γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Η κίνηση του προέδρου της τράπεζας Πειραιώς Μιχάλη Σάλλα έφερε κινητοποίηση στο τραπεζικό σύστημα.
Η προσφορά έχει σοβαρά πλεονεκτήματα υπό την έννοια ότι μια ιδιωτική τράπεζα θέτει στο δημόσιο στον βασικό μέτοχο σε ΑΤΕ και ΤΤ ένα δίλλημα – προσφορά πουλάτε για 701 εκατ ευρώ αλλά εμφανίζει και μειονεκτήματα...
Η προσφορά έχει σοβαρά πλεονεκτήματα υπό την έννοια ότι μια ιδιωτική τράπεζα θέτει στο δημόσιο στον βασικό μέτοχο σε ΑΤΕ και ΤΤ ένα δίλλημα – προσφορά πουλάτε για 701 εκατ ευρώ αλλά εμφανίζει και μειονεκτήματα...
Προφανώς η πρόταση αυτή είναι τιμή εκκίνησης η Πειραιώς δεν κατέρχεται σε μια διαδικασία αποκαλύπτοντας όλα τα όπλα της.
Τα δύο κομβικά ζητήματα που θα τεθούν είναι
Αν το κράτος ζητήσει περισσότερα χρήματα που θα ζητήσει η Πειραιώς μπορεί να τα δώσει;
Αν το κράτος αντιπροτείνει στην Πειραιώς «πουλάω το 40% της ΑΤΕ και ένα μικρότερο ποσοστό στο ΤΤ και το υπόλοιπο θα τεθεί σε διαδικασία σχέσης ανταλλαγής» τι θα απαντήσει η τράπεζα θα συζητούσε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Η Πειραιώς έχει αναφέρει ότι θα προχωρήσει και σε αύξηση κεφαλαίου ενώ υπάρχουν αναφορές ότι σε μια αύξηση το Αμπού Ντάμπι θα μπορούσε να διαδραματίσει ενεργό ρόλο.
Μια αύξηση κεφαλαίου από 1-1,5 δις ευρώ θα ήταν ένας ρεαλιστικός στόχος ώστε η τράπεζα να διαθέτει επαρκή κεφάλαια ώστε να χρηματοδοτήσει μια τόσο μεγάλη επένδυση.
Ωστόσο η αύξηση κεφαλαίου μάλλον για αργότερα προσδιορίζεται ως το επόμενο στάδιο αν καρποφορήσει η προσπάθεια.
Όμως σε κάθε περίπτωση το ελληνικό δημόσιο μετά βεβαιότητας θα ζητήσει βελτίωση του τιμήματος μέσω ενός διαγωνισμού.
Η Πειραιώς μέχρι που θα μπορούσε να σηκώσει τον πήχη;
Τα κεφάλαια των μετόχων της Πειραιώς ανέρχονται στα 2,3 δις ευρώ μετά την αφαίρεση των 700 εκατ ευρώ που είναι η προσφορά σε ΑΤΕ και ΤΤ ή συνολικά 3 δις ευρώ.
Βέβαια εδώ εγείρεται ένα ερώτημα μπορεί η Πειραιώς να χρησιμοποιήσει τα 366 εκατ ευρώ των προνομιούχων μετοχών ώστε να αγοράσει τα στρατηγικά ποσοστά σε ΤΤ και ΑΤΕ προφανώς και όχι.
Το κράτος είναι ξεκάθαρο ότι θα ζητήσει περισσότερα από την Πειραιώς αλλά και από κάθε άλλο ενδιαφερόμενο.
Στο παρελθόν το κράτος είχε πουλήσει στα 18 ευρώ το ΤΤ και στα 5,05 ευρώ την ΑΤΕ. Οι τιμές αυτές προφανώς δεν μπορούν να επαναληφθούν αλλά σίγουρα τα 0,53 ευρώ στην ΑΤΕ ανά μετοχή και 3,5 ευρώ στο ΤΤ μπορούν να βελτιωθούν.
Βέβαια το βασικό επιχείρημα της Πειραιώς είναι ότι η προσφορά από την στιγμή που θα περάσει μέσα από την διαδικασία της αποκρατικοποίησης δεν χρειάζεται να υποβληθεί δημόσια πρόταση άρα το τίμημα που θα προσφερθεί θα είναι και το τελικό.
Η Πειραιώς με την πρόταση της βοηθάει στην διαδικασία αποκρατικοποίησης υποβάλλει προσφορά και αν γίνει δεκτή μέσω διαγωνισμού ΑΤΕ και ΤΤ αποκρατικοποιούνται.
Αν όμως το κράτος ζητήσει να είναι μέτοχος στο νέο σχήμα αντί για αποκρατικοποίηση μπορεί να υπάρξει μερική κρατικοποίηση της Πειραιώς;
Είναι προφανές ότι υπάρχουν πολλά ανοικτά ζητήματα τα οποία θα παραμείνουν ανοικτά μέχρι το κράτος να αποσαφηνίσει πλήρως τις προθέσεις του.
www.bankingnews.gr
Τα δύο κομβικά ζητήματα που θα τεθούν είναι
Αν το κράτος ζητήσει περισσότερα χρήματα που θα ζητήσει η Πειραιώς μπορεί να τα δώσει;
Αν το κράτος αντιπροτείνει στην Πειραιώς «πουλάω το 40% της ΑΤΕ και ένα μικρότερο ποσοστό στο ΤΤ και το υπόλοιπο θα τεθεί σε διαδικασία σχέσης ανταλλαγής» τι θα απαντήσει η τράπεζα θα συζητούσε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Η Πειραιώς έχει αναφέρει ότι θα προχωρήσει και σε αύξηση κεφαλαίου ενώ υπάρχουν αναφορές ότι σε μια αύξηση το Αμπού Ντάμπι θα μπορούσε να διαδραματίσει ενεργό ρόλο.
Μια αύξηση κεφαλαίου από 1-1,5 δις ευρώ θα ήταν ένας ρεαλιστικός στόχος ώστε η τράπεζα να διαθέτει επαρκή κεφάλαια ώστε να χρηματοδοτήσει μια τόσο μεγάλη επένδυση.
Ωστόσο η αύξηση κεφαλαίου μάλλον για αργότερα προσδιορίζεται ως το επόμενο στάδιο αν καρποφορήσει η προσπάθεια.
Όμως σε κάθε περίπτωση το ελληνικό δημόσιο μετά βεβαιότητας θα ζητήσει βελτίωση του τιμήματος μέσω ενός διαγωνισμού.
Η Πειραιώς μέχρι που θα μπορούσε να σηκώσει τον πήχη;
Τα κεφάλαια των μετόχων της Πειραιώς ανέρχονται στα 2,3 δις ευρώ μετά την αφαίρεση των 700 εκατ ευρώ που είναι η προσφορά σε ΑΤΕ και ΤΤ ή συνολικά 3 δις ευρώ.
Βέβαια εδώ εγείρεται ένα ερώτημα μπορεί η Πειραιώς να χρησιμοποιήσει τα 366 εκατ ευρώ των προνομιούχων μετοχών ώστε να αγοράσει τα στρατηγικά ποσοστά σε ΤΤ και ΑΤΕ προφανώς και όχι.
Το κράτος είναι ξεκάθαρο ότι θα ζητήσει περισσότερα από την Πειραιώς αλλά και από κάθε άλλο ενδιαφερόμενο.
Στο παρελθόν το κράτος είχε πουλήσει στα 18 ευρώ το ΤΤ και στα 5,05 ευρώ την ΑΤΕ. Οι τιμές αυτές προφανώς δεν μπορούν να επαναληφθούν αλλά σίγουρα τα 0,53 ευρώ στην ΑΤΕ ανά μετοχή και 3,5 ευρώ στο ΤΤ μπορούν να βελτιωθούν.
Βέβαια το βασικό επιχείρημα της Πειραιώς είναι ότι η προσφορά από την στιγμή που θα περάσει μέσα από την διαδικασία της αποκρατικοποίησης δεν χρειάζεται να υποβληθεί δημόσια πρόταση άρα το τίμημα που θα προσφερθεί θα είναι και το τελικό.
Η Πειραιώς με την πρόταση της βοηθάει στην διαδικασία αποκρατικοποίησης υποβάλλει προσφορά και αν γίνει δεκτή μέσω διαγωνισμού ΑΤΕ και ΤΤ αποκρατικοποιούνται.
Αν όμως το κράτος ζητήσει να είναι μέτοχος στο νέο σχήμα αντί για αποκρατικοποίηση μπορεί να υπάρξει μερική κρατικοποίηση της Πειραιώς;
Είναι προφανές ότι υπάρχουν πολλά ανοικτά ζητήματα τα οποία θα παραμείνουν ανοικτά μέχρι το κράτος να αποσαφηνίσει πλήρως τις προθέσεις του.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών