Άγρια κόντρα κυβέρνησης - Στουρνάρα (ΤτΕ) για την νέα πιστωτική γραμμή ECCL
Μια άγρια κόντρα – που δεν έχει προηγούμενο – βρίσκεται σε εξέλιξη με αφορμή την νέα πιστωτική γραμμή.
Πρόσφατα ο Draghi της ΕΚΤ είχε αναφέρει ότι εναπόκειται στην Ελλάδα εάν θα ζητήσει νέο μνημόνιο και η άμεση απάντηση του Τσίπρα του έλληνα πρωθυπουργού ήταν ότι «δεν χρειάζεται νέο πρόγραμμα η Ελλάδα».
Σήμερα 21 Δεκεμβρίου 2017 ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της ΤτΕ συντάχθηκε με τις θέσεις του Draghi της ΕΚΤ και ζήτησε επίσης προληπτική γραμμή ώστε να υπάρχει ένας μηχανισμός προστασίας για τις εκδόσεις ομολόγων και γενικότερα για την σταθερή μετάβαση της Ελλάδος από τα 8 χρόνια μνημονίων στην μεταμνημονιακή εποχή.
Η επανάληψη της λύσης της πιστωτικής γραμμής ECCL για μετά το 2018 από τον Στουρνάρα άναψε φωτιές και προκάλεσε νέο γύρο σκληρότατης κόντρας με την Κυβέρνηση.
Από το Μέγαρο Μαξίμου με non paper χαρακτήρισαν τον Στουρνάρα ως αποτυχημένο υπουργό οικονομικών και επανέλαβαν ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται νέα πιστωτική γραμμή.
Παρ΄ ότι ο Στουρνάρας δέχεται ομαδικά πυρά…και δικαιολογημένα, ωστόσο η θέση του Draghi ότι επαφίεται στην Ελλάδα εάν θα ζητήσει νέο πρόγραμμα στήριξης καταδεικνύει ότι η ΕΚΤ….θέλει η Ελλάδα να πάρει πιστωτική γραμμή ECCL.
Οι προειδοποιήσεις Draghi
Ο Mario Draghi ο επικεφαλής της ΕΚΤ έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς την Ελλάδα.
Εάν θα χρησιμοποιήσει ή όχι ένα 4ο μνημόνιο επαφίεται στην Ελλάδα αλλά αναλαμβάνει το ρίσκο ότι σε οποιαδήποτε εμπλοκή θα ανακύψει πρόβλημα ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες.
Το πρόβλημα ρευστότητας έχει δύο ερμηνείες
1)Εφόσον η Ελλάδα βγει από το μνημόνιο θα χάσει το waiver λόγω έλλειψης επενδυτικού βαθμού, δεν έχει την απαραίτητη πιστοληπτική ικανότητα.
2)Εφόσον η Ελλάδα βγει από το μνημόνιο θα είναι έρμαιο των αγορών και εάν υπάρξει οποιαδήποτε εμπλοκή….οι πρώτες που θα πληγούν θα είναι οι ελληνικές τράπεζες.
Με αυτό το διπλό μήνυμα ο Draghi της ΕΚΤ εμμέσως πλην σαφώς υποδεικνύει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να σκεφθεί με μεγάλη προσοχή εάν πρέπει να βγει από το μνημόνιο.
Η καθαρή έξοδος από τα μνημόνια είναι βρώμικη λύση για τις ελληνικές τράπεζες και την ρευστότητα τους.
Πολλές φορές το bankingnews έχει αναφέρει ότι καθαρή έξοδος από το μνημόνιο μεταξύ πολλών άλλων σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες ΘΑ ΧΑΣΟΥΝ το waiver δηλαδή τα ελληνικά assets να είναι επιλέξιμα από την ΕΚΤ για πράξεις νομισματικής πολιτικής και εν προκειμένω παροχής ρευστότητας.
Η Ελλάδα λόγω πιστοληπτικής ικανότητας διαθέτει ομόλογα υψηλού ρίσκου και η χώρα δεν διαθέτει investment grade δηλαδή βαθμολογία πάνω από ΒΒΒ-.
Εάν δεν υπήρχε το πρόγραμμα στήριξης καμία ελληνική τράπεζα δεν θα μπορούσε να δανειστεί απευθείας από το ευρωσύστημα.
Η ύπαρξη του μνημονίου ή τρίτου προγράμματος στήριξης επιλύει το πρόβλημα της πιστοληπτικής ανεπάρκειας της χώρας.
Με την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια και επειδή μέχρι τότε είναι αδύνατο η Ελλάδα να έχει καταστεί investment grade – θα χρειαστεί περίπου 3 χρόνια – θα χάσουν οι ελληνικές τράπεζες το waiver δηλαδή την δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα πάσης φύσεως ομόλογα που κατέχουν ως εγγύηση – collaterals – στην ΕΚΤ για να αντλούν ρευστότητα.
Τι θα συμβεί;
Ότι ρευστότητα αντλούν απευθείας από την ΕΚΤ με 0% επιτόκιο θα την αντικαταστήσουν με ELA.
Εάν η «καθαρή έξοδος» από τα μνημόνια συνέβαινε σήμερα περίπου 13 δισεκ. ρευστότητα υποχρεωτικά θα μετατρεπόταν σε ELA σε έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας με επιτόκιο 2,55% από 0%.
ΟΙ ελληνικές τράπεζες με στοιχεία αρχών Δεκεμβρίου 2017 έχουν δανειστεί από το ευρωσύστημα 35 δισεκ. εκ των οποίων 13,1 δισεκ. από την ΕΚΤ και 21,9 δισεκ. με ELA.
Εθνική 4,7 δισεκ. ΕΚΤ 3,7 δισεκ. και ELA 1 δισεκ.
Alpha 10,5 δισεκ. ΕΚΤ 3,2 δισεκ. και ELA 7,3 δισεκ.
Eurobank 9,7 δισεκ. ΕΚΤ 2,2 δισεκ. και ELA 1 δισεκ.
Πειραιώς 4,7 δισεκ. ΕΚΤ 3,7 δισεκ. και ELA 1 δισεκ.
Τι θα συνέβαινε πρακτικά εάν σήμερα η Ελλάδα βρισκόταν σε περιβάλλον καθαρής εξόδου;
Το ELA από 21,9 δισεκ. θα εκτοξευόταν στα 35 δισεκ. ευρώ.
Πως σχεδιάζει το ελληνικό δημόσιο να επιλύσει το πρόβλημα;
Με δύο τρόπους
1)Οι τράπεζες μέσω της αύξησης των καταθέσεων και μέσω της άντλησης ρευστότητας από τις αγορές να μειώσουν την εξάρτηση τους από το ευρωσύστημα.
2)Το ελληνικό δημόσιο θα δημιουργήσει έως το Καλοκαίρι του 2018 ένα capital buffer 16 με 18 δισεκ. τα οποία σε αυτή την φάση προσεγγίζουν τα 10 δισεκ.
Αυτά τα 16 με 18 δισεκ. capital buffer το δημόσιο θα μπορούσε να τα καταθέτει στις τράπεζες ώστε να τις βοηθήσει με το πρόβλημα του waiver, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν θα το δεχθεί η ΕΚΤ.
Ποιο είναι το πρόβλημα;
Ας υποθέσουμε, ότι η ΕΚΤ κάνει αποδεκτό....το απόθεμα ρευστότητας του δημοσίου να κατατεθεί στις τράπεζες.
Τι θα συμβεί εάν το ελληνικό κράτος έχει ανάγκη για να χρησιμοποιήσει το απόθεμα ρευστότητας;
Θα το αποσύρει από τις τράπεζες και τότε το τραπεζικό σύστημα δεν θα έχει άλλη λύση από να στραφεί ξανά στον έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας;
Άρα το τραπεζικό σύστημα θα βρίσκεται σε μια διαρκή φάση ομηρίας από το ελληνικό δημόσιο και την ρευστότητα του που θα είναι κατατεθειμένη στις τράπεζες υπό την μορφή κατάθεσης.
Τι ανέφερε το bankingnews από τις 16 Οκτωβρίου 2017
Η καθαρή έξοδος από τα μνημόνια θα εγκαταλειφθεί και πλέον θα πρέπει να θεωρείται μονόδρομος η ECCL πιστωτική γραμμή η οποία θα αποτελέσει συνέχεια του 3ου μνημονίου που τελειώνει Αύγουστο 2018.
Η διαφορά θα είναι ότι η ECCL γραμμή για 1,5 έτος θα αποτελεί ένα μηχανισμό πίστωσης υπό αίρεση και θα χορηγηθεί από τον ESM.
Δηλαδή θα συμφωνηθεί αλλά θα ενεργοποιείται όταν υπάρχουν αποκλίσεις όπως ο δημοσιονομικός κόφτης.
Μια από τις ρήτρες που εξετάζονται είναι να ενεργοποιείται όταν οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων ξεπεράσουν κάποια όρια και βεβαίως η αναγκαιότητα της ECCL σχετίζεται και με τις τράπεζες.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών του 2018 ή 2019 δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν χωρίς νέα πιστωτική γραμμή ECCL.
ΕΚΤ, ΔΝΤ, τραπεζίτες και Βρυξέλλες συγκλίνουν στην άποψη ότι εάν και εφόσον προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες στα stress tests του Μαΐου 2018 και με δεδομένο ότι το τρίτο πρόγραμμα λήγει Αύγουστο 2018 θα πρέπει να υπάρξει έγκαιρη μέριμνα ώστε να διασφαλιστεί ότι ο νέος κύκλος ανακεφαλαιοποίησης θα είναι επιτυχής.
Εάν η Ελλάδα δεν διαθέτει investment grade δηλαδή βαθμολογία που να θεωρείται επενδυτική βαθμίδα – η Ελλάδα θα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα δηλαδή από ΒΒΒ- και υψηλότερα σε 3-4 χρόνια – και ταυτόχρονα δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης… η ΕΚΤ θα υποχρεωθεί να αποσύρει το waiver στα ελληνικά ομόλογα.
Η επαναφορά του waiver κατέστησε επιλέξιμα τα ελληνικά ομόλογα για πράξεις νομισματικής πολιτικής και ταυτόχρονα αύξησε τα collaterals δηλαδή τις εγγυήσεις.
Η ΕΚΤ αλλάζει ριζικά το πλαίσιο χορήγησης του ELA και πλέον τίθενται χρονικά πλαίσια 6 μηνών και θα υπάρχει η δυνατότητα παράτασης άλλων 6 μηνών αλλά εφόσον ενεργοποιηθεί η παράταση η μηνιαία μείωση πρέπει να είναι ραγδαία.
Χωρίς πρόγραμμα η άντληση ρευστότητας από το ELA θα είναι ανέφικτη.
Η πορεία διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων NPLs και μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων NPEs βρίσκονται ξανά στο μικροσκόπιο της ΕΚΤ και του SSM.
Είναι προφανές ότι η ΕΚΤ και ο SSM θα ζητήσουν ακόμη μεγαλύτερα κεφαλαιακά buffer – αποθέματα – ως δικλείδες ασφαλείας για τα προβληματικά δάνεια και προβληματικά ανοίγματα.
www.bankingnews.gr
Πρόσφατα ο Draghi της ΕΚΤ είχε αναφέρει ότι εναπόκειται στην Ελλάδα εάν θα ζητήσει νέο μνημόνιο και η άμεση απάντηση του Τσίπρα του έλληνα πρωθυπουργού ήταν ότι «δεν χρειάζεται νέο πρόγραμμα η Ελλάδα».
Σήμερα 21 Δεκεμβρίου 2017 ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της ΤτΕ συντάχθηκε με τις θέσεις του Draghi της ΕΚΤ και ζήτησε επίσης προληπτική γραμμή ώστε να υπάρχει ένας μηχανισμός προστασίας για τις εκδόσεις ομολόγων και γενικότερα για την σταθερή μετάβαση της Ελλάδος από τα 8 χρόνια μνημονίων στην μεταμνημονιακή εποχή.
Η επανάληψη της λύσης της πιστωτικής γραμμής ECCL για μετά το 2018 από τον Στουρνάρα άναψε φωτιές και προκάλεσε νέο γύρο σκληρότατης κόντρας με την Κυβέρνηση.
Από το Μέγαρο Μαξίμου με non paper χαρακτήρισαν τον Στουρνάρα ως αποτυχημένο υπουργό οικονομικών και επανέλαβαν ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται νέα πιστωτική γραμμή.
Παρ΄ ότι ο Στουρνάρας δέχεται ομαδικά πυρά…και δικαιολογημένα, ωστόσο η θέση του Draghi ότι επαφίεται στην Ελλάδα εάν θα ζητήσει νέο πρόγραμμα στήριξης καταδεικνύει ότι η ΕΚΤ….θέλει η Ελλάδα να πάρει πιστωτική γραμμή ECCL.
Οι προειδοποιήσεις Draghi
Ο Mario Draghi ο επικεφαλής της ΕΚΤ έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς την Ελλάδα.
Εάν θα χρησιμοποιήσει ή όχι ένα 4ο μνημόνιο επαφίεται στην Ελλάδα αλλά αναλαμβάνει το ρίσκο ότι σε οποιαδήποτε εμπλοκή θα ανακύψει πρόβλημα ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες.
Το πρόβλημα ρευστότητας έχει δύο ερμηνείες
1)Εφόσον η Ελλάδα βγει από το μνημόνιο θα χάσει το waiver λόγω έλλειψης επενδυτικού βαθμού, δεν έχει την απαραίτητη πιστοληπτική ικανότητα.
2)Εφόσον η Ελλάδα βγει από το μνημόνιο θα είναι έρμαιο των αγορών και εάν υπάρξει οποιαδήποτε εμπλοκή….οι πρώτες που θα πληγούν θα είναι οι ελληνικές τράπεζες.
Με αυτό το διπλό μήνυμα ο Draghi της ΕΚΤ εμμέσως πλην σαφώς υποδεικνύει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να σκεφθεί με μεγάλη προσοχή εάν πρέπει να βγει από το μνημόνιο.
Η καθαρή έξοδος από τα μνημόνια είναι βρώμικη λύση για τις ελληνικές τράπεζες και την ρευστότητα τους.
Πολλές φορές το bankingnews έχει αναφέρει ότι καθαρή έξοδος από το μνημόνιο μεταξύ πολλών άλλων σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες ΘΑ ΧΑΣΟΥΝ το waiver δηλαδή τα ελληνικά assets να είναι επιλέξιμα από την ΕΚΤ για πράξεις νομισματικής πολιτικής και εν προκειμένω παροχής ρευστότητας.
Η Ελλάδα λόγω πιστοληπτικής ικανότητας διαθέτει ομόλογα υψηλού ρίσκου και η χώρα δεν διαθέτει investment grade δηλαδή βαθμολογία πάνω από ΒΒΒ-.
Εάν δεν υπήρχε το πρόγραμμα στήριξης καμία ελληνική τράπεζα δεν θα μπορούσε να δανειστεί απευθείας από το ευρωσύστημα.
Η ύπαρξη του μνημονίου ή τρίτου προγράμματος στήριξης επιλύει το πρόβλημα της πιστοληπτικής ανεπάρκειας της χώρας.
Με την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια και επειδή μέχρι τότε είναι αδύνατο η Ελλάδα να έχει καταστεί investment grade – θα χρειαστεί περίπου 3 χρόνια – θα χάσουν οι ελληνικές τράπεζες το waiver δηλαδή την δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα πάσης φύσεως ομόλογα που κατέχουν ως εγγύηση – collaterals – στην ΕΚΤ για να αντλούν ρευστότητα.
Τι θα συμβεί;
Ότι ρευστότητα αντλούν απευθείας από την ΕΚΤ με 0% επιτόκιο θα την αντικαταστήσουν με ELA.
Εάν η «καθαρή έξοδος» από τα μνημόνια συνέβαινε σήμερα περίπου 13 δισεκ. ρευστότητα υποχρεωτικά θα μετατρεπόταν σε ELA σε έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας με επιτόκιο 2,55% από 0%.
ΟΙ ελληνικές τράπεζες με στοιχεία αρχών Δεκεμβρίου 2017 έχουν δανειστεί από το ευρωσύστημα 35 δισεκ. εκ των οποίων 13,1 δισεκ. από την ΕΚΤ και 21,9 δισεκ. με ELA.
Εθνική 4,7 δισεκ. ΕΚΤ 3,7 δισεκ. και ELA 1 δισεκ.
Alpha 10,5 δισεκ. ΕΚΤ 3,2 δισεκ. και ELA 7,3 δισεκ.
Eurobank 9,7 δισεκ. ΕΚΤ 2,2 δισεκ. και ELA 1 δισεκ.
Πειραιώς 4,7 δισεκ. ΕΚΤ 3,7 δισεκ. και ELA 1 δισεκ.
Τι θα συνέβαινε πρακτικά εάν σήμερα η Ελλάδα βρισκόταν σε περιβάλλον καθαρής εξόδου;
Το ELA από 21,9 δισεκ. θα εκτοξευόταν στα 35 δισεκ. ευρώ.
Πως σχεδιάζει το ελληνικό δημόσιο να επιλύσει το πρόβλημα;
Με δύο τρόπους
1)Οι τράπεζες μέσω της αύξησης των καταθέσεων και μέσω της άντλησης ρευστότητας από τις αγορές να μειώσουν την εξάρτηση τους από το ευρωσύστημα.
2)Το ελληνικό δημόσιο θα δημιουργήσει έως το Καλοκαίρι του 2018 ένα capital buffer 16 με 18 δισεκ. τα οποία σε αυτή την φάση προσεγγίζουν τα 10 δισεκ.
Αυτά τα 16 με 18 δισεκ. capital buffer το δημόσιο θα μπορούσε να τα καταθέτει στις τράπεζες ώστε να τις βοηθήσει με το πρόβλημα του waiver, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν θα το δεχθεί η ΕΚΤ.
Ποιο είναι το πρόβλημα;
Ας υποθέσουμε, ότι η ΕΚΤ κάνει αποδεκτό....το απόθεμα ρευστότητας του δημοσίου να κατατεθεί στις τράπεζες.
Τι θα συμβεί εάν το ελληνικό κράτος έχει ανάγκη για να χρησιμοποιήσει το απόθεμα ρευστότητας;
Θα το αποσύρει από τις τράπεζες και τότε το τραπεζικό σύστημα δεν θα έχει άλλη λύση από να στραφεί ξανά στον έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας;
Άρα το τραπεζικό σύστημα θα βρίσκεται σε μια διαρκή φάση ομηρίας από το ελληνικό δημόσιο και την ρευστότητα του που θα είναι κατατεθειμένη στις τράπεζες υπό την μορφή κατάθεσης.
Τι ανέφερε το bankingnews από τις 16 Οκτωβρίου 2017
Η καθαρή έξοδος από τα μνημόνια θα εγκαταλειφθεί και πλέον θα πρέπει να θεωρείται μονόδρομος η ECCL πιστωτική γραμμή η οποία θα αποτελέσει συνέχεια του 3ου μνημονίου που τελειώνει Αύγουστο 2018.
Η διαφορά θα είναι ότι η ECCL γραμμή για 1,5 έτος θα αποτελεί ένα μηχανισμό πίστωσης υπό αίρεση και θα χορηγηθεί από τον ESM.
Δηλαδή θα συμφωνηθεί αλλά θα ενεργοποιείται όταν υπάρχουν αποκλίσεις όπως ο δημοσιονομικός κόφτης.
Μια από τις ρήτρες που εξετάζονται είναι να ενεργοποιείται όταν οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων ξεπεράσουν κάποια όρια και βεβαίως η αναγκαιότητα της ECCL σχετίζεται και με τις τράπεζες.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών του 2018 ή 2019 δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν χωρίς νέα πιστωτική γραμμή ECCL.
ΕΚΤ, ΔΝΤ, τραπεζίτες και Βρυξέλλες συγκλίνουν στην άποψη ότι εάν και εφόσον προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες στα stress tests του Μαΐου 2018 και με δεδομένο ότι το τρίτο πρόγραμμα λήγει Αύγουστο 2018 θα πρέπει να υπάρξει έγκαιρη μέριμνα ώστε να διασφαλιστεί ότι ο νέος κύκλος ανακεφαλαιοποίησης θα είναι επιτυχής.
Εάν η Ελλάδα δεν διαθέτει investment grade δηλαδή βαθμολογία που να θεωρείται επενδυτική βαθμίδα – η Ελλάδα θα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα δηλαδή από ΒΒΒ- και υψηλότερα σε 3-4 χρόνια – και ταυτόχρονα δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης… η ΕΚΤ θα υποχρεωθεί να αποσύρει το waiver στα ελληνικά ομόλογα.
Η επαναφορά του waiver κατέστησε επιλέξιμα τα ελληνικά ομόλογα για πράξεις νομισματικής πολιτικής και ταυτόχρονα αύξησε τα collaterals δηλαδή τις εγγυήσεις.
Η ΕΚΤ αλλάζει ριζικά το πλαίσιο χορήγησης του ELA και πλέον τίθενται χρονικά πλαίσια 6 μηνών και θα υπάρχει η δυνατότητα παράτασης άλλων 6 μηνών αλλά εφόσον ενεργοποιηθεί η παράταση η μηνιαία μείωση πρέπει να είναι ραγδαία.
Χωρίς πρόγραμμα η άντληση ρευστότητας από το ELA θα είναι ανέφικτη.
Η πορεία διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων NPLs και μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων NPEs βρίσκονται ξανά στο μικροσκόπιο της ΕΚΤ και του SSM.
Είναι προφανές ότι η ΕΚΤ και ο SSM θα ζητήσουν ακόμη μεγαλύτερα κεφαλαιακά buffer – αποθέματα – ως δικλείδες ασφαλείας για τα προβληματικά δάνεια και προβληματικά ανοίγματα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών