Στο επόμενο Eurogroup στις 17 Μαίου θα κλείσει η αξιολόγηση με βάση πολιτική πηγή
«Στις 22 Απριλίου στο Eurogroup δίνω πιθανότητες 5% για να κλείσει η αξιολόγηση.
Στις 25-27 Απριλίου σε ένα έκτακτο Eurogroup δίνω 20% πιθανότητες.
Όμως το πιθανότερο σενάριο είναι η αξιολόγηση να κλείσει στις 17 Μαΐου στο επόμενο Eurogroup, καθώς ακόμη υπάρχουν πολλά ανοικτά μέτωπα που δεν συνηγορούν στο γρήγορο κλείσιμο της αξιολόγησης» αναφέρει πολιτική πηγή που συνομίλησε με το bankingnews.
Βέβαια υπάρχουν και κάποιοι απαισιόδοξοι που υποστηρίζουν ότι η αξιολόγηση θα κλειδώσει αρχές Ιουλίου όταν είναι να πληρώσει η Ελλάδα τα 2,2 δισεκ. στην ΕΚΤ.
Αν επιβεβαιωθεί το σενάριο ότι η αξιολόγηση θα κλείσει στις 17 Μαΐου του 2016 θα πρόκειται για μια πολύ αρνητική εξέλιξη για την χρηματιστηριακή αγορά.
Η κυβέρνηση ίσως να μην έχει βιασύνη, δεν πιέζεται από κάτι, η πίεση της ονομάζεται πληρωμή ομολόγων στην ΕΚΤ τον Ιούλιο του 2016…οπότε υπάρχει χρόνος…
Όμως ο χρόνος είναι θεωρητικός αφού όπως έχει αποδειχθεί πολλές φορές όσο καθυστερούν οι διαπραγματεύσεις τόσο πιο δυσμενείς είναι οι εξελίξεις για την Ελλάδα.
Ήδη το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί έχει εγκλωβίσει την ελληνική κυβέρνηση στην ήττα που υπέστη στην Σύνοδο του ΔΝΤ γιατί ενώ ξεκίνησε με στόχο να κλειδώσει τα 5,4 δισεκ. ευρώ μέτρα για μια λύση για το χρέος και άμεση ολοκλήρωση της αξιολόγησης κατέληξε με 5,4 +3,6 δισεκ. ευρώ μέτρα με το χρέος να παραμένει στον αέρα καθώς ούτε χρονοδιάγραμμα υπάρχει και το κυριότερο είναι ασαφές πότε θα ενεργοποιηθεί η όποια υποτυπώδη λύση αναδιάρθρωσης εξεταστεί.
Να σημειωθεί ότι ένα νέο σενάριο αναφέρει ότι το ελληνικό χρέος θα ανοίξει μετά την αξιολόγηση όποτε αυτή κλείσει….αλλά η τελική λύση για το χρέος θα πάρει μήνες θα ολοκληρωθεί τέλη του 2016 ή ακόμη και μέσα του 2017.
Ως προς την πολιτική διάσταση του προβλήματος, μπορεί να αντιδρούν βουλευτές αλλά υποχρεωτικά θα συρθούν να το ψηφίσουν καθώς εκλογές σημαίνει ότι το 50% των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ θα μείνει εκτός Βουλής...
Οι 7 άξονες που προβληματίζουν…
1)Από το περίφημο άρθρο του Thomsen του ΔΝΤ είχε ξεκάθαρα τονιστεί ότι η Ελλάδα έχει δύο επιλογές μέτρα 9 δισεκ. που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ ή γενναία αναδιάρθρωση χρέους.
Μετά την επίσκεψη Lagarde και Thomsen (ΔΝΤ) στην Γερμανία και τις επαφές που είχαν με Merkel και Schaeuble (Γερμανία) φαίνεται ότι συμφωνήθηκε το εξής.
Η Γερμανία και η ΕΕ θα συγκλίνουν προς τα μέτρα που ζητάει το ΔΝΤ ώστε να μην προχωρήσουν σε ουσιαστική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Η Γερμανία για να μην υιοθετήσει μια λύση για το ελληνικό χρέος, δέχθηκε να κάνει το αυτονόητο να υιοθετήσει τα μέτρα του ΔΝΤ.
2)Έναντι της σκληρής στάσης του ΔΝΤ ως προς τα μέτρα – καθώς για το ελληνικό χρέος το ΔΝΤ έχει την πιο φιλική θέση – η Ελλάδα αντέδρασε, κατηγόρησε το Ταμείο ότι δεν το θέλει στο ελληνικό πρόγραμμα, ότι σκοπίμως χρονοτριβεί και με μια ανταλλαγή ανακοινώσεων η Lagarde κατηγόρησε την ελληνική κυβέρνηση ότι παρακολουθεί τηλέφωνα και ο Τσίπρας ο έλληνας πρωθυπουργός ανέφερε ότι όλα αυτά είναι ανοησίες.
Οι σχέσεις Ελλάδος με ΔΝΤ εντάθηκαν και κατά ένα παράδοξο τρόπο η ελληνική πλευρά που θέλει να εκδιώξει το ΔΝΤ, ταυτόχρονα το επικαλείται για την γενναία αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
3)Στην Σύνοδο του ΔΝΤ 15 με 17 Απριλίου η Ελλάδα μονοπώλησε το ενδιαφέρον, αλλεπάλληλες συναντήσεις, διαπραγματεύσεις, πυρετώδεις διεργασίες.
Ποιο ήταν όμως το αποτέλεσμα;
Το ΔΝΤ κατάφερε να επικρατήσει κατά κράτος και να πείσει την ΕΕ για την αναγκαιότητα των μέτρων.
Έτσι φθάσαμε στο περίφημο 5,4+3,6 δισεκ= 9 δισεκ.
Κατά ένα πολύ περίεργο τρόπο η Ελλάδα θα ψηφίσει και τα 3,6 δισεκ. μέτρα αλλά αυτά θα εφαρμοστούν αν υπάρχουν αποκλίσεις ως προς τον στόχο του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος.
Αυτό συμβαίνει πρώτη φορά και σίγουρα αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, να ψηφίζονται μέτρα τα οποία «θα δούμε αν εφαρμοστούν»
Όμως όλοι γνωρίζουν ότι αργά ή γρήγορα ότι ψηφίζεται εφαρμόζεται.
4)Ο πήχης των μέτρων ανέβηκε στα 9 δισεκ. και ας υποθέσουμε ότι με τις νέες διαπραγματεύσεις Ελλάδος – δανειστών που ξεκινούν σήμερα 19 Απριλίου καταλήγουν στα 8 δισεκ.
Το μείζον ζήτημα είναι με ποιο αντάλλαγμα όλα αυτά;
Το θέμα του χρέους συνεχίζει να παραμένει στον αέρα γιατί δεν έχει καθοριστεί χρονοδιάγραμμα.
Τουναντίον αναφορές ότι θα βρεθεί μια λύση που θα εφαρμοστεί σε βάθος πολλών μηνών μάλλον προκαλούν σύγχυση παρά ρίχνουν φως σε αυτό το μείζον εθνικό ζήτημα που είναι η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Να σημειωθεί ότι με όρους χρέους προς ΑΕΠ η Ελλάδα έχει το δεύτερο μεγαλύτερο παγκοσμίως μετά την Ιαπωνία.
5)Η λύση για το χρέος που έχει αναφερθεί γενικώς ότι θα μπορούσε να υλοποιηθεί θα ήταν
-Επιμήκυνση 10 ή 17,5 χρόνια δηλαδή από 32,4 έως στα 50 χρόνια
-Δεν θα μετατρέπονταν τα κυμαινόμενα επιτόκια σε σταθερά.
-Δεν θα μειωνόντουσαν τα επιτόκια αλλά θα υπήρχε ένα πλαφόν αν αυξάνονταν σε βάθος χρόνων τα επιτόκια.
-Θα μπορούσε να υπάρξει μια διασύνδεση με την πορεία του ΑΕΠ.
Η λύση αυτή που θα είχε μόνο 2,5 δισεκ. ετήσιο όφελος για την Ελλάδα δεν είναι βέβαιο πότε και αν εφαρμοστεί.
Το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι θα δεχθεί να ψηφίσει τα επιπρόσθετα 3,6 δισεκ. μέτρα (5,4+3,6) εφόσον συμφωνηθεί λύση για το χρέος είναι σαν να ομολογεί ότι η λύση για το χρέος περιλαμβάνει 4ο μνημόνιο….
Και αυτή είναι η αλήθεια η υποτιθέμενη λύση για το χρέος περιλαμβάνει 4ο μνημόνιο περιλαμβάνει τέταρτο μνημόνιο.
6)Το ΔΝΤ θα παραμείνει, θα φύγει, θα έχει νέο ρόλο, θα συμμετάσχει και στο τρίτο πρόγραμμα – μνημόνιο;
Δεν είναι σαφές.
Οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ δήλωσαν ότι εργάζονται πάνω σε σχέδιο να συμμετάσχουν και στο δανειακό πρόγραμμα αλλά μπορεί να έχουν και άλλο… ρόλο στο τρίτο μνημόνιο.
Το βέβαιο είναι ότι το ΔΝΤ δεν θα φύγει.
Υποστηρίζουν κάποιοι ότι μπορεί να έχει μόνο ρόλο τεχνικής υποστήριξης το ΔΝΤ οπότε δεν θα δημιουργήσει εμπόδια τον Οκτώβριο του 2016 όταν θα ξεκινήσει η δεύτερη αξιολόγηση.
Όμως όλες οι πλευρές δήλωσαν ότι…θέλουν με ενεργό ρόλο στο ελληνικό πρόγραμμα το ΔΝΤ.
7)Οι συναντήσεις με τον Draghi της ΕΚΤ δεν απέδωσαν.
Κάποιοι τελείως ερασιτεχνικά τόνισαν ότι η ΕΚΤ εφόσον αγοράσει τα EFSF ομόλογα ύψους 36,6 δισεκ ευρώ θα αυξηθεί η ρευστότητα 1 δισεκ.
Η ΕΚΤ θα αγοράσει έως το 50% αυτών των ομολόγων δηλαδή 18 δισεκ. και κατά την άποψη μας δεν το κάνει επειδή θέλει να βοηθήσει την Ελλάδα αλλά γιατί εξαντλούνται τα assets που μπορεί να εξαγοράσει.
Ως προς την ρευστότητα η ενίσχυση είναι ΜΗΔΕΝ καθώς όλα τα ομόλογα EFSF χρησιμοποιούνται ως collaterals για ρευστότητα από το ευρωσύστημα.
Το μόνο που θα κερδίσουν οι τράπεζες είναι κεφαλαιακό κέρδος 378 εκατ ευρώ που κατανέμεται ως εξής Πειραιώς 132 εκατ, Eurobank 131 εκατ. Εθνική 72 εκατ και Alpha bank 43 εκατ.
Ως προς την ένταξη των ομολόγων στην ποσοτική χαλάρωση έχει προαναγγελθεί ότι εφόσον κλείσει η αξιολόγηση θα ενταχθούν τον Ιούνιο του 2016.
Για τα capital controls ακόμη υπάρχει δρόμος και είναι πολύ αισιόδοξες οι εκτιμήσεις ότι θα αρθούν εντός του 2016.
www.bankingnews.gr
Στις 25-27 Απριλίου σε ένα έκτακτο Eurogroup δίνω 20% πιθανότητες.
Όμως το πιθανότερο σενάριο είναι η αξιολόγηση να κλείσει στις 17 Μαΐου στο επόμενο Eurogroup, καθώς ακόμη υπάρχουν πολλά ανοικτά μέτωπα που δεν συνηγορούν στο γρήγορο κλείσιμο της αξιολόγησης» αναφέρει πολιτική πηγή που συνομίλησε με το bankingnews.
Βέβαια υπάρχουν και κάποιοι απαισιόδοξοι που υποστηρίζουν ότι η αξιολόγηση θα κλειδώσει αρχές Ιουλίου όταν είναι να πληρώσει η Ελλάδα τα 2,2 δισεκ. στην ΕΚΤ.
Αν επιβεβαιωθεί το σενάριο ότι η αξιολόγηση θα κλείσει στις 17 Μαΐου του 2016 θα πρόκειται για μια πολύ αρνητική εξέλιξη για την χρηματιστηριακή αγορά.
Η κυβέρνηση ίσως να μην έχει βιασύνη, δεν πιέζεται από κάτι, η πίεση της ονομάζεται πληρωμή ομολόγων στην ΕΚΤ τον Ιούλιο του 2016…οπότε υπάρχει χρόνος…
Όμως ο χρόνος είναι θεωρητικός αφού όπως έχει αποδειχθεί πολλές φορές όσο καθυστερούν οι διαπραγματεύσεις τόσο πιο δυσμενείς είναι οι εξελίξεις για την Ελλάδα.
Ήδη το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί έχει εγκλωβίσει την ελληνική κυβέρνηση στην ήττα που υπέστη στην Σύνοδο του ΔΝΤ γιατί ενώ ξεκίνησε με στόχο να κλειδώσει τα 5,4 δισεκ. ευρώ μέτρα για μια λύση για το χρέος και άμεση ολοκλήρωση της αξιολόγησης κατέληξε με 5,4 +3,6 δισεκ. ευρώ μέτρα με το χρέος να παραμένει στον αέρα καθώς ούτε χρονοδιάγραμμα υπάρχει και το κυριότερο είναι ασαφές πότε θα ενεργοποιηθεί η όποια υποτυπώδη λύση αναδιάρθρωσης εξεταστεί.
Να σημειωθεί ότι ένα νέο σενάριο αναφέρει ότι το ελληνικό χρέος θα ανοίξει μετά την αξιολόγηση όποτε αυτή κλείσει….αλλά η τελική λύση για το χρέος θα πάρει μήνες θα ολοκληρωθεί τέλη του 2016 ή ακόμη και μέσα του 2017.
Ως προς την πολιτική διάσταση του προβλήματος, μπορεί να αντιδρούν βουλευτές αλλά υποχρεωτικά θα συρθούν να το ψηφίσουν καθώς εκλογές σημαίνει ότι το 50% των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ θα μείνει εκτός Βουλής...
Οι 7 άξονες που προβληματίζουν…
1)Από το περίφημο άρθρο του Thomsen του ΔΝΤ είχε ξεκάθαρα τονιστεί ότι η Ελλάδα έχει δύο επιλογές μέτρα 9 δισεκ. που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ ή γενναία αναδιάρθρωση χρέους.
Μετά την επίσκεψη Lagarde και Thomsen (ΔΝΤ) στην Γερμανία και τις επαφές που είχαν με Merkel και Schaeuble (Γερμανία) φαίνεται ότι συμφωνήθηκε το εξής.
Η Γερμανία και η ΕΕ θα συγκλίνουν προς τα μέτρα που ζητάει το ΔΝΤ ώστε να μην προχωρήσουν σε ουσιαστική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Η Γερμανία για να μην υιοθετήσει μια λύση για το ελληνικό χρέος, δέχθηκε να κάνει το αυτονόητο να υιοθετήσει τα μέτρα του ΔΝΤ.
2)Έναντι της σκληρής στάσης του ΔΝΤ ως προς τα μέτρα – καθώς για το ελληνικό χρέος το ΔΝΤ έχει την πιο φιλική θέση – η Ελλάδα αντέδρασε, κατηγόρησε το Ταμείο ότι δεν το θέλει στο ελληνικό πρόγραμμα, ότι σκοπίμως χρονοτριβεί και με μια ανταλλαγή ανακοινώσεων η Lagarde κατηγόρησε την ελληνική κυβέρνηση ότι παρακολουθεί τηλέφωνα και ο Τσίπρας ο έλληνας πρωθυπουργός ανέφερε ότι όλα αυτά είναι ανοησίες.
Οι σχέσεις Ελλάδος με ΔΝΤ εντάθηκαν και κατά ένα παράδοξο τρόπο η ελληνική πλευρά που θέλει να εκδιώξει το ΔΝΤ, ταυτόχρονα το επικαλείται για την γενναία αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
3)Στην Σύνοδο του ΔΝΤ 15 με 17 Απριλίου η Ελλάδα μονοπώλησε το ενδιαφέρον, αλλεπάλληλες συναντήσεις, διαπραγματεύσεις, πυρετώδεις διεργασίες.
Ποιο ήταν όμως το αποτέλεσμα;
Το ΔΝΤ κατάφερε να επικρατήσει κατά κράτος και να πείσει την ΕΕ για την αναγκαιότητα των μέτρων.
Έτσι φθάσαμε στο περίφημο 5,4+3,6 δισεκ= 9 δισεκ.
Κατά ένα πολύ περίεργο τρόπο η Ελλάδα θα ψηφίσει και τα 3,6 δισεκ. μέτρα αλλά αυτά θα εφαρμοστούν αν υπάρχουν αποκλίσεις ως προς τον στόχο του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος.
Αυτό συμβαίνει πρώτη φορά και σίγουρα αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, να ψηφίζονται μέτρα τα οποία «θα δούμε αν εφαρμοστούν»
Όμως όλοι γνωρίζουν ότι αργά ή γρήγορα ότι ψηφίζεται εφαρμόζεται.
4)Ο πήχης των μέτρων ανέβηκε στα 9 δισεκ. και ας υποθέσουμε ότι με τις νέες διαπραγματεύσεις Ελλάδος – δανειστών που ξεκινούν σήμερα 19 Απριλίου καταλήγουν στα 8 δισεκ.
Το μείζον ζήτημα είναι με ποιο αντάλλαγμα όλα αυτά;
Το θέμα του χρέους συνεχίζει να παραμένει στον αέρα γιατί δεν έχει καθοριστεί χρονοδιάγραμμα.
Τουναντίον αναφορές ότι θα βρεθεί μια λύση που θα εφαρμοστεί σε βάθος πολλών μηνών μάλλον προκαλούν σύγχυση παρά ρίχνουν φως σε αυτό το μείζον εθνικό ζήτημα που είναι η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Να σημειωθεί ότι με όρους χρέους προς ΑΕΠ η Ελλάδα έχει το δεύτερο μεγαλύτερο παγκοσμίως μετά την Ιαπωνία.
5)Η λύση για το χρέος που έχει αναφερθεί γενικώς ότι θα μπορούσε να υλοποιηθεί θα ήταν
-Επιμήκυνση 10 ή 17,5 χρόνια δηλαδή από 32,4 έως στα 50 χρόνια
-Δεν θα μετατρέπονταν τα κυμαινόμενα επιτόκια σε σταθερά.
-Δεν θα μειωνόντουσαν τα επιτόκια αλλά θα υπήρχε ένα πλαφόν αν αυξάνονταν σε βάθος χρόνων τα επιτόκια.
-Θα μπορούσε να υπάρξει μια διασύνδεση με την πορεία του ΑΕΠ.
Η λύση αυτή που θα είχε μόνο 2,5 δισεκ. ετήσιο όφελος για την Ελλάδα δεν είναι βέβαιο πότε και αν εφαρμοστεί.
Το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι θα δεχθεί να ψηφίσει τα επιπρόσθετα 3,6 δισεκ. μέτρα (5,4+3,6) εφόσον συμφωνηθεί λύση για το χρέος είναι σαν να ομολογεί ότι η λύση για το χρέος περιλαμβάνει 4ο μνημόνιο….
Και αυτή είναι η αλήθεια η υποτιθέμενη λύση για το χρέος περιλαμβάνει 4ο μνημόνιο περιλαμβάνει τέταρτο μνημόνιο.
6)Το ΔΝΤ θα παραμείνει, θα φύγει, θα έχει νέο ρόλο, θα συμμετάσχει και στο τρίτο πρόγραμμα – μνημόνιο;
Δεν είναι σαφές.
Οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ δήλωσαν ότι εργάζονται πάνω σε σχέδιο να συμμετάσχουν και στο δανειακό πρόγραμμα αλλά μπορεί να έχουν και άλλο… ρόλο στο τρίτο μνημόνιο.
Το βέβαιο είναι ότι το ΔΝΤ δεν θα φύγει.
Υποστηρίζουν κάποιοι ότι μπορεί να έχει μόνο ρόλο τεχνικής υποστήριξης το ΔΝΤ οπότε δεν θα δημιουργήσει εμπόδια τον Οκτώβριο του 2016 όταν θα ξεκινήσει η δεύτερη αξιολόγηση.
Όμως όλες οι πλευρές δήλωσαν ότι…θέλουν με ενεργό ρόλο στο ελληνικό πρόγραμμα το ΔΝΤ.
7)Οι συναντήσεις με τον Draghi της ΕΚΤ δεν απέδωσαν.
Κάποιοι τελείως ερασιτεχνικά τόνισαν ότι η ΕΚΤ εφόσον αγοράσει τα EFSF ομόλογα ύψους 36,6 δισεκ ευρώ θα αυξηθεί η ρευστότητα 1 δισεκ.
Η ΕΚΤ θα αγοράσει έως το 50% αυτών των ομολόγων δηλαδή 18 δισεκ. και κατά την άποψη μας δεν το κάνει επειδή θέλει να βοηθήσει την Ελλάδα αλλά γιατί εξαντλούνται τα assets που μπορεί να εξαγοράσει.
Ως προς την ρευστότητα η ενίσχυση είναι ΜΗΔΕΝ καθώς όλα τα ομόλογα EFSF χρησιμοποιούνται ως collaterals για ρευστότητα από το ευρωσύστημα.
Το μόνο που θα κερδίσουν οι τράπεζες είναι κεφαλαιακό κέρδος 378 εκατ ευρώ που κατανέμεται ως εξής Πειραιώς 132 εκατ, Eurobank 131 εκατ. Εθνική 72 εκατ και Alpha bank 43 εκατ.
Ως προς την ένταξη των ομολόγων στην ποσοτική χαλάρωση έχει προαναγγελθεί ότι εφόσον κλείσει η αξιολόγηση θα ενταχθούν τον Ιούνιο του 2016.
Για τα capital controls ακόμη υπάρχει δρόμος και είναι πολύ αισιόδοξες οι εκτιμήσεις ότι θα αρθούν εντός του 2016.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών