφορά πίστωσης σε λογαριασμούς που τηρούνται σε πιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί στην Ελλάδα, εφόσον μεταφέρονται εκ νέου σε λογαριασμό που τηρείται σε πιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί στο εξωτερικό.
Η σχετική τεκμηρίωση της συναλλαγής εισροής κεφαλαίων από την αλλοδαπή και εκροής εκ νέου στην αλλοδαπή, θα είναι ευθύνη του πιστωτικού ιδρύματος και πρέπει να είναι πλήρης.
Οι διοικήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων θα ανακοινώσουν τον τρόπο και το χρόνο υλοποίησης της εφαρμογής των προβλεπόμενων στην παράγραφο αυτή.
ζ. Μεταφορές πιστώσεων από ελληνικό εκπαιδευτικό οργανισμό δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή τεχνολογικό φορέα
κατά την έννοια του Ν. 4310/2014 (Α΄ 258) σε λογαριασμό τηρούμενο σε πιστωτικό ίδρυμα που εδρεύει και λειτουργεί στο εξωτερικό, ποσού που προέρχεται αποκλειστικά από μεταφορές πιστώσεων από το εξωτερικό, το οποίο πιστώθηκε σε λογαριασμό που τηρείται σε πιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί στην Ελλάδα εντός του 2015 αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των εκπαιδευτικών ή ερευνητικών σκοπών, μέσω του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ).
Για την πραγματοποίηση αυτών των συναλλαγών τα πιστωτικά ιδρύματα προβαίνουν στο άνοιγμα ειδικού προς τούτο λογαριασμού, στον οποίον και μόνον θα πιστώνονται εφεξής τα προς μεταφορά ποσά.
η. Πληρωμές μισθοδοσίας στο εξωτερικό για εργαζόμενους σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου, με μεταφορά πίστωσης του ισόποσου της μισθοδοσίας, σε λογαριασμό που τηρείται σε πιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί εκτός Ελλάδος.
θ. Έμβασμα από ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό οργανισμό δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή τεχνολογικό φορέα κατά την έννοια του Ν. 4310/2014 (Α΄ 258) σε λογαριασμό τηρούμενο σε πιστωτικό ίδρυμα που εδρεύει και λειτουργεί στο εξωτερικό ποσού που προέρχεται αποκλειστικά από έμβασμα από το εξωτερικό, το οποίο εκτελέστηκε μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας, αποκλειστικά για
την εξυπηρέτηση των σκοπών ερευνητικού προγράμματος.
Για την πραγματοποίηση αυτών των συναλλαγών τα πιστωτικά ιδρύματα προβαίνουν στο άνοιγμα ειδικού προς τούτο λογαριασμού, στον οποίον και μόνον θα πιστώνονται εφεξής τα προς μεταφορά ποσά.
ι. Η χωρίς περιορισμό ποσού ανάληψη μετρητών από έναν, ανά δικαιούχο, τραπεζικό λογαριασμό στις πρεσβείες και στα μέλη των διπλωματικών αποστολών στην Ελλάδα με την επίδειξη σχετικής έγγραφης βεβαίωσης από την οικεία πρεσβεία ή του διπλωματικού διαβατηρίου.
ια. Η καταβολή από τα ιδρύματα πληρωμών του Ν. 3862/2010 (Α΄ 113) μετρητών στους δικαιούχους από έμβασμα εξωτερικού, εάν έχει προηγηθεί εισαγωγή του αντίστοιχου ποσού σε φυσική μορφή από το εξωτερικό από την έναρξη ισχύος της παρούσας, με σχετική δήλωση της εν λόγω εισαγωγής στην Τράπεζα της Ελλάδος.
ιβ. Η πληρωμή νοσηλίων και ιατρικών εξόδων και διδάκτρων, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στο πιστωτικό ίδρυμα μέσω του οποίου διενεργείται η συναλλαγή από τα οποία αποδεικνύεται η συνδρομή των σχετικών προϋποθέσεων.
ιγ. Στην περίπτωση των νοσηλίων στο εξωτερικό, επιτρέπεται καταβολή μέγιστου εφάπαξ ποσού δυο χιλιάδων (2.000) ευρώ σε μετρητά ή το ισόποσό του σε ξένο νόμισμα για ένα συνοδό.
ιδ. Η μεταφορά μέγιστου ποσού πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ή του ισόποσού του σε ξένο νόμισμα, ανά ημερολογιακό τρίμηνο, συνολικά, για έξοδα διαμονής και διαβίωσης φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό ή συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών.
Η πληρωμή συντελείται, υποχρεωτικά, ηλεκτρονικά μέσω πιστωτικού ιδρύματος, σε λογαριασμό, που τηρείται στο εξωτερικό, με δικαιούχο το φοιτητή.
12. Οι διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου πρώτου της από 28 Ιουνίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄65) όπως τροποποιήθηκαν με την από 30 Ιουνίου 2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 66) και αντικαταστάθηκαν δυνάμει της παραγράφου 3 του άρθρου πρώτου της από 14 Ιουλίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 79) παραμένουν σε ισχύ.
Επίσης, διατηρείται σε ισχύ η παράγραφος 4 του άρθρου 1 της από 30 Ιουνίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 66) για όσο χρόνο ισχύουν οι περιορισμοί ανάληψης μετρητών του παρόντος άρθρου.
13. Η Τράπεζα της Ελλάδος πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους για τη συμμόρφωση των ιδρυμάτων με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου για τα θέματα της αρμοδιότητάς της και επιβάλλει σε αυτά για κάθε παράβαση πρόστιμο ύψους έως του ενός δεκάτου του ποσού της αντίστοιχης συναλλαγής.
14. Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις του παρόντος άρθρου τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών και χρηματική ποινή έως του ενός δεκάτου του ποσού της αντίστοιχης συναλλαγής.
Επιπλέον, το πιστωτικό ίδρυμα υποχρεούται να καταγγείλει την σύμβαση εργασίας ή έργου του προσώπου που ευθύνεται για την παράβαση.
15. Τα μέλη και ο γραμματέας της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, καθώς και τα μέλη και ο γραμματέας της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών που συστήθηκε με την από 28 Ιουνίου 2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 65), όπως τροποποιήθηκε
και ισχύει, καθώς επίσης και τα μέλη της ομάδας υποστήριξης που συνιστάται σύμφωνα με την από 14 Ιουλίου 2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 79), κατά την άσκηση των καθηκόντων τους δεν υπέχουν ποινική, αστική, διοικητική ή άλλη ευθύνη, εκτός εάν αποδειχθεί
ότι βαρύνονται με δόλο.
Για μια διετία από την έναρξη ισχύος της παρούσας αναστέλλεται η άσκηση ποινικής δίωξης στα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου.
16. Η Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης Εύξεινου Πόντου (‘BlackSeaTradeandDevelopmentBank’) δεν εμπίπτει στους περιορισμούς και τις απαγορεύσεις του παρόντος άρθρου.
17. Με πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος δύναται να προβλέπονται περιορισμοί στη μεταφορά χαρτονομισμάτων σε ευρώ ή και σε ξένο συνάλλαγμα εκτός της Ελληνικής Επικράτειας.
18. Οι μη ρυθμιζόμενες από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου δραστηριότητες των ιδρυμάτων διενεργούνται υπό τους όρους και προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας.

Ανοίγει το χρηματιστήριο 23 Ιουλίου (πιέσεις ώστε να ανοίξει 27/6)

Στις 23 Ιουλίου θα ανοίξει το ελληνικό χρηματιστήριο.
Στις 20 Ιουλίου θα ανοίξουν οι τράπεζες με σημαντικούς περιορισμούς και στις 23 Ιουλίου θα ανοίξει το χρηματιστήριο.
Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι τι θα συμβεί με τις μετοχές των τραπεζών;
Χρηματιστήριο χωρίς τράπεζες δεν υφίσταται υποστηρίζουν και ορθά πολλοί, όμως έχει αποφασιστεί ότι οι μετοχές των τραπεζών και τα warrants θα πρέπει να παραμείνουν σε καθεστώς αναστολής διαπραγμάτευσης έως ότου ξεκαθαρίσει το μείζον ζήτημα της ανακεφαλαιοποίησης τους.
Υπάρχει ενδεχόμενο και όχι βεβαιότητα οι μετοχές των τραπεζών να μην διαπραγματεύονται για εβδομάδες.
Παράγοντας της αγοράς μας αναφέρει ότι «πως είναι δυνατό να διαπραγματεύονται οι τράπεζες, όταν τα δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην καθώς πριν κλείσει το χρηματιστήριο οι τράπεζες ήταν φερέγγυες και όταν θα ξανανοίξει το χρηματιστήριο, οι τράπεζες θα χρειαστούν 10 έως 25 δισεκ. κεφάλαια;»
Ποια θέματα θα πρέπει να εξεταστούν πριν ανοίξει το χρηματιστήριο;
1)Να καταρτιστεί μια ολοκληρωμένη πράξη νομοθετικού περιεχομένου, άρτια και ξεκάθαρη.
2)Η πρόταση για ημερήσιο όριο επενδύσεων από ιδιώτες τα 5.000 ευρώ.
Να μπορούν δηλαδή οι ιδιώτες να χρησιμοποιούν 5.000 ευρώ από τις καταθέσεις τους και να τις επενδύουν στο χρηματιστήριο.
Οι τράπεζες αντιδρούν εύλογα στο μέτρο αυτό λόγω ρευστότητας.
3)Να είναι ξεκάθαρη η διαδικασία με τα margin στις συναλλαγές.
4)Η ανησυχία για τον MSCI και τον κίνδυνο να υποβαθμίσει το ελληνικό χρηματιστήριο είναι υπαρκτή, ωστόσο απαιτείται διάστημα 40 ημερών από την ημέρα που κλείσει ένα χρηματιστήριο για να υποβαθμιστεί.
Συν τοις άλλοις η MSCI θα αποτιμήσει τις προοπτικές της αγοράς και με βάση αυτή την παραδοχή θα λάβει αποφάσεις (αν λάβει τελικά).
Υπάρχουν πολύ σοβαρές ενδείξεις ότι το ελληνικό χρηματιστήριο ΔΕΝ θα υποβαθμιστεί από τον MSCI.
5)Να αποσαφηνιστούν οι έννοιες old και new money δηλαδή παλαιό και νέο χρήμα.
Το παλαιό χρήμα είναι αυτό που είναι επενδεδυμένο και το νέο είναι αυτό που ήταν εκτός τραπεζών και επενδύεται π.χ. στο χρηματιστήριο.
6)Υπάρχουν 2 τραπεζικές χρηματιστηριακές εταιρίες που είναι short και μια χρηματιστηριακή τράπεζας που είναι long και φαίνεται ότι γίνεται μια παρασκηνιακή μάχη για το ποιος θα επικρατήσει.
Ότι και να συμβεί οι απώλειες δεν θα είναι πάνω από 1,5 έως 4 εκατ ευρώ συνολικά.

Τι θα συμβεί στο χρηματιστήριο;

Οι απόψεις διίστανται.
Η μια άποψη και επικρατούσα είναι ότι το χρηματιστήριο θα ανοίξει με δραματικές απώλειες.
Θα υπάρχουν πωλητές και ελλείψει αντισυμβαλλόμενων δηλαδή αγοραστών οι μετοχές θα κλειδώνουν στο limit down.
Η άλλη άποψη λέει ότι η Ελλάδα δεν χρεοκόπησε, δεν έφυγε από το ευρώ και αυτό το σενάριο η αγορά θα προσπαθήσει να το αποτιμήσει.
Μπορεί την πρώτη ημέρα να δεχθεί καταιγισμό ρευστοποιήσεων αλλά την δεύτερη ή Τρίτη ημέρα θα ισορροπήσει.

Ολική καταστροφή στα warrants – Ξεχάστε αυτό το νεκρό παράγωγο

Ολική θα είναι η καταστροφή για τους κατόχους των warrants λόγω των νέων αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου.
Δεν είναι μόνο το βάρος του dilution που θα υποστούν, αλλά και των reverse split που μαζικά θα υπάρξουν στις τράπεζες.
Οι κάτοχοι των warrants καταστρέφονται καθώς ο νόμος ορίζει ότι οι τιμές εξάσκησης παραμένουν ως έχουν με βάση τις παραδοχές του 2013.
Υπό αυτούς τους όρους δεν μπορεί να υπάρξει καμία εξάσκηση.
Τα warrants θα απαξιωθούν πλήρως, θα τείνουν να μηδενίσουν.
Οι κάτοχοι των warrants θα καταστραφούν.
 Το warrant της Εθνικής που ξεκίνησε με τιμή εκκίνησης 6,823 ευρώ βρίσκεται με βάση την τελευταία τιμή 26 Ιουνίου στα 0,22 ευρώ
Το warrant της Alpha Βank που ξεκίνησε με πρώτη τιμή εκκίνησης τα 1,45 ευρώ είχε τελευταία τιμή 0,4850 ευρώ.
Το warrant της Πειραιώς που είχε αρχική τιμή εκκίνησης όταν πρωτοξεκίνησε τα 0,8990 ευρώ βρίσκεται στα 0,1290 ευρώ

Οι τράπεζες στην Ελλάδα θα παραμείνουν 4

ΕΚΤ και τον SSM ο μόνιμος εποπτικός μηχανισμός των τραπεζών συμφωνούν – συγκλίνουν στην άποψη ότι δεν υπάρχει λόγος να αλλάξει η αρχιτεκτονική των ελληνικών τραπεζών στην Ελλάδα και ουσιαστικά θεωρούν ότι οι 4 συστημικές τράπεζες αποτελούν βασικό σχεδιασμό σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες.  
Παρά τις διάχυτες ανησυχίες για resolution διάσπαση των τραπεζών σε καλές και κακές τράπεζες, λόγω εξυγίανσης φαίνεται ότι στην ΕΚΤ και στον SSM αντιμετωπίζουν την κατάσταση πιο ορθολογικά.
Με αφορμή την εξαγορά των καταστημάτων της Alpha bank στην Βουλγαρία από την Eurobank έναντι ενός ευρώ θα πρέπει να τονιστεί ότι οι επαφές των δύο τραπεζών έχουν ξεκινήσει πολλούς μήνες από τα τέλη του 2014 αλλά επιταχύνθηκαν λόγω των capital controls στην υπό την πίεση της εποπτικής αρχής της Βουλγαρίας.
Να σημειωθεί ότι τα υποκαταστήματα λειτουργούν κάτω από το ίδιο καθεστώς με τα υποκαταστήματα στην Ελλάδα σε αντίθεση με τις θυγατρικές που είναι ξεχωριστά νομικά πρόσωπα και υπόκειται σε κεφαλαιακούς ελέγχους και διαθέτουν δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας.
Για να τεθεί απλά, για να αποφευχθεί το σενάριο της Κύπρου όπου έχασαν οι κυπριακές τράπεζες τα υποκαταστήματα τους στην Ελλάδα αποφασίστηκε η Alpha bank να πουλήσει τα υποκαταστήματα της στην Βουλγαρία.
Επίσης και η Πειραιώς ετοιμάζει κινήσεις στο εξωτερικό.
Η αναδιάρθρωση στα Βαλκάνια, ήταν υποχρέωση των τραπεζών από το 2013 - 2014 με βάση τις οδηγίες της DGCom της επιτροπής ανταγωνισμού της ΕΕ.
Στο ίδιο πλαίσιο είχε ενταχθεί και η πώληση του 40% της Finansbank θυγατρική της Εθνικής στην Τουρκία.
Οι κινήσεις στα Βαλκάνια δεν αποτελούν προκριμα για deals στην Ελλάδα, αποτελούν ειδικά deals που αφορούν τα Βαλκάνια.

Δεν αλλάζει η αρχιτεκτονική του ελληνικού τραπεζικού συστήματος

Με βάση πληροφορίες «η ΕΚΤ και ο SSM εστιάζονται πρωτίστως στις παραδοχές των NPLs που θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό τις κεφαλαιακές ανάγκες.
Με βάση την πρώτη εικόνα που έχουν διαμορφώσει εκτιμούν ότι τα NPLs θα φθάσουν στο 50% που αυτό μεταφράζεται σε 105 δισεκ. ευρώ προβληματικά δάνεια από 86 δισεκ. που ήταν στο α΄ τρίμηνο του 2015, ουσιαστικά βλέπουν αύξηση 20 δισεκ. ευρώ λόγω της νέας ύφεσης και των capital controls.
Με coverage ratio δηλαδή δείκτη κάλυψης δανείων με προβλέψεις περίπου 55% στις ελληνικές τράπεζες αυτό σημαίνει 9 δισεκ. κεφαλαιακές ανάγκες.
Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι ΕΚΤ και SSM θεωρούν ότι η υφιστάμενη αρχιτεκτονική των ελληνικών τραπεζών στην Ελλάδα, δεν πρέπει να αλλάξει, δεν κρίνεται σκόπιμο να μειωθούν οι 4 συστημικές τράπεζες.
Για να λειτουργεί ο ανταγωνισμός και κυρίως ελλείψει σοβαρών συνεργειών δεν κρίνεται σκόπιμο να αλλάξει ο αριθμός των 4 συστημικών τραπεζών»

Τα NPLs

Το παράδειγμα της Κύπρου και η διαφορά του οικονομικού κύκλου

Η τράπεζα Κύπρου είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς συμπεριφέρονται τα NPLs υπό καθεστώς capital controls και βαθειάς ύφεσης.
Το 2012 η τράπεζα Κύπρου είχε NPLs 18%.
Αρχές του 2013 έφθασε στο 28%.
Τέλη του 2013 και ενώ είχε εξαγοράσει το υγιές τμήμα της Λαϊκής βρέθηκε με NPLs στο 47% ή 13 δισεκ.
Στο 9μηνο του 2014 έφθασε στο 50% και στο α΄ τρίμηνο του 2015 έφθασε στο 53% ή 63% με βάση το μοντέλο της ευρωπαϊκής αρχής τραπεζών.
Οι ελληνικές τράπεζες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν την εξέλιξη των NPLs της τράπεζας Κύπρου;
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν μια διαφορά, βρίσκονται σε άλλη φάση του οικονομικού κύκλου ενώ μεγάλο μέρος των προβληματικών τους δανείων έχει καταγραφεί.
Με βάση την ΕΚΤ και τον SSM θα μπορούσαν να NPLs να εκτιναχθούν από 36% στο α΄ τρίμηνο του 2015 στο 50% που σημαίνει περίπου 105 δισεκ. ευρώ.
Σε ακόμη πιο ακραία περίπτωση να φθάσουν στο 55% ή 115 δισεκ. ευρώ.
Όμως η επικρατούσα άποψη είναι ότι τα NPLs στην Ελλάδα θα φθάσουν στα 98 δισεκ. ευρώ ή 47% με βάση εκτιμήσεις τραπεζιτών στην Ελλάδα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης