H επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα δομικό τραπεζικό πρόβλημα που θα την πλήξει πολιτικά και θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του πολιτικού σχεδιασμού της
Η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος με βασικό σενάριο εκλογές Οκτώβριο 2019 φαίνεται ότι έχει αλλάξει όλα τα δεδομένα με επίκεντρο τις τράπεζες…
Καταγράφονται περίεργα φαινόμενα τα οποία πρέπει να αναλυθούν με μεγάλη προσοχή γιατί είναι βέβαιο ότι δεν αποτελούν συμπτώσεις.
Η κυβέρνηση αντί να επιταχύνει την λύση του APS ή Ιταλικού μοντέλου επιβραδύνει και από ότι φάνηκε και στις συναντήσεις με την J P Morgan δεν υπάρχει διάθεση για επιτάχυνση.
Από την άλλη η πρόταση της ΤτΕ είναι στην κυριολεξία στον αέρα, εκτός πραγματικότητας, δεν μπορεί να υλοποιηθεί γιατί δημιουργεί κεφαλαιακό έλλειμμα 5 δισεκ. ευρώ τουλάχιστον.
Και ενώ όλοι πιέζουν για μέτρα που θα προστατέψουν τις τράπεζες στην προσπάθεια εμπροσθοβαρούς εξυγίανσης των προβληματικών δανειακών τους χαρτοφυλακίων…η κυβέρνηση υιοθετεί στρατηγική επικίνδυνη για τις τράπεζες.
Μεταξύ μιας φιλολαϊκής προσέγγισης λαϊκίστικου τύπου για την προστασία πρώτης κατοικίας και της διάθεσης να στηριχθούν οι τράπεζες η κυβέρνηση επιλέγει…την ψηφοθηρία.
Ο νέος νόμος Κατσέλη με όριο προστασίας πρώτης κατοικίας τις 150 χιλιάδες το ελάχιστο και 200 χιλιάδες ευρώ το μέγιστο αποτελεί έκτρωμα γιατί δεν βοηθάει τις τράπεζες, αντιθέτως δυσκολεύει το έργο τους χωρίς ουσιαστικά να δίνει ανάσα στους δανειολήπτες που αδυνατούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Δεν αποκλείεται το όριο προστασίας της πρώτης κατοικίας να μειωθεί τελικά στα 120 χιλιάδες ευρώ αλλά παραμένουν ανοικτά ζητήματα, τα ακίνητα πρώτης κατοικίας που λειτουργούν ως εξασφαλίσεις για επιχειρηματίες και βεβαίως το οριζόντιο κούρεμα που επιδιώκει η κυβέρνηση.
Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Δραγασάκης και ο υπουργός οικονομικών Τσακαλώτος επιδίδονται σε μια μάχη εντυπώσεων για το εάν χρειάζονται ή δεν χρειάζονται ανακεφαλαιοποίηση οι ελληνικές τράπεζες.
Παρ΄ ότι επιχείρησαν να ρίξουν τους τόνους η διατήρηση του θέματος στην επικαιρότητα δια της πλαγίας οδού δηλαδή δια της συντήρησης μέσω της επανάληψης ότι πρέπει να «είμαστε προσεκτικοί με τις τράπεζες» επανέφερε τον προβληματισμό για το μέλλον των τραπεζών.
Το bankingnews έχει αναλύσει διεξοδικά γιατί και οι δύο προτάσεις για τα NPEs που έχουν παρουσιαστεί έχουν προβλήματα.
Για να είμαστε ακριβείς το APS ή Ιταλικό μοντέλο έχει λιγότερα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι επικίνδυνη καθώς μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες τις τράπεζες λόγω των κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει.
Το Ιταλικό μοντέλο ή APS στηρίζεται στο μοντέλο της τιτλοποίησης έως 20 δισεκ. με έκδοση τραπεζικών ομολόγων senior, mezzanine και junior από τα οποία μόνο τα senior τα κύρια ομόλογα περί των 6 με 7 δισεκ. ευρώ θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος.
Το Ιταλικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των NPEs στην Ελλάδα έχει δύο προβλήματα
1)Θα πρέπει η αποτίμηση των προβλέψεων να είναι investment grade δηλαδή επενδυτικής βαθμίδας, δεν αναφερόμαστε στην πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος που είναι junk bond αλλά στο εάν οι προβλέψεις για προβληματικά δάνεια είναι επαρκείς.
Στην Ιταλία κρίθηκαν επαρκείς οι προβλέψεις.
Η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι πολύ πιθανό να μην απορρίψει το ελληνικό σχέδιο παρ΄ ότι ούτε οι προβλέψεις, ούτε η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας είναι επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πάνω από ΒΒΒ-
2)Και ενώ η αποτίμηση των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια θα πάρει το πράσινο φως από την DGCom το θέμα των προμηθειών – fees που θα έχουν το χαρακτήρα ετήσιου επιτοκίου αποτελεί πρόβλημα.
Στην Ιταλία καθορίστηκαν οι ετήσιες προμήθειες με βάση το CDS αρχικά στα 3 και εν συνεχεία στα 5 χρόνια που σήμερα βρίσκεται στις 231 μονάδες βάσης ή 2,31% ενώ της Ελλάδος βρίσκεται στις 408 μονάδες βάσης ή 4,08%.
Όμως επιτόκιο 4,08% στα 7 δισεκ. κύρια ομόλογα σημαίνει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα πληρώνουν ετήσιο επιτόκιο 280 εκατ Χ 5 χρόνια =1,4 δισεκ. ευρώ τόκοι στην 5ετία.
Η πρόταση να δημιουργηθεί ειδικά για την Ελλάδα ένας νέος δείκτης ώστε το κόστος να μειωθεί στο 2,8% δεν είναι βέβαιο ότι θα περάσει από την DGCom γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια ή στα αγγλικά state aid.
Για την πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. NPEs και παράλληλη μεταφορά 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης DTC δηλαδή λογιστικών κεφαλαίων των τραπεζών…έχουμε αναλύσει ότι είναι επικίνδυνη για τις τράπεζες γιατί θα δημιουργήσει ανάγκη νέων κεφαλαίων τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ.
Η πρόταση της ΤτΕ για τις τράπεζες αποτελεί βάρος για το δημόσιο γιατί χάνει 7,4 δισεκ. θα κληθεί να καλύπτει ετησίως μια τρύπα 700 εκατ ευρώ και ταυτόχρονα οι τράπεζες θα χρειαστούν 5 δισεκ. νέα κεφάλαια.
Η κυβέρνηση της Ελλάδος απέναντι σε αυτές τις δυσκολίες αποφάσισε να θυμηθεί το φιλολαϊκό της προφίλ για ψηφοθηρικούς και λαϊκίστικους λόγους, εμφανίζεται με τον νέο νόμο Κατσέλη – εάν περάσει από τους δανειστές – ότι δίνει μάχη για τον πολίτη και την προστασία της πρώτης κατοικίας αλλά αποτελεί πολιτική αγυρτεία γιατί ούτε οι πολίτες διασφαλίζονται και οι τράπεζες επιδεινώνονται.
Ακόμη και εάν η κυβέρνηση εν μέσω μιας μακράς προεκλογικής περιόδου αποφασίσει να φέρει όλα τα σχέδια προς αξιολόγηση από τα αρμόδια όργανα ειδικά την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού…δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν νωρίτερα από το 2020.
Θα αποδειχθεί ότι η καλύτερη λύση σήμερα…είναι το μοντέλο Eurobank δηλαδή λύση με ίδια μέσα.
Όμως οι περίεργες συμπτώσεις συνεχίζονται
Η Fitch δεν αναβάθμισε τις προοπτικές της οικονομίας της Ελλάδος σε θετικές ενώ αναμενόταν.
Προφανώς και η εξέλιξη αυτή αποτελεί ηχηρό μήνυμα στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ....για να κερδίσει αναβαθμίσεις χρειάζεται σοβαρότητα και συνέπεια στις μεταρρυθμίσεις.
Μόνο η συμφωνία των Πρεσπών δεν φθάνει...αν και όπως έχει αναφερθεί οι αναβαθμίσεις θα σημειωθούν το Καλοκαίρι 2019...οπότε εκλογές μάλλον Οκτώβριο αντί Μαίου 2019.
Οι τράπεζες και η ΤτΕ συμφώνησαν ότι ακόμη δεν είναι οι κατάλληλες συνθήκες για άρση των capital controls.
Όλα αυατά αποτελούν αποδείξεις ότι ακόμη υπάρχουν κίνδυνοι.
Το πρόβλημα μετατίθεται για το 2020.
Όμως εάν μεταφερθεί η λύση του προβλήματος το 2020 το επόμενο βασικό ερώτημα είναι οι τράπεζες θα περάσουν τα stress tests του Ιουλίου 2020;
Δεν υπάρχει σχεδιασμός για AQRs δηλαδή για αξιολόγηση ποιότητας στοιχείων ενεργητικού ή πιο απλά για έλεγχο δανείων ωστόσο είναι πολύ πιθανό το stress tests του 2020 να επιφυλάσσει αρνητικές εκπλήξεις για τις ελληνικές τράπεζες.
Εάν αυτό συμβεί τότε η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα δομικό τραπεζικό πρόβλημα που θα την πλήξει πολιτικά και θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του πολιτικού σχεδιασμού της ΝΔ ως κυβέρνηση.
Εν μέσω τραπεζικού προβλήματος η κυβέρνηση της ΝΔ θα κάνει τα ελάχιστα.
www.bankingnews.gr
Καταγράφονται περίεργα φαινόμενα τα οποία πρέπει να αναλυθούν με μεγάλη προσοχή γιατί είναι βέβαιο ότι δεν αποτελούν συμπτώσεις.
Η κυβέρνηση αντί να επιταχύνει την λύση του APS ή Ιταλικού μοντέλου επιβραδύνει και από ότι φάνηκε και στις συναντήσεις με την J P Morgan δεν υπάρχει διάθεση για επιτάχυνση.
Από την άλλη η πρόταση της ΤτΕ είναι στην κυριολεξία στον αέρα, εκτός πραγματικότητας, δεν μπορεί να υλοποιηθεί γιατί δημιουργεί κεφαλαιακό έλλειμμα 5 δισεκ. ευρώ τουλάχιστον.
Και ενώ όλοι πιέζουν για μέτρα που θα προστατέψουν τις τράπεζες στην προσπάθεια εμπροσθοβαρούς εξυγίανσης των προβληματικών δανειακών τους χαρτοφυλακίων…η κυβέρνηση υιοθετεί στρατηγική επικίνδυνη για τις τράπεζες.
Μεταξύ μιας φιλολαϊκής προσέγγισης λαϊκίστικου τύπου για την προστασία πρώτης κατοικίας και της διάθεσης να στηριχθούν οι τράπεζες η κυβέρνηση επιλέγει…την ψηφοθηρία.
Ο νέος νόμος Κατσέλη με όριο προστασίας πρώτης κατοικίας τις 150 χιλιάδες το ελάχιστο και 200 χιλιάδες ευρώ το μέγιστο αποτελεί έκτρωμα γιατί δεν βοηθάει τις τράπεζες, αντιθέτως δυσκολεύει το έργο τους χωρίς ουσιαστικά να δίνει ανάσα στους δανειολήπτες που αδυνατούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Δεν αποκλείεται το όριο προστασίας της πρώτης κατοικίας να μειωθεί τελικά στα 120 χιλιάδες ευρώ αλλά παραμένουν ανοικτά ζητήματα, τα ακίνητα πρώτης κατοικίας που λειτουργούν ως εξασφαλίσεις για επιχειρηματίες και βεβαίως το οριζόντιο κούρεμα που επιδιώκει η κυβέρνηση.
Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Δραγασάκης και ο υπουργός οικονομικών Τσακαλώτος επιδίδονται σε μια μάχη εντυπώσεων για το εάν χρειάζονται ή δεν χρειάζονται ανακεφαλαιοποίηση οι ελληνικές τράπεζες.
Παρ΄ ότι επιχείρησαν να ρίξουν τους τόνους η διατήρηση του θέματος στην επικαιρότητα δια της πλαγίας οδού δηλαδή δια της συντήρησης μέσω της επανάληψης ότι πρέπει να «είμαστε προσεκτικοί με τις τράπεζες» επανέφερε τον προβληματισμό για το μέλλον των τραπεζών.
Το bankingnews έχει αναλύσει διεξοδικά γιατί και οι δύο προτάσεις για τα NPEs που έχουν παρουσιαστεί έχουν προβλήματα.
Για να είμαστε ακριβείς το APS ή Ιταλικό μοντέλο έχει λιγότερα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι επικίνδυνη καθώς μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες τις τράπεζες λόγω των κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει.
Το Ιταλικό μοντέλο ή APS στηρίζεται στο μοντέλο της τιτλοποίησης έως 20 δισεκ. με έκδοση τραπεζικών ομολόγων senior, mezzanine και junior από τα οποία μόνο τα senior τα κύρια ομόλογα περί των 6 με 7 δισεκ. ευρώ θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος.
Το Ιταλικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των NPEs στην Ελλάδα έχει δύο προβλήματα
1)Θα πρέπει η αποτίμηση των προβλέψεων να είναι investment grade δηλαδή επενδυτικής βαθμίδας, δεν αναφερόμαστε στην πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος που είναι junk bond αλλά στο εάν οι προβλέψεις για προβληματικά δάνεια είναι επαρκείς.
Στην Ιταλία κρίθηκαν επαρκείς οι προβλέψεις.
Η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι πολύ πιθανό να μην απορρίψει το ελληνικό σχέδιο παρ΄ ότι ούτε οι προβλέψεις, ούτε η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας είναι επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πάνω από ΒΒΒ-
2)Και ενώ η αποτίμηση των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια θα πάρει το πράσινο φως από την DGCom το θέμα των προμηθειών – fees που θα έχουν το χαρακτήρα ετήσιου επιτοκίου αποτελεί πρόβλημα.
Στην Ιταλία καθορίστηκαν οι ετήσιες προμήθειες με βάση το CDS αρχικά στα 3 και εν συνεχεία στα 5 χρόνια που σήμερα βρίσκεται στις 231 μονάδες βάσης ή 2,31% ενώ της Ελλάδος βρίσκεται στις 408 μονάδες βάσης ή 4,08%.
Όμως επιτόκιο 4,08% στα 7 δισεκ. κύρια ομόλογα σημαίνει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα πληρώνουν ετήσιο επιτόκιο 280 εκατ Χ 5 χρόνια =1,4 δισεκ. ευρώ τόκοι στην 5ετία.
Η πρόταση να δημιουργηθεί ειδικά για την Ελλάδα ένας νέος δείκτης ώστε το κόστος να μειωθεί στο 2,8% δεν είναι βέβαιο ότι θα περάσει από την DGCom γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια ή στα αγγλικά state aid.
Για την πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. NPEs και παράλληλη μεταφορά 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης DTC δηλαδή λογιστικών κεφαλαίων των τραπεζών…έχουμε αναλύσει ότι είναι επικίνδυνη για τις τράπεζες γιατί θα δημιουργήσει ανάγκη νέων κεφαλαίων τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ.
Η πρόταση της ΤτΕ για τις τράπεζες αποτελεί βάρος για το δημόσιο γιατί χάνει 7,4 δισεκ. θα κληθεί να καλύπτει ετησίως μια τρύπα 700 εκατ ευρώ και ταυτόχρονα οι τράπεζες θα χρειαστούν 5 δισεκ. νέα κεφάλαια.
Η κυβέρνηση της Ελλάδος απέναντι σε αυτές τις δυσκολίες αποφάσισε να θυμηθεί το φιλολαϊκό της προφίλ για ψηφοθηρικούς και λαϊκίστικους λόγους, εμφανίζεται με τον νέο νόμο Κατσέλη – εάν περάσει από τους δανειστές – ότι δίνει μάχη για τον πολίτη και την προστασία της πρώτης κατοικίας αλλά αποτελεί πολιτική αγυρτεία γιατί ούτε οι πολίτες διασφαλίζονται και οι τράπεζες επιδεινώνονται.
Ακόμη και εάν η κυβέρνηση εν μέσω μιας μακράς προεκλογικής περιόδου αποφασίσει να φέρει όλα τα σχέδια προς αξιολόγηση από τα αρμόδια όργανα ειδικά την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού…δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν νωρίτερα από το 2020.
Θα αποδειχθεί ότι η καλύτερη λύση σήμερα…είναι το μοντέλο Eurobank δηλαδή λύση με ίδια μέσα.
Όμως οι περίεργες συμπτώσεις συνεχίζονται
Η Fitch δεν αναβάθμισε τις προοπτικές της οικονομίας της Ελλάδος σε θετικές ενώ αναμενόταν.
Προφανώς και η εξέλιξη αυτή αποτελεί ηχηρό μήνυμα στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ....για να κερδίσει αναβαθμίσεις χρειάζεται σοβαρότητα και συνέπεια στις μεταρρυθμίσεις.
Μόνο η συμφωνία των Πρεσπών δεν φθάνει...αν και όπως έχει αναφερθεί οι αναβαθμίσεις θα σημειωθούν το Καλοκαίρι 2019...οπότε εκλογές μάλλον Οκτώβριο αντί Μαίου 2019.
Οι τράπεζες και η ΤτΕ συμφώνησαν ότι ακόμη δεν είναι οι κατάλληλες συνθήκες για άρση των capital controls.
Όλα αυατά αποτελούν αποδείξεις ότι ακόμη υπάρχουν κίνδυνοι.
Το πρόβλημα μετατίθεται για το 2020.
Όμως εάν μεταφερθεί η λύση του προβλήματος το 2020 το επόμενο βασικό ερώτημα είναι οι τράπεζες θα περάσουν τα stress tests του Ιουλίου 2020;
Δεν υπάρχει σχεδιασμός για AQRs δηλαδή για αξιολόγηση ποιότητας στοιχείων ενεργητικού ή πιο απλά για έλεγχο δανείων ωστόσο είναι πολύ πιθανό το stress tests του 2020 να επιφυλάσσει αρνητικές εκπλήξεις για τις ελληνικές τράπεζες.
Εάν αυτό συμβεί τότε η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα δομικό τραπεζικό πρόβλημα που θα την πλήξει πολιτικά και θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του πολιτικού σχεδιασμού της ΝΔ ως κυβέρνηση.
Εν μέσω τραπεζικού προβλήματος η κυβέρνηση της ΝΔ θα κάνει τα ελάχιστα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών