Διευθέτηση του ελληνικού χρέους σε 3 χρονικές φάσεις
Τα σχέδια για την διευθέτηση του ελληνικού χρέους και τα σχέδια για τα stress tests των ελληνικών τραπεζών θα βρεθούν στο επίκεντρο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ στις 20 με 22 Απριλίου του 2018 στην Ουάσιγκτον.
Όπως έχει αποκαλύψει το bankingnews έχει αποφασιστεί μεταξύ των βασικών θεσμών τα 4 καίρια ζητήματα της Ελλάδος, έξοδος από τα μνημόνια, stress tests ελληνικών τραπεζών, ρόλος ΔΝΤ και διευθέτηση του χρέους να εξεταστούν πακέτο τον Μάιο 2018 καθώς….τα αποτελέσματα του stress tests θα καθορίσουν και την έξοδο από το μνημόνιο και το χρέος και τον ρόλο του ΔΝΤ.
Στα τέλη Απριλίου θα υπάρχει μια πρώτη εικόνα για τα stress tests των τραπεζών ενώ στις 19 Φεβρουαρίου στα Eurogroup θα προταθεί η σύσταση 4μερούς για το χρέος.
Η εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ στις 20 με 22 Απριλίου του 2018 στην Ουάσιγκτον έχει ιδιαίτερη σημασία.
Εάν έχει αποφασιστεί να χρησιμοποιηθούν τα stress tests των τραπεζών ως Δούρειος ίππος ώστε η Ελλάδα να αποδεχθεί ένα τροποποιημένο πρόγραμμα μετά το 3ο μνημόνιο θα διαφανεί στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στις 20 με 22 Απριλίου 2018.
Επίσης θα βρεθεί στο επίκεντρο το ζήτημα της διευθέτησης του ελληνικού χρέους καθώς τον Μάιο του 2018 θα πρέπει να παρθούν αποφάσεις.
Υπάρχουν κάποιες πολύ σοβαρές ενδείξεις ότι η εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ θα είναι προπομπός εξελίξεων τόσο για το ελληνικό χρέος όσο και για τα stress tests των ελληνικών τραπεζών.
Διευθέτηση του ελληνικού χρέους σε 3 χρονικές φάσεις
Με βάση ορισμένες ενδείξεις σε 3 χρονικές φάσεις θα σπάσει η «μετριότατη λύση» της διευθέτησης του ελληνικού χρέους.
Όπως έχει τονιστεί η Ελλάδα συμμορφώνεται στους δανειστές, κλείνοντας, έγκαιρα την 3η αξιολόγηση – υπάρχουν ακόμη σοβαρά προαπαιτούμενα που πρέπει να κλείσουν – και προετοιμάζεται για την 4η αξιολόγηση που θα έχει 13 νέα μέτρα…. το ζήτημα του ελληνικού χρέους εκτυλίσσεται σε φιάσκο.
Αυτό που εικαζόταν ως ενδεχόμενο δηλαδή η Ευρώπη «σπάει»σε 3 ζώνες 2018, 2020 και 2022 και ουσιαστικά το 2018 θα έχουμε μόνο τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA χωρίς να αποπληρωθεί το ΔΝΤ το 2018 παρ΄ ότι θεωρείτο δεδομένο.
Το κόστος δανεισμού από τους δανειστές
Το ελληνικό χρέος ανέρχεται σε 320 δισεκ. (στρογγυλεύουμε οριακά τα ποσά)
Από αυτά τα 320 δισεκ. περίπου τα 220 δισεκ. είναι δάνεια του ESM, EFSF και τα διακρατικά και ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ.
Ας υποθέσουμε ότι η Ελλάδα πρέπει να επιστρέψει 200 δισεκ.
Αυτά τα 200 δισεκ. έχουν επιτόκια
Ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89%.
Ο EFSF είχε δανείσει την Ελλάδα με επιτόκια 2,5%
Τα ομόλογα GLF 52,9 δισεκ. των διακρατικών δανείων της ΕΕ προς την Ελλάδα έφεραν επιτόκιο 0,65%.
Να θυμίσουμε ότι το μέσο επιτόκιο του ΔΝΤ καθορίζεται με SDRs ειδικά τραβηχτικά δικαιώματα +2% δηλαδή επιτόκιο περίπου 3,8%.
Το ΔΝΤ δεν θα αποχωρήσει
Υπήρχε γενική πεποίθηση ότι το ΔΝΤ το οποίο έχει χορηγήσει δάνεια στην Ελλάδα ύψους 11,25 δισεκ. θα αποπληρωθεί το Καλοκαίρι του 2018 από τον ESM και τα δάνεια του ESM προς την Ελλάδα θα αυξηθούν αναλογικά.
Φαίνεται όμως ότι το ΔΝΤ έχει αλλάξει άποψη και θέλει να παραμείνει χωρίς άμεση αποπληρωμή ή χωρίς να θέτει άμεση αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ.
Το 2020 θα εξεταστεί εκ νέου το χρέος όταν θα ολοκληρώνεται το 2ετές νέο ειδικό πρόγραμμα Εγγυήσεων και Ανάπτυξης που θα υιοθετηθεί μετά την κατάργηση του 3ου μνημονίου και το 2022 θα παρθούν οι τελικές αποφάσεις εάν δηλαδή η Ελλάδα χρειάζεται ουσιαστικά αναδιάρθρωση ή λόγω των πρωτογενών πλεονασμάτων και της ανάπτυξης το χρέος εξυπηρετείται και παύει να ισχύει η αναγκαιότητα της αναδιάρθρωσης του χρέους.
Ο ESM δεν βιάζεται και βλέπει ανάγκη το 2022….
Ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης υποστηρίζει όλο το τελευταίο διάστημα ότι η Ελλάδα κερδίζει έως 10 δισεκ. από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Ο ESM εκτιμά τώρα ότι το συνολικό πακέτο βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους θα μειώσει το λόγο χρέους της χώρας προς το ΑΕΠ κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2060 και τον λόγο ακαθάριστων αναγκών χρηματοδότησης προς το ΑΕΠ κατά περίπου έξι ποσοστιαίες μονάδες.
Η προηγούμενη εκτίμηση του Μηχανισμού ήταν για μείωση του χρέους ως ποσοστού επί του ΑΕΠ κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες.
Πίσω από αυτές τις αναφορές κρύβεται το πραγματικό σχέδιο το οποίο είναι το εξής.
Το ελληνικό χρέος για τους ευρωπαίους κρίνεται «βιώσιμο» έως το 2022 δηλαδή για τα επόμενα 5 χρόνια.
Οι ευρωπαίοι είναι διατεθειμένοι να δώσουν μόνο τμηματικά τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA ύψους 6,7 δισεκ.
Δηλαδή θα αποδεσμεύουν μέρος των κερδών εφόσον η Ελλάδα παρουσιάσει και τηρήσει ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Καμία βουλή ευρωπαϊκού κράτους δεν θα εγκρίνει ακόμη και τα ήπια μέτρα για το ελληνικό χρέος εάν δεν υπάρξουν δεσμεύσεις για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Το ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα θα είναι το βασικό κεντρικό θέμα στην πολιτική ατζέντα.
Παράλληλα ο ESM θα αποπληρώσει και τα 11,4 δισεκ. που είναι τα εναπομείναντα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα.
Μέσα στο 2018 δεν θα υπάρχει καμία παρέμβαση στα επιτόκια ή στην επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων.
Με βάση τον ESM το ελληνικό χρέος κρίνεται μεσο-βραχυχρόνια βιώσιμο.
Με όρους ΔΝΤ το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Με όρους ΕΚΤ το ελληνικό χρέος είναι μη βιώσιμο.
Ποια είναι η λύση για το ελληνικό χρέος;
Δυστυχώς δεν θα υπάρξει λύση στο ελληνικό χρέος και αυτό είναι απόλυτο.
Το Καλοκαίρι του 2018 θα αποφασιστεί ένα μέτρο.
Να δοθούν τμηματικά τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ ύψους 18 δισεκ. ευρώ συνολικά.
Τα κέρδη από τα ANFA ανέρχονται σε 7,9 δισεκ. ευρώ και θα τμηματοποιηθούν.
Το 2018 λοιπόν η Ευρώπη θα δώσει ημίμετρα για το χρέος της Ελλάδος και το σημαντικότερο ούτε η ΕΚΤ, ούτε το ΔΝΤ θα γνωμοδοτήσουν θετικά για την βιωσιμότητα του χρέους.
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει, όπως και το ΔΝΤ να θεωρούν το ελληνικό χρέος μη βιώσιμο και αυτό θα εξακριβωθεί με τις δύο ξεχωριστές εκθέσεις βιωσιμότητας DSA.
Μόνο ο ESM – Βρυξέλλες θα αναφέρουν ότι το ελληνικό χρέος για την επόμενη 5ετία είναι βιώσιμο.
Το Καλοκαίρι του 2018 το Eurogroup εκείνης της περιόδου που θα πάρει τις αποφάσεις για το χρέος θα συνδέσει τα επόμενα μέτρα με την φόρμουλα ή μεταβατικό πρόγραμμα μετά την λήξη του 3ου μνημονίου.
Θα είναι ένα ειδικό πρόγραμμα 2 + 2 ετών που δεν θα έχει χαρακτηριστικά μνημονίου αλλά θα είναι ο μηχανισμός μετάβασης από το μνημόνιο….στην σχετική οικονομική ελευθερία.
Το 2020 και 2022 θα επανεξεταστεί το ελληνικό χρέος και η βιωσιμότητα στην πράξη….
www.bankingnews.gr
Όπως έχει αποκαλύψει το bankingnews έχει αποφασιστεί μεταξύ των βασικών θεσμών τα 4 καίρια ζητήματα της Ελλάδος, έξοδος από τα μνημόνια, stress tests ελληνικών τραπεζών, ρόλος ΔΝΤ και διευθέτηση του χρέους να εξεταστούν πακέτο τον Μάιο 2018 καθώς….τα αποτελέσματα του stress tests θα καθορίσουν και την έξοδο από το μνημόνιο και το χρέος και τον ρόλο του ΔΝΤ.
Στα τέλη Απριλίου θα υπάρχει μια πρώτη εικόνα για τα stress tests των τραπεζών ενώ στις 19 Φεβρουαρίου στα Eurogroup θα προταθεί η σύσταση 4μερούς για το χρέος.
Η εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ στις 20 με 22 Απριλίου του 2018 στην Ουάσιγκτον έχει ιδιαίτερη σημασία.
Εάν έχει αποφασιστεί να χρησιμοποιηθούν τα stress tests των τραπεζών ως Δούρειος ίππος ώστε η Ελλάδα να αποδεχθεί ένα τροποποιημένο πρόγραμμα μετά το 3ο μνημόνιο θα διαφανεί στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στις 20 με 22 Απριλίου 2018.
Επίσης θα βρεθεί στο επίκεντρο το ζήτημα της διευθέτησης του ελληνικού χρέους καθώς τον Μάιο του 2018 θα πρέπει να παρθούν αποφάσεις.
Υπάρχουν κάποιες πολύ σοβαρές ενδείξεις ότι η εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ θα είναι προπομπός εξελίξεων τόσο για το ελληνικό χρέος όσο και για τα stress tests των ελληνικών τραπεζών.
Διευθέτηση του ελληνικού χρέους σε 3 χρονικές φάσεις
Με βάση ορισμένες ενδείξεις σε 3 χρονικές φάσεις θα σπάσει η «μετριότατη λύση» της διευθέτησης του ελληνικού χρέους.
Όπως έχει τονιστεί η Ελλάδα συμμορφώνεται στους δανειστές, κλείνοντας, έγκαιρα την 3η αξιολόγηση – υπάρχουν ακόμη σοβαρά προαπαιτούμενα που πρέπει να κλείσουν – και προετοιμάζεται για την 4η αξιολόγηση που θα έχει 13 νέα μέτρα…. το ζήτημα του ελληνικού χρέους εκτυλίσσεται σε φιάσκο.
Αυτό που εικαζόταν ως ενδεχόμενο δηλαδή η Ευρώπη «σπάει»σε 3 ζώνες 2018, 2020 και 2022 και ουσιαστικά το 2018 θα έχουμε μόνο τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA χωρίς να αποπληρωθεί το ΔΝΤ το 2018 παρ΄ ότι θεωρείτο δεδομένο.
Το κόστος δανεισμού από τους δανειστές
Το ελληνικό χρέος ανέρχεται σε 320 δισεκ. (στρογγυλεύουμε οριακά τα ποσά)
Από αυτά τα 320 δισεκ. περίπου τα 220 δισεκ. είναι δάνεια του ESM, EFSF και τα διακρατικά και ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ.
Ας υποθέσουμε ότι η Ελλάδα πρέπει να επιστρέψει 200 δισεκ.
Αυτά τα 200 δισεκ. έχουν επιτόκια
Ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89%.
Ο EFSF είχε δανείσει την Ελλάδα με επιτόκια 2,5%
Τα ομόλογα GLF 52,9 δισεκ. των διακρατικών δανείων της ΕΕ προς την Ελλάδα έφεραν επιτόκιο 0,65%.
Να θυμίσουμε ότι το μέσο επιτόκιο του ΔΝΤ καθορίζεται με SDRs ειδικά τραβηχτικά δικαιώματα +2% δηλαδή επιτόκιο περίπου 3,8%.
Το ΔΝΤ δεν θα αποχωρήσει
Υπήρχε γενική πεποίθηση ότι το ΔΝΤ το οποίο έχει χορηγήσει δάνεια στην Ελλάδα ύψους 11,25 δισεκ. θα αποπληρωθεί το Καλοκαίρι του 2018 από τον ESM και τα δάνεια του ESM προς την Ελλάδα θα αυξηθούν αναλογικά.
Φαίνεται όμως ότι το ΔΝΤ έχει αλλάξει άποψη και θέλει να παραμείνει χωρίς άμεση αποπληρωμή ή χωρίς να θέτει άμεση αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ.
Το 2020 θα εξεταστεί εκ νέου το χρέος όταν θα ολοκληρώνεται το 2ετές νέο ειδικό πρόγραμμα Εγγυήσεων και Ανάπτυξης που θα υιοθετηθεί μετά την κατάργηση του 3ου μνημονίου και το 2022 θα παρθούν οι τελικές αποφάσεις εάν δηλαδή η Ελλάδα χρειάζεται ουσιαστικά αναδιάρθρωση ή λόγω των πρωτογενών πλεονασμάτων και της ανάπτυξης το χρέος εξυπηρετείται και παύει να ισχύει η αναγκαιότητα της αναδιάρθρωσης του χρέους.
Ο ESM δεν βιάζεται και βλέπει ανάγκη το 2022….
Ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης υποστηρίζει όλο το τελευταίο διάστημα ότι η Ελλάδα κερδίζει έως 10 δισεκ. από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Ο ESM εκτιμά τώρα ότι το συνολικό πακέτο βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους θα μειώσει το λόγο χρέους της χώρας προς το ΑΕΠ κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2060 και τον λόγο ακαθάριστων αναγκών χρηματοδότησης προς το ΑΕΠ κατά περίπου έξι ποσοστιαίες μονάδες.
Η προηγούμενη εκτίμηση του Μηχανισμού ήταν για μείωση του χρέους ως ποσοστού επί του ΑΕΠ κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες.
Πίσω από αυτές τις αναφορές κρύβεται το πραγματικό σχέδιο το οποίο είναι το εξής.
Το ελληνικό χρέος για τους ευρωπαίους κρίνεται «βιώσιμο» έως το 2022 δηλαδή για τα επόμενα 5 χρόνια.
Οι ευρωπαίοι είναι διατεθειμένοι να δώσουν μόνο τμηματικά τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA ύψους 6,7 δισεκ.
Δηλαδή θα αποδεσμεύουν μέρος των κερδών εφόσον η Ελλάδα παρουσιάσει και τηρήσει ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Καμία βουλή ευρωπαϊκού κράτους δεν θα εγκρίνει ακόμη και τα ήπια μέτρα για το ελληνικό χρέος εάν δεν υπάρξουν δεσμεύσεις για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Το ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα θα είναι το βασικό κεντρικό θέμα στην πολιτική ατζέντα.
Παράλληλα ο ESM θα αποπληρώσει και τα 11,4 δισεκ. που είναι τα εναπομείναντα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα.
Μέσα στο 2018 δεν θα υπάρχει καμία παρέμβαση στα επιτόκια ή στην επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων.
Με βάση τον ESM το ελληνικό χρέος κρίνεται μεσο-βραχυχρόνια βιώσιμο.
Με όρους ΔΝΤ το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Με όρους ΕΚΤ το ελληνικό χρέος είναι μη βιώσιμο.
Ποια είναι η λύση για το ελληνικό χρέος;
Δυστυχώς δεν θα υπάρξει λύση στο ελληνικό χρέος και αυτό είναι απόλυτο.
Το Καλοκαίρι του 2018 θα αποφασιστεί ένα μέτρο.
Να δοθούν τμηματικά τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ ύψους 18 δισεκ. ευρώ συνολικά.
Τα κέρδη από τα ANFA ανέρχονται σε 7,9 δισεκ. ευρώ και θα τμηματοποιηθούν.
Το 2018 λοιπόν η Ευρώπη θα δώσει ημίμετρα για το χρέος της Ελλάδος και το σημαντικότερο ούτε η ΕΚΤ, ούτε το ΔΝΤ θα γνωμοδοτήσουν θετικά για την βιωσιμότητα του χρέους.
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει, όπως και το ΔΝΤ να θεωρούν το ελληνικό χρέος μη βιώσιμο και αυτό θα εξακριβωθεί με τις δύο ξεχωριστές εκθέσεις βιωσιμότητας DSA.
Μόνο ο ESM – Βρυξέλλες θα αναφέρουν ότι το ελληνικό χρέος για την επόμενη 5ετία είναι βιώσιμο.
Το Καλοκαίρι του 2018 το Eurogroup εκείνης της περιόδου που θα πάρει τις αποφάσεις για το χρέος θα συνδέσει τα επόμενα μέτρα με την φόρμουλα ή μεταβατικό πρόγραμμα μετά την λήξη του 3ου μνημονίου.
Θα είναι ένα ειδικό πρόγραμμα 2 + 2 ετών που δεν θα έχει χαρακτηριστικά μνημονίου αλλά θα είναι ο μηχανισμός μετάβασης από το μνημόνιο….στην σχετική οικονομική ελευθερία.
Το 2020 και 2022 θα επανεξεταστεί το ελληνικό χρέος και η βιωσιμότητα στην πράξη….
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών