Η λύση της ΤτΕ για την αντιμετώπιση των NPEs δημιουργεί συνθήκες δυνητικών ζημιών για το κράτος, ζημιών για τις τράπεζες και πριμοδότησης των ιδιωτών επενδυτών που θα αγοράσουν - εάν αγοράσουν - τα ομόλογα
Έντονος προβληματισμός επικρατεί στα επιτελεία των ελληνικών τραπεζών για το σχέδιο της Τράπεζας της Ελλάδος που αφορά τα NPEs.
Η πρόταση όπως παρουσιάστηκε στις 15 Νοεμβρίου περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία
-Δημιουργείται ένα όχημα ειδικού σκοπού SPV
-Εισφέρονται έως 7,5 δισεκ. DTC αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις
-Μεταφέρονται έως 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα σε τιμή αφαιρώντας το coverage ratio δηλαδή ονομαστική αξία μείον 53% δηλαδή 47%.
-Το SPV εκδίδει ομόλογα senior bond
Τα 10 επίμαχα σημεία που αμφισβητούνται
Οι έλληνες τραπεζίτες που μίλησαν στο bankingnews τόνισαν ότι η πρόταση της ΤτΕ έχει πολλά κενά και ακόμη περισσότερα επίμαχα σημεία.
Σε γενικές γραμμές οι τραπεζίτες δεν ενθουσιάστηκαν καθώς θωρούν ότι πρόκειται για ένα περίπλοκο σχήμα που ακόμη και εάν ξεπεράσει τα εμπόδια των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές οι αγορές δεν είναι βέβαιο ότι θα το επιδοκιμάσουν.
Εάν αγοράσουν τα ομόλογα οι τράπεζες θα πρόκειται για ανακύκλωση του προβλήματος.
Εάν αγοράσουν τα ομόλογα οι διεθνείς επενδυτές θα επιδοτηθούν με τα 7,5 δισεκ. του DTC και ταυτόχρονα το ελληνικό δημόσιο θα χάσει το δικαίωμα επί των 7,5 δισεκ. του DTC.
Συν τοις άλλοις η λύση που προκρίνεται ουσιαστικά αμφισβητεί την ικανότητα των τραπεζών να επιτύχουν τους στόχους μείωσης των NPEs και αμφισβητεί την ικανότητα να επιτύχουν ισχυρά κέρδη στο μέλλον.
Τα 10 επίμαχα σημεία
1)Οι τράπεζες εισφέρουν 7,5 δισεκ. κεφαλαίων τους στο SPV, το DTC η αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση είναι λογιστικό κεφάλαιο οπότε θα βρεθούν με 25 δισεκ. που είναι το tangible book -7,5 δισεκ. δηλαδή 17,5 δισεκ. κεφάλαια.
2)Το ελληνικό δημόσιο έχει δικαιώματα πάνω σε αυτά τα 7,5 δισεκ. καθώς είναι απαίτηση.
Με την πρόταση αυτή το δημόσιο χάνει την δυνητική πιθανότητα να αποκτήσει μετοχές τραπεζών λόγω του νόμου για την αναβαλλόμενη φορολογία DTA.
3)Θα εκδοθούν ομόλογα π.χ. senior bond ουσιαστικά το SPV έρχεται να επιδοτήσει τους διεθνείς επενδυτές με τα 7,5 δισεκ.
4)Εάν π.χ. τα ομόλογα αγοραστούν από τις τράπεζες θα πρόκειται για μια λογιστική αλχημεία καθώς θα ανακυκλωθεί το πρόβλημα.
5)Ποιοι επενδυτές θα αγοράσουν τα ομόλογα του SPV ακόμη και με την επιδότηση του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης όταν τα προβληματικά δάνεια που θα μεταφερθούν θα είναι με τιμή 47% της ονομαστικής αξίας;
Όταν η αγορά έχει δείξει ότι κινείται μεταξύ 1% με 3% στα καταναλωτικά και 26% με 30% στα NPEs με καλές εξασφαλίσεις πως θα δικαιολογηθεί αυτή η διαφορά;
6)Το δημόσιο θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι χάνει το δικαίωμα στα 7,5 δισεκ. DTC να φέρει νόμο για να μην θεωρηθεί απιστία και ταυτόχρονα να αποδείξει από πού θα κερδίσει.
7)Οι τράπεζες εάν είναι να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση γιατί δεν το κάνουν από μόνες τους χωρίς το SPV δηλαδή να πουλάνε το ετήσιο DTC όταν έχουν ζημίες;
8)Η πρόταση της ΤτΕ έρχεται να αποδείξει ότι η θεσμική αρχή δεν πιστεύει ότι οι τράπεζες θα πιάσουν τους στόχους μείωσης των NPEs και να αμφισβητήσει ότι οι τράπεζες δεν θα πετύχουν μακροχρόνια σοβαρά κέρδη.
9)Το όλο σχέδιο θα θεωρηθεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια;
Αναφέρεται ότι επειδή ήδη υπάρχει νομικό πλαίσιο για το state aid οι αρχές δηλαδή η DGCom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν θα είναι αρνητική.
Επειδή όμως επιδοτείται ο ιδιώτης επενδυτής μέσω του DTC για τα ομόλογα που αγοράζει οι αρμόδιες αρχές είναι αμφίβολο εάν θα το ξεπεράσουν με ευκολία το ζήτημα αυτό.
10)Το βασικό ζήτημα σε όλο αυτό το σχέδιο είναι ότι επιχειρείται να χρησιμοποιηθεί κρατικό κεφάλαιο από την πίσω πόρτα για να χρηματοδοτηθούν – πριμοδοτηθούν τα ομόλογα που θα εκδοθούν.
Ουσιαστικά πρόκειται για μια λύση παραπλανητική που χρησιμοποιεί λογιστικά τρικ για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα.
Υποσημείωση
Ένα βασικό ερώτημα πρέπει να τεθεί.
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν πάρει γενναίες προβλέψεις ή ωραιοποιημένες προβλέψεις για τα προβληματικά τους δάνεια;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό...θα αποδείξει ότι οι τράπεζες από την λύση Στουρνάρα θα υποστούν ζημίες που σκοπίμως σε αυτή την φάση δεν παρουσιάζονται.
www.bankingnews.gr
Η πρόταση όπως παρουσιάστηκε στις 15 Νοεμβρίου περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία
-Δημιουργείται ένα όχημα ειδικού σκοπού SPV
-Εισφέρονται έως 7,5 δισεκ. DTC αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις
-Μεταφέρονται έως 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα σε τιμή αφαιρώντας το coverage ratio δηλαδή ονομαστική αξία μείον 53% δηλαδή 47%.
-Το SPV εκδίδει ομόλογα senior bond
Τα 10 επίμαχα σημεία που αμφισβητούνται
Οι έλληνες τραπεζίτες που μίλησαν στο bankingnews τόνισαν ότι η πρόταση της ΤτΕ έχει πολλά κενά και ακόμη περισσότερα επίμαχα σημεία.
Σε γενικές γραμμές οι τραπεζίτες δεν ενθουσιάστηκαν καθώς θωρούν ότι πρόκειται για ένα περίπλοκο σχήμα που ακόμη και εάν ξεπεράσει τα εμπόδια των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές οι αγορές δεν είναι βέβαιο ότι θα το επιδοκιμάσουν.
Εάν αγοράσουν τα ομόλογα οι τράπεζες θα πρόκειται για ανακύκλωση του προβλήματος.
Εάν αγοράσουν τα ομόλογα οι διεθνείς επενδυτές θα επιδοτηθούν με τα 7,5 δισεκ. του DTC και ταυτόχρονα το ελληνικό δημόσιο θα χάσει το δικαίωμα επί των 7,5 δισεκ. του DTC.
Συν τοις άλλοις η λύση που προκρίνεται ουσιαστικά αμφισβητεί την ικανότητα των τραπεζών να επιτύχουν τους στόχους μείωσης των NPEs και αμφισβητεί την ικανότητα να επιτύχουν ισχυρά κέρδη στο μέλλον.
Τα 10 επίμαχα σημεία
1)Οι τράπεζες εισφέρουν 7,5 δισεκ. κεφαλαίων τους στο SPV, το DTC η αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση είναι λογιστικό κεφάλαιο οπότε θα βρεθούν με 25 δισεκ. που είναι το tangible book -7,5 δισεκ. δηλαδή 17,5 δισεκ. κεφάλαια.
2)Το ελληνικό δημόσιο έχει δικαιώματα πάνω σε αυτά τα 7,5 δισεκ. καθώς είναι απαίτηση.
Με την πρόταση αυτή το δημόσιο χάνει την δυνητική πιθανότητα να αποκτήσει μετοχές τραπεζών λόγω του νόμου για την αναβαλλόμενη φορολογία DTA.
3)Θα εκδοθούν ομόλογα π.χ. senior bond ουσιαστικά το SPV έρχεται να επιδοτήσει τους διεθνείς επενδυτές με τα 7,5 δισεκ.
4)Εάν π.χ. τα ομόλογα αγοραστούν από τις τράπεζες θα πρόκειται για μια λογιστική αλχημεία καθώς θα ανακυκλωθεί το πρόβλημα.
5)Ποιοι επενδυτές θα αγοράσουν τα ομόλογα του SPV ακόμη και με την επιδότηση του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης όταν τα προβληματικά δάνεια που θα μεταφερθούν θα είναι με τιμή 47% της ονομαστικής αξίας;
Όταν η αγορά έχει δείξει ότι κινείται μεταξύ 1% με 3% στα καταναλωτικά και 26% με 30% στα NPEs με καλές εξασφαλίσεις πως θα δικαιολογηθεί αυτή η διαφορά;
6)Το δημόσιο θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι χάνει το δικαίωμα στα 7,5 δισεκ. DTC να φέρει νόμο για να μην θεωρηθεί απιστία και ταυτόχρονα να αποδείξει από πού θα κερδίσει.
7)Οι τράπεζες εάν είναι να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση γιατί δεν το κάνουν από μόνες τους χωρίς το SPV δηλαδή να πουλάνε το ετήσιο DTC όταν έχουν ζημίες;
8)Η πρόταση της ΤτΕ έρχεται να αποδείξει ότι η θεσμική αρχή δεν πιστεύει ότι οι τράπεζες θα πιάσουν τους στόχους μείωσης των NPEs και να αμφισβητήσει ότι οι τράπεζες δεν θα πετύχουν μακροχρόνια σοβαρά κέρδη.
9)Το όλο σχέδιο θα θεωρηθεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια;
Αναφέρεται ότι επειδή ήδη υπάρχει νομικό πλαίσιο για το state aid οι αρχές δηλαδή η DGCom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν θα είναι αρνητική.
Επειδή όμως επιδοτείται ο ιδιώτης επενδυτής μέσω του DTC για τα ομόλογα που αγοράζει οι αρμόδιες αρχές είναι αμφίβολο εάν θα το ξεπεράσουν με ευκολία το ζήτημα αυτό.
10)Το βασικό ζήτημα σε όλο αυτό το σχέδιο είναι ότι επιχειρείται να χρησιμοποιηθεί κρατικό κεφάλαιο από την πίσω πόρτα για να χρηματοδοτηθούν – πριμοδοτηθούν τα ομόλογα που θα εκδοθούν.
Ουσιαστικά πρόκειται για μια λύση παραπλανητική που χρησιμοποιεί λογιστικά τρικ για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα.
Υποσημείωση
Ένα βασικό ερώτημα πρέπει να τεθεί.
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν πάρει γενναίες προβλέψεις ή ωραιοποιημένες προβλέψεις για τα προβληματικά τους δάνεια;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό...θα αποδείξει ότι οι τράπεζες από την λύση Στουρνάρα θα υποστούν ζημίες που σκοπίμως σε αυτή την φάση δεν παρουσιάζονται.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών