Οι ελληνικές τράπεζες ακόμη και μετά τα stress tests του Μαΐου του 2018 δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της πλήρους άρσης των capital controls και θα αποδειχθεί ψευδαίσθηση ότι η Ελλάδα θα μπορεί να δανείζεται με επιτόκια ρεαλιστικά από τις αγορές.
Με την λύση στο χρέος να ενταφιάζεται αποκλειστικά λόγω ευθύνης της χείριστης τακτικής της ελληνικής κυβέρνησης που εγκατέλειψε τον στόχο και με την επίσης λάθος στρατηγική να μην επιδιώκει νέα πιστωτική γραμμή ECCL τον Καλοκαίρι του 2018…ούτε τα capital controls μπορούν να αρθούν ούτε η χώρα να επιτυγχάνει λογικά επιτόκια από τις αγορές κεφαλαίων.
Μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ στην αγωνιώδη προσπάθεια του να παραμείνει στην εξουσία να μετεξελίχθηκε από σταλινικό κόμμα σε φιλελεύθερο αριστερό, που υποστηρίζει τους πλειστηριασμούς και θυσιάζει τα πάντα για την εξουσία…ωστόσο με την επιπόλαιη στρατηγική που ακολουθεί…δεν διασφαλίζει την οικονομική σταθερότητα της Ελλάδος μετά την εποχή των μνημονίων.
Οι ελληνικές τράπεζες ακόμη και μετά τα stress tests του Μαΐου του 2018 δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της πλήρους άρσης των capital controls και θα αποδειχθεί ψευδαίσθηση ότι η Ελλάδα θα μπορεί να δανείζεται με επιτόκια ρεαλιστικά από τις αγορές.
Πολύ δύσκολη η πλήρη άρση των capital controls
Τα stress tests θα δώσουν σοβαρές απαντήσεις για την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών στην Ελλάδα.
Επειδή είναι βέβαιο ότι οι 2 από τις 4 μεγάλες τράπεζες θα πλησιάσουν περισσότερο από το φυσιολογικό στο 8,75% σε core tier 1 η γενική άρση των capital controls θα αποδειχτεί επικίνδυνο ρίσκο.
Είναι πολύ πιθανό κάποιες βασικές παράμετροι των capital controls να παραμείνουν και μετά την έξοδο της Ελλάδος – εάν υπάρξει – του τρίτου προγράμματος στήριξης.
Η τελευταία άρση από τις τράπεζες λόγω capital controls θα είναι η υπερανάληψη μετρητών.
Συν τοις άλλοις χωρίς πρόγραμμα στήριξης έστω και ECCL πιστωτικής γραμμής πως οι τράπεζες θα πορευθούν έναντι της ΕΚΤ καθώς θα επιδεινωθεί η αξία των εξασφαλίσεων – collaterals;
Πολλές φορές έχει αναφερθεί ότι οι τράπεζες δεν μπορούν να διασφαλίσουν ομαλή πρόσβαση στην ΕΚΤ χωρίς να υπάρχει πρόγραμμα στήριξης έστω και πιστωτικής γραμμής.
Η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να δανείζεται με λογικά επιτόκια από τις αγορές
Η Πορτογαλία στην 10ετία δανείζεται με επιτόκια στο 2% και η Ελλάδα σε πρόγραμμα δανείζεται με επιτόκια 5,10%.
Η Πορτογαλία βαθμολογείται 6 κλίμακες υψηλότερα από την Ελλάδα και λόγω αυτής της αυξημένης πιστοληπτικής ικανότητας της.
Για να μπορέσει η Ελλάδα να φθάσει στην κατηγορία investment grade θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον 2,5 με 3 χρόνια.
Θεωρητικά το τρίτο πρόγραμμα ολοκληρώνεται σε 9 μήνες.
Όμως υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα.
Η Ελλάδα έχει συνολικά 315-320 δισεκ. χρέος, αυξομειώνεται με βάση δόσεις ή δημοπρασίες αλλά ας πάρουμε ως βάση τα 320 δισεκ. ευρώ.
Από τα 320 δισεκ. τα 225 δισεκ. αφορούν δάνεια του EFSF, ESM, διακρατικά δάνεια και 11,5 δισεκ. του ΔΝΤ.
Επίσης διαθέτει περίπου 18 δισεκ. ελληνικά ομόλογα η ΕΚΤ.
Άρα σε βάθος ετών τα 225 δισεκ. πρέπει να αποπληρωθούν άρα να αντικατασταθούν με νέο χρέος από τους ιδιώτες μέσω των δημοπρασιών ομολόγων.
Επειδή θέμα haircut στο ελληνικό χρέος δεν υφίσταται αλλά μόνο κάποιες υποτυπώδεις αναδιαρθρώσεις – βελτιώσεις η Ελλάδα μελλοντικά θα πρέπει να αποπληρώσει 225 δισεκ.
Η Ελλάδα έχει πάρει σημαντικές παρατάσεις στην αποπληρωμή του χρέους και δεν είναι τυχαίο ότι οι τόκοι έχουν μειωθεί στα 5,35 δισεκ. ευρώ ετησίως.
Όμως εάν δει κανείς το πρόβλημα του χρέους θα διαπιστώσει ότι τα επιτόκια στις εκδόσεις των ελληνικών ομολόγων θα επιδεινώσουν εκ νέου το προφίλ ρίσκου του χρέους.
Πρωτίστως να δούμε ορισμένα παραδείγματα.
Το μέσο επιτόκιο του ΔΝΤ καθορίζεται με SDRs ειδικά τραβηχτικά δικαιώματα +2% δηλαδή επιτόκιο περίπου 3,8%.
Ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89%.
Ο EFSF είχε δανείσει την Ελλάδα με επιτόκια 2,5%
Τα ομόλογα GLF 52,9 δισεκ. των διακρατικών δανείων της ΕΕ προς την Ελλάδα έφεραν επιτόκιο 0,65%.
Ας υποθέσουμε ότι το μέσο επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδος είναι οριακά χαμηλότερο του 2%.
Η Ελλάδα θα προβεί σε δημοπρασίες ομολόγων τα επόμενα χρόνια με ένα βασικό στρατηγικό στόχο να αντλεί κεφάλαια για να αποπληρώνει τα δάνεια του EFSF, ESM, διακρατικά και άλλα.
Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης QE σε ένα βάθος χρόνου 1 έτους θα έχει ολοκληρωθεί από την ΕΚΤ αυτό σημαίνει ότι τα επιτόκια των κρατικών ομολόγων θα αυξηθούν στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.
Η Πορτογαλία δανείζεται στο 2% στην 10ετία ενώ είχε φθάσει μέχρι και 4% στο παρελθόν.
Η Ελλάδα δανείζεται στην 10ετία στο 5,10% την τρέχουσα περίοδο.
Ας υποθέσουμε ότι τα επιτόκια της Πορτογαλίας θα σταθεροποιηθούν τα επόμενα χρόνια – στην 10ετία – στο 3% και της Ελλάδος στο 4%.
Κατά την διαδικασία αντικατάστασης του χρέους των δανειστών με χρέος από τις αγορές τον ιδιωτικό τομέα προκύπτει με όρους 10ετούς ομόλογου σχεδόν διπλάσιο κόστος δανεισμού.
Π.χ. σε βάθος 10ετίας το κόστος δανεισμού της Ελλάδος θα είναι σταθερά διπλάσια από ότι είναι σήμερα.
Άρα το ζήτημα του χρέους θα συνεχίσει να αποτελεί πρόβλημα.
Ο ESM υποστηρίζει ότι με τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει η Ελλάδα κάθε χρόνο γλιτώνει 10 δισεκ.
Εάν θεωρητικά μπορούσε η Ελλάδα σήμερα να αποπληρώσει 225 δισεκ. χρέους από τους δανειστές με νέα 225 δισεκ. από τον ιδιωτικό τομέα θα προέκυπτε μια ετησιοποιημένη επιβάρυνση σε παρούσες αξίες μόνο από τόκους στα 9 δισεκ.
Στα 10 χρόνια οι τόκοι θα είναι 90 δισεκ.
Ποιο είναι το συμπέρασμα;
Ότι ενώ θεωρούμε το χρέος της Ελλάδος διευθετήσιμο, είναι στην κυριολεξία μη βιώσιμο.
Η βιωσιμότητα του χρέους – μεταξύ πολλών άλλων – καθορίζεται και από την ικανότητα εξυπηρέτησης του με τρόπο συμβατό στις δυνατότητες του ετήσιου εθνικού προϋπολογισμού.
Η Ελλάδα λοιπόν στρατηγικά έχει μη βιώσιμο χρέος και ορθά υποστηρίζει το ΔΝΤ ότι δεν μπορεί να προκύψει θετική έκθεση βιωσιμότητας DSA.
H ΕΕ να τονιστεί ότι θεωρεί…το ελληνικό χρέος βιώσιμο, δεν θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει διαφορετικά γιατί έχουν δανείσει στην Ελλάδα 225 δισεκ.
www.bankingnews.gr
Μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ στην αγωνιώδη προσπάθεια του να παραμείνει στην εξουσία να μετεξελίχθηκε από σταλινικό κόμμα σε φιλελεύθερο αριστερό, που υποστηρίζει τους πλειστηριασμούς και θυσιάζει τα πάντα για την εξουσία…ωστόσο με την επιπόλαιη στρατηγική που ακολουθεί…δεν διασφαλίζει την οικονομική σταθερότητα της Ελλάδος μετά την εποχή των μνημονίων.
Οι ελληνικές τράπεζες ακόμη και μετά τα stress tests του Μαΐου του 2018 δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της πλήρους άρσης των capital controls και θα αποδειχθεί ψευδαίσθηση ότι η Ελλάδα θα μπορεί να δανείζεται με επιτόκια ρεαλιστικά από τις αγορές.
Πολύ δύσκολη η πλήρη άρση των capital controls
Τα stress tests θα δώσουν σοβαρές απαντήσεις για την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών στην Ελλάδα.
Επειδή είναι βέβαιο ότι οι 2 από τις 4 μεγάλες τράπεζες θα πλησιάσουν περισσότερο από το φυσιολογικό στο 8,75% σε core tier 1 η γενική άρση των capital controls θα αποδειχτεί επικίνδυνο ρίσκο.
Είναι πολύ πιθανό κάποιες βασικές παράμετροι των capital controls να παραμείνουν και μετά την έξοδο της Ελλάδος – εάν υπάρξει – του τρίτου προγράμματος στήριξης.
Η τελευταία άρση από τις τράπεζες λόγω capital controls θα είναι η υπερανάληψη μετρητών.
Συν τοις άλλοις χωρίς πρόγραμμα στήριξης έστω και ECCL πιστωτικής γραμμής πως οι τράπεζες θα πορευθούν έναντι της ΕΚΤ καθώς θα επιδεινωθεί η αξία των εξασφαλίσεων – collaterals;
Πολλές φορές έχει αναφερθεί ότι οι τράπεζες δεν μπορούν να διασφαλίσουν ομαλή πρόσβαση στην ΕΚΤ χωρίς να υπάρχει πρόγραμμα στήριξης έστω και πιστωτικής γραμμής.
Η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να δανείζεται με λογικά επιτόκια από τις αγορές
Η Πορτογαλία στην 10ετία δανείζεται με επιτόκια στο 2% και η Ελλάδα σε πρόγραμμα δανείζεται με επιτόκια 5,10%.
Η Πορτογαλία βαθμολογείται 6 κλίμακες υψηλότερα από την Ελλάδα και λόγω αυτής της αυξημένης πιστοληπτικής ικανότητας της.
Για να μπορέσει η Ελλάδα να φθάσει στην κατηγορία investment grade θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον 2,5 με 3 χρόνια.
Θεωρητικά το τρίτο πρόγραμμα ολοκληρώνεται σε 9 μήνες.
Όμως υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα.
Η Ελλάδα έχει συνολικά 315-320 δισεκ. χρέος, αυξομειώνεται με βάση δόσεις ή δημοπρασίες αλλά ας πάρουμε ως βάση τα 320 δισεκ. ευρώ.
Από τα 320 δισεκ. τα 225 δισεκ. αφορούν δάνεια του EFSF, ESM, διακρατικά δάνεια και 11,5 δισεκ. του ΔΝΤ.
Επίσης διαθέτει περίπου 18 δισεκ. ελληνικά ομόλογα η ΕΚΤ.
Άρα σε βάθος ετών τα 225 δισεκ. πρέπει να αποπληρωθούν άρα να αντικατασταθούν με νέο χρέος από τους ιδιώτες μέσω των δημοπρασιών ομολόγων.
Επειδή θέμα haircut στο ελληνικό χρέος δεν υφίσταται αλλά μόνο κάποιες υποτυπώδεις αναδιαρθρώσεις – βελτιώσεις η Ελλάδα μελλοντικά θα πρέπει να αποπληρώσει 225 δισεκ.
Η Ελλάδα έχει πάρει σημαντικές παρατάσεις στην αποπληρωμή του χρέους και δεν είναι τυχαίο ότι οι τόκοι έχουν μειωθεί στα 5,35 δισεκ. ευρώ ετησίως.
Όμως εάν δει κανείς το πρόβλημα του χρέους θα διαπιστώσει ότι τα επιτόκια στις εκδόσεις των ελληνικών ομολόγων θα επιδεινώσουν εκ νέου το προφίλ ρίσκου του χρέους.
Πρωτίστως να δούμε ορισμένα παραδείγματα.
Το μέσο επιτόκιο του ΔΝΤ καθορίζεται με SDRs ειδικά τραβηχτικά δικαιώματα +2% δηλαδή επιτόκιο περίπου 3,8%.
Ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89%.
Ο EFSF είχε δανείσει την Ελλάδα με επιτόκια 2,5%
Τα ομόλογα GLF 52,9 δισεκ. των διακρατικών δανείων της ΕΕ προς την Ελλάδα έφεραν επιτόκιο 0,65%.
Ας υποθέσουμε ότι το μέσο επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδος είναι οριακά χαμηλότερο του 2%.
Η Ελλάδα θα προβεί σε δημοπρασίες ομολόγων τα επόμενα χρόνια με ένα βασικό στρατηγικό στόχο να αντλεί κεφάλαια για να αποπληρώνει τα δάνεια του EFSF, ESM, διακρατικά και άλλα.
Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης QE σε ένα βάθος χρόνου 1 έτους θα έχει ολοκληρωθεί από την ΕΚΤ αυτό σημαίνει ότι τα επιτόκια των κρατικών ομολόγων θα αυξηθούν στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.
Η Πορτογαλία δανείζεται στο 2% στην 10ετία ενώ είχε φθάσει μέχρι και 4% στο παρελθόν.
Η Ελλάδα δανείζεται στην 10ετία στο 5,10% την τρέχουσα περίοδο.
Ας υποθέσουμε ότι τα επιτόκια της Πορτογαλίας θα σταθεροποιηθούν τα επόμενα χρόνια – στην 10ετία – στο 3% και της Ελλάδος στο 4%.
Κατά την διαδικασία αντικατάστασης του χρέους των δανειστών με χρέος από τις αγορές τον ιδιωτικό τομέα προκύπτει με όρους 10ετούς ομόλογου σχεδόν διπλάσιο κόστος δανεισμού.
Π.χ. σε βάθος 10ετίας το κόστος δανεισμού της Ελλάδος θα είναι σταθερά διπλάσια από ότι είναι σήμερα.
Άρα το ζήτημα του χρέους θα συνεχίσει να αποτελεί πρόβλημα.
Ο ESM υποστηρίζει ότι με τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει η Ελλάδα κάθε χρόνο γλιτώνει 10 δισεκ.
Εάν θεωρητικά μπορούσε η Ελλάδα σήμερα να αποπληρώσει 225 δισεκ. χρέους από τους δανειστές με νέα 225 δισεκ. από τον ιδιωτικό τομέα θα προέκυπτε μια ετησιοποιημένη επιβάρυνση σε παρούσες αξίες μόνο από τόκους στα 9 δισεκ.
Στα 10 χρόνια οι τόκοι θα είναι 90 δισεκ.
Ποιο είναι το συμπέρασμα;
Ότι ενώ θεωρούμε το χρέος της Ελλάδος διευθετήσιμο, είναι στην κυριολεξία μη βιώσιμο.
Η βιωσιμότητα του χρέους – μεταξύ πολλών άλλων – καθορίζεται και από την ικανότητα εξυπηρέτησης του με τρόπο συμβατό στις δυνατότητες του ετήσιου εθνικού προϋπολογισμού.
Η Ελλάδα λοιπόν στρατηγικά έχει μη βιώσιμο χρέος και ορθά υποστηρίζει το ΔΝΤ ότι δεν μπορεί να προκύψει θετική έκθεση βιωσιμότητας DSA.
H ΕΕ να τονιστεί ότι θεωρεί…το ελληνικό χρέος βιώσιμο, δεν θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει διαφορετικά γιατί έχουν δανείσει στην Ελλάδα 225 δισεκ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών