Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Έκτρωμα ο νέος νόμος Κατσέλη, μεγάλη δυσαρέσκεια τραπεζών – Η κυβέρνηση δίνει DTC για χαλαρά όρια προστασίας πρώτης κατοικίας στις 180 χιλ

Έκτρωμα ο νέος νόμος Κατσέλη, μεγάλη δυσαρέσκεια τραπεζών – Η κυβέρνηση δίνει DTC για χαλαρά όρια προστασίας πρώτης κατοικίας στις 180 χιλ
Οι τραπεζίτες δεν κρύβουν την δυσαρέσκεια τους, τονίζοντας ότι εάν περάσουν τα σχέδια της κυβέρνησης το πρόβλημα στις τράπεζες θα γιγαντωθεί πλήττοντας τα κεφάλαια τους.
Έκτρωμα φαίνεται ότι θα είναι ο νέος νόμος Κατσέλη που αφορά την προστασία της πρώτης κατοικίας αλλά και το πλαίσιο διαχείρισης των προβληματικών δανείων καθώς η κυβέρνηση για ψηφοθηρικούς λόγους και εν μέσω προεκλογικής περιόδου δεν συμφωνεί με τις προτάσεις δανειστών και τραπεζών.
Οι τραπεζίτες δεν κρύβουν την δυσαρέσκεια τους, τονίζοντας ότι εάν περάσουν τα σχέδια της κυβέρνησης το πρόβλημα στις τράπεζες θα γιγαντωθεί πλήττοντας τα κεφάλαια τους.

Με βάση σημερινές 6/2/2019 πληροφορίες η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει μέσω νομοθετικής ρύθμισης το πλαίσιο για την μεταφορά του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης ώστε να βοηθήσει π.χ. σχέδια τύπου Eurobank καθώς και να προωθήσει το Ιταλικό μοντέλο για τα κόκκινα δάνεια.
Παράλληλα, προσφέρει και την επιδότηση δόσης (βλ. κυπριακό μοντέλο) όπου εάν ένα προβληματικό δάνειο καταστεί ενήμερο, το Δημόσιο θα εισφέρει έως και το 33% της μηνιαίας δόσης.
Άρα πρακτικά η κυβέρνηση δίνει τρία ανταλλάγματα για να μετριάσουν οι τράπεζες τις απαιτήσεις τους στο νόμο Κατσέλη και την προστασία πρώτης κατοικίας.
Η κυβέρνηση είναι άκρως αρνητική να προβεί σε παραχωρήσεις στο νόμο Κατσέλη που με πολιτικούς όρους προστατεύει την πρώτη κατοικία και όσους δεν μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί το νόμο Κατσέλη για λόγους προεκλογικούς, αλλά με την παραχώρηση αυτών των τριών εναλλακτικών επιλογών θα προσπαθήσει να κάμψει την αντίδραση των τραπεζών και των δανειστών.
Πάντως αξίζει να αναφερθεί ότι είναι τόσο μεγάλο το χάσμα που η κυβέρνηση προτείνει το όριο προστασίας στην πρώτη κατοικία τις 180 χιλιάδες το ελάχιστο και οι δανειστές και τράπεζες προτείνουν 80 χιλιάδες.
Ο νέος νόμος που σχεδιάζει η κυβέρνηση αποτελεί τροχοπέδη και στα δικαστικά ζητήματα.
Οι δανειστές ανησυχούν και έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι εάν δεν έρθει ο νέος νόμος τότε οι δανειστές δεν θα καταβάλλουν τα 700-750 εκατ ευρώ από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ (ομόλογα ANFA).
H κυβέρνηση εν μέσω προεκλογικής περιόδου από την μια θέλει να παρουσιάσει φιλολαϊκό προφίλ αλλά από την άλλη δεν μπορεί να πάει κόντρα στους δανειστές γιατί αμέσως θα ανοίξει – ξανά – τον ασκό του Αιόλου καθώς οποιαδήποτε κόντρα αυτομάτως θα επηρεάσει την εικόνα της Ελλάδος στις διεθνείς αγορές και ξανά τα επιτόκια στα ομόλογα θα ανέβουν…
Οι τραπεζίτες είναι σφόδρα ανήσυχοι θεωρούν ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει νόμο έκτρωμα που θα περιπλέκει όρια προστασίας, haircut στα δάνεια, δικαστικές διελκυστίνδες και πολλά άλλα τα οποία θα είναι επιζήμια για το τραπεζικό σύστημα….

Τι προτείνουν οι τράπεζες και ποιο θα ήταν το ιδανικό σενάριο;

 Τράπεζες και δανειστές συγκλίνουν στα εξής ως προς το νέο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη.
-Το όριο προστασίας πρώτης κατοικίας να είναι 80 με 100 χιλιάδες ευρώ
-Οι τράπεζες προτείνουν το όριο προστασίας να καθορίζεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες και η κυβέρνηση τις εμπορικές αξίες
-Η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει ένα κονδύλι 250-300 εκατ όπου θα επιδοτεί την δόση δανείων που από κόκκινα μετατρέπονται σε ενήμερα
-Οι τράπεζες διαφωνούν στο πλαίσιο διαχωρισμού του δανείου από τις προβλέψεις

Τι εξετάζει η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση θα ήθελε το όριο προστασίας της πρώτης κατοικίας να διαμορφωθεί στα 180 χιλιάδες ευρώ.
Το σχέδιο για συμφωνία στις 120 χιλιάδες όριο προστασίας πρώτης κατοικίας έχει απορριφθεί.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι εάν ληφθούν υπόψη οι εμπορικές τιμές δεν θα υπάρξει πρόβλημα στην αποτίμηση ενώ δίνει ιδιαίτερη σημασία στο θέμα της επιδότησης δόσης…
Με βάση τις τράπεζες για να μπορούν να υλοποιηθούν όλα αυτά θα περάσει χρόνος.
Π.χ. η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών δεν θα είναι έτοιμη πριν τον Ιούνιο και λειτουργική πριν τις αρχές Φθινοπώρου άρα η τωρινή κυβέρνηση δεν θα το προλάβει….
Η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη συμφωνήσει στο πλαίσιο για τα NPLs και τον νέο νόμο Κατσέλη, οι τραπεζίτες ανησυχούν και οι αγορές επίσης προβληματίζονται.  
Η κυβέρνηση προωθεί το Ιταλικό μοντέλο για τα κόκκινα δάνεια όπως προέκυψε και από την συνάντηση με την J P Morgan στις 5 Φεβρουαρίου.

Τι είναι το ιταλικό μοντέλο;

Όπως είναι γνωστό η κυβέρνηση σε συνεργασία με το ΤΧΣ και την J P Morgan έχουν εισηγηθεί το Ιταλικό μοντέλο ή APS (Asset Protection Sheme).
Το Ιταλικό μοντέλο περιλαμβάνει την τιτλοποίηση 15 δισεκ. έως 20 δισεκ. προβληματικών δανείων με την παράλληλη έκδοση έως 6 δισεκ. senior bond αλλά και mezzanine και junior bond.
Το ελληνικό δημόσιο θα εγγυηθεί τα senior bond δηλαδή τα 6-7 δισεκ. ευρώ.
Η ΤτΕ έχει εισηγηθεί μια άλλη πρόταση όπου μεταφέρονται σε ένα SPV μια εταιρία ειδικού σκοπού 40-42 δισεκ. προβληματικά δάνεια μαζί με κεφάλαια DTCs 7,2 δισεκ. ωστόσο όπως η ίδια η ΤτΕ αναγνωρίζει οι τράπεζες πρέπει να βρουν 300 μονάδες βάσης κεφάλαια δηλαδή 5-6 δισεκ. ευρώ.
Το ιταλικό μοντέλο ωστόσο έχει δύο μειονεκτήματα
1)Θα πρέπει τα έως 20 δισεκ. προβληματικά δάνεια που θα ενταχθούν στην διαδικασία τιτλοποίησης να αποτιμηθούν με όρους αγοράς ώστε τα 6-7 δισεκ. senior ομόλογα που θα εκδοθούν και θα φέρουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου να μην θεωρηθεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια.
2)Και εξίσου σοβαρό είναι το κόστος των ομολόγων που θα εκδοθούν από τις τράπεζες και τα οποία θα εγγυηθεί το ελληνικό δημόσιο.
Στην Ιταλία επειδή ήταν investment grade δηλαδή είχε επενδυτική βαθμίδα και εφόσον λήφθηκε υπόψη το CDS στα 5 χρόνια…οι τόκοι που πλήρωσαν οι ιταλικές τράπεζες για τα ομόλογα που εξέδωσαν με την εγγύηση του ιταλικού δημοσίου ήταν χαμηλοί και διαχειρίσιμοι.
Με βάση το ιταλικό μοντέλο που ξεκάθαρα στηρίχθηκαν στα CDS – το Ιταλικό CDS είναι 212 μονάδες βάσης - η τιμολόγηση καθορίστηκε ως εξής.
 Η τιμή για τα τρία πρώτα έτη υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο της μέσης τιμής των CDS 3ετούς διάρκειας για τους εκδότες με βαθμολογία ίση με εκείνη των εγγυημένων ομολόγων.
Κατά το τέταρτο και πέμπτο έτος, η τιμή θα αυξηθεί καθώς θα οριστεί ως βάση το 5ετές CDS και θα τεθεί όρος  για την αντιστάθμιση του χαμηλότερου επιτοκίου που καταβλήθηκε τα τρία πρώτα χρόνια.
Από το έκτο έτος και μετά, η εγγύηση θα είναι πλήρης (7ετές CDS). Στο έκτο και έβδομο έτος θα το επιτόκιο θα αυξηθεί για να ισοσκελίσει την κάλυψη του χαμηλότερου επιτοκίου που καταβλήθηκε τα πρώτα 5 χρόνια
Στην Ιταλία από την έναρξη ισχύος του μέχρι τον Ιούνιο του 2018, το APS ενεργοποιήθηκε έξι φορές από πέντε τράπεζες, μειώνοντας κατά 33 δισεκ. τα προβληματικά δάνεια.
Για να αποφύγει η Ιταλία να κατηγορηθεί ότι οι κρατικές εγγυήσεις αποτελούν κρατική βοήθεια state aid ακολούθησε πρακτικές απόλυτα εναρμονισμένες με τα ισχύοντα στον ιδιωτικό τομέα….

Τι θα συμβεί στην Ελλάδα;

Άπαξ και το Ιταλικό μοντέλο APS έχει εφαρμοστεί και εγκριθεί από την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ και τον SSM τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό των τραπεζών, η Ελλάδα λογικά δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα και θα εγκριθεί από τα αρμόδια θεσμικά όργανα.
Όμως το θέμα της τιμολόγησης είναι ουσιώδες.
Η Ελλάδα δεν είναι investment grade δηλαδή δεν διαθέτει πιστοληπτική διαβάθμιση επιβαρύνεται με υψηλά επιτόκια.
Εφόσον ακολουθηθεί ο τρόπος τιμολόγησης στο ιταλικό μοντέλο, στην Ελλάδα θα υιοθετηθεί το 5ετές CDS που σήμερα έχει απόδοση 402 μονάδες βάσης ή 4,02% με όρους δολαρίου και 358 μονάδες βάσης ή 3,58% με όρους ευρώ που αυτό σημαίνει ότι στα 6 δισεκ. senior bond κύρια ομόλογα που θα εκδοθούν θα πληρωθούν τόκοι 220 εκατ ευρώ ή 55 εκατ extra έξοδα εκ τόκων ανά τράπεζα σε μέσους όρους.
Σίγουρα το ιταλικό μοντέλο ως λύση είναι ηπιότερη από την πρόταση της ΤτΕ που επιδρά καίρια στα κεφάλαια και προκαλεί κεφαλαιακή ανάγκη 5-6 δισεκ. ευρώ.
Με βάση το ιταλικό μοντέλο οι 4 τράπεζες θα πληρώσουν για 5 χρόνια τόκους στο ελληνικό κράτος 1,1 δισεκ. ευρώ.
Μια ενδιαφέρουσα λύση που έχει προταθεί πάντως μειώνει το κόστος της προμήθειας κάτω από το 3% στο 2,80%.
Πάντως σε καμία περίπτωση το κόστος της προμήθειας δεν μπορεί να είναι στα επίπεδα της Ιταλίας, αυτό ως σενάριο δεν θα περάσει από την DGCom.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης