H στροφή της κυβέρνησης Τσίπρα σε οικονομία, τράπεζες δεν θα αποδώσει
(upd)Μετά την προσβλητική για ένα έθνος συμφωνία των Πρεσπών για το Μακεδονικό και οι προκλήσεις του σκοπιανού Zaev περί «Μακεδονίας» και την υπόθεση Novartis να μην αποδίδει….η κυβέρνηση Τσίπρα θα επιχειρήσει στροφή σε οικονομία και τράπεζες για να καρπωθεί πολιτικά οφέλη.
Όμως για 6 λόγους το αποτέλεσμα της προσπάθειας θα είναι πολύ περιορισμένο καθώς η προδιαγεγραμμένη ήττα του ΣΥΡΙΖΑ είναι μη αναστρέψιμη ενώ και η ψαλίδα με την ΝΔ ουσιαστικά δεν μπορεί να κλείσει η διαφορά 7-8 μονάδων θα διατηρηθεί,,,,ωστόσο σίγουρα δεν θα αυξηθεί...
Βέβαια μετά από το καταστροφικό με όρους οικονομικών συνεπειών 3ο μνημόνιο και την επαίσχυντη συμφωνία των Πρεσπών είναι προφανώς ότι η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ με 7-8 μονάδες δεν θεωρείται καταστροφή και η νίκη της ΝΔ δεν θα θεωρηθεί θρίαμβος…οι λόγοι έχουν να κάνει με την δομή του εκλογικού σώματος – οι δημόσιοι υπάλληλοι στηρίζουν τον Τσίπρα – αλλά και των εσωτερικών αδυναμιών που προσπαθεί να βελτιώσει η ΝΔ.
Γιατί η προσπάθεια της κυβέρνησης Τσίπρα σε οικονομία τράπεζες δεν θα αποδώσει;
Η κυβέρνηση έχει πολιτικό χρόνο από 4 μήνες (εκλογές Μάιο 2019) έως 9 μήνες (εκλογές Οκτώβριο 2019)
1)Η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές με έκδοση 5ετούς ομολόγου στις 28 και 29 Ιανουαρίου 2019.
Η έκδοση 5ετούς δεν ήταν επιλογή αλλά επιβλήθηκε από τις αγορές άπαξ και δεν μπορεί να εκδώσει μακροπρόθεσμο χρέος η Ελλάδα.
Λόγω αδυναμίας έκδοσης 10ετούς εκδίδει 5ετές με στόχο επιτόκιο 3,5% έναντι επιτοκίου 4,95% επί εποχής Σαμαρά (σε αντίστοιχη έκδοση 5ετούς) αλλά και της κυβέρνησης Τσίπρα που το 2017 είχε εκδώσει 5ετές με επιτόκιο 4,625%.
Η έκδοση 5ετούς όπως έχει αναλυθεί θα θεωρηθεί non event δηλαδή ουδέτερο γεγονός που δεν θα έχει κανένα ψηφοθηρικό αποτέλεσμα.
2)Οι επικείμενες αναβαθμίσεις της οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης μπορεί να προκαλέσουν προσωρινή ευφορία αλλά δεν θα έχουν κοινωνικό αντίκτυπο.
Να τονιστεί ότι οι αξιολογήσεις ημερολογιακά έχουν ορισθεί ως εξής
-8 Φεβρουαρίου Fitch - Πιθανή αναβάθμιση του outlook - προοπτικές - της ελληνικής οικονομίας από ουδέτερες σε θετικές με διατήρηση του ΒΒ-
-1 Μαρτίου Moody’s - Πιθανή αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας κατά 1 κλίμακα σε Β2 από Β3
-26 Απριλίου Standard and Poor’s
-3 Μαΐου DBRS
-2 Αυγούστου Fitch
-23 Αυγούστου Moody’s
Η μόνη αναβάθμιση που ενδιαφέρει είναι υψηλότερα από BB- καθώς ήδη η Ελλάδα βαθμολογείται με ΒΒ- από την Fitch.
Οτιδήποτε κάτω από αυτό δεν έχει καμία επίδραση στην οικονομία και στην αγορά, οπότε οι αναβαθμίσεις της Moody’s δεν θα έχουν ουδεμία επίδραση.
Όμως στην ουσία των αναβαθμίσεων οτιδήποτε είναι κάτω από ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα, επίσης δεν έχει ουσιώδες νόημα.
Η Ελλάδα απέχει 3 κλίμακες στην βαθμολογία για να πιάσει την επενδυτική βαθμίδα και όσο πλησιάζει τόσο πιο δύσκολες θα είναι οι αναβαθμίσεις.
Για να αναφέρουμε ένα παράδειγμα εάν η Fitch αναβαθμίσει την Ελλάδα από ΒΒ- σε ΒΒ δηλαδή αναβάθμιση 1 κλίμακας η επίδραση στην τιμολόγηση των ελληνικών ομολόγων θα είναι μικρή.
3)Η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να φέρει προς ψήφιση νέο νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Η κυβέρνηση επιμένει για 200.000 οι δανειστές θέλουν όριο 80.000 ευρώ όπως και οι τράπεζες με πιθανότερο σενάριο να υπάρξει ένα συμβιβασμός στις 120 με 130 χιλιάδες.
Η μείωση αυτή του ορίου προστασίας η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να το εξισορροπήσει με την εφαρμογή του κυπριακού μοντέλο τύπου Εστία.
Για ορισμένες κατηγορίες δανειοληπτών που έχουν κόκκινα δάνεια θα επιτρέπεται εφόσον το μετατρέπουν ξανά σε ενήμερο το ελληνικό δημόσιο να συμμετέχει στην επιδότηση δόσης με ποσοστό έως 33%.
Π.χ. δόση 300 ευρώ τα 200 ευρώ θα τα καταβάλλει ο δανειολήπτης και 100 ευρώ το ελληνικό κράτος.
Το μέτρο αυτό έχει και ψηφοθηρικά χαρακτηριστικά αλλά το μειονέκτημα του είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν θα προλάβει να το δει να εφαρμόζεται.
Το κυπριακό μοντέλο θα θεσπιστεί από την κυβέρνηση Τσίπρα για να εφαρμοστεί από την κυβέρνηση Μητσοτάκη (βλέπε καθυστερήσεις στην Κύπρο).
4)Η κυβέρνηση για να περάσει και ένα μήνυμα στις αγορές ότι θέλει να βοηθήσει τις τράπεζες θα καταθέσεις την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού συλλογική λύση για τα NPLs και NPEs τα κόκκινα δάνεια και ανοίγματα.
Η λύση που προτείνει είναι το APS ή Ιταλικό μοντέλο με μηχανισμό τιτλοποιήσεων προβληματικών ανοιγμάτων NPEs και εγγυήσεις από το κράτος χωρίς να θεωρηθεί αυτό state aid.
Ακόμη και για λόγους ισορροπιών καταθέσει στην DGCom και τις δύο προτάσεις που έχουν υποβληθεί για τα κόκκινα δάνεια APS και πρόταση της ΤτΕ…θα απαιτηθεί χρόνος για να αποφανθεί η DGCom, θα ήταν λάθος να κατατεθούν δύο προτάσεις.
Με πολιτικούς όρους δεν θα έχουν τέτοιες ενέργειες ψηφοθηρικά αποτελέσματα, είναι αδιάφορο για τους περισσότερους πολίτες, όχι όμως και για τους επενδυτές, που θα το θεωρήσουν θετική ενέργεια – έστω και με αστερίσκους –
5)Στις 27 Φεβρουαρίου η ΕΕ θα καταθέσει την επίσημη έκθεση προόδου χωρίς εκπλήξεις, θα αναγνωρίζει πρόοδο σε ορισμένους τομείς, καθυστερήσεις σε κάποιους άλλους ειδικά στις τράπεζες και στην ενέργεια.
Η ουσία όμως είναι ότι ακόμη και η θετική έκθεση προόδου της Commission για την Ελλάδα θα έχει πρόσκαιρο χαρακτήρα, πρόσκαιρα αποτελέσματα τα οποία μόνο προσωρινά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της πολιτικής προπαγάνδας.
Φιλολαικό μέτρο θα είναι η θέσπιση νόμου για την αποπληρωμή υποχρεώσεων σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία σε 100 ή 120 δόσεις, το οποίο θα έχει κάποια επίδραση στην κοινωνία και μπορεί να επηρεάσει μερίδα ψηφοφόρων αλλά χωρίς να προκαλέσει ανατροπή, απλά θα αποτρέψει να ανοίξει η ψαλίδα.
6)Το Eurogroup θα δώσει την έγκριση η Ελλάδα να πάρει η Ελλάδα τα 750 εκατ κέρδη από τα ομόλογα ANFA – αυτά που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ –
Με αυτά σε συνδυασμό με τα κεφάλαια που θα αντληθούν από το 5ετές ομόλογο το ελληνικό κράτος θα αποπληρώσει μερικώς τα δάνεια του ΔΝΤ έως 3,3 δισεκ. ή από 9,8 δισεκ. θα μειωθούν σε έως 6,5 δισεκ.
Ακόμη και όλα εξελιχθούν ομαλά, το μέτρο αυτό δεν θα έχει κανένα ουσιώδη αντίκτυπο στην κοινωνία, η καθημερινότητα του πολίτη δεν θα έχει αλλάξει.
Συμπέρασμα
Η στροφή που θα επιχειρήσει ο Τσίπρας στην οικονομία και στις τράπεζες θα έχουν οριακό αποτέλεσμα καθώς τα μέτρα που θα θεσπιστούν και οι πρωτοβουλίες που θα ληφθούν δεν θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα, είναι μέτρα που θα εφαρμόσει η επόμενη κυβέρνηση άρα θα καρπωθεί τα οφέλη η κυβέρνηση της ΝΔ.
Το συμπέρασμα είναι ότι η κυβέρνηση Τσίπρα δεν έχει οπλοστάσιο στην φαρέτρα της ακόμη και εάν προσπαθήσει στην Κύπρο ή στο Αιγαίο στα σχέδια συνεκμετάλλευσης.
www.bankingnews.gr
Όμως για 6 λόγους το αποτέλεσμα της προσπάθειας θα είναι πολύ περιορισμένο καθώς η προδιαγεγραμμένη ήττα του ΣΥΡΙΖΑ είναι μη αναστρέψιμη ενώ και η ψαλίδα με την ΝΔ ουσιαστικά δεν μπορεί να κλείσει η διαφορά 7-8 μονάδων θα διατηρηθεί,,,,ωστόσο σίγουρα δεν θα αυξηθεί...
Βέβαια μετά από το καταστροφικό με όρους οικονομικών συνεπειών 3ο μνημόνιο και την επαίσχυντη συμφωνία των Πρεσπών είναι προφανώς ότι η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ με 7-8 μονάδες δεν θεωρείται καταστροφή και η νίκη της ΝΔ δεν θα θεωρηθεί θρίαμβος…οι λόγοι έχουν να κάνει με την δομή του εκλογικού σώματος – οι δημόσιοι υπάλληλοι στηρίζουν τον Τσίπρα – αλλά και των εσωτερικών αδυναμιών που προσπαθεί να βελτιώσει η ΝΔ.
Γιατί η προσπάθεια της κυβέρνησης Τσίπρα σε οικονομία τράπεζες δεν θα αποδώσει;
Η κυβέρνηση έχει πολιτικό χρόνο από 4 μήνες (εκλογές Μάιο 2019) έως 9 μήνες (εκλογές Οκτώβριο 2019)
1)Η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές με έκδοση 5ετούς ομολόγου στις 28 και 29 Ιανουαρίου 2019.
Η έκδοση 5ετούς δεν ήταν επιλογή αλλά επιβλήθηκε από τις αγορές άπαξ και δεν μπορεί να εκδώσει μακροπρόθεσμο χρέος η Ελλάδα.
Λόγω αδυναμίας έκδοσης 10ετούς εκδίδει 5ετές με στόχο επιτόκιο 3,5% έναντι επιτοκίου 4,95% επί εποχής Σαμαρά (σε αντίστοιχη έκδοση 5ετούς) αλλά και της κυβέρνησης Τσίπρα που το 2017 είχε εκδώσει 5ετές με επιτόκιο 4,625%.
Η έκδοση 5ετούς όπως έχει αναλυθεί θα θεωρηθεί non event δηλαδή ουδέτερο γεγονός που δεν θα έχει κανένα ψηφοθηρικό αποτέλεσμα.
2)Οι επικείμενες αναβαθμίσεις της οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης μπορεί να προκαλέσουν προσωρινή ευφορία αλλά δεν θα έχουν κοινωνικό αντίκτυπο.
Να τονιστεί ότι οι αξιολογήσεις ημερολογιακά έχουν ορισθεί ως εξής
-8 Φεβρουαρίου Fitch - Πιθανή αναβάθμιση του outlook - προοπτικές - της ελληνικής οικονομίας από ουδέτερες σε θετικές με διατήρηση του ΒΒ-
-1 Μαρτίου Moody’s - Πιθανή αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας κατά 1 κλίμακα σε Β2 από Β3
-26 Απριλίου Standard and Poor’s
-3 Μαΐου DBRS
-2 Αυγούστου Fitch
-23 Αυγούστου Moody’s
Η μόνη αναβάθμιση που ενδιαφέρει είναι υψηλότερα από BB- καθώς ήδη η Ελλάδα βαθμολογείται με ΒΒ- από την Fitch.
Οτιδήποτε κάτω από αυτό δεν έχει καμία επίδραση στην οικονομία και στην αγορά, οπότε οι αναβαθμίσεις της Moody’s δεν θα έχουν ουδεμία επίδραση.
Όμως στην ουσία των αναβαθμίσεων οτιδήποτε είναι κάτω από ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα, επίσης δεν έχει ουσιώδες νόημα.
Η Ελλάδα απέχει 3 κλίμακες στην βαθμολογία για να πιάσει την επενδυτική βαθμίδα και όσο πλησιάζει τόσο πιο δύσκολες θα είναι οι αναβαθμίσεις.
Για να αναφέρουμε ένα παράδειγμα εάν η Fitch αναβαθμίσει την Ελλάδα από ΒΒ- σε ΒΒ δηλαδή αναβάθμιση 1 κλίμακας η επίδραση στην τιμολόγηση των ελληνικών ομολόγων θα είναι μικρή.
3)Η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να φέρει προς ψήφιση νέο νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Η κυβέρνηση επιμένει για 200.000 οι δανειστές θέλουν όριο 80.000 ευρώ όπως και οι τράπεζες με πιθανότερο σενάριο να υπάρξει ένα συμβιβασμός στις 120 με 130 χιλιάδες.
Η μείωση αυτή του ορίου προστασίας η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να το εξισορροπήσει με την εφαρμογή του κυπριακού μοντέλο τύπου Εστία.
Για ορισμένες κατηγορίες δανειοληπτών που έχουν κόκκινα δάνεια θα επιτρέπεται εφόσον το μετατρέπουν ξανά σε ενήμερο το ελληνικό δημόσιο να συμμετέχει στην επιδότηση δόσης με ποσοστό έως 33%.
Π.χ. δόση 300 ευρώ τα 200 ευρώ θα τα καταβάλλει ο δανειολήπτης και 100 ευρώ το ελληνικό κράτος.
Το μέτρο αυτό έχει και ψηφοθηρικά χαρακτηριστικά αλλά το μειονέκτημα του είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν θα προλάβει να το δει να εφαρμόζεται.
Το κυπριακό μοντέλο θα θεσπιστεί από την κυβέρνηση Τσίπρα για να εφαρμοστεί από την κυβέρνηση Μητσοτάκη (βλέπε καθυστερήσεις στην Κύπρο).
4)Η κυβέρνηση για να περάσει και ένα μήνυμα στις αγορές ότι θέλει να βοηθήσει τις τράπεζες θα καταθέσεις την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού συλλογική λύση για τα NPLs και NPEs τα κόκκινα δάνεια και ανοίγματα.
Η λύση που προτείνει είναι το APS ή Ιταλικό μοντέλο με μηχανισμό τιτλοποιήσεων προβληματικών ανοιγμάτων NPEs και εγγυήσεις από το κράτος χωρίς να θεωρηθεί αυτό state aid.
Ακόμη και για λόγους ισορροπιών καταθέσει στην DGCom και τις δύο προτάσεις που έχουν υποβληθεί για τα κόκκινα δάνεια APS και πρόταση της ΤτΕ…θα απαιτηθεί χρόνος για να αποφανθεί η DGCom, θα ήταν λάθος να κατατεθούν δύο προτάσεις.
Με πολιτικούς όρους δεν θα έχουν τέτοιες ενέργειες ψηφοθηρικά αποτελέσματα, είναι αδιάφορο για τους περισσότερους πολίτες, όχι όμως και για τους επενδυτές, που θα το θεωρήσουν θετική ενέργεια – έστω και με αστερίσκους –
5)Στις 27 Φεβρουαρίου η ΕΕ θα καταθέσει την επίσημη έκθεση προόδου χωρίς εκπλήξεις, θα αναγνωρίζει πρόοδο σε ορισμένους τομείς, καθυστερήσεις σε κάποιους άλλους ειδικά στις τράπεζες και στην ενέργεια.
Η ουσία όμως είναι ότι ακόμη και η θετική έκθεση προόδου της Commission για την Ελλάδα θα έχει πρόσκαιρο χαρακτήρα, πρόσκαιρα αποτελέσματα τα οποία μόνο προσωρινά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της πολιτικής προπαγάνδας.
Φιλολαικό μέτρο θα είναι η θέσπιση νόμου για την αποπληρωμή υποχρεώσεων σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία σε 100 ή 120 δόσεις, το οποίο θα έχει κάποια επίδραση στην κοινωνία και μπορεί να επηρεάσει μερίδα ψηφοφόρων αλλά χωρίς να προκαλέσει ανατροπή, απλά θα αποτρέψει να ανοίξει η ψαλίδα.
6)Το Eurogroup θα δώσει την έγκριση η Ελλάδα να πάρει η Ελλάδα τα 750 εκατ κέρδη από τα ομόλογα ANFA – αυτά που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ –
Με αυτά σε συνδυασμό με τα κεφάλαια που θα αντληθούν από το 5ετές ομόλογο το ελληνικό κράτος θα αποπληρώσει μερικώς τα δάνεια του ΔΝΤ έως 3,3 δισεκ. ή από 9,8 δισεκ. θα μειωθούν σε έως 6,5 δισεκ.
Ακόμη και όλα εξελιχθούν ομαλά, το μέτρο αυτό δεν θα έχει κανένα ουσιώδη αντίκτυπο στην κοινωνία, η καθημερινότητα του πολίτη δεν θα έχει αλλάξει.
Συμπέρασμα
Η στροφή που θα επιχειρήσει ο Τσίπρας στην οικονομία και στις τράπεζες θα έχουν οριακό αποτέλεσμα καθώς τα μέτρα που θα θεσπιστούν και οι πρωτοβουλίες που θα ληφθούν δεν θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα, είναι μέτρα που θα εφαρμόσει η επόμενη κυβέρνηση άρα θα καρπωθεί τα οφέλη η κυβέρνηση της ΝΔ.
Το συμπέρασμα είναι ότι η κυβέρνηση Τσίπρα δεν έχει οπλοστάσιο στην φαρέτρα της ακόμη και εάν προσπαθήσει στην Κύπρο ή στο Αιγαίο στα σχέδια συνεκμετάλλευσης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών