γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
(upd2)Η προσφορά της τράπεζας Πειραιώς στο ελληνικό δημόσιο για την ΑΤΕ και το ΤΤ ύψους 701 εκατ ευρώ ήταν ο καταλύτης.
Ο Μιχάλης Σάλλας πρόεδρος της Πειραιώς υιοθετώντας μια ευέλικτη στρατηγική έφερε στο τραπέζι μια οικονομική πρόταση που περιλάμβανε τιμή εκκίνησης και το κυριότερο έδινε ουσιαστική απάντηση στις παροτρύνεις του κράτους να υπάρξουν συγχωνεύσεις στις τράπεζες..
Ωστόσο το κράτος δεν είναι βέβαιο αν θέλει να πωλήσει και αν όντως θέλει είναι διατεθειμένο να διαθέσει το 77% της ΑΤΕ και το 34% του ΤΤ να χάσει έτσι πληρως τον έλεγχο αυτών των τραπεζών; Το κράτος είναι διατεθειμένο να πωλήσει τις δύο κρατικές τράπεζες μαζί ή μεμονωμένα;
Το καίριο ερώτημα είναι το κράτος θέλει να χάσει τον έλεγχο των κρατικών τραπεζών, το ΠΑΣΟΚ είναι διατεθειμένο για ριζικές αλλαγές όταν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις σε ΑΤΕ και ΤΤ πρόσκεινται στην κυβερνώσα παράταξη και δεν θέλουν ιδιωτικοποίηση.
Πάντως σήμερα συναντήθηκε ο υπουργός Οικονομικών Γ Παπακωνσταντίνου με τον διοικητή της ΑΤΕ Θ Πανταλάκη και τον διοικητή της ΤτΕ Γ. Προβόπουλο.
Ο Θ Πανταλάκης επανέλαβε την πρόταση την οποία είχε υποστηρίξει και το παρελθόν το ελληνικό δημόσιο να υπάρξει συγχώνευση του ΤΤ με την ΑΤΕ, την Attica bank και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Ο Μιχάλης Σάλλας πρόεδρος της Πειραιώς υιοθετώντας μια ευέλικτη στρατηγική έφερε στο τραπέζι μια οικονομική πρόταση που περιλάμβανε τιμή εκκίνησης και το κυριότερο έδινε ουσιαστική απάντηση στις παροτρύνεις του κράτους να υπάρξουν συγχωνεύσεις στις τράπεζες..
Ωστόσο το κράτος δεν είναι βέβαιο αν θέλει να πωλήσει και αν όντως θέλει είναι διατεθειμένο να διαθέσει το 77% της ΑΤΕ και το 34% του ΤΤ να χάσει έτσι πληρως τον έλεγχο αυτών των τραπεζών; Το κράτος είναι διατεθειμένο να πωλήσει τις δύο κρατικές τράπεζες μαζί ή μεμονωμένα;
Το καίριο ερώτημα είναι το κράτος θέλει να χάσει τον έλεγχο των κρατικών τραπεζών, το ΠΑΣΟΚ είναι διατεθειμένο για ριζικές αλλαγές όταν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις σε ΑΤΕ και ΤΤ πρόσκεινται στην κυβερνώσα παράταξη και δεν θέλουν ιδιωτικοποίηση.
Πάντως σήμερα συναντήθηκε ο υπουργός Οικονομικών Γ Παπακωνσταντίνου με τον διοικητή της ΑΤΕ Θ Πανταλάκη και τον διοικητή της ΤτΕ Γ. Προβόπουλο.
Ο Θ Πανταλάκης επανέλαβε την πρόταση την οποία είχε υποστηρίξει και το παρελθόν το ελληνικό δημόσιο να υπάρξει συγχώνευση του ΤΤ με την ΑΤΕ, την Attica bank και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Ο Μιχάλης Σάλλας ουσιαστικά διαβλέποντας ότι δεν είναι πρόσφορο το έδαφος για deals στις ιδιωτικές τράπεζες προσπάθησε με μια κίνηση πολλαπλής ερμηνείας να δρομολογήσει εξελίξεις στον κλάδο, να δώσει μια λύση στο κράτος ειδικά για την ΑΤΕ και ταυτόχρονα να μεταβάλλει την επενδυτική ψυχολογία.
Πολλά επιτεύχθηκαν και μια οικονομική προσφορά ήταν αφορμή και αιτία να υπάρξει μια γενικότερη κινητοποίηση στο σύστημα.
Όμως και ενώ η πρόταση προσφορά Σάλλα στο δημόσιο έχει κατατεθεί όλο το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο τι μέλλει γενέσθαι.
(Αναφέρονται πολλά για το τίμημα, το τίμημα ήταν χαμηλό αυτό είναι ξεκάθαρο αλλά η Πειραιώς αυτή την στιγμή έχει υποβάλλει συγκεκριμένη πρόταση και αυτή η πρόταση πρέπει να εξετασθεί με την δέουσα προσοχή)
Τα βήματα που θα ακολουθηθούν
Βήμα πρώτο
Το ελληνικό δημόσιο πρέπει άμεσα να ξεκαθαρίσει αν θέλει να πωλήσει το 77% της ΑΤΕ και το 34% του ΤΤ σε αυτές τις χαμηλές αποτιμήσεις.
Αυτό είναι το κομβικό θέμα.
Αν το κράτος αποφασίσει να πει δεν πουλάει το θέμα κλείνει η προσφορά αποσύρεται.
Αν το κράτος πει το διαπραγματεύομαι στρατηγικά τι συμφέρει, το κράτος να πωλήσει υπό την μορφή πακέτου τις δύο τράπεζες , μεμονωμένα ή να καταστεί μέτοχος σε ένα τραπεζικό σχήμα;
Πηγές στο υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι δύο είναι οι εναλλακτικές λύσεις ή διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός ώστε να υπάρξουν και άλλες προσφορές ή αντιπρόταση από το κράτος ώστε να καταστεί συμμέτοχος σε ένα νέο σχήμα.
Βήμα δεύτερο
Την ερχόμενη Τετάρτη το δημόσιο θα απαντήσει στην Πειραιώς ωστόσο απάντηση του τύπου «τράπεζα Πειραιώς έλα να διαπραγματευτούμε τους όρους της συμφωνίας» δεν μπορεί να υπάρξει. Είναι ξεκάθαρο ότι το δημόσιο θα ακολουθήσει την διαδικασία που ορίζει και ο νόμος περί αποκρατικοποιήσεων δηλαδή διαγωνισμός.
Βήμα τρίτο
Αν αποφασίσει να προχωρήσει το δημόσιο θα συγκαλέσει την επιτροπή αποκρατικοποιήσεων η οποία θα ορίσει συμβούλους π.χ. δύο ξένες τράπεζες ώστε να πραγματοποιήσουν διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Στον διαγωνισμό αυτό θα τεθούν όλες οι παράμετροι , δηλαδή τι πωλείται και τι ζητάει το κράτος.
Βήμα τέταρτο
Όταν θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός περί το φθινόπωρο το δημόσιο θα έχει πλήρως ξεκαθαρίσει ποια είναι η βέλτιστη λύση.
Το δίλλημα είναι αν πουλήσει το κράτος θα κερδίσει αντί 701 εκατ ευρώ της Πειραιώς , πάνω από 1 δις ευρώ ή 1,5 δις ευρώ ως παράδειγμα σε διαγωνισμό , από ενδεχόμενες νέες ή βελτιωμένες προσφορές ή να πωλήσει ένα μέρος των μετοχών να λάβει κεφάλαια και για ένα άλλο ποσοστό να υπάρξει σχέση ανταλλαγής δηλαδή να είναι και μέτοχος στο νέο τραπεζικό σχήμα που θα δημιουργηθεί;
Βήμα πέμπτο
Προφανώς η πώληση είναι η καθαρότερη λύση πουλάει το κράτος το ποσοστό του στην ΑΤΕ και το ΤΤ και ο νέος μέτοχος αποφασίζει τα επόμενα βήματα του.
Ωστόσο αν το κράτος κρατήσει μετοχές θα μπορεί π.χ. σε 2 χρόνια και σε καλύτερες συνθήκες να πωλήσει σε πολύ υψηλότερες τιμές και να κερδίσει πολλαπλάσια.
Η διατήρηση του δημοσίου ως μετόχου στο νέο σχήμα θα μπορούσε να επιτευχθεί και μέσω της μετατροπής των προνομιούχων μετοχών σε κοινές εξέλιξη που θα ενίσχυε τα κεφάλαια και θα συνέβαλλε ώστε το κράτος να διατηρήσει ένα στρατηγικό ποσοστό στο νέο σχήμα.
Πέτρος Λεωτσάκος
petros@bankingnews.gr
Πολλά επιτεύχθηκαν και μια οικονομική προσφορά ήταν αφορμή και αιτία να υπάρξει μια γενικότερη κινητοποίηση στο σύστημα.
Όμως και ενώ η πρόταση προσφορά Σάλλα στο δημόσιο έχει κατατεθεί όλο το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο τι μέλλει γενέσθαι.
(Αναφέρονται πολλά για το τίμημα, το τίμημα ήταν χαμηλό αυτό είναι ξεκάθαρο αλλά η Πειραιώς αυτή την στιγμή έχει υποβάλλει συγκεκριμένη πρόταση και αυτή η πρόταση πρέπει να εξετασθεί με την δέουσα προσοχή)
Τα βήματα που θα ακολουθηθούν
Βήμα πρώτο
Το ελληνικό δημόσιο πρέπει άμεσα να ξεκαθαρίσει αν θέλει να πωλήσει το 77% της ΑΤΕ και το 34% του ΤΤ σε αυτές τις χαμηλές αποτιμήσεις.
Αυτό είναι το κομβικό θέμα.
Αν το κράτος αποφασίσει να πει δεν πουλάει το θέμα κλείνει η προσφορά αποσύρεται.
Αν το κράτος πει το διαπραγματεύομαι στρατηγικά τι συμφέρει, το κράτος να πωλήσει υπό την μορφή πακέτου τις δύο τράπεζες , μεμονωμένα ή να καταστεί μέτοχος σε ένα τραπεζικό σχήμα;
Πηγές στο υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι δύο είναι οι εναλλακτικές λύσεις ή διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός ώστε να υπάρξουν και άλλες προσφορές ή αντιπρόταση από το κράτος ώστε να καταστεί συμμέτοχος σε ένα νέο σχήμα.
Βήμα δεύτερο
Την ερχόμενη Τετάρτη το δημόσιο θα απαντήσει στην Πειραιώς ωστόσο απάντηση του τύπου «τράπεζα Πειραιώς έλα να διαπραγματευτούμε τους όρους της συμφωνίας» δεν μπορεί να υπάρξει. Είναι ξεκάθαρο ότι το δημόσιο θα ακολουθήσει την διαδικασία που ορίζει και ο νόμος περί αποκρατικοποιήσεων δηλαδή διαγωνισμός.
Βήμα τρίτο
Αν αποφασίσει να προχωρήσει το δημόσιο θα συγκαλέσει την επιτροπή αποκρατικοποιήσεων η οποία θα ορίσει συμβούλους π.χ. δύο ξένες τράπεζες ώστε να πραγματοποιήσουν διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Στον διαγωνισμό αυτό θα τεθούν όλες οι παράμετροι , δηλαδή τι πωλείται και τι ζητάει το κράτος.
Βήμα τέταρτο
Όταν θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός περί το φθινόπωρο το δημόσιο θα έχει πλήρως ξεκαθαρίσει ποια είναι η βέλτιστη λύση.
Το δίλλημα είναι αν πουλήσει το κράτος θα κερδίσει αντί 701 εκατ ευρώ της Πειραιώς , πάνω από 1 δις ευρώ ή 1,5 δις ευρώ ως παράδειγμα σε διαγωνισμό , από ενδεχόμενες νέες ή βελτιωμένες προσφορές ή να πωλήσει ένα μέρος των μετοχών να λάβει κεφάλαια και για ένα άλλο ποσοστό να υπάρξει σχέση ανταλλαγής δηλαδή να είναι και μέτοχος στο νέο τραπεζικό σχήμα που θα δημιουργηθεί;
Βήμα πέμπτο
Προφανώς η πώληση είναι η καθαρότερη λύση πουλάει το κράτος το ποσοστό του στην ΑΤΕ και το ΤΤ και ο νέος μέτοχος αποφασίζει τα επόμενα βήματα του.
Ωστόσο αν το κράτος κρατήσει μετοχές θα μπορεί π.χ. σε 2 χρόνια και σε καλύτερες συνθήκες να πωλήσει σε πολύ υψηλότερες τιμές και να κερδίσει πολλαπλάσια.
Η διατήρηση του δημοσίου ως μετόχου στο νέο σχήμα θα μπορούσε να επιτευχθεί και μέσω της μετατροπής των προνομιούχων μετοχών σε κοινές εξέλιξη που θα ενίσχυε τα κεφάλαια και θα συνέβαλλε ώστε το κράτος να διατηρήσει ένα στρατηγικό ποσοστό στο νέο σχήμα.
Πέτρος Λεωτσάκος
petros@bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών