Ο κ. Δραγασάκης, εξήγησε ότι η παράταση δίνεται προκειμένου να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας
Έως το τέλος του χρόνου θα κατατεθεί στη Βουλή Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για την παράταση των προστατευτικών διατάξεων του νόμου Κατσέλη - Σταθάκη, όπως ενημέρωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης.
Ο κ. Δραγασάκης, εξήγησε ότι η παράταση δίνεται προκειμένου να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Συγκεκριμένα - όπως τόνισε ο κ. Δραγασάκης - με την τροπολογία δίνεται η δυνατότητα, ακόμη κι αν δεν συμφωνήσουν όλοι οι πιστωτές και να γίνει μια πλήρης ρύθμιση και για τραπεζικά δάνεια και για το Δημόσιο κλπ, να μπορεί να υπάρξει ρύθμιση δανείων μόνο με το Δημόσιο ή φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης κάτι το οποίο αφορά πάρα πολλούς ενδιαφερόμενους. Βεβαίως (αυτό ισχύει) εάν οι οφειλές προς το Δημόσιο αντιπροσωπεύουν ένα ποσό μεγαλύτερο του 15% των συνολικών οφειλών.
Επίσης, ο κ. Δραγασάκης ενημέρωσε ότι αυξάνεται το όριο εκείνων των υποθέσεων που μπορούν να τύχουν μιας αυτοματοποιημένης διαδικασίας ρύθμισης από 50.000 ευρώ, γίνεται 300.000 ευρώ.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε έναν οφειλέτη να εξαιρέσει μη επιχειρηματικές οφειλές (π.χ. μπορεί να έχει ένα δάνειο ως επιχειρηματίας και να έχει ένα στεγαστικό δάνειο και η συμπερίληψη του δεύτερου δυσκόλευε ως τώρα την συμφωνία με τις τράπεζες) εφόσον το επιθυμεί να εξαιρέσει την μη επιχειρηματική αυτή οφειλή.
Επίσης, προστατεύεται όποιος οφειλέτης μπει στη διαδικασία αυτή, από μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (δηλαδή πλειστηριασμούς ή κατασχέσεις) καθώς και διευκρινίζεται και ορίζεται ρητά ότι η ποινική δίωξη για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία, αναστέλλεται η δίωξη υποχρεωτικά εφόσον ξεκινήσει η διαδικασία του διακανονισμού.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις ακόμη και με μικρότερες οφειλές να μπορούν να αξιοποιήσουν τον μηχανισμό αυτό.
«Γενικά προσπαθούμε να κάνουμε τα πράγματα απλούστερα.
Γνωρίζουμε ότι σε όλη την Ευρώπη, αυτού του τύπου ρυθμίσεις εξωδικαστικού μηχανισμού, όταν μάλιστα θέλει να απλωθεί σε όλες τις μορφές οφειλών που εμπλέκονται και τράπεζες και το υπουργείο Οικονομικών και εφορίες και Ταμεία, οι μηχανισμοί έχουν πρόβλημα διότι υπάρχουν και αντιτιθέμενα συμφέροντα.
Άλλη προτεραιότητα έχει η Τράπεζα, άλλη η εφορία, άλλη το Ταμείο.
Εμείς λοιπόν, επιμένουμε με διαρκείς προσπάθειες και διευκολύνσεις να εδραιώσουμε αυτή τη διαδικασία και ως νοοτροπία αλλά και ως συγκεκριμένο μηχανισμό διότι το ιδιωτικό χρέος αποτελεί από τις οδυνηρές κληρονομιές της κρίσης που έχουμε να διαχειριστούμε και με αυτό το πνεύμα κάνουμε αυτές τις αλλαγές.
Το λέω αυτό, διότι υπάρχει και η άποψη - και υπάρχουν όντως και θέματα ηθικού κινδύνου - ότι κάποιος δεν χρωστάει στο Δημόσιο, δεν πήρε δάνειο γιατί να επωμιστεί το κόστος ρυθμίσεων που συνεπάγονται είτε κούρεμα δανείων, είτε κούρεμα χρεών στο Δημόσιο.
Το δίλημμα αυτό, είναι υπαρκτό, αλλά είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα του σωρευμένου χρέους που απειλεί την ασφάλεια του τραπεζικού συστήματος αφενός και απειλεί και την ίδια την κοινωνία και την Οικονομία αν δεν βρούμε μία διέξοδο να μειώσουμε και να διακανονιστούν τα χρέη αυτά σε έναν χρονικό ορίζοντα.
Άρα, ναι υπάρχει αυτός ο κίνδυνος, αλλά υπάρχει η ηθική της δεύτερης ευκαιρίας ότι δηλαδή πρέπει να δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία, διότι πίσω από αυτά τα χρέη πολλές φορές βρίσκονται αλλαγές των συνθηκών - έχασε κάποιος την δουλειά του, ανατράπηκαν τα δεδομένα στην αγορά - άρα εμείς ακολουθούμε τα δεδομένα στην πολιτική του να δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία» εξήγησε ο κ. Δραγασάκης.
«Αν καταφέρουμε να δώσουμε δεύτερη ευκαιρία σε οφειλέτες είτε επιχειρηματίες είτε σε φυσικά πρόσωπα και αυτοί μετά πάνε πολύ καλά πάλι το δημόσιο συμφέρον θα εξυπηρετηθεί διότι αφού θα πάει καλά, θα πληρώσει φόρους, θα απασχολήσει κόσμο, θα βοηθήσει συνολικά την Οικονομία και την κοινωνία να βγούμε από την κρίση.
Θεωρώ πως πρέπει να είμαστε κάπως γενναιόδωροι χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αγνοούμε τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν γι αυτό πάντα θα υπάρχει μια άμυνα και μια μέριμνα ούτως ώστε αυτές οι δυνατότητες να μην αξιοποιούνται από άτομα, τα οποία ενώ έχουν τη δυνατότητα δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, αλλά ας μη χάσουμε το δάσος μπροστά στο δέντρο και το δάσος αυτή τη στιγμή είναι να επιταχύνουμε μέτρα και ελπίζω και οι τράπεζες στη νέα φάση να δουν πιο θετικά τις δυνατότητες και για τις ίδιες ο μηχανισμός αυτός, ούτως ώστε να πάμε σε μια ταχύτερη μείωση του ιδιωτικού χρέους είτε είναι χρέος προς τράπεζες, είτε είναι χρέος προς τα ταμεία, είτε είναι χρέος προς τις εφορίες» κατέληξε ο κ. Δραγασάκης.
www.bankingnews.gr
Ο κ. Δραγασάκης, εξήγησε ότι η παράταση δίνεται προκειμένου να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Συγκεκριμένα - όπως τόνισε ο κ. Δραγασάκης - με την τροπολογία δίνεται η δυνατότητα, ακόμη κι αν δεν συμφωνήσουν όλοι οι πιστωτές και να γίνει μια πλήρης ρύθμιση και για τραπεζικά δάνεια και για το Δημόσιο κλπ, να μπορεί να υπάρξει ρύθμιση δανείων μόνο με το Δημόσιο ή φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης κάτι το οποίο αφορά πάρα πολλούς ενδιαφερόμενους. Βεβαίως (αυτό ισχύει) εάν οι οφειλές προς το Δημόσιο αντιπροσωπεύουν ένα ποσό μεγαλύτερο του 15% των συνολικών οφειλών.
Επίσης, ο κ. Δραγασάκης ενημέρωσε ότι αυξάνεται το όριο εκείνων των υποθέσεων που μπορούν να τύχουν μιας αυτοματοποιημένης διαδικασίας ρύθμισης από 50.000 ευρώ, γίνεται 300.000 ευρώ.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε έναν οφειλέτη να εξαιρέσει μη επιχειρηματικές οφειλές (π.χ. μπορεί να έχει ένα δάνειο ως επιχειρηματίας και να έχει ένα στεγαστικό δάνειο και η συμπερίληψη του δεύτερου δυσκόλευε ως τώρα την συμφωνία με τις τράπεζες) εφόσον το επιθυμεί να εξαιρέσει την μη επιχειρηματική αυτή οφειλή.
Επίσης, προστατεύεται όποιος οφειλέτης μπει στη διαδικασία αυτή, από μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (δηλαδή πλειστηριασμούς ή κατασχέσεις) καθώς και διευκρινίζεται και ορίζεται ρητά ότι η ποινική δίωξη για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία, αναστέλλεται η δίωξη υποχρεωτικά εφόσον ξεκινήσει η διαδικασία του διακανονισμού.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις ακόμη και με μικρότερες οφειλές να μπορούν να αξιοποιήσουν τον μηχανισμό αυτό.
«Γενικά προσπαθούμε να κάνουμε τα πράγματα απλούστερα.
Γνωρίζουμε ότι σε όλη την Ευρώπη, αυτού του τύπου ρυθμίσεις εξωδικαστικού μηχανισμού, όταν μάλιστα θέλει να απλωθεί σε όλες τις μορφές οφειλών που εμπλέκονται και τράπεζες και το υπουργείο Οικονομικών και εφορίες και Ταμεία, οι μηχανισμοί έχουν πρόβλημα διότι υπάρχουν και αντιτιθέμενα συμφέροντα.
Άλλη προτεραιότητα έχει η Τράπεζα, άλλη η εφορία, άλλη το Ταμείο.
Εμείς λοιπόν, επιμένουμε με διαρκείς προσπάθειες και διευκολύνσεις να εδραιώσουμε αυτή τη διαδικασία και ως νοοτροπία αλλά και ως συγκεκριμένο μηχανισμό διότι το ιδιωτικό χρέος αποτελεί από τις οδυνηρές κληρονομιές της κρίσης που έχουμε να διαχειριστούμε και με αυτό το πνεύμα κάνουμε αυτές τις αλλαγές.
Το λέω αυτό, διότι υπάρχει και η άποψη - και υπάρχουν όντως και θέματα ηθικού κινδύνου - ότι κάποιος δεν χρωστάει στο Δημόσιο, δεν πήρε δάνειο γιατί να επωμιστεί το κόστος ρυθμίσεων που συνεπάγονται είτε κούρεμα δανείων, είτε κούρεμα χρεών στο Δημόσιο.
Το δίλημμα αυτό, είναι υπαρκτό, αλλά είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα του σωρευμένου χρέους που απειλεί την ασφάλεια του τραπεζικού συστήματος αφενός και απειλεί και την ίδια την κοινωνία και την Οικονομία αν δεν βρούμε μία διέξοδο να μειώσουμε και να διακανονιστούν τα χρέη αυτά σε έναν χρονικό ορίζοντα.
Άρα, ναι υπάρχει αυτός ο κίνδυνος, αλλά υπάρχει η ηθική της δεύτερης ευκαιρίας ότι δηλαδή πρέπει να δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία, διότι πίσω από αυτά τα χρέη πολλές φορές βρίσκονται αλλαγές των συνθηκών - έχασε κάποιος την δουλειά του, ανατράπηκαν τα δεδομένα στην αγορά - άρα εμείς ακολουθούμε τα δεδομένα στην πολιτική του να δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία» εξήγησε ο κ. Δραγασάκης.
«Αν καταφέρουμε να δώσουμε δεύτερη ευκαιρία σε οφειλέτες είτε επιχειρηματίες είτε σε φυσικά πρόσωπα και αυτοί μετά πάνε πολύ καλά πάλι το δημόσιο συμφέρον θα εξυπηρετηθεί διότι αφού θα πάει καλά, θα πληρώσει φόρους, θα απασχολήσει κόσμο, θα βοηθήσει συνολικά την Οικονομία και την κοινωνία να βγούμε από την κρίση.
Θεωρώ πως πρέπει να είμαστε κάπως γενναιόδωροι χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αγνοούμε τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν γι αυτό πάντα θα υπάρχει μια άμυνα και μια μέριμνα ούτως ώστε αυτές οι δυνατότητες να μην αξιοποιούνται από άτομα, τα οποία ενώ έχουν τη δυνατότητα δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, αλλά ας μη χάσουμε το δάσος μπροστά στο δέντρο και το δάσος αυτή τη στιγμή είναι να επιταχύνουμε μέτρα και ελπίζω και οι τράπεζες στη νέα φάση να δουν πιο θετικά τις δυνατότητες και για τις ίδιες ο μηχανισμός αυτός, ούτως ώστε να πάμε σε μια ταχύτερη μείωση του ιδιωτικού χρέους είτε είναι χρέος προς τράπεζες, είτε είναι χρέος προς τα ταμεία, είτε είναι χρέος προς τις εφορίες» κατέληξε ο κ. Δραγασάκης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών