Η απόφαση του ΕΦΚΑ να βάλει 70 εκατ. στην ΑΜΚ, πουλώντας τα δικαιώματα προτίμησης που περισσεύουν και η φημολογούμενη μεταβίβαση δικαιωμάτων στο ΤΣΜΕΔΕ
Μέσω μεταβίβασης από τον ΕΦΚΑ στο ΤΣΜΕΔΕ δικαιωμάτων προτίμησης για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank ενδέχεται να επιχειρηθεί η συγκέντρωση των απαραίτητων κεφαλαίων, χωρίς την ίδια στιγμή να προκληθεί η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp).
Αυτό τουλάχιστον φημολογείται στα πολιτικά και τραπεζικά στέκια τα τελευταία 24ώρα, μετά την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΦΚΑ.
Ο Ενιαίος Φορέας αποφάσισε να εξασκήσει μερικώς, κατά την ΑΜΚ της Attica Bank, τα δικαιώματα προτίμησης, που αντιστοιχούν στο 50,6% του μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο κατέχει.
Εξειδίκευσε, δε, το πλαίσιο, αποφασίζοντας να βάλει στην ΑΜΚ της τράπεζας 70 εκατ. ευρώ, ενώ αν εξασκούσε το σύνολο των δικαιωμάτων του θα έπρεπε να βάλει περίπου 99 εκατ. ευρώ.
Με τη παραπάνω απόφαση, ο ΕΦΚΑ θα διατηρήσει τουλάχιστον το 37,4% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank και θα πρέπει να πωλήσει περίπου 16,8 εκατομμύρια δικαιώματα προτίμησης που δεν προτίθεται να εξασκήσει.
Σύμφωνα με κυβερνητικές διαρροές, μέρος των παραπάνω δικαιωμάτων, αν δεν βρεθεί ξένος στρατηγικός επενδυτής ή ομάδα επενδυτών για να τα αποκτήσει, είναι πιθανόν να μεταβιβαστούν στο ΤΣΜΕΔΕ, που κατέχει σήμερα το 5,6% του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας.
Στόχος είναι το ΤΣΜΕΔΕ να αυξήσει το υφιστάμενο ποσοστό του κοντά στα όρια του 10%, και έτσι από κοινού με τον ΕΦΚΑ να μην ελέγχουν πάνω από το 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank.
Με δεδομένο ότι το ΤΣΜΕΔΕ αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, η παραπάνω τακτική έχει βάση.
Αν ο ΕΦΚΑ διατηρούσε το 50,6% του μετοχικού κεφαλαίου και εξασκούσε πλήρως τα δικαιώματά του θα έπρεπε να βάλει περίπου 99 εκατ. ευρώ.
Πρώτον τα παραπάνω λεφτά θα έλειπαν από τα ταμεία του και δεύτερον είναι πιθανόν αν το έπραττε να κινητοποιούσε την DG Comp.
Με την φημολογούμενη μεταβίβαση δικαιωμάτων από τον ΕΦΚΑ στο ΤΣΜΕΔΕ κυβέρνηση και διοίκηση του Ενιαίου Φορέα επιχειρούν να ξεπεράσουν τον σκόπελο της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, καθώς η τελευταία έχει κρίνει στο παρελθόν ότι η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ στην ΑΜΚ της Attica δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Αν οι παραπάνω πληροφορίες ισχύουν εγείρεται σειρά ερωτημάτων.
Η μεταβίβαση των δικαιωμάτων από τον ΕΦΚΑ στο ΤΣΜΕΔΕ θα διενεργηθεί έναντι ανταλλάγματος;
Πως θα χρηματοδοτηθεί από το ΤΣΜΕΔΕ; Έχει διατηρήσει το Ειδικό Ταμείο περιουσία και αν ναι η καταβολή πρόσθετων 19 με 20 εκατ. ευρώ στην ΑΜΚ της Attica Bank πληροί τα κριτήρια διασποράς στο επενδυτικό του χαρτοφυλάκιο;
Σημειώνεται ότι το ΤΣΜΕΔΕ αγόρασε το 1997 το 34% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank από την Εμπορική Τράπεζα και μέχρι το 2015 είχε βάλει στην τράπεζα 810 εκατ. ευρώ.
Από 1.1.2017 με βάση το νόμο Κατρούγκαλου το 50,63% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank περιήλθε από το ΤΣΜΕΔΕ στον ΕΦΚΑ, καθώς το ταμείο Μηχανικών και Εργοληπτών εντάχθηκε στον Ενιαίο Φορέα.
Το προηγούμενο της απόφασης DG Comp το 2014
Το 2014 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν ( DG Comp) εξέτασε αν η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ στην αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank, που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο 2013, θα μπορούσε να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση.
Η DG Comp έκρινε, τότε, ότι η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ δεν αποτελούσε κρατική ενίσχυση, παρά το γεγονός ότι οι πόροι του καταλογίζονται στο κράτος.
Στο σκεπτικό της τότε κρίσης βάρυναν τα εξής:
- Σχεδόν το 50% της τότε αύξηση καλύφθηκε από ιδιώτες επενδυτές, ενώ η απόφαση άλλων βασικών μετόχων να μην συμμετάσχουν δικαιολογούνται από εξωγενείς παράγοντες και δεν οφειλόταν στη μη ελκυστικότητας της αύξησης
- Το ΤΣΜΕΔΕ συμμετείχε στην ΑΜΚ με τους ίδιους όρους που συμμετείχαν και οι υπόλοιποι επενδυτές
- Οι όροι της αύξησης ( σ.σ τιμή διάθεσης) είχαν καθοριστεί με βάση τις συνήθεις διαδικασίες της αγοράς.
Η παραπάνω κρίση δεν προκαθορίζει τη στάση της DG Comp έναντι του ενδεχόμενου να βάλει το ΤΣΜΕΔΕ νέα κεφάλαια στην επικείμενη νέα αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank.
Όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο η DG Comp έχει ενημερώσει την τράπεζα ότι διατηρεί το δικαίωμα να εξετάσει μελλοντικά αν η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ σε μεταγενέστερη αύξηση κεφαλαίου είναι συμβατή με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Το ερώτημα τώρα είναι αν η DG Comp εξετάζει τη συμμετοχή ΕΦΚΑ και ΤΣΜΕΔΕ από κοινού, με δεδομένο ότι το ΤΣΜΕΔΕ εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση Κατρούγκαλου.
Σε αυτή την περίπτωση, οι πιθανότητες να θεωρηθεί η συμμετοχή τους στην ΑΜΚ κρατική ενίσχυση ενισχύονται, ιδιαίτερα αν καλυφθεί από τους υπόλοιπους ιδιώτες επενδυτές λιγότερο από το 50% της αύξησης.
www.bankingnews.gr
Αυτό τουλάχιστον φημολογείται στα πολιτικά και τραπεζικά στέκια τα τελευταία 24ώρα, μετά την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΦΚΑ.
Ο Ενιαίος Φορέας αποφάσισε να εξασκήσει μερικώς, κατά την ΑΜΚ της Attica Bank, τα δικαιώματα προτίμησης, που αντιστοιχούν στο 50,6% του μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο κατέχει.
Εξειδίκευσε, δε, το πλαίσιο, αποφασίζοντας να βάλει στην ΑΜΚ της τράπεζας 70 εκατ. ευρώ, ενώ αν εξασκούσε το σύνολο των δικαιωμάτων του θα έπρεπε να βάλει περίπου 99 εκατ. ευρώ.
Με τη παραπάνω απόφαση, ο ΕΦΚΑ θα διατηρήσει τουλάχιστον το 37,4% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank και θα πρέπει να πωλήσει περίπου 16,8 εκατομμύρια δικαιώματα προτίμησης που δεν προτίθεται να εξασκήσει.
Σύμφωνα με κυβερνητικές διαρροές, μέρος των παραπάνω δικαιωμάτων, αν δεν βρεθεί ξένος στρατηγικός επενδυτής ή ομάδα επενδυτών για να τα αποκτήσει, είναι πιθανόν να μεταβιβαστούν στο ΤΣΜΕΔΕ, που κατέχει σήμερα το 5,6% του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας.
Στόχος είναι το ΤΣΜΕΔΕ να αυξήσει το υφιστάμενο ποσοστό του κοντά στα όρια του 10%, και έτσι από κοινού με τον ΕΦΚΑ να μην ελέγχουν πάνω από το 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank.
Με δεδομένο ότι το ΤΣΜΕΔΕ αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, η παραπάνω τακτική έχει βάση.
Αν ο ΕΦΚΑ διατηρούσε το 50,6% του μετοχικού κεφαλαίου και εξασκούσε πλήρως τα δικαιώματά του θα έπρεπε να βάλει περίπου 99 εκατ. ευρώ.
Πρώτον τα παραπάνω λεφτά θα έλειπαν από τα ταμεία του και δεύτερον είναι πιθανόν αν το έπραττε να κινητοποιούσε την DG Comp.
Με την φημολογούμενη μεταβίβαση δικαιωμάτων από τον ΕΦΚΑ στο ΤΣΜΕΔΕ κυβέρνηση και διοίκηση του Ενιαίου Φορέα επιχειρούν να ξεπεράσουν τον σκόπελο της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, καθώς η τελευταία έχει κρίνει στο παρελθόν ότι η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ στην ΑΜΚ της Attica δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Αν οι παραπάνω πληροφορίες ισχύουν εγείρεται σειρά ερωτημάτων.
Η μεταβίβαση των δικαιωμάτων από τον ΕΦΚΑ στο ΤΣΜΕΔΕ θα διενεργηθεί έναντι ανταλλάγματος;
Πως θα χρηματοδοτηθεί από το ΤΣΜΕΔΕ; Έχει διατηρήσει το Ειδικό Ταμείο περιουσία και αν ναι η καταβολή πρόσθετων 19 με 20 εκατ. ευρώ στην ΑΜΚ της Attica Bank πληροί τα κριτήρια διασποράς στο επενδυτικό του χαρτοφυλάκιο;
Σημειώνεται ότι το ΤΣΜΕΔΕ αγόρασε το 1997 το 34% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank από την Εμπορική Τράπεζα και μέχρι το 2015 είχε βάλει στην τράπεζα 810 εκατ. ευρώ.
Από 1.1.2017 με βάση το νόμο Κατρούγκαλου το 50,63% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank περιήλθε από το ΤΣΜΕΔΕ στον ΕΦΚΑ, καθώς το ταμείο Μηχανικών και Εργοληπτών εντάχθηκε στον Ενιαίο Φορέα.
Το προηγούμενο της απόφασης DG Comp το 2014
Το 2014 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν ( DG Comp) εξέτασε αν η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ στην αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank, που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο 2013, θα μπορούσε να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση.
Η DG Comp έκρινε, τότε, ότι η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ δεν αποτελούσε κρατική ενίσχυση, παρά το γεγονός ότι οι πόροι του καταλογίζονται στο κράτος.
Στο σκεπτικό της τότε κρίσης βάρυναν τα εξής:
- Σχεδόν το 50% της τότε αύξηση καλύφθηκε από ιδιώτες επενδυτές, ενώ η απόφαση άλλων βασικών μετόχων να μην συμμετάσχουν δικαιολογούνται από εξωγενείς παράγοντες και δεν οφειλόταν στη μη ελκυστικότητας της αύξησης
- Το ΤΣΜΕΔΕ συμμετείχε στην ΑΜΚ με τους ίδιους όρους που συμμετείχαν και οι υπόλοιποι επενδυτές
- Οι όροι της αύξησης ( σ.σ τιμή διάθεσης) είχαν καθοριστεί με βάση τις συνήθεις διαδικασίες της αγοράς.
Η παραπάνω κρίση δεν προκαθορίζει τη στάση της DG Comp έναντι του ενδεχόμενου να βάλει το ΤΣΜΕΔΕ νέα κεφάλαια στην επικείμενη νέα αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank.
Όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο η DG Comp έχει ενημερώσει την τράπεζα ότι διατηρεί το δικαίωμα να εξετάσει μελλοντικά αν η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ σε μεταγενέστερη αύξηση κεφαλαίου είναι συμβατή με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Το ερώτημα τώρα είναι αν η DG Comp εξετάζει τη συμμετοχή ΕΦΚΑ και ΤΣΜΕΔΕ από κοινού, με δεδομένο ότι το ΤΣΜΕΔΕ εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση Κατρούγκαλου.
Σε αυτή την περίπτωση, οι πιθανότητες να θεωρηθεί η συμμετοχή τους στην ΑΜΚ κρατική ενίσχυση ενισχύονται, ιδιαίτερα αν καλυφθεί από τους υπόλοιπους ιδιώτες επενδυτές λιγότερο από το 50% της αύξησης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών