Αυτό το μπαράζ των αρνητικών αναθεωρήσεων για το ελληνικό ΑΕΠ, ορισμένοι στις Βρυξέλλες το αντιμετωπίζουν με μεγάλο προβληματισμό και καχυποψία.
Με καχυποψία αντιμετωπίζουν οι Βρυξέλλες το «μπαράζ μείωσης του ελληνικού ΑΕΠ».
Το τελευταίο διάστημα υπήρξε μπαράζ, αναθεωρημένων επί τα χείρω εκτιμήσεων για το ελληνικό ΑΕΠ.
Το 2017 έκλεισε με αύξηση ΑΕΠ 1,4% που ήταν η χαμηλότερη εκτίμηση – πρόβλεψη κατά την διάρκεια του 2017.
Για το 2018 επίσης υπήρξε μικρή αναθεώρηση στο 2,3%.
Αυτό το μπαράζ των αρνητικών αναθεωρήσεων για το ελληνικό ΑΕΠ, ορισμένοι στις Βρυξέλλες το αντιμετωπίζουν με μεγάλο προβληματισμό και καχυποψία.
Στο παρελθόν με τα Greek statistics δηλαδή τα ελληνικά παραποιημένα στατιστικά στοιχεία η Ελλάδα παραπλάνησε την Ευρώπη και τις αγορές.
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές τα αναθεωρημένα επί τα χείρω στοιχεία για το ΑΕΠ της Ελλάδος μπορεί να εντάσσονται σε ένα πλαίσιο σκόπιμης υποβάθμισης με στόχο να βελτιστοποιηθούν τα οφέλη από τα μέτρα για το χρέος και ειδικά τα μέτρα που συνδέονται με την Γαλλική πρόταση με τις ρήτρες ανάπτυξης.
Όσο μικρότερος είναι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος ως προς την αναδιάρθρωση του χρέους.
Εάν η Ελλάδα εμφάνιζε π.χ. ΑΕΠ 3,5% τα μέτρα για το χρέος θα ήταν σχεδόν ελάχιστα καθώς λόγω της ρήτρας ανάπτυξης κάθε φορά που το ΑΕΠ αυξάνεται τα μέτρα για το χρέος θα μειώνονται.
Αντιθέτως όταν τον ΑΕΠ μειώνεται οι παρεμβάσεις για το ελληνικό χρέος θα αυξάνονται.
Αξιωματούχοι των Βρυξελλών είναι προσεκτικοί και δεν μιλούν ευθέως για ελληνικά παιχνίδια αλλά εμμέσως αναφέρουν ότι τους έχει προκαλέσει η μαζική αναθεώρηση των βασικών αριθμοδεικτών της Ελλάδος και ειδικά του ΑΕΠ επί τα χείρω…την τρέχουσα περίοδο όπου εξετάζονται τα εναλλακτικά σενάρια για το χρέος.
Ποιοι οι 10 βασικοί άξονες της διευθέτησης του χρέους
1)Θα υπάρξει 15ετής επιμήκυνση με ενδιάμεσες πληρωμές μάλλον 5 φορές αλλοιώνοντας μερικώς την γνησιότητα της 15ετούς επιμήκυνσης.
Οι πληρωμές όμως θα είναι τέτοιας κλίμακας που δεν θα αλλοιώνουν ριζικά την έννοια της επιμήκυνσης.
2)Η σύνεση του χρέους με το ΑΕΠ θα ενταχθεί μέσα στο πλαίσιο της 15ετούς επιμήκυνσης και όχι οριζόντια μέχρι την λήξη των δανείων.
Όσο αυξάνεται το ΑΕΠ με σημείο αναφοράς πάνω από 1% τόσο θα μειώνονται τα bonus ελάφρυνσης του χρέους και αντιστρόφως.
3)Η ετήσια καταβολή των τόκων στα 5,5 με 6 δισεκ. δεν θα αλλάξουν ούτε θα τροποποιηθούν η Ελλάδα θα συνεχίσει να πληρώνει τόκους 5,5 με 6 δισεκ.
4)Υπάρχει πρόταση για ελαχιστοποίηση της πληρωμής του κεφαλαίου περίπου 3,8 με 4 δισεκ. σε ετήσια βάση και ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί από την οριστική αποπληρωμή του ΔΝΤ και ενός άλλου μέτρου που εξετάζεται.
5)Το ΔΝΤ μέσα στο Καλοκαίρι του 2018 θα αποπληρωθεί από τον ESM.
To ΔΝΤ έχει τρέχουσα δανειακή έκθεση στην Ελλάδα 9,8 δισεκ. και μέχρι το Καλοκαίρι θα έχει υποχωρήσει στα 9 δισεκ.
Τα 9 δισεκ. θα αποπληρωθούν από τον ESM και θα αντικατασταθούν από 9 δισεκ. με επιτόκιο 0,89% έναντι 3,5% του ΔΝΤ.
6)Από τα 27 δισεκ. που έχουν απομείνει μέχρι τον στόχο των 86 δισεκ. τα 10 δισεκ. θα είναι η συνεισφορά του ESM στο ελληνικό capital buffer στο ελληνικό απόθεμα.
Τα 9 δισεκ. θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή του ΔΝΤ.
Τα υπόλοιπα 8 δισεκ. υπάρχει πρόταση η οποία αντιμετωπίζεται θετικά να πάνε προς την μείωση μέρους των διακρατικών διμερών δανείων GLF που έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα ύψους 52,9 δισεκ. ευρώ.
Δηλαδή τα 52,9 δισεκ. να μειωθούν στα 44,9 δισεκ.
7)Η σκέψη για μείωση των επιτοκίων στα δάνεια του EFSF ή κατά το ορθότερο μείωση του spread έχει μάλλον εγκαταλειφθεί.
Υπήρχε σκέψη να μειωθεί το spread από 0,50% σε 0,25% αλλά δεν φαίνεται πιθανό σενάριο σε μια φάση ανοδική για τα επιτόκια.
8)Έχει υποβληθεί πρόταση αλλά ακόμη δεν έχει εγκριθεί ώστε να υπάρξει αναπροσαρμογή του επιτοκίου αναφοράς στα δάνεια όχι με βάση το Libor αλλά με βάση τα επιτόκια των εντόκων των χωρών μελών.
9)Τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA δηλαδή των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες ύψους 7,9 δισεκ. θα καταβληθούν τμηματικά και θα συνδεθούν με τις μεταρρυθμίσεις.
10)Με την ανακοίνωση του σχεδίου για την μερική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί κατά 2 κλίμακες ώστε να φθάσει στην ζώνη ΒΒ-.
Όπως έχει τονιστεί το clean exit θα βρει την Ελλάδα στην κλίμακα ΒΒ- και με την έξοδο από τα μνημόνια θα ακολουθήσει ακόμη μια αναβάθμιση.
Η Ελλάδα δεν θα αναβαθμιστεί από την Moody’s στις 30 Μαρτίου αλλά η επόμενη αναβάθμιση της Ελλάδος θα έρθει 4 Μαΐου από την DBRS και 20 Ιουλίου του 2018 από την Standard and Poor’s.
www.bankingnews.gr
Το τελευταίο διάστημα υπήρξε μπαράζ, αναθεωρημένων επί τα χείρω εκτιμήσεων για το ελληνικό ΑΕΠ.
Το 2017 έκλεισε με αύξηση ΑΕΠ 1,4% που ήταν η χαμηλότερη εκτίμηση – πρόβλεψη κατά την διάρκεια του 2017.
Για το 2018 επίσης υπήρξε μικρή αναθεώρηση στο 2,3%.
Αυτό το μπαράζ των αρνητικών αναθεωρήσεων για το ελληνικό ΑΕΠ, ορισμένοι στις Βρυξέλλες το αντιμετωπίζουν με μεγάλο προβληματισμό και καχυποψία.
Στο παρελθόν με τα Greek statistics δηλαδή τα ελληνικά παραποιημένα στατιστικά στοιχεία η Ελλάδα παραπλάνησε την Ευρώπη και τις αγορές.
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές τα αναθεωρημένα επί τα χείρω στοιχεία για το ΑΕΠ της Ελλάδος μπορεί να εντάσσονται σε ένα πλαίσιο σκόπιμης υποβάθμισης με στόχο να βελτιστοποιηθούν τα οφέλη από τα μέτρα για το χρέος και ειδικά τα μέτρα που συνδέονται με την Γαλλική πρόταση με τις ρήτρες ανάπτυξης.
Όσο μικρότερος είναι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος ως προς την αναδιάρθρωση του χρέους.
Εάν η Ελλάδα εμφάνιζε π.χ. ΑΕΠ 3,5% τα μέτρα για το χρέος θα ήταν σχεδόν ελάχιστα καθώς λόγω της ρήτρας ανάπτυξης κάθε φορά που το ΑΕΠ αυξάνεται τα μέτρα για το χρέος θα μειώνονται.
Αντιθέτως όταν τον ΑΕΠ μειώνεται οι παρεμβάσεις για το ελληνικό χρέος θα αυξάνονται.
Αξιωματούχοι των Βρυξελλών είναι προσεκτικοί και δεν μιλούν ευθέως για ελληνικά παιχνίδια αλλά εμμέσως αναφέρουν ότι τους έχει προκαλέσει η μαζική αναθεώρηση των βασικών αριθμοδεικτών της Ελλάδος και ειδικά του ΑΕΠ επί τα χείρω…την τρέχουσα περίοδο όπου εξετάζονται τα εναλλακτικά σενάρια για το χρέος.
Ποιοι οι 10 βασικοί άξονες της διευθέτησης του χρέους
1)Θα υπάρξει 15ετής επιμήκυνση με ενδιάμεσες πληρωμές μάλλον 5 φορές αλλοιώνοντας μερικώς την γνησιότητα της 15ετούς επιμήκυνσης.
Οι πληρωμές όμως θα είναι τέτοιας κλίμακας που δεν θα αλλοιώνουν ριζικά την έννοια της επιμήκυνσης.
2)Η σύνεση του χρέους με το ΑΕΠ θα ενταχθεί μέσα στο πλαίσιο της 15ετούς επιμήκυνσης και όχι οριζόντια μέχρι την λήξη των δανείων.
Όσο αυξάνεται το ΑΕΠ με σημείο αναφοράς πάνω από 1% τόσο θα μειώνονται τα bonus ελάφρυνσης του χρέους και αντιστρόφως.
3)Η ετήσια καταβολή των τόκων στα 5,5 με 6 δισεκ. δεν θα αλλάξουν ούτε θα τροποποιηθούν η Ελλάδα θα συνεχίσει να πληρώνει τόκους 5,5 με 6 δισεκ.
4)Υπάρχει πρόταση για ελαχιστοποίηση της πληρωμής του κεφαλαίου περίπου 3,8 με 4 δισεκ. σε ετήσια βάση και ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί από την οριστική αποπληρωμή του ΔΝΤ και ενός άλλου μέτρου που εξετάζεται.
5)Το ΔΝΤ μέσα στο Καλοκαίρι του 2018 θα αποπληρωθεί από τον ESM.
To ΔΝΤ έχει τρέχουσα δανειακή έκθεση στην Ελλάδα 9,8 δισεκ. και μέχρι το Καλοκαίρι θα έχει υποχωρήσει στα 9 δισεκ.
Τα 9 δισεκ. θα αποπληρωθούν από τον ESM και θα αντικατασταθούν από 9 δισεκ. με επιτόκιο 0,89% έναντι 3,5% του ΔΝΤ.
6)Από τα 27 δισεκ. που έχουν απομείνει μέχρι τον στόχο των 86 δισεκ. τα 10 δισεκ. θα είναι η συνεισφορά του ESM στο ελληνικό capital buffer στο ελληνικό απόθεμα.
Τα 9 δισεκ. θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή του ΔΝΤ.
Τα υπόλοιπα 8 δισεκ. υπάρχει πρόταση η οποία αντιμετωπίζεται θετικά να πάνε προς την μείωση μέρους των διακρατικών διμερών δανείων GLF που έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα ύψους 52,9 δισεκ. ευρώ.
Δηλαδή τα 52,9 δισεκ. να μειωθούν στα 44,9 δισεκ.
7)Η σκέψη για μείωση των επιτοκίων στα δάνεια του EFSF ή κατά το ορθότερο μείωση του spread έχει μάλλον εγκαταλειφθεί.
Υπήρχε σκέψη να μειωθεί το spread από 0,50% σε 0,25% αλλά δεν φαίνεται πιθανό σενάριο σε μια φάση ανοδική για τα επιτόκια.
8)Έχει υποβληθεί πρόταση αλλά ακόμη δεν έχει εγκριθεί ώστε να υπάρξει αναπροσαρμογή του επιτοκίου αναφοράς στα δάνεια όχι με βάση το Libor αλλά με βάση τα επιτόκια των εντόκων των χωρών μελών.
9)Τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA δηλαδή των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες ύψους 7,9 δισεκ. θα καταβληθούν τμηματικά και θα συνδεθούν με τις μεταρρυθμίσεις.
10)Με την ανακοίνωση του σχεδίου για την μερική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί κατά 2 κλίμακες ώστε να φθάσει στην ζώνη ΒΒ-.
Όπως έχει τονιστεί το clean exit θα βρει την Ελλάδα στην κλίμακα ΒΒ- και με την έξοδο από τα μνημόνια θα ακολουθήσει ακόμη μια αναβάθμιση.
Η Ελλάδα δεν θα αναβαθμιστεί από την Moody’s στις 30 Μαρτίου αλλά η επόμενη αναβάθμιση της Ελλάδος θα έρθει 4 Μαΐου από την DBRS και 20 Ιουλίου του 2018 από την Standard and Poor’s.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών