Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα stress tests των ελληνικών τραπεζών που θα ανακοινωθούν Μάιο 2018;
Η ΕΒΑ η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών ξεκινάει διαβουλεύσεις για την ενίσχυση του πλαισίου του πυλώνα 2 με χρονικό ορίζοντα έως 31 Ιανουαρίου 2018.
Να σημειωθεί ότι μέσα στον Νοέμβριο του 2017 θα οριστικοποιηθεί η μεθοδολογία για τα stress tests και των μεν ελληνικών τραπεζών τα αποτελέσματα θα αμακοινωθούν Μάιο 2018 και των ευρωπαικών τραπεζών 2 Νοεμβρίου 2018.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα stress tests των ελληνικών τραπεζών που θα ανακοινωθούν Μάιο 2018;
Σταθερά υποστηρίζουμε ότι μόνο από τα IFRs 9 δηλαδή το νέο λογιστικό πρότυπο 9 και το TAR δηλαδή την Ανασκόπηση Προβληματικών Δανείων (τελείωσε σε Alpha και Εθνική και τέλη Νοεμβρίου 2017 θα ξεκινήσουν σε Πειραιώς και Eurobank) θα προκύψει ζημία.
Η εκτιμώμενη ζημία θα είναι μεταξύ 5,8 δισεκ. με 7 δισεκ. ευρώ.
Στην εκτίμηση αυτή δεν περιλαμβάνεται το stress tests υπό την έννοια ότι η τελική ζημία μπορεί να φθάσει στα 9-10 δισεκ δηλαδή 3-4 δισεκ. υψηλότερα του IFRs 9.
Άρα το πρώτο στοιχείο που πρέπει να αποτιμηθεί είναι ότι έχουμε καλύτερη εκτίμηση για την ζημία από το IFRs 9 και το TAR περίπου 6 με 7 δισεκ. ευρώ.
Το θετικό σενάριο ...μπορεί να είναι...ο Πυλώνας 2
Τα αποτελέσματα των stress tests στις ελληνικές τράπεζες θα ενταχθεί στην ανάλυση του Πυλώνα 2.
Αυτό για τους περισσότερους μπορεί να μην σημαίνει τίποτε αλλά για τους ειδικούς σημαίνει πολλά.
Πως θα αποτιμηθούν οι κεφαλαιακές ζημίες που θα προκύψουν από τα stress tests;
Οι τράπεζες θα αξιολογηθούν με το SPEP την κοινή μεθοδολογία για τη διαδικασία εποπτικού ελέγχου και αξιολόγησης (Supervisory Review and Evaluation Process.
Ουσιαστικά θα αξιολογηθούν με βάση τον χαμηλότερο συνολικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας και το core tier 1.
Στις ελληνικές τράπεζες ο συνολικός κατώτερος δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας προσδιορισμένος από την ΕΚΤ είναι 12,25% για τις 3 από τις 4 τράπεζες και 13% για την Πειραιώς και 8,75% για το core tier 1.
Με τα stress tests θα προκύψει μια κεφαλαιακή ζημία.
Η κεφαλαιακή ζημία θα αφαιρεθεί από τα υφιστάμενα κεφάλαια και εν συνεχεία θα έρθει η ΕΚΤ και ο SSM και θα επανακαθορίσουν τόσο τον συνολικό κατώτερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας όσο και τον core tier 1.
Ας υποθέσουμε ότι σε μια τράπεζα με συνολικό κατώτερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας 12,25% την τρέχουσα περίοδο η ΕΚΤ επιβάλλει να τον αυξήσει στο 15% αυτό σημαίνει έλλειμμα 2,75% σε δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.
Εάν όμως ο πραγματικός συνολικός δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας είναι 17% π.χ. υπερκαλύπτει τον συνολικό κατώτερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.
Στην περίπτωση αυτή η τράπεζα δεν θα χρειαστεί κεφάλαια και δεν θα υλοποιήσει αύξηση κεφαλαίου.
Εάν όμως ο νέος αναπροσαρμοσμένος συνολικός δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας ή core tier 1 μετά τα stress tests υπερκαλύπτει τους σημερινούς πραγματικούς δείκτες τότε η νέα ανακεφαλαιοποίηση θα είναι μονόδρομος.
Ο SSM άφησε ορθάνοικτο το παράθυρο να μην υλοποιηθούν αυξήσεις κεφαλαίου στο θετικό σενάριο.
Ποιες οι αλλαγές που επίκεινται από την EBA
Στο πλαίσιο αυτό θα αξιολογηθούν
-Κατευθυντήριες γραμμές για κοινές διαδικασίες και μεθοδολογίες για τη διαδικασία εποπτικής αξιολόγησης και αξιολόγησης (SREP)
-Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις δοκιμές προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων
-Κατευθυντήριες γραμμές για τις τεχνικές πτυχές της διαχείρισης του κινδύνου επιτοκίου που προκύπτει από μη εμπορικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διαδικασίας εποπτικής αξιολόγησης
-Διαδικασία εποπτικής εξέτασης και αξιολόγησης (SREP) και πυλώνα 2
Η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA), σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη για τον Πυλώνα 2, που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2017, ξεκίνησε σήμερα 31/10 δημόσια διαβούλευση για την αναθεώρηση τριών κατευθυντήριων γραμμών με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της διαχείρισης κινδύνων και της εποπτικής σύγκλισης των θεσμικών οργάνων στη διαδικασία ελέγχου και εξέτασης εποπτείας (SREP).
Οι αναθεωρήσεις επικεντρώνονται στην προσομοίωση ακραίων καταστάσεων, ιδιαίτερα στη χρήση του για τον καθορισμό κεφαλαίων καθοδήγησης (P2G) του Πυλώνα 2, καθώς και για τον κίνδυνο επιτοκίου στις τράπεζες (IRRBB).
Οι διαβουλεύσεις και για τις τρεις κατευθυντήριες γραμμές θα διαρκέσουν έως τις 31 Ιανουαρίου 2018.
Συγκεκριμένα, οι αναθεωρήσεις περιλαμβάνουν:
-Επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΒΑ σχετικά με τις κοινές διαδικασίες και μεθοδολογία για τη διαδικασία εποπτείας και αξιολόγησης (κατευθυντήριες γραμμές για την SREP)
-Επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών της EBA σχετικά με τη διαχείριση του κινδύνου επιτοκίου που προκύπτει από μη εμπορικές δραστηριότητες (κατευθυντήριες γραμμές του IRRBB) • και
-Επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών της EBA σχετικά με τις δοκιμασίες ακραίων καταστάσεων των ιδρυμάτων
Μετά τις παγκόσμιες κανονιστικές εξελίξεις, καθώς και τις αξιολογήσεις εποπτικής σύγκλισης της EBA, απαιτούνται συγκεκριμένες αλλαγές για την ενίσχυση του πλαισίου όπως ορίζεται στον οδικό χάρτη του Πυλώνα 2.
Το γενικό πλαίσιο του SREP και οι κατευθυντήριες γραμμές παραμένουν άθικτες και η διαβούλευση επικεντρώνεται μόνο στα στοιχεία που επικαιροποιούνται.
Συγκεκριμένα, οι αναθεωρήσεις ενισχύουν τις απαιτήσεις για ελέγχους προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων και εξηγούν πώς θα χρησιμοποιηθούν τα αποτελέσματα των stress tests για τον καθορισμό του P2G.
Οι αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές του IRRBB αντικατοπτρίζουν τις εξελίξεις στην επιτροπή τραπεζικής εποπτείας της Βασιλείας (BCBS) και διευκρινίζουν τις απαιτήσεις εσωτερικής διακυβέρνησης και ελέγχων των εποπτικών αρχών κατά την πρώτη φάση της ευρωπαϊκής εφαρμογής των προτύπων της Βασιλείας.
Επομένως, οι αναθεωρήσεις προορίζονται να λειτουργήσουν ως γέφυρα στις μελλοντικές απαιτήσεις, οι οποίες θα ενσωματωθούν στο πλαίσιο CRD V / CRR2.
Οι αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές για τις δοκιμασίες προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων των ιδρυμάτων επικαιροποιούν τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΒΑ για το 2010 ώστε να αντικατοπτρίζουν τις πρακτικές της βιομηχανίας και την ενσωμάτωση του σχεδιασμού ανάκτησης.
Σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη του Πυλώνα 2, οι τρεις αυτές κατευθυντήριες γραμμές αποτελούν αντικείμενο παράλληλης διαβούλευσης και αναμένεται να εφαρμοστούν έως την 1η Ιανουαρίου 2019 για τον κύκλο του SREP του 2019 και κοινές αποφάσεις σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας που αφορούν ειδικά για τις τράπεζες.
www.bankingnews.gr
Να σημειωθεί ότι μέσα στον Νοέμβριο του 2017 θα οριστικοποιηθεί η μεθοδολογία για τα stress tests και των μεν ελληνικών τραπεζών τα αποτελέσματα θα αμακοινωθούν Μάιο 2018 και των ευρωπαικών τραπεζών 2 Νοεμβρίου 2018.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα stress tests των ελληνικών τραπεζών που θα ανακοινωθούν Μάιο 2018;
Σταθερά υποστηρίζουμε ότι μόνο από τα IFRs 9 δηλαδή το νέο λογιστικό πρότυπο 9 και το TAR δηλαδή την Ανασκόπηση Προβληματικών Δανείων (τελείωσε σε Alpha και Εθνική και τέλη Νοεμβρίου 2017 θα ξεκινήσουν σε Πειραιώς και Eurobank) θα προκύψει ζημία.
Η εκτιμώμενη ζημία θα είναι μεταξύ 5,8 δισεκ. με 7 δισεκ. ευρώ.
Στην εκτίμηση αυτή δεν περιλαμβάνεται το stress tests υπό την έννοια ότι η τελική ζημία μπορεί να φθάσει στα 9-10 δισεκ δηλαδή 3-4 δισεκ. υψηλότερα του IFRs 9.
Άρα το πρώτο στοιχείο που πρέπει να αποτιμηθεί είναι ότι έχουμε καλύτερη εκτίμηση για την ζημία από το IFRs 9 και το TAR περίπου 6 με 7 δισεκ. ευρώ.
Το θετικό σενάριο ...μπορεί να είναι...ο Πυλώνας 2
Τα αποτελέσματα των stress tests στις ελληνικές τράπεζες θα ενταχθεί στην ανάλυση του Πυλώνα 2.
Αυτό για τους περισσότερους μπορεί να μην σημαίνει τίποτε αλλά για τους ειδικούς σημαίνει πολλά.
Πως θα αποτιμηθούν οι κεφαλαιακές ζημίες που θα προκύψουν από τα stress tests;
Οι τράπεζες θα αξιολογηθούν με το SPEP την κοινή μεθοδολογία για τη διαδικασία εποπτικού ελέγχου και αξιολόγησης (Supervisory Review and Evaluation Process.
Ουσιαστικά θα αξιολογηθούν με βάση τον χαμηλότερο συνολικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας και το core tier 1.
Στις ελληνικές τράπεζες ο συνολικός κατώτερος δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας προσδιορισμένος από την ΕΚΤ είναι 12,25% για τις 3 από τις 4 τράπεζες και 13% για την Πειραιώς και 8,75% για το core tier 1.
Με τα stress tests θα προκύψει μια κεφαλαιακή ζημία.
Η κεφαλαιακή ζημία θα αφαιρεθεί από τα υφιστάμενα κεφάλαια και εν συνεχεία θα έρθει η ΕΚΤ και ο SSM και θα επανακαθορίσουν τόσο τον συνολικό κατώτερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας όσο και τον core tier 1.
Ας υποθέσουμε ότι σε μια τράπεζα με συνολικό κατώτερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας 12,25% την τρέχουσα περίοδο η ΕΚΤ επιβάλλει να τον αυξήσει στο 15% αυτό σημαίνει έλλειμμα 2,75% σε δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.
Εάν όμως ο πραγματικός συνολικός δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας είναι 17% π.χ. υπερκαλύπτει τον συνολικό κατώτερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.
Στην περίπτωση αυτή η τράπεζα δεν θα χρειαστεί κεφάλαια και δεν θα υλοποιήσει αύξηση κεφαλαίου.
Εάν όμως ο νέος αναπροσαρμοσμένος συνολικός δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας ή core tier 1 μετά τα stress tests υπερκαλύπτει τους σημερινούς πραγματικούς δείκτες τότε η νέα ανακεφαλαιοποίηση θα είναι μονόδρομος.
Ο SSM άφησε ορθάνοικτο το παράθυρο να μην υλοποιηθούν αυξήσεις κεφαλαίου στο θετικό σενάριο.
Ποιες οι αλλαγές που επίκεινται από την EBA
Στο πλαίσιο αυτό θα αξιολογηθούν
-Κατευθυντήριες γραμμές για κοινές διαδικασίες και μεθοδολογίες για τη διαδικασία εποπτικής αξιολόγησης και αξιολόγησης (SREP)
-Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις δοκιμές προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων
-Κατευθυντήριες γραμμές για τις τεχνικές πτυχές της διαχείρισης του κινδύνου επιτοκίου που προκύπτει από μη εμπορικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διαδικασίας εποπτικής αξιολόγησης
-Διαδικασία εποπτικής εξέτασης και αξιολόγησης (SREP) και πυλώνα 2
Η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA), σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη για τον Πυλώνα 2, που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2017, ξεκίνησε σήμερα 31/10 δημόσια διαβούλευση για την αναθεώρηση τριών κατευθυντήριων γραμμών με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της διαχείρισης κινδύνων και της εποπτικής σύγκλισης των θεσμικών οργάνων στη διαδικασία ελέγχου και εξέτασης εποπτείας (SREP).
Οι αναθεωρήσεις επικεντρώνονται στην προσομοίωση ακραίων καταστάσεων, ιδιαίτερα στη χρήση του για τον καθορισμό κεφαλαίων καθοδήγησης (P2G) του Πυλώνα 2, καθώς και για τον κίνδυνο επιτοκίου στις τράπεζες (IRRBB).
Οι διαβουλεύσεις και για τις τρεις κατευθυντήριες γραμμές θα διαρκέσουν έως τις 31 Ιανουαρίου 2018.
Συγκεκριμένα, οι αναθεωρήσεις περιλαμβάνουν:
-Επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΒΑ σχετικά με τις κοινές διαδικασίες και μεθοδολογία για τη διαδικασία εποπτείας και αξιολόγησης (κατευθυντήριες γραμμές για την SREP)
-Επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών της EBA σχετικά με τη διαχείριση του κινδύνου επιτοκίου που προκύπτει από μη εμπορικές δραστηριότητες (κατευθυντήριες γραμμές του IRRBB) • και
-Επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών της EBA σχετικά με τις δοκιμασίες ακραίων καταστάσεων των ιδρυμάτων
Μετά τις παγκόσμιες κανονιστικές εξελίξεις, καθώς και τις αξιολογήσεις εποπτικής σύγκλισης της EBA, απαιτούνται συγκεκριμένες αλλαγές για την ενίσχυση του πλαισίου όπως ορίζεται στον οδικό χάρτη του Πυλώνα 2.
Το γενικό πλαίσιο του SREP και οι κατευθυντήριες γραμμές παραμένουν άθικτες και η διαβούλευση επικεντρώνεται μόνο στα στοιχεία που επικαιροποιούνται.
Συγκεκριμένα, οι αναθεωρήσεις ενισχύουν τις απαιτήσεις για ελέγχους προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων και εξηγούν πώς θα χρησιμοποιηθούν τα αποτελέσματα των stress tests για τον καθορισμό του P2G.
Οι αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές του IRRBB αντικατοπτρίζουν τις εξελίξεις στην επιτροπή τραπεζικής εποπτείας της Βασιλείας (BCBS) και διευκρινίζουν τις απαιτήσεις εσωτερικής διακυβέρνησης και ελέγχων των εποπτικών αρχών κατά την πρώτη φάση της ευρωπαϊκής εφαρμογής των προτύπων της Βασιλείας.
Επομένως, οι αναθεωρήσεις προορίζονται να λειτουργήσουν ως γέφυρα στις μελλοντικές απαιτήσεις, οι οποίες θα ενσωματωθούν στο πλαίσιο CRD V / CRR2.
Οι αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές για τις δοκιμασίες προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων των ιδρυμάτων επικαιροποιούν τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΒΑ για το 2010 ώστε να αντικατοπτρίζουν τις πρακτικές της βιομηχανίας και την ενσωμάτωση του σχεδιασμού ανάκτησης.
Σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη του Πυλώνα 2, οι τρεις αυτές κατευθυντήριες γραμμές αποτελούν αντικείμενο παράλληλης διαβούλευσης και αναμένεται να εφαρμοστούν έως την 1η Ιανουαρίου 2019 για τον κύκλο του SREP του 2019 και κοινές αποφάσεις σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας που αφορούν ειδικά για τις τράπεζες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών