Το ΔΝΤ έχει προειδοποιήσει πως ο ελληνικός προϋπολογισμός μπορεί να δεχθεί πιέσεις από τα DTCs
Όσο στις δικαστικές αίθουσες συντίθεται σιγά σιγά μια δημοσιονομική βόμβα(για τα αναδρομικά), για την οποία έχουν εκφράσει ήδη τον προβληματισμό τους και ο θεσμοί, άλλη μια είναι καλά κρυμμένη στους ισολογισμούς των τραπεζών.
Και ποια είναι αυτή;
Οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις ή αλλιώς DTCs.
Όσο οι ξεκάθαρες και ολοκληρωμένες λύσεις για την μείωση των κόκκινων δανείων καθυστερούν, με αρκετούς μάλιστα να φοβούνται πως η χρονιά έχει χαθεί ώστε να εφαρμοστούν και στις ελληνικές τράπεζες, το ιταλικό και κυπριακό μοντέλο αφού σε αυτά φαίνεται να γέρνει η ζυγαριά, οι τράπεζες φαίνεται να δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να καθαρίσουν αποτελεσματικά τους ισολογισμούς τους από το βάρος των NPEs.
Εάν οι τράπεζες δεν έχουν τα επαρκή εργαλεία για την απομείωση των κόκκινων δανείων, λογικό είναι η πορεία τους προς την κερδοφορία να βαίνει μειούμενη.
Έτσι εάν οι τράπεζες πραγματοποιήσουν ζημιές κατά το λογιστικό έτος, αυτό θα ενεργοποιήσει την νομοθεσία περί των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων.
Το τραπεζικό δηλαδή ίδρυμα θα οφείλει να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου.
Ουσιαστικά δηλαδή, το Δημόσιο θα λάβει αποζημίωση υπό τη μορφή νέων μετοχών.
Το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να συμμετέχει με μετρητά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα καλύπτει το 29% του ποσοστού συμμετοχής της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Με πολύ απλά λόγια, το κράτος θα πρέπει να βγάλει χρήματα από το ταμείο του για καλύψει την τρύπα που θα έχει δημιουργηθεί και όπως καταλαβαίνουμε κάτι τέτοιο θα υπέσκαπτε τα θεμέλια του προϋπολογισμού.
Τα DTCs αποτελούν το 57% (16 δις)των εποπτικών κεφαλαίων των τραπεζών, δηλαδή περισσότερα από τα μισά εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών είναι χαμηλής ποιότητας υπό όρους απορρόφησης ζημιών βάσει όσων προαναφέραμε.
Υπάρχει όμως ακόμη ένας πονοκέφαλος για τις τράπεζες όσο αφορά τα εποπτικά τους κεφάλαια που αλληλένδετα ενδιαφέρει και τον ελληνικό κορβανά.
Τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα από την 1η Ιανουαρίου του 2018 είναι υποχρεωμένα να εναρμονιστούν με το νέο και αυστηρότερο Διεθνές Πρότυπο Χρηματοοικονομικής Αναφοράς 9(ΔΧΠΑ), βάσει του οποίου θα πρέπει να σχηματίσουν αυξημένες προβλέψεις.
Γεγονός που είχε ήδη επίπτωση στα εποπτικά τους κεφάλαια στο πρώτο 6μηνο του 2018 με το δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας να διαμορφώνεται στο 16,3% από το 17% της προηγούμενης χρονιάς.
Σύμφωνα και με την τελευταία έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, η εφαρμογή του ΔΠΧΑ 9 θα επιβαρύνει σταδιακά περαιτέρω τα εποπτικά τους κεφάλαια, καθώς οι ελληνικές τράπεζες επέλεξαν να κάνουν χρήση της διάταξης της μεταβατικής περιόδου σχετικά με την απορρόφηση των επιπτώσεων στα εποπτικά ίδια κεφάλαια.
Καταλαβαίνουμε δηλαδή πως όσο μειώνεται η κεφαλαιακή επάρκεια τους και οι τράπεζες παραμένουν άνευ όπλων στο κυνήγι των κόκκινων δανείων, πέραν όσων αυτά σημαίνουν για τις ίδιες τις τράπεζες (μια νέα ανακεφαλαιοποίηση ίσως), τόσο η ενεργοποίηση των DTCs διαφαίνεται όλο και πιο κοντά.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεση του ,τον περασμένο Ιούλιο πάντως είχε προειδοποιήσει πως o ελληνικός προϋπολογισμός μπορεί στο προσεχές μέλλον να δεχθεί πιέσεις από τον αναβαλλόμενο φόρο των τραπεζών, εάν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα τα NPEs.
Αθανασία Ακρίβου
akribouathanasia@gmail.com
www.bankingnews.gr
Και ποια είναι αυτή;
Οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις ή αλλιώς DTCs.
Όσο οι ξεκάθαρες και ολοκληρωμένες λύσεις για την μείωση των κόκκινων δανείων καθυστερούν, με αρκετούς μάλιστα να φοβούνται πως η χρονιά έχει χαθεί ώστε να εφαρμοστούν και στις ελληνικές τράπεζες, το ιταλικό και κυπριακό μοντέλο αφού σε αυτά φαίνεται να γέρνει η ζυγαριά, οι τράπεζες φαίνεται να δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να καθαρίσουν αποτελεσματικά τους ισολογισμούς τους από το βάρος των NPEs.
Εάν οι τράπεζες δεν έχουν τα επαρκή εργαλεία για την απομείωση των κόκκινων δανείων, λογικό είναι η πορεία τους προς την κερδοφορία να βαίνει μειούμενη.
Έτσι εάν οι τράπεζες πραγματοποιήσουν ζημιές κατά το λογιστικό έτος, αυτό θα ενεργοποιήσει την νομοθεσία περί των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων.
Το τραπεζικό δηλαδή ίδρυμα θα οφείλει να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου.
Ουσιαστικά δηλαδή, το Δημόσιο θα λάβει αποζημίωση υπό τη μορφή νέων μετοχών.
Το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να συμμετέχει με μετρητά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα καλύπτει το 29% του ποσοστού συμμετοχής της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Με πολύ απλά λόγια, το κράτος θα πρέπει να βγάλει χρήματα από το ταμείο του για καλύψει την τρύπα που θα έχει δημιουργηθεί και όπως καταλαβαίνουμε κάτι τέτοιο θα υπέσκαπτε τα θεμέλια του προϋπολογισμού.
Τα DTCs αποτελούν το 57% (16 δις)των εποπτικών κεφαλαίων των τραπεζών, δηλαδή περισσότερα από τα μισά εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών είναι χαμηλής ποιότητας υπό όρους απορρόφησης ζημιών βάσει όσων προαναφέραμε.
Υπάρχει όμως ακόμη ένας πονοκέφαλος για τις τράπεζες όσο αφορά τα εποπτικά τους κεφάλαια που αλληλένδετα ενδιαφέρει και τον ελληνικό κορβανά.
Τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα από την 1η Ιανουαρίου του 2018 είναι υποχρεωμένα να εναρμονιστούν με το νέο και αυστηρότερο Διεθνές Πρότυπο Χρηματοοικονομικής Αναφοράς 9(ΔΧΠΑ), βάσει του οποίου θα πρέπει να σχηματίσουν αυξημένες προβλέψεις.
Γεγονός που είχε ήδη επίπτωση στα εποπτικά τους κεφάλαια στο πρώτο 6μηνο του 2018 με το δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας να διαμορφώνεται στο 16,3% από το 17% της προηγούμενης χρονιάς.
Σύμφωνα και με την τελευταία έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, η εφαρμογή του ΔΠΧΑ 9 θα επιβαρύνει σταδιακά περαιτέρω τα εποπτικά τους κεφάλαια, καθώς οι ελληνικές τράπεζες επέλεξαν να κάνουν χρήση της διάταξης της μεταβατικής περιόδου σχετικά με την απορρόφηση των επιπτώσεων στα εποπτικά ίδια κεφάλαια.
Καταλαβαίνουμε δηλαδή πως όσο μειώνεται η κεφαλαιακή επάρκεια τους και οι τράπεζες παραμένουν άνευ όπλων στο κυνήγι των κόκκινων δανείων, πέραν όσων αυτά σημαίνουν για τις ίδιες τις τράπεζες (μια νέα ανακεφαλαιοποίηση ίσως), τόσο η ενεργοποίηση των DTCs διαφαίνεται όλο και πιο κοντά.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεση του ,τον περασμένο Ιούλιο πάντως είχε προειδοποιήσει πως o ελληνικός προϋπολογισμός μπορεί στο προσεχές μέλλον να δεχθεί πιέσεις από τον αναβαλλόμενο φόρο των τραπεζών, εάν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα τα NPEs.
Αθανασία Ακρίβου
akribouathanasia@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών