Ιταλικά μοντέλα…κυπριακά μοντέλα από το 2020…για τις ελληνικές τράπεζες.
To Ιταλικό μοντέλο ή APS με τιτλοποιήσεις και εγγυήσεις του δημοσίου και το Κυπριακό μοντέλο όπου το κράτος επιδοτεί έως το 33% της δόσης δανείου…θα εφαρμοστούν στην Ελλάδα από το 2020.
Η εξέταση των προτάσεων το APS ή Ιταλικό μοντέλο και η πρόταση της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια θα παρουσιαστούν - ξανά - στις 31 Ιανουαρίου 2019 στον SSM στον Εποπτικό Μηχανισμό αλλά δεν θα παρθεί καμία απόφαση γιατί αφενός δεν έχουν προετοιμαστεί οι τελικές παρουσιάσεις αφετέρου γιατί τις τελικές αποφάσεις θα τις λάβει η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η κυβέρνηση, J P Morgan και το ΤΧΣ έχουν στηρίξει το Ιταλικό μοντέλο ή APS και η ΤτΕ έχει υποβάλλει την δική της πρόταση αλλά...η κυβέρνηση δεν φαίνεται να βιάζεται να πάρει αποφάσεις, οπότε σε κάθε περίπτωση κανένα σχέδιο δεν μπορεί να εφαρμοστεί πριν τα μέσα του 2020.
Η προσέγγιση αυτή δεν είναι αυθαίρετη για τρεις βασικούς λόγους
1)Το Ιταλικό μοντέλο δεν έχει ακόμη παρουσιαστεί στην DGCom στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που είναι το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο.
Υπάρχει ο κίνδυνος να καταθέσει η Ελλάδα τρεις προτάσεις
-Το Ιταλικό μοντέλο η APS όπου θα τιτλοποιηθούν 15-20 δισεκ. προβληματικά δάνεια και το δημόσιο θα παράσχει εγγυήσεις χωρίς αυτό να θεωρηθεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια.
-Το Κυπριακό μοντέλο όπου το κράτος επιδοτεί το 1/3 της δόσης ενός δανείου που από κόκκινο μετατρέπεται σε ενήμερο
-Την πρόταση της ΤτΕ για τα NPEs με μεταφορά σε SPV έως 40 δισεκ. με παράλληλη μεταφορά και 7,4 δισεκ. DTCs αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Εάν γίνει το λάθος και υποβληθούν και οι τρεις προτάσεις μαζί η DGcom δεν θα γνωμοδοτήσει νωρίτερα από τις αρχές του 2020.
2)Η περίπτωση της Κύπρου διδάσκει ότι…το Κυπριακό μοντέλο δηλαδή η επιδότηση δόσης δανείου ξεκίνησε σε δημόσια διαβούλευση αρχές Ιανουαρίου 2018, ήρθε ο Φεβρουάριος 2019 και ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί.
Πρακτικά το ίδιο θα ισχύσει και στην Ελλάδα μεταξύ άλλων και για ένα ειδικό λόγο.
Το κράτος για να συμμετάσχει σε διαδικασία επιδότησης δόσης θα πρέπει να διαπιστώσει ότι ένας δανειολήπτης καθίσταται συνεπής αφού για να έχει κόκκινο δάνειο δεν ήταν συνεπής με δική του ή μη υπαιτιότητα.
Όμως για να μπορέσει το κράτος να διαπιστώσει ότι ένας δανειολήπτης είναι συνεπής θα πρέπει να περάσει χρόνος…
Το Ιταλικό μοντέλο θα εφαρμοστεί από την επόμενη κυβέρνηση, όπως και το κυπριακό μοντέλο.
3)Εν μέσω παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου δεν μπορούν να εφαρμοστούν σχέδια, μοντέλα τα οποία θέλουν πολύ προσεκτική προετοιμασία και προφανώς σοβαρότητα.
Δεν μπορεί το ζήτημα των κόκκινων δανείων και είναι προϊόν μικροπολιτικής και αντικείμενο προεκλογικής προπαγάνδας.
Οι τραπεζίτες ανησυχούν…
Στους τραπεζικούς κύκλους υπάρχει μια ανησυχία.
Ενώ περιμένουν προσεχώς το ελληνικό δημόσιο να ενημερώσει τους δανειστές και την DGCom για την πρόταση του για τα NPEs τα προβληματικά ανοίγματα δηλαδή το Ιταλικό μοντέλο ή APS…υπάρχει η ανησυχία μήπως παραταθεί…με παραλλαγές ο νόμος Κατσέλη έως τις εκλογές....αντί να καταργηθεί έως τέλη Φεβρουαρίου 2019.
Η κυβέρνηση θα μπορούσε να μειώσει το όριο προστασίας της πρώτης κατοικίας π.χ. στις 150 ή 180 χιλιάδες να προβεί και σε κάποιες άλλες αλλαγές και αυτή η νέα πρόταση – που δεν είναι τίποτε άλλο από παραλλαγή του νόμου Κατσέλη – να διατηρηθεί έως τις εκλογές.
Οι εκλογές εφόσον διεξαχθούν Οκτώβριο 2019…δημιουργούν πρόβλημα στις τράπεζες.
Συμπέρασμα
Ιταλικά μοντέλα…κυπριακά μοντέλα από το 2020…για τις ελληνικές τράπεζες.
www.bankingnews.gr
Η εξέταση των προτάσεων το APS ή Ιταλικό μοντέλο και η πρόταση της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια θα παρουσιαστούν - ξανά - στις 31 Ιανουαρίου 2019 στον SSM στον Εποπτικό Μηχανισμό αλλά δεν θα παρθεί καμία απόφαση γιατί αφενός δεν έχουν προετοιμαστεί οι τελικές παρουσιάσεις αφετέρου γιατί τις τελικές αποφάσεις θα τις λάβει η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η κυβέρνηση, J P Morgan και το ΤΧΣ έχουν στηρίξει το Ιταλικό μοντέλο ή APS και η ΤτΕ έχει υποβάλλει την δική της πρόταση αλλά...η κυβέρνηση δεν φαίνεται να βιάζεται να πάρει αποφάσεις, οπότε σε κάθε περίπτωση κανένα σχέδιο δεν μπορεί να εφαρμοστεί πριν τα μέσα του 2020.
Η προσέγγιση αυτή δεν είναι αυθαίρετη για τρεις βασικούς λόγους
1)Το Ιταλικό μοντέλο δεν έχει ακόμη παρουσιαστεί στην DGCom στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που είναι το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο.
Υπάρχει ο κίνδυνος να καταθέσει η Ελλάδα τρεις προτάσεις
-Το Ιταλικό μοντέλο η APS όπου θα τιτλοποιηθούν 15-20 δισεκ. προβληματικά δάνεια και το δημόσιο θα παράσχει εγγυήσεις χωρίς αυτό να θεωρηθεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια.
-Το Κυπριακό μοντέλο όπου το κράτος επιδοτεί το 1/3 της δόσης ενός δανείου που από κόκκινο μετατρέπεται σε ενήμερο
-Την πρόταση της ΤτΕ για τα NPEs με μεταφορά σε SPV έως 40 δισεκ. με παράλληλη μεταφορά και 7,4 δισεκ. DTCs αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Εάν γίνει το λάθος και υποβληθούν και οι τρεις προτάσεις μαζί η DGcom δεν θα γνωμοδοτήσει νωρίτερα από τις αρχές του 2020.
2)Η περίπτωση της Κύπρου διδάσκει ότι…το Κυπριακό μοντέλο δηλαδή η επιδότηση δόσης δανείου ξεκίνησε σε δημόσια διαβούλευση αρχές Ιανουαρίου 2018, ήρθε ο Φεβρουάριος 2019 και ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί.
Πρακτικά το ίδιο θα ισχύσει και στην Ελλάδα μεταξύ άλλων και για ένα ειδικό λόγο.
Το κράτος για να συμμετάσχει σε διαδικασία επιδότησης δόσης θα πρέπει να διαπιστώσει ότι ένας δανειολήπτης καθίσταται συνεπής αφού για να έχει κόκκινο δάνειο δεν ήταν συνεπής με δική του ή μη υπαιτιότητα.
Όμως για να μπορέσει το κράτος να διαπιστώσει ότι ένας δανειολήπτης είναι συνεπής θα πρέπει να περάσει χρόνος…
Το Ιταλικό μοντέλο θα εφαρμοστεί από την επόμενη κυβέρνηση, όπως και το κυπριακό μοντέλο.
3)Εν μέσω παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου δεν μπορούν να εφαρμοστούν σχέδια, μοντέλα τα οποία θέλουν πολύ προσεκτική προετοιμασία και προφανώς σοβαρότητα.
Δεν μπορεί το ζήτημα των κόκκινων δανείων και είναι προϊόν μικροπολιτικής και αντικείμενο προεκλογικής προπαγάνδας.
Οι τραπεζίτες ανησυχούν…
Στους τραπεζικούς κύκλους υπάρχει μια ανησυχία.
Ενώ περιμένουν προσεχώς το ελληνικό δημόσιο να ενημερώσει τους δανειστές και την DGCom για την πρόταση του για τα NPEs τα προβληματικά ανοίγματα δηλαδή το Ιταλικό μοντέλο ή APS…υπάρχει η ανησυχία μήπως παραταθεί…με παραλλαγές ο νόμος Κατσέλη έως τις εκλογές....αντί να καταργηθεί έως τέλη Φεβρουαρίου 2019.
Η κυβέρνηση θα μπορούσε να μειώσει το όριο προστασίας της πρώτης κατοικίας π.χ. στις 150 ή 180 χιλιάδες να προβεί και σε κάποιες άλλες αλλαγές και αυτή η νέα πρόταση – που δεν είναι τίποτε άλλο από παραλλαγή του νόμου Κατσέλη – να διατηρηθεί έως τις εκλογές.
Οι εκλογές εφόσον διεξαχθούν Οκτώβριο 2019…δημιουργούν πρόβλημα στις τράπεζες.
Συμπέρασμα
Ιταλικά μοντέλα…κυπριακά μοντέλα από το 2020…για τις ελληνικές τράπεζες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών