Ομάδα τεχνοκρατών στις Βρυξέλλες ετοιμάζει πρόταση για το χρέος έως τις 30 Νοεμβρίου
Ομάδα των Βρυξελλών ετοιμάζει έως τις 30 Νοεμβρίου μια εισηγητική πρόταση για το ελληνικό χρέος σύμφωνα με πηγές και η οποία περιλαμβάνει επιμήκυνση στα 50 ή 60 χρόνια χωρίς μείωση των επιτοκίων στα νέα δάνεια.
Σημειώνεται ότι από ελληνικής πλευράς ο Δραγασάκης θα αναλάβει την διαπραγμάτευση για το χρέος.
Η πρόταση που επεξεργάζεται μια ομάδα τεχνοκρατών έχει αποτιμήσει όλα τα σενάρια ακόμη και το haircut το οποίο ωστόσο για καθαρά πολιτικούς λόγους έχει απορριφθεί.
Η νέα πρόταση που εξετάζεται και μάλιστα έχει περίπου εγκρίνει και ο ESM είναι να υπάρξει αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους μέσω της παράτασης αποπληρωμής των δανείων στα 50 ή 60 χρόνια συνολικά και για τα 3 δάνεια που έχει συνάψει η Ελλάδα.
Στο θέμα της μείωσης των επιτοκίων υπάρχει σοβαρή διχογνωμία και η πρόταση του ESM είναι να μην υπάρξει νέα μείωση των επιτοκίων καθώς ο ESM ήδη βρίσκεται στα όρια του κόστους.
Από τα αξιοπερίεργα είναι ότι αυτή η ομάδα στις Βρυξέλλες που συμμετέχουν ESM, θεσμοί, ΕΚΤ και ΔΝΤ έχουν εξετάσει όλα τα εναλλακτικά σενάρια, αναπτυξιακά ομόλογα, swaps τίτλων ακόμη και haurcut ωστόσο η ευρωπαική πλευρά επιμένει στο θέμα της επιμήκυνσης.
Από τα ενδιαφέροντα επίσης στοιχεία είναι ότι η πρόταση που θα υποβληθεί στα αρμόδια όργανα αναγνωρίζει - με βάση την ίδια πηγή - ότι μόνο με επιμήκυνση η αναδιάρθρωση δεν θα είναι επαρκής αν δεν συνοδευτεί με ισχυρή ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας με στόχο άνω του 1,8% με 2% σε ετήσια βάση.
Η πρόταση που εξετάζεται δεν είναι βέβαιο ότι θα ικανοποιήσει το ΔΝΤ το οποίο έχει αναφέρει ότι για να συμμετάσχει στο νέο ελληνικό πρόγραμμα με 16 δισεκ θα πρέπει να έχει προηγηθεί γενναία αναδιάρθωση του χρέους, να καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Πρόσφατα μάλιστα το ΔΝΤ ανέφερε ότι περιμένει από τις Βρυξέλλες συγκεκριμένες προτάσεις που θα έχουν αξιολογηθεί και θα παρουσιάζουν επακριβώς το όφελος για την Ελλάδα.
Φιάσκο η λύση της επιμήκυνσης
Το πολιτικό σύστημα και ο ΣΥΡΙΖΑ που έκανε σημαία την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους μάλλον προσανατολίζονται σε μια λύση φιάσκο.
Η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής από τα 32,5 χρόνια στα 50 χρόνια και η διατήρηση των επιτοκίων στο 1% ή κοντά στο 1% θα παρουσιαστεί ως εθνική πρόταση.
Με την λύση αυτή το χρέος δεν μειώνεται, παρατείνεται, μειώνονται τα τοκοχρεολύσια γιατί μειώνεται το κόστος εξυπηρέτησης και αυξάνεται ο χρόνος αποπληρωμής αλλά η Ελλάδα θα συνεχίσει να πληρώνει χρέος και σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού ειδικά τα πρωτογενή πλεονάσματα θα καταλήγουν στο χρέος.
Η επιμήκυνση δεν λύνει το πρόβλημα, ήδη το χρέος έχει επιμηκυνθεί στα 32,5 χρόνια ή 31,7 χρόνια με βάση το είδος και το χρόνο σύναψης των δανείων και παρ΄ όλα αυτά το χρέος είναι μη βιώσιμο.
Όσοι τονίζουν ότι το χρέος είναι βιώσιμο λαμβάνουν – λανθασμένα – υπόψη παραδοχές θετικές για την μακροπρόθεσμη πορεία της οικονομίας ενώ πρακτικά θα έπρεπε να λάμβαναν παραδοχές τύπου stress tests δηλαδή παραδοχές ακραίων καταστάσεων.
Μόνο με επιμήκυνση δεν υπάρχει λύση στο ελληνικό χρέος.
Θα είναι λογιστικό τρικ, φιάσκο, πολιτική εξαπάτηση αν λανσάρουν ως επιτυχία την επιμήκυνση.
Η Ευρώπη το μόνο θέμα που συζητάει – αν το συζητάει – είναι η επιμήκυνση και τίποτε άλλο για το ελληνικό χρέος.
Υπάρχουν εναλλακτικές;
Εναλλακτική πρώτη – Haircut στο ιδιωτικό χρέος του ESM
H Ελλάδα έχει δανειστεί από τον ESM τον Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης 228 δισεκ. μαζί με το νέο δάνειο των 86 δισεκ. που μάλλον θα είναι μικρότερο καθώς τα 25 δισεκ. που έχουν προβλεφθεί για τις τράπεζες δεν θα ξεπεράσουν τα 7-8 δισεκ.
Τα 228 δισεκ. που έχει δανείσει ο EFSF και ο ESM στο ελληνικό κράτος δεν είναι διακρατικός δανεισμός.
Ο ESM έχει ως εγγύηση 500 δισεκ. από την ΕΕ και εν συνεχεία δανείζεται από τις αγορές, συγκεκριμένα 1200 διεθνείς επενδυτές, τράπεζες, funds managers χρηματοδοτούν τον ESM ώστε να μπορεί να στηρίζει την Ελλάδα με νέα δάνεια ή να καλύπτει άλλες ανάγκες στήριξης.
Μια πρόταση που θα είχε τεράστιο οικονομικό όφελος για την Ελλάδα θα ήταν να υπάρξει haircut 30% στα δάνεια του ESM τα 228 δισεκ. ευρώ.
Το 30% στα 228 δισεκ. είναι όφελος 68 δισεκ. ευρώ ουσιαστικά θα είναι σαν η Ευρώπη να μας χάριζε τα 86 δισεκ. του τρίτου μνημονίου.
Τα αντεπιχειρήματα επί της πρότασης αυτής είναι πολλά.
-Γιατί να υποστεί ζημία ο ESM και οι ιδιώτες που τον χρηματοδοτούν;
-Πως ο ESM που δανείζει την Ελλάδα, ταυτόχρονα θα δεχθεί να υποστεί κούρεμα δεν παραβιάζει τους κανόνες λειτουργίας του ενιαίου μηχανισμού στήριξης;
-Γιατί να βοηθήσουν την Ελλάδα όταν παρέχουν απλόχερα τέτοιας κλίμακας δάνεια;
Όταν αποφασίστηκε ο ESM να χορηγήσει 86 δισεκ. στην Ελλάδα με βάση το τρίτο μνημόνιο αυτό δεν σημαίνει ότι πήγε στην Γερμανία, την Γαλλία και τις άλλες χώρες και ζήτησε δανεικά για να τα χορηγήσει στην Ελλάδα.
O ESM με την εγγύηση των 500 δισεκ. που έχουν παράσχει τα ευρωπαϊκά κράτη προχωράει σε δημοπρασίες ομολόγων τις οποίες καλύπτουν διεθνείς επενδυτές.
Κοινώς ο ESM δανείζεται από ιδιώτες για να χρηματοδοτήσει ένα κράτος.
Η διαδικασία αυτή – μεταξύ άλλων – έρχεται να αποδείξει γιατί η όλη διαδικασία χρηματοδότησης της Ελλάδος είναι λάθος.
Ακόμη και ο δανειστής της Ελλάδος ο ESM δανείζεται από τις αγορές, όχι όμως η Ελλάδα που είναι κράτος.
Το ορθό είναι το κράτος να δανείζεται από τις αγορές και τους επενδυτές.
Αν υποστούν haircut τα δάνεια του ESM θεωρητικά ζημιώνονται οι ιδιώτες που χρηματοδότησαν τον ESM αλλά αυτό δεν ισχύει γιατί αμέσως ο ESM θα χρησιμοποιήσει τις εγγυήσεις αυτά τα 500 δισεκ. και θα αποζημιώσει 100% τους ιδιώτες επενδυτές.
Η ζημία λογιστικά θα εμφανιστεί στους ιδιώτες μέσω ESM σε μια ενδεχόμενη λύση haircut αλλά πρακτικά την ζημία θα την υποστεί η ΕΕ οι ευρωπαίοι.
Γιατί όμως χρειάζεται haircut;
Μέσω μιας ρεαλιστικής απομείωσης 68 δισεκ. το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει στα 280 δισεκ. και αν αρχίσει η οικονομία να αναπτύσσεται και επανέλθει το ΑΕΠ πάνω από τα 180 δισεκ. αυτό θα σημαίνει χρέος προς ΑΕΠ 155% έναντι 200%.
Έχοντας μειώσει το χρέος μέσω haircut και η οικονομία να έχει επανέλθει στην ανάπτυξη, τα τοκοχρεολύσια θα έχουν μειωθεί κατά 45% με 50% και το κυριότερο η χώρα θα αποκτήσει τεράστια ευελιξία στην χρήση των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Οι επιπτώσεις για τον ESM θα ήταν σημαντικές βραχυχρόνια αλλά λόγω της εγγύησης της Ευρώπης η επίδραση στους ιδιώτες θα ήταν μηδενική.
Τα 68 δισεκ. στα 500 δισεκ. εγγυήσεις είναι ένα ποσό που μπορεί να απορροφηθεί χωρίς ούτε ο ιδιώτης να χάσει, ούτε ο ευρωπαίος φορολογούμενος να υποστεί μεγάλη ζημία.
Για την Ελλάδα η λύση αυτή θα ήταν τεράστιας σημασίας, θα ήταν μια γενναία λύση για το μεγάλο εθνικό πρόβλημα το χρέος.
Δεύτερη εναλλακτική – Σύνδεση χρέους με πορεία ΑΕΠ
Μια δεύτερη εναλλακτική λύση που θα μπορούσε να εξεταστεί είναι η διασύνδεση του χρέους με το ΑΕΠ.
Αν η Ελλάδα έχει αύξηση ΑΕΠ, σημαίνει πλεονάσματα και σημαίνει ότι μπορεί να εξυπηρετεί το χρέος της.
Αν έχει αρνητικό ΑΕΠ, δηλαδή ύφεση να παγώνει η εξυπηρέτηση του χρέους καθώς η Ελλάδα δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις αποπληρωμές.
Η λύση αυτή μπορεί να είναι ημίμετρο αλλά είναι πρακτικά καλύτερη από την επιμήκυνση.
Αν μάλιστα συνδυαστεί επιμήκυνση με σύνδεση χρέους με την πορεία του ΑΕΠ τόσο το καλύτερο.
Η λύση αυτή δεν έχει καμία επίδραση στα ευρωπαϊκά κράτη ωστόσο είναι υποδεέστερη του haircut στο χρέος.
www.bankingnews.gr
Σημειώνεται ότι από ελληνικής πλευράς ο Δραγασάκης θα αναλάβει την διαπραγμάτευση για το χρέος.
Η πρόταση που επεξεργάζεται μια ομάδα τεχνοκρατών έχει αποτιμήσει όλα τα σενάρια ακόμη και το haircut το οποίο ωστόσο για καθαρά πολιτικούς λόγους έχει απορριφθεί.
Η νέα πρόταση που εξετάζεται και μάλιστα έχει περίπου εγκρίνει και ο ESM είναι να υπάρξει αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους μέσω της παράτασης αποπληρωμής των δανείων στα 50 ή 60 χρόνια συνολικά και για τα 3 δάνεια που έχει συνάψει η Ελλάδα.
Στο θέμα της μείωσης των επιτοκίων υπάρχει σοβαρή διχογνωμία και η πρόταση του ESM είναι να μην υπάρξει νέα μείωση των επιτοκίων καθώς ο ESM ήδη βρίσκεται στα όρια του κόστους.
Από τα αξιοπερίεργα είναι ότι αυτή η ομάδα στις Βρυξέλλες που συμμετέχουν ESM, θεσμοί, ΕΚΤ και ΔΝΤ έχουν εξετάσει όλα τα εναλλακτικά σενάρια, αναπτυξιακά ομόλογα, swaps τίτλων ακόμη και haurcut ωστόσο η ευρωπαική πλευρά επιμένει στο θέμα της επιμήκυνσης.
Από τα ενδιαφέροντα επίσης στοιχεία είναι ότι η πρόταση που θα υποβληθεί στα αρμόδια όργανα αναγνωρίζει - με βάση την ίδια πηγή - ότι μόνο με επιμήκυνση η αναδιάρθρωση δεν θα είναι επαρκής αν δεν συνοδευτεί με ισχυρή ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας με στόχο άνω του 1,8% με 2% σε ετήσια βάση.
Η πρόταση που εξετάζεται δεν είναι βέβαιο ότι θα ικανοποιήσει το ΔΝΤ το οποίο έχει αναφέρει ότι για να συμμετάσχει στο νέο ελληνικό πρόγραμμα με 16 δισεκ θα πρέπει να έχει προηγηθεί γενναία αναδιάρθωση του χρέους, να καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Πρόσφατα μάλιστα το ΔΝΤ ανέφερε ότι περιμένει από τις Βρυξέλλες συγκεκριμένες προτάσεις που θα έχουν αξιολογηθεί και θα παρουσιάζουν επακριβώς το όφελος για την Ελλάδα.
Φιάσκο η λύση της επιμήκυνσης
Το πολιτικό σύστημα και ο ΣΥΡΙΖΑ που έκανε σημαία την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους μάλλον προσανατολίζονται σε μια λύση φιάσκο.
Η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής από τα 32,5 χρόνια στα 50 χρόνια και η διατήρηση των επιτοκίων στο 1% ή κοντά στο 1% θα παρουσιαστεί ως εθνική πρόταση.
Με την λύση αυτή το χρέος δεν μειώνεται, παρατείνεται, μειώνονται τα τοκοχρεολύσια γιατί μειώνεται το κόστος εξυπηρέτησης και αυξάνεται ο χρόνος αποπληρωμής αλλά η Ελλάδα θα συνεχίσει να πληρώνει χρέος και σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού ειδικά τα πρωτογενή πλεονάσματα θα καταλήγουν στο χρέος.
Η επιμήκυνση δεν λύνει το πρόβλημα, ήδη το χρέος έχει επιμηκυνθεί στα 32,5 χρόνια ή 31,7 χρόνια με βάση το είδος και το χρόνο σύναψης των δανείων και παρ΄ όλα αυτά το χρέος είναι μη βιώσιμο.
Όσοι τονίζουν ότι το χρέος είναι βιώσιμο λαμβάνουν – λανθασμένα – υπόψη παραδοχές θετικές για την μακροπρόθεσμη πορεία της οικονομίας ενώ πρακτικά θα έπρεπε να λάμβαναν παραδοχές τύπου stress tests δηλαδή παραδοχές ακραίων καταστάσεων.
Μόνο με επιμήκυνση δεν υπάρχει λύση στο ελληνικό χρέος.
Θα είναι λογιστικό τρικ, φιάσκο, πολιτική εξαπάτηση αν λανσάρουν ως επιτυχία την επιμήκυνση.
Η Ευρώπη το μόνο θέμα που συζητάει – αν το συζητάει – είναι η επιμήκυνση και τίποτε άλλο για το ελληνικό χρέος.
Υπάρχουν εναλλακτικές;
Εναλλακτική πρώτη – Haircut στο ιδιωτικό χρέος του ESM
H Ελλάδα έχει δανειστεί από τον ESM τον Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης 228 δισεκ. μαζί με το νέο δάνειο των 86 δισεκ. που μάλλον θα είναι μικρότερο καθώς τα 25 δισεκ. που έχουν προβλεφθεί για τις τράπεζες δεν θα ξεπεράσουν τα 7-8 δισεκ.
Τα 228 δισεκ. που έχει δανείσει ο EFSF και ο ESM στο ελληνικό κράτος δεν είναι διακρατικός δανεισμός.
Ο ESM έχει ως εγγύηση 500 δισεκ. από την ΕΕ και εν συνεχεία δανείζεται από τις αγορές, συγκεκριμένα 1200 διεθνείς επενδυτές, τράπεζες, funds managers χρηματοδοτούν τον ESM ώστε να μπορεί να στηρίζει την Ελλάδα με νέα δάνεια ή να καλύπτει άλλες ανάγκες στήριξης.
Μια πρόταση που θα είχε τεράστιο οικονομικό όφελος για την Ελλάδα θα ήταν να υπάρξει haircut 30% στα δάνεια του ESM τα 228 δισεκ. ευρώ.
Το 30% στα 228 δισεκ. είναι όφελος 68 δισεκ. ευρώ ουσιαστικά θα είναι σαν η Ευρώπη να μας χάριζε τα 86 δισεκ. του τρίτου μνημονίου.
Τα αντεπιχειρήματα επί της πρότασης αυτής είναι πολλά.
-Γιατί να υποστεί ζημία ο ESM και οι ιδιώτες που τον χρηματοδοτούν;
-Πως ο ESM που δανείζει την Ελλάδα, ταυτόχρονα θα δεχθεί να υποστεί κούρεμα δεν παραβιάζει τους κανόνες λειτουργίας του ενιαίου μηχανισμού στήριξης;
-Γιατί να βοηθήσουν την Ελλάδα όταν παρέχουν απλόχερα τέτοιας κλίμακας δάνεια;
Όταν αποφασίστηκε ο ESM να χορηγήσει 86 δισεκ. στην Ελλάδα με βάση το τρίτο μνημόνιο αυτό δεν σημαίνει ότι πήγε στην Γερμανία, την Γαλλία και τις άλλες χώρες και ζήτησε δανεικά για να τα χορηγήσει στην Ελλάδα.
O ESM με την εγγύηση των 500 δισεκ. που έχουν παράσχει τα ευρωπαϊκά κράτη προχωράει σε δημοπρασίες ομολόγων τις οποίες καλύπτουν διεθνείς επενδυτές.
Κοινώς ο ESM δανείζεται από ιδιώτες για να χρηματοδοτήσει ένα κράτος.
Η διαδικασία αυτή – μεταξύ άλλων – έρχεται να αποδείξει γιατί η όλη διαδικασία χρηματοδότησης της Ελλάδος είναι λάθος.
Ακόμη και ο δανειστής της Ελλάδος ο ESM δανείζεται από τις αγορές, όχι όμως η Ελλάδα που είναι κράτος.
Το ορθό είναι το κράτος να δανείζεται από τις αγορές και τους επενδυτές.
Αν υποστούν haircut τα δάνεια του ESM θεωρητικά ζημιώνονται οι ιδιώτες που χρηματοδότησαν τον ESM αλλά αυτό δεν ισχύει γιατί αμέσως ο ESM θα χρησιμοποιήσει τις εγγυήσεις αυτά τα 500 δισεκ. και θα αποζημιώσει 100% τους ιδιώτες επενδυτές.
Η ζημία λογιστικά θα εμφανιστεί στους ιδιώτες μέσω ESM σε μια ενδεχόμενη λύση haircut αλλά πρακτικά την ζημία θα την υποστεί η ΕΕ οι ευρωπαίοι.
Γιατί όμως χρειάζεται haircut;
Μέσω μιας ρεαλιστικής απομείωσης 68 δισεκ. το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει στα 280 δισεκ. και αν αρχίσει η οικονομία να αναπτύσσεται και επανέλθει το ΑΕΠ πάνω από τα 180 δισεκ. αυτό θα σημαίνει χρέος προς ΑΕΠ 155% έναντι 200%.
Έχοντας μειώσει το χρέος μέσω haircut και η οικονομία να έχει επανέλθει στην ανάπτυξη, τα τοκοχρεολύσια θα έχουν μειωθεί κατά 45% με 50% και το κυριότερο η χώρα θα αποκτήσει τεράστια ευελιξία στην χρήση των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Οι επιπτώσεις για τον ESM θα ήταν σημαντικές βραχυχρόνια αλλά λόγω της εγγύησης της Ευρώπης η επίδραση στους ιδιώτες θα ήταν μηδενική.
Τα 68 δισεκ. στα 500 δισεκ. εγγυήσεις είναι ένα ποσό που μπορεί να απορροφηθεί χωρίς ούτε ο ιδιώτης να χάσει, ούτε ο ευρωπαίος φορολογούμενος να υποστεί μεγάλη ζημία.
Για την Ελλάδα η λύση αυτή θα ήταν τεράστιας σημασίας, θα ήταν μια γενναία λύση για το μεγάλο εθνικό πρόβλημα το χρέος.
Δεύτερη εναλλακτική – Σύνδεση χρέους με πορεία ΑΕΠ
Μια δεύτερη εναλλακτική λύση που θα μπορούσε να εξεταστεί είναι η διασύνδεση του χρέους με το ΑΕΠ.
Αν η Ελλάδα έχει αύξηση ΑΕΠ, σημαίνει πλεονάσματα και σημαίνει ότι μπορεί να εξυπηρετεί το χρέος της.
Αν έχει αρνητικό ΑΕΠ, δηλαδή ύφεση να παγώνει η εξυπηρέτηση του χρέους καθώς η Ελλάδα δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις αποπληρωμές.
Η λύση αυτή μπορεί να είναι ημίμετρο αλλά είναι πρακτικά καλύτερη από την επιμήκυνση.
Αν μάλιστα συνδυαστεί επιμήκυνση με σύνδεση χρέους με την πορεία του ΑΕΠ τόσο το καλύτερο.
Η λύση αυτή δεν έχει καμία επίδραση στα ευρωπαϊκά κράτη ωστόσο είναι υποδεέστερη του haircut στο χρέος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών