Όσο καθυστερούν οι εκλογές – άπαξ και η Ελλάδα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο – τόσο θα αυξάνονται οι κίνδυνοι για την οικονομία, κόπωση στους επενδυτές, πάγωμα deals και ιδιωτικοποιήσεων.
Ο Τσίπρας θα φέρει τον Ιανουάριο στην Βουλή την συμφωνία των Πρεσπών η οποία θα περάσει με 153 ή 154 βουλευτές που θα ψηφίσουν υπέρ μιας μειοδοτικής εθνικά πρότασης.
Οι εμπροσθοβαρείς εξελίξεις στο Μακεδονικό είναι ξεκάθαρο ότι δρομολογεί πολιτικές εξελίξεις και θα συμβούν δύο σημαντικά γεγονότα.
Είτε η κυβέρνηση θα ζητήσει ψήφο εμπιστοσύνης επειδή θα αποχωρήσουν οι ΑΝΕΛ από την κυβέρνηση
Είτε η ΝΔ θα καταθέσει πρόταση μομφής και προφανώς η καταψήφιση ή υπερψήφιση της θα κρίνει την κυβερνητική πλειοψηφία.
Ο Τσίπρας εμφανίζεται να έχει εξασφαλίσει ότι θα περάσει η συμφωνία των Πρεσπών ενώ φαίνεται να έχει εξασφαλίσει και την ψήφο εμπιστοσύνης.
Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι ο Π. Καμμένος παίζει πολιτικό θέατρο γιατί ενώ φεύγει από την κυβέρνηση θα στηρίξει την κυβέρνηση εάν παρασχεθεί ανάγκη.
Δεν αποκλείεται ο Τσίπρας να ζητήσει προκαταβολικά ψήφο εμπιστοσύνης και να τον στηρίξει μέχρι και ο Καμμένος που θα έχει αποχωρήσει από την κυβέρνηση.
Όπως δήλωσε ο Τσίπρας πριν ολοκληρώσει ορισμένες μεταρρυθμίσεις δεν θα προκηρύξει εκλογές οπότε το γρηγορότερο σενάριο για εκλογές είναι ο Μάιος 2019 και το αργότερο 6 ή 13 Οκτωβρίου του 2019.
Το πιθανότερο σενάριο πάντως είναι ότι ο Τσίπρας σχεδιάζει εκλογές Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο του 2019.
Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια μακρά παρατεταμένη περίοδο όπου η πολιτική πόλωση θα ενταθεί, ο όξυνση θα κλιμακωθεί και ο κρατικός μηχανισμός και ειδικά τα ζωτικά υπουργεία θα τεθούν σε προεκλογική ομηρεία.
Στο μεσοδιάστημα και εφόσον οι εκλογές διεξαχθούν Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο 2019 θα έχουν συμβεί τα εξής
1)Θα υποστεί η κυβέρνηση σημαντικές ήττες στις εκλογές του Μαίου 2019, αυτοδιοικητικές και ευρωεκλογές
2)Τα κοινωνικά μέτρα που ανακοινώνει έχουν χρόνο επίδρασης στους πολίτες είναι όπως η ραδιενέργεια, υπάρχει χρόνος ημιζωής δηλαδή εάν παρέλθει κάποιο διάστημα αρχίζει να ξεθωριάζει η επίδραση τους.
Συνήθως οι δύο πρώτοι μήνες είναι σημαντικοί πολιτικά μετά η κοινωνία έχει την τάση να ξεχνάει και να απαιτεί περισσότερα.
3)Η κυβέρνηση Τσίπρα είχε πιστέψει ότι θα κλείσει την ψαλίδα από την ΝΔ και θα καταφέρει να επιτύχει μια αξιοπρεπή ήττα.
Η ψαλίδα δεν κλείνει ή τουλάχιστον εάν αυτό συνέβαινε, η τάση έχει αντιστραφεί.
Η επίσπευση των εκλογών δεν αλλάζει τα πολιτικά συμπεράσματα που εξάγονται στις δημοσκοπήσεις ότι η ΝΔ είναι καθαρά μπροστά με 8% ενώ η εξάντλησης της 4ετίας ενέχει το ρίσκο της διεύρυνσης της ψαλίδας.
4)Η κυβέρνηση θα επιχειρήσει μια πλασματική έξοδο στις αγορές με έκδοση 5ετούς ώστε να αποπληρώσει το ομόλογο Σαμαρά που είχε επιτόκιο 4,95% και θα στοχεύει σε επιτόκιο 3,70%.
Ενώ η Ελλάδα θα καταφέρει να αντλήσει 2-2,5 δισεκ. η έκδοση 10ετούς τίτλου που δείχνει την δύναμη της οικονομίας είναι αδύνατη.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να πετύχει καθαρή έξοδο στις αγορές αλλά θα εκδώσει 5ετές εκ του ασφαλούς και για λόγους πολιτικών εντυπώσεων.
Και ενώ αυτά είναι πολιτικά συμπεράσματα υπάρχουν και οικονομικά συμπεράσματα.
5)Κανείς επενδυτής από το εξωτερικό δεν θα επενδύσει στην Ελλάδα έως ότου προκηρυχτούν εκλογές και αναλάβει ο Μητσοτάκης πρωθυπουργός.
6)Οι επιχειρηματίες έχουν μειώσει ταχύτητες περιμένουν την ΝΔ και τον Μητσοτάκη για να αναλάβει την εξουσία και ποντάρουν σε μεγάλες δουλειές..
7)Τράπεζες, μετοχές και ομόλογα θα παραμείνουν σε καθεστώς ομηρίας και μόνο όταν ανακοινωθεί η ημερομηνία των εκλογών θα υπάρξει κάποια ισχυρή ανοδική αντίδραση στο πλαίσιο της προεξόφλησης της αλλαγής της κυβέρνησης.
8)Ο σοβαρότερος κίνδυνος είναι εάν ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέξει εκλογές στο τέλος της 4ετίας να χαθεί το 2019 ως οικονομική χρονιά, να σημειωθεί κόπωση στο ΑΕΠ και να παγώσουν όλα εκείνα τα σχέδια που χρήζουν προσοχής, όπως τράπεζες, deals, ιδιωτικοποιήσεις…
Συμπέρασμα
Όσο καθυστερούν οι εκλογές – άπαξ και η Ελλάδα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο – τόσο θα αυξάνονται οι κίνδυνοι για την οικονομία, κόπωση στους επενδυτές, πάγωμα deals και ιδιωτικοποιήσεων.
www.bankingnews.gr
Οι εμπροσθοβαρείς εξελίξεις στο Μακεδονικό είναι ξεκάθαρο ότι δρομολογεί πολιτικές εξελίξεις και θα συμβούν δύο σημαντικά γεγονότα.
Είτε η κυβέρνηση θα ζητήσει ψήφο εμπιστοσύνης επειδή θα αποχωρήσουν οι ΑΝΕΛ από την κυβέρνηση
Είτε η ΝΔ θα καταθέσει πρόταση μομφής και προφανώς η καταψήφιση ή υπερψήφιση της θα κρίνει την κυβερνητική πλειοψηφία.
Ο Τσίπρας εμφανίζεται να έχει εξασφαλίσει ότι θα περάσει η συμφωνία των Πρεσπών ενώ φαίνεται να έχει εξασφαλίσει και την ψήφο εμπιστοσύνης.
Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι ο Π. Καμμένος παίζει πολιτικό θέατρο γιατί ενώ φεύγει από την κυβέρνηση θα στηρίξει την κυβέρνηση εάν παρασχεθεί ανάγκη.
Δεν αποκλείεται ο Τσίπρας να ζητήσει προκαταβολικά ψήφο εμπιστοσύνης και να τον στηρίξει μέχρι και ο Καμμένος που θα έχει αποχωρήσει από την κυβέρνηση.
Όπως δήλωσε ο Τσίπρας πριν ολοκληρώσει ορισμένες μεταρρυθμίσεις δεν θα προκηρύξει εκλογές οπότε το γρηγορότερο σενάριο για εκλογές είναι ο Μάιος 2019 και το αργότερο 6 ή 13 Οκτωβρίου του 2019.
Το πιθανότερο σενάριο πάντως είναι ότι ο Τσίπρας σχεδιάζει εκλογές Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο του 2019.
Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια μακρά παρατεταμένη περίοδο όπου η πολιτική πόλωση θα ενταθεί, ο όξυνση θα κλιμακωθεί και ο κρατικός μηχανισμός και ειδικά τα ζωτικά υπουργεία θα τεθούν σε προεκλογική ομηρεία.
Στο μεσοδιάστημα και εφόσον οι εκλογές διεξαχθούν Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο 2019 θα έχουν συμβεί τα εξής
1)Θα υποστεί η κυβέρνηση σημαντικές ήττες στις εκλογές του Μαίου 2019, αυτοδιοικητικές και ευρωεκλογές
2)Τα κοινωνικά μέτρα που ανακοινώνει έχουν χρόνο επίδρασης στους πολίτες είναι όπως η ραδιενέργεια, υπάρχει χρόνος ημιζωής δηλαδή εάν παρέλθει κάποιο διάστημα αρχίζει να ξεθωριάζει η επίδραση τους.
Συνήθως οι δύο πρώτοι μήνες είναι σημαντικοί πολιτικά μετά η κοινωνία έχει την τάση να ξεχνάει και να απαιτεί περισσότερα.
3)Η κυβέρνηση Τσίπρα είχε πιστέψει ότι θα κλείσει την ψαλίδα από την ΝΔ και θα καταφέρει να επιτύχει μια αξιοπρεπή ήττα.
Η ψαλίδα δεν κλείνει ή τουλάχιστον εάν αυτό συνέβαινε, η τάση έχει αντιστραφεί.
Η επίσπευση των εκλογών δεν αλλάζει τα πολιτικά συμπεράσματα που εξάγονται στις δημοσκοπήσεις ότι η ΝΔ είναι καθαρά μπροστά με 8% ενώ η εξάντλησης της 4ετίας ενέχει το ρίσκο της διεύρυνσης της ψαλίδας.
4)Η κυβέρνηση θα επιχειρήσει μια πλασματική έξοδο στις αγορές με έκδοση 5ετούς ώστε να αποπληρώσει το ομόλογο Σαμαρά που είχε επιτόκιο 4,95% και θα στοχεύει σε επιτόκιο 3,70%.
Ενώ η Ελλάδα θα καταφέρει να αντλήσει 2-2,5 δισεκ. η έκδοση 10ετούς τίτλου που δείχνει την δύναμη της οικονομίας είναι αδύνατη.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να πετύχει καθαρή έξοδο στις αγορές αλλά θα εκδώσει 5ετές εκ του ασφαλούς και για λόγους πολιτικών εντυπώσεων.
Και ενώ αυτά είναι πολιτικά συμπεράσματα υπάρχουν και οικονομικά συμπεράσματα.
5)Κανείς επενδυτής από το εξωτερικό δεν θα επενδύσει στην Ελλάδα έως ότου προκηρυχτούν εκλογές και αναλάβει ο Μητσοτάκης πρωθυπουργός.
6)Οι επιχειρηματίες έχουν μειώσει ταχύτητες περιμένουν την ΝΔ και τον Μητσοτάκη για να αναλάβει την εξουσία και ποντάρουν σε μεγάλες δουλειές..
7)Τράπεζες, μετοχές και ομόλογα θα παραμείνουν σε καθεστώς ομηρίας και μόνο όταν ανακοινωθεί η ημερομηνία των εκλογών θα υπάρξει κάποια ισχυρή ανοδική αντίδραση στο πλαίσιο της προεξόφλησης της αλλαγής της κυβέρνησης.
8)Ο σοβαρότερος κίνδυνος είναι εάν ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέξει εκλογές στο τέλος της 4ετίας να χαθεί το 2019 ως οικονομική χρονιά, να σημειωθεί κόπωση στο ΑΕΠ και να παγώσουν όλα εκείνα τα σχέδια που χρήζουν προσοχής, όπως τράπεζες, deals, ιδιωτικοποιήσεις…
Συμπέρασμα
Όσο καθυστερούν οι εκλογές – άπαξ και η Ελλάδα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο – τόσο θα αυξάνονται οι κίνδυνοι για την οικονομία, κόπωση στους επενδυτές, πάγωμα deals και ιδιωτικοποιήσεων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών