Δεν είναι βέβαιο ότι θα αρθεί το veto της ΕΚΤ για τον πυρήνα του νόμου Κατσέλη ή προστασίας της πρώτης κατοικίας
(upd) Σε εξέλιξη είναι από τις 17:00 η τηλεδιάσκεψη μεταξύ των εκπροσώπων των θεσμών, της ελληνικής κυβέρνησης και των ελληνικών τραπεζών, προκειμένου να συζητηθούν τα κενά στο νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες τα «αγκάθια» παραμένουν λόγω των ενστάσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και θα απαιτηθεί νέος γύρος διαπραγματεύσεων για να αρθούν τα εμπόδια.
Η τηλεδιάσκεψη πραγματοποιείται μεταξύ των εκπροσώπων των θεσμών, τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ Δημήτρη Λιάκο, τον επικεφαλής του NPL Forum της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών Θεόδωρο Καλαντώνη και την Γενική Γραμματέα της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, Χαρίκλεια Απαλαγάκη.
Η τηλεδιάσκεψη ορίστηκε μετά το veto που έθεσε η ΕΚΤ, και αποκάλυψε το bankingnews.gr, για το σχέδιο που είχε στείλει η ελληνική πλευρά στην κεντρική τράπεζα.
Η κυβέρνηση το σχέδιο νόμου που έστειλε στην ΕΚΤ και ζήτησε την γνώμη της είχε σημαντικά κενά σε αντίθεση με το σχέδιο νόμου στις 27 Φεβρουαρίου που φέρει σημαντικές αλλαγές προς το ορθολογικότερο.
Με βάση τραπεζικές πηγές το «τελικό σχέδιο νόμου» αντιμετωπίζει πολλά από τα ζητήματα που θέτει εύλογα η ΕΚΤ, οπότε θα πρέπει να αναμένεται αναθεωρημένη γνώμη προς το θετικότερο ωστόσο δεν είναι βέβαιο ότι θα αρθεί το veto για τον πυρήνα του νόμου Κατσέλη ή προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Η ΕΚΤ επικρίνει
1)Την έλλειψη ικανού χρόνου διαβούλευσης
2)Εγείρει ενστάσεις στην διαγραφή οφειλών των ιδιωτών
3)Θεωρεί τον νόμο αναγκαστικού χαρακτήρα
4)Θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα κεφάλαια των τραπεζών
5)Θα δημιουργήσει την ανάγκη νέων προβλέψεων
6)Θα οδηγήσει σε προσαρμογές στην αποτίμηση των δανείων
7)Θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις δανείων και στις τιτλοποιήσεις.
8)Υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για την επίδραση στις συμβάσεις πίστωσης στο κατά πόσο διαφυλάττεται η ασφάλεια δικαίου.
Πολύ έμπειρος τραπεζίτης μας ανέφερε τα εξής όταν ερωτήθηκε για τα 2 δισεκ. ευρώ
«Η ΕΚΤ έχει προσεγγίσει το θέμα ως εξής.
Στην περίμετρο του νέου διαδόχου νόμου Κατσέλη εντάσσονται 180 χιλιάδες πολίτες που αντιστοιχούν σε 11 δισεκ. ευρώ στεγαστικά προβληματικά δάνεια.
Τα 2 δισεκ. δεν είναι αυθαίρετο νούμερο αντιστοιχεί στο 20% haircut πάνω από το 120% του δανείου.
Όμως δεν είναι αυτή η σωστή προσέγγιση.
Στις αναλύσεις των τραπεζών το provision gap δηλαδή το έλλειμμα προβλέψεων θα είναι μέγιστο 400 εκατ που πολύ εύκολα μπορεί να απορροφηθεί από τις τράπεζες με μηδενική κεφαλαιακή επίδραση.
Ωστόσο φαίνεται ότι τελικώς θα υπάρξουν και νέες αλλαγές στον διάδοχο νόμο Κατσέλη, νέες αλλαγές ακόμη και στην τελευταία τροποποιημένη εκδοχή του στις 27 Φεβρουαρίου.
Οι αλλαγές θα εστιαστούν
Α)Στα εισοδηματικά κριτήρια αυτά θα μειωθούν
Β)Στο όριο των 130 χιλιάδων εμπορικής αξίας στην προστασία πρώτης κατοικίας είναι πολύ πιθανό να μειωθεί
Γ)Η ΕΚΤ δεν θέλει να ενταχθούν στον νέο νόμο Κατσέλη τα επιχειρηματικά με εξασφαλίσεις πρώτη κατοικία»
Το μείγμα των θετικών στοιχείων όπως αξιολογούνται από τους Έλληνες τραπεζίτες
1)Αρχικώς να αναφερθεί ότι στο νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη με τους όρους που έχουν τεθεί μπορούν να ενταχθούν 172 με 174 χιλιάδες δανειολήπτες.
Η εκτίμηση είναι ότι στο νέο νόμο Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας θα ενταχθούν 100.000 δανειολήπτες εκ των οποίων 40 με 50 χιλιάδες θα είναι μεταφερόμενοι από τον παλαιό νόμο Κατσέλη.
Οι τράπεζες θα ενθαρρύνουν όσους έχουν ενταχθεί στον παλαιό νόμο να αποχωρήσουν και να ενταχθούν στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
Από τους 172 με 174 χιλιάδες που δυνητικά μπορούν να ενταχθούν στον νέο διάδοχο νόμο οι πραγματικά νέοι εισαχθέντες θα είναι 50-60 χιλιάδες γιατί όπως προαναφέρθηκε οι 40 με 50 χιλιάδες θα είναι μεταφερόμενοι από τον παλαιό νόμο Κατσέλη.
Συνολικά στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη θα ενταχθούν έως 100 χιλιάδες δανειολήπτες κατ΄ εκτίμηση.
2)Ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη περιλαμβάνει haircut πάνω από το 120% του οφειλόμενου ποσού.
Σχεδόν η πλειοψηφία του παλαιού και νέου νόμου για την προστασία της πρώτης κατοικίας ή νόμου Κατσέλη αφορούν δάνεια με εμπορική αξία κάτω από 100 χιλιάδες ευρώ.
Τι σημαίνει haircut πάνω από 120%;
Ένα στεγαστικό δάνειο 90 χιλιάδες ευρώ που δεν εξυπηρετείται έχουν φθάσει οι υποχρεώσεις σε απλήρωτες δόσεις και τόκους υπερημερίας στις 150 χιλιάδες ευρώ.
Το 120% είναι οι 108 χιλιάδες οπότε κουρεύονται από τις 109 έως τις 150 χιλιάδες δηλαδή 41 χιλιάδες.
3) Μια σημαντική ρήτρα είναι ότι καθορίστηκε ο μηχανισμός ποσόστωσης της επιδότησης.
Η επιδότηση δόσης κατά 33% αποτελεί μέσο όρο, θα υπάρχουν περιπτώσεις που θα πάρουν επιδότηση 20% και άλλες περιπτώσεις που μπορεί να λάβουν επιδότηση 40% έως 50% επί της δόσης.
Προφανώς και η ποσόστωση θα εξαρτηθεί από τα εισοδηματικά κριτήρια των δανειοληπτών που θα αποφασίσουν να καταστήσουν ενήμερο ένα προβληματικό δάνειο.
Ουσιαστικά σε κάθε τράπεζα αναλογούν 50 εκατ όπερ σημαίνει ότι θα μπορούσαν να αυξηθούν τα έσοδα ανά τράπεζα κατά 150 εκατ ή 600 εκατ για τις 4 συστημικές τράπεζες.
Τα 150 εκατ νέα έσοδα προέρχονται ως εξής ανά τράπεζα, 33% η επιδότηση και 66% η συμμετοχή του δανειολήπτη.
Εάν τα 50 εκατ αντιστοιχούν στο 33% το 100% της δόσης σε ετήσια βάση ισοδυναμεί με έσοδα 150 εκατ ανά τράπεζα.
4)Το επιτόκιο για τα στεγαστικά δάνεια που θα ενταχθούν στο καθεστώς της ρύθμισης στο πλαίσιο του νέου διαδόχου νόμου Κατσέλη θα είναι Euribor 3 μηνών +2% δηλαδή -0,31% +2% =1,69%.
Το Euribor 3 μηνών έχει αρνητική απόδοση -0,31%.
Να ληφθεί υπόψη ότι ένα μέσο στεγαστικό δάνειο έχει επιτόκιο 5% ή σε ένα εύρος από 4% έως 6,2%.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες τα «αγκάθια» παραμένουν λόγω των ενστάσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και θα απαιτηθεί νέος γύρος διαπραγματεύσεων για να αρθούν τα εμπόδια.
Η τηλεδιάσκεψη πραγματοποιείται μεταξύ των εκπροσώπων των θεσμών, τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ Δημήτρη Λιάκο, τον επικεφαλής του NPL Forum της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών Θεόδωρο Καλαντώνη και την Γενική Γραμματέα της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, Χαρίκλεια Απαλαγάκη.
Η τηλεδιάσκεψη ορίστηκε μετά το veto που έθεσε η ΕΚΤ, και αποκάλυψε το bankingnews.gr, για το σχέδιο που είχε στείλει η ελληνική πλευρά στην κεντρική τράπεζα.
Η κυβέρνηση το σχέδιο νόμου που έστειλε στην ΕΚΤ και ζήτησε την γνώμη της είχε σημαντικά κενά σε αντίθεση με το σχέδιο νόμου στις 27 Φεβρουαρίου που φέρει σημαντικές αλλαγές προς το ορθολογικότερο.
Με βάση τραπεζικές πηγές το «τελικό σχέδιο νόμου» αντιμετωπίζει πολλά από τα ζητήματα που θέτει εύλογα η ΕΚΤ, οπότε θα πρέπει να αναμένεται αναθεωρημένη γνώμη προς το θετικότερο ωστόσο δεν είναι βέβαιο ότι θα αρθεί το veto για τον πυρήνα του νόμου Κατσέλη ή προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Η ΕΚΤ επικρίνει
1)Την έλλειψη ικανού χρόνου διαβούλευσης
2)Εγείρει ενστάσεις στην διαγραφή οφειλών των ιδιωτών
3)Θεωρεί τον νόμο αναγκαστικού χαρακτήρα
4)Θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα κεφάλαια των τραπεζών
5)Θα δημιουργήσει την ανάγκη νέων προβλέψεων
6)Θα οδηγήσει σε προσαρμογές στην αποτίμηση των δανείων
7)Θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις δανείων και στις τιτλοποιήσεις.
8)Υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για την επίδραση στις συμβάσεις πίστωσης στο κατά πόσο διαφυλάττεται η ασφάλεια δικαίου.
Πολύ έμπειρος τραπεζίτης μας ανέφερε τα εξής όταν ερωτήθηκε για τα 2 δισεκ. ευρώ
«Η ΕΚΤ έχει προσεγγίσει το θέμα ως εξής.
Στην περίμετρο του νέου διαδόχου νόμου Κατσέλη εντάσσονται 180 χιλιάδες πολίτες που αντιστοιχούν σε 11 δισεκ. ευρώ στεγαστικά προβληματικά δάνεια.
Τα 2 δισεκ. δεν είναι αυθαίρετο νούμερο αντιστοιχεί στο 20% haircut πάνω από το 120% του δανείου.
Όμως δεν είναι αυτή η σωστή προσέγγιση.
Στις αναλύσεις των τραπεζών το provision gap δηλαδή το έλλειμμα προβλέψεων θα είναι μέγιστο 400 εκατ που πολύ εύκολα μπορεί να απορροφηθεί από τις τράπεζες με μηδενική κεφαλαιακή επίδραση.
Ωστόσο φαίνεται ότι τελικώς θα υπάρξουν και νέες αλλαγές στον διάδοχο νόμο Κατσέλη, νέες αλλαγές ακόμη και στην τελευταία τροποποιημένη εκδοχή του στις 27 Φεβρουαρίου.
Οι αλλαγές θα εστιαστούν
Α)Στα εισοδηματικά κριτήρια αυτά θα μειωθούν
Β)Στο όριο των 130 χιλιάδων εμπορικής αξίας στην προστασία πρώτης κατοικίας είναι πολύ πιθανό να μειωθεί
Γ)Η ΕΚΤ δεν θέλει να ενταχθούν στον νέο νόμο Κατσέλη τα επιχειρηματικά με εξασφαλίσεις πρώτη κατοικία»
Το μείγμα των θετικών στοιχείων όπως αξιολογούνται από τους Έλληνες τραπεζίτες
1)Αρχικώς να αναφερθεί ότι στο νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη με τους όρους που έχουν τεθεί μπορούν να ενταχθούν 172 με 174 χιλιάδες δανειολήπτες.
Η εκτίμηση είναι ότι στο νέο νόμο Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας θα ενταχθούν 100.000 δανειολήπτες εκ των οποίων 40 με 50 χιλιάδες θα είναι μεταφερόμενοι από τον παλαιό νόμο Κατσέλη.
Οι τράπεζες θα ενθαρρύνουν όσους έχουν ενταχθεί στον παλαιό νόμο να αποχωρήσουν και να ενταχθούν στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
Από τους 172 με 174 χιλιάδες που δυνητικά μπορούν να ενταχθούν στον νέο διάδοχο νόμο οι πραγματικά νέοι εισαχθέντες θα είναι 50-60 χιλιάδες γιατί όπως προαναφέρθηκε οι 40 με 50 χιλιάδες θα είναι μεταφερόμενοι από τον παλαιό νόμο Κατσέλη.
Συνολικά στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη θα ενταχθούν έως 100 χιλιάδες δανειολήπτες κατ΄ εκτίμηση.
2)Ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη περιλαμβάνει haircut πάνω από το 120% του οφειλόμενου ποσού.
Σχεδόν η πλειοψηφία του παλαιού και νέου νόμου για την προστασία της πρώτης κατοικίας ή νόμου Κατσέλη αφορούν δάνεια με εμπορική αξία κάτω από 100 χιλιάδες ευρώ.
Τι σημαίνει haircut πάνω από 120%;
Ένα στεγαστικό δάνειο 90 χιλιάδες ευρώ που δεν εξυπηρετείται έχουν φθάσει οι υποχρεώσεις σε απλήρωτες δόσεις και τόκους υπερημερίας στις 150 χιλιάδες ευρώ.
Το 120% είναι οι 108 χιλιάδες οπότε κουρεύονται από τις 109 έως τις 150 χιλιάδες δηλαδή 41 χιλιάδες.
3) Μια σημαντική ρήτρα είναι ότι καθορίστηκε ο μηχανισμός ποσόστωσης της επιδότησης.
Η επιδότηση δόσης κατά 33% αποτελεί μέσο όρο, θα υπάρχουν περιπτώσεις που θα πάρουν επιδότηση 20% και άλλες περιπτώσεις που μπορεί να λάβουν επιδότηση 40% έως 50% επί της δόσης.
Προφανώς και η ποσόστωση θα εξαρτηθεί από τα εισοδηματικά κριτήρια των δανειοληπτών που θα αποφασίσουν να καταστήσουν ενήμερο ένα προβληματικό δάνειο.
Ουσιαστικά σε κάθε τράπεζα αναλογούν 50 εκατ όπερ σημαίνει ότι θα μπορούσαν να αυξηθούν τα έσοδα ανά τράπεζα κατά 150 εκατ ή 600 εκατ για τις 4 συστημικές τράπεζες.
Τα 150 εκατ νέα έσοδα προέρχονται ως εξής ανά τράπεζα, 33% η επιδότηση και 66% η συμμετοχή του δανειολήπτη.
Εάν τα 50 εκατ αντιστοιχούν στο 33% το 100% της δόσης σε ετήσια βάση ισοδυναμεί με έσοδα 150 εκατ ανά τράπεζα.
4)Το επιτόκιο για τα στεγαστικά δάνεια που θα ενταχθούν στο καθεστώς της ρύθμισης στο πλαίσιο του νέου διαδόχου νόμου Κατσέλη θα είναι Euribor 3 μηνών +2% δηλαδή -0,31% +2% =1,69%.
Το Euribor 3 μηνών έχει αρνητική απόδοση -0,31%.
Να ληφθεί υπόψη ότι ένα μέσο στεγαστικό δάνειο έχει επιτόκιο 5% ή σε ένα εύρος από 4% έως 6,2%.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών