Να σταματήσουμε επιτέλους να «χαϊδεύουμε» τα συντηρητικά αντανακλαστικά των πολιτών και τον λαϊκισμό, καλλιεργώντας το φόβο και τορπιλίζοντας τις μεταρρυθμίσεις, επικαλούμενοι το κόστος των αλλαγών.
Για την ανάπτυξη δεν αρκούν μόνο οι καλές προθέσεις και τα ευχολόγια… αναφέρει μεταξύ άλλων ο Νίκος Καραμούζης πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και τραπεζίτης σε συνέντευξη του στο Βήμα.
Μετά από μια δεκαετία κρίσης και ύφεσης, θα καταφέρει πιστεύετε η νέα κυβέρνηση να αντιστρέψει το κλίμα και να επιτύχει τους στόχους της ανάπτυξης ώστε να επανέλθει η χώρα στην οικονομική ομαλότητα;
Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι, η Κυβέρνηση έκανε ένα εντυπωσιακό ξεκίνημα, διαμορφώνοντας καλύτερο οικονομικό κλίμα και θετικές επιχειρηματικές και οικονομικές προσδοκίες, ένα φιλικότερο περιβάλλον προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις και περιορισμό της υπερφορολόγησης.
Οι αγορές επιβραβεύουν αυτή την προσπάθεια εκτιμώντας ότι η κυβέρνηση θα υλοποιήσει μεταρρυθμίσεις-κλειδιά, ώστε να ξεκλειδώσει των δυναμισμό των υγειών παραγωγικών δυνάμεων του τόπου, να προσελκύσει εγχώριες και ξένες παραγωγικές επενδύσεις και κεφάλαια, και να τροφοδοτήσει ένα ισχυρό, ενάρετο κύκλο επενδύσεων, διατηρήσιμης ανάπτυξης, δίκαιης ευημερίας, απασχόλησης και άσκησης ουσιαστικής κοινωνικής πολιτικής, αλλά και ότι θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα μεγάλα προβλήματα από την παρατεταμένη κρίση.
Αυτό προϋποθέτει, οι μεταρρυθμίσεις να υλοποιηθούν εμπροσθοβαρώς στην αρχή του πολιτικού κύκλου, να διαμορφωθούν πολιτικές συνθήκες εμπιστοσύνης στις αλλαγές από την πλειοψηφία της κοινωνίας, που θα επωφεληθεί, ενώ παράλληλα να ληφθούν αντισταθμιστικά μέτρα για όσους βραχυχρόνια βλάπτονται από τις αλλαγές.
Να σταματήσουμε επιτέλους να «χαϊδεύουμε» τα συντηρητικά αντανακλαστικά των πολιτών και τον λαϊκισμό, καλλιεργώντας το φόβο και τορπιλίζοντας τις μεταρρυθμίσεις, επικαλούμενοι το κόστος των αλλαγών.
Για την ανάπτυξη όμως δεν αρκούν οι καλές προθέσεις και τα ευχολόγια…
Δεν πρέπει να έχουμε αυταπάτες για το μέγεθος των προκλήσεων.
Για να καταφέρουμε να αλλάξουμε σε μονιμότερη βάση την αναπτυξιακή τροχιά της χώρας, έχουμε να βγάλουμε μαραθώνιο δρόμο, όχι κατοστάρι αγώνα.
Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλο πολύτιμο χρόνο. Αυτή η Κυβέρνηση έχει όλες τις προϋποθέσεις να υλοποιήσει με συνέπεια μια δυναμική, εμπροσθοβαρή, συνεκτική και μελετημένη δέσμη πολιτικής, με κρίσιμους πυλώνες παρεμβάσεων το μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής, τον τραπεζικό κλάδο, την ενέργεια, την υγεία, την παιδεία, τη δημόσια διοίκηση, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, τη δικαιοσύνη, το αναπτυξιακό και επενδυτικό περιβάλλον, την κοινωνική πολιτική, το συνταξιοδοτικό, την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων.
Ήρθε η ώρα να πιάσουμε «τον ταύρο από τα κέρατα», να οργανώσουμε ένα αναπτυξιακό και επενδυτικό σοκ, που θα αλλάξει μονιμότερα και προς το ευνοϊκότερο τις αναπτυξιακές προοπτικές τις χώρας.
Σ’ αυτό το περιβάλλον, εσείς μετά από μακρά πορεία στην τραπεζική αγορά, ξεκινάτε μια νέα προσπάθεια με τη δημιουργία ενός fund, του SMERemediumCap, όπως έχει γίνει γνωστό. Θεωρείτε ότι υπάρχει χώρος για να γεννηθούν καινούργια πράγματα;
Τι ακριβώς σκοπεύετε να κάνετε;
Πράγματι με τον Κώστα Καραφωτάκη πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο της Olympia Group, και τον Θεόδωρο Μόσχο, πρώην στέλεχος της εταιρείας ΕΛΛΑΚΤΩΡ και μια μικρή ομάδα εξαιρετικών και έμπειρων στελεχών, δημιουργήσαμε το SMERemediumCap Fund.
Πρόκειται για το πρώτο ελληνικό εξειδικευμένο επενδυτικό ταμείο το οποίο επιδιώκει να συμβάλλει με κεφάλαια και ρευστότητα στην εξυγίανση, υπερδανεισμένων αλλά βιώσιμων και με προοπτική μεσαίου μεγέθους ελληνικών επιχειρήσεων, ώστε να ανασυγκροτηθούν, επιστρέφοντας στην κερδοφορία και δημιουργώντας παράλληλα κοινωνική και οικονομική προστιθέμενη αξία και νέες θέσεις εργασίας.
Την προσπάθεια αυτή στηρίζουν με κεφάλαια εκτός από τις μεγάλες ελληνικές τράπεζες και σημαντικοί επιχειρηματίες, ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές.
Στόχος μας είναι ως το τέλος του 2019 να συγκεντρώσουμε κεφάλαια περίπου 100 εκ. ευρώ και να επικεντρωθούμε σε επενδύσεις και εξυγίανση επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών που κυμαίνεται από 10 έως 75 εκατ. ευρώ και επιλεκτικά έως 100 εκατ. ευρώ, οι οποίες, ενώ αντιμετωπίζουν σοβαρό έλλειμμα κεφαλαίων και ρευστότητας παρουσιάζουν αξιόλογη επενδυτική και επιχειρηματική προοπτική.
Πιστεύουμε ότι υπάρχει επενδυτικός χώρος και σημαντικές ευκαιρίες σε αυτό το τμήμα της αγοράς, αν λάβουμε υπόψη μας ότι περίπου 3.500 επιχειρηματικοί όμιλοι μεσαίου μεγέθους, με υπόλοιπα δάνειων περί τα 20 δις ευρώ., από τα οποία το 58% δεν εξυπηρετούν τις υποχρεώσεις τους ομαλά και βρίσκονται υπό καθεστώς οικονομικής ασφυξίας και αδιεξόδου.
Θέλουμε να καλύψουμε το επενδυτικό κενό που υπάρχει, μια σημαντική οικονομική και κοινωνική ανάγκη της αγοράς.
Δεν είμαστε ούτε έμποροι προβληματικών δανείων ούτε κοράκια που επιχειρούν να αρπάξουν τις επιχειρήσεις από τους παλαιούς μετόχους.
Προτεραιότητα του Fund είναι ν’ αποκτά συναινετικά τον πλειοψηφικό έλεγχο των επιχειρήσεων που επενδύει, να αναλαμβάνει τη διοίκησή τους και να διαμορφώνει ένα νέο δυναμικό επιχειρηματικό πλάνο αναδιάρθρωσης, ανάπτυξης εργασιών και ανάκτησης μεριδίου αγοράς.
Σε πόσες εταιρείες σκοπεύετε να επενδύσετε και σε τι βάθος χρόνου.
Μετά από ενδελεχή προετοιμασία, έχουμε επιλέξει περίπου 160 εταιρείες, βάσει αυστηρών επενδυτικών και επιχειρηματικών κριτηρίων, που αν εξυγιανθούν, έχουν την προοπτική να δημιουργήσουν μετοχική, οικονομική και κοινωνική αξία στο μέλλον.
Αρχικά θα ξεκινήσουμε με 10 περίπου εταιρείες που θεωρούμε ότι μπορούν να αποτελέσουν τους κύριους επενδυτικούς στόχους και να δημιουργήσουμε ένα «turnaround success story» για τις ελληνικές προβληματικές, μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις μέσα σε ένα οικονομικό περιβάλλον που ήδη γυρίζει σελίδα.
Πάμε να βρούμε λύσεις οι οποίες θα διασφαλίζουν τα συμφέροντα των επενδυτών μας, προσφέροντας ελκυστικές αποδόσεις, αλλά και των ίδιων των εταιρειών και των εργαζομένων, συμβάλλοντας εμπράκτως στη δημιουργία ενός αναπτυξιακού συντελεστή για τη χώρα και προοπτικές ανάπτυξης.
Μπορεί η Ελλάδα να γυρίζει σελίδα, όμως οι εξωγενείς παράγοντες, η διεθνής συγκυρία που δεν είναι και η πιο ευνοϊκή, δεν επηρεάζουν;
Η αλήθεια είναι πως στην τρέχουσα συγκυρία οι συνθήκες δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές, γιατί η διεθνής οικονομική κατάσταση χειροτερεύει.
Η Ευρώπη οικονομικά και πολιτικά «κουρασμένη» ήπειρος με μεγάλα προβλήματα, αντιμετωπίζει και τη σοβαρή απειλή του συνδυασμού χαμηλών επιτοκίων και χαμηλής ανάπτυξης της οικονομίας οι γεωπολιτικές αναταραχές διευρύνονται, οι εμπορικοί πόλεμοι εντείνονται, η όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, η τέταρτη τεχνολογική επανάσταση και οι κλιματολογικές αλλαγές μετασχηματίζουν διαταρακτικά οικονομίες και κοινωνίες, με μόνες θετικές εξελίξεις το χαμηλό ρυθμό πληθωρισμού και τα αποκλιμακούμενα επιτόκια, που όμως, σηματοδοτούν υφεσιακή ανησυχία.
Σ’ αυτό το περιβάλλον η Ελλάδα, καλείται να πετύχει διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 3% ετησίως και να καλύψει το σοβαρό αποταμιευτικό κενό που έχει, μέσα από μια συστηματική και σημαντική προσέλευση ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων.
Οι μακροχρόνιοι καθοριστικοί παράγοντες ανάπτυξης είναι αρνητικοί, κυρίως λόγω της ραγδαίας αποεπένδυσης και μείωσης του πληθυσμού, ενώ το πολύ μικρό μέγεθος της ελληνικής επιχείρησης, περιορίζει τις αναπτυξιακές εξωστρεφείς δυνατότητες της οικονομίας.
Η δική μου προσωπική απάντηση στο παραπάνω κομβικό, αναπτυξιακό ερώτημα, αν μπορεί η Ελλάδα να υπερβεί τα εμπόδια, είναι θετική και αισιόδοξη, υπό την προϋπόθεση ότι είμαστε αποφασισμένοι και έτοιμοι να υλοποιήσουμε ένα ρεαλιστικό εθνικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, που θα συμπεριλαμβάνει κρίσιμες μεταρρυθμίσεις και κομβικές αλλαγές στο κράτος, τους θεσμούς, την οικονομική και κοινωνική πολιτική και την επίτευξη ενός επενδυτικού σοκ με διψήφιο ρυθμό μεταβολής ετησίως για πολλά χρόνια.
Πώς θα επιτευχθεί αυτό το επενδυτικό και παραγωγικό σοκ;
Είναι ίσως η μεγαλύτερη συζήτηση που πρέπει να γίνει στην Ελλάδα με ανοιχτά χαρτιά από όλους.
Θα προσπαθήσω επιγραμματικά να συνοψίσω τις βασικότερες προϋποθέσεις, που κάποιες έχουν αρχίσει να υλοποιούνται.
Πολιτική, μακροοικονομική, θεσμική και κανονιστική σταθερότητα, αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, δημοσιονομική πειθαρχία, σύγχρονοι και λειτουργικοί θεσμοί και κανόνες, ανοικτές και ανταγωνιστικές αγορές, είναι οι απαραίτητες θεσμικές και πολιτικές προϋποθέσεις που αποτελούν κοινό χαρακτηριστικό σ’ όλες τις δημοκρατικές χώρες που πέτυχαν μεσοπρόθεσμα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και επενδύσεων
Ριζική αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής που θα πρέπει να συνδυάζει αφενός, τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών, των ασφαλιστικών εισφορών και την αύξηση των δημόσιων επενδύσεων, κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, με πρωτοβουλίες που δημιουργούν δημοσιονομικό χώρο και αντισταθμίζουν τις φορολογικές μειώσεις, όπως: ο ριζικός περιορισμός της φοροδιαφυγής, η εξυγίανση και ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ, η επιθετική αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ο εξορθολογισμός των δημοσίων δαπανών, η ανάθεση σε τρίτους με διαφάνεια συγκεκριμένων υπηρεσιών του δημοσίου, η επαναδιαπραγμάτευση με τους εταίρους των δεσμεύσεων για το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Ενδεικτικά να αναφέρω ότι, αν τα ποσά των καταναλωτικών συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα και κάρτες στο σύνολο της ιδιωτικής κατανάλωσης ήταν στα επίπεδα της Πορτογαλίας, το ελληνικό δημόσιο θα εισέπραττε 8,5 δισεκ. παραπάνω έσοδα από τον ΦΠΑ, δημιουργώντας έναν ασύλληπτα για μας, μεγάλο χώρο άσκησης πολιτικής.
Επίσης, σημαντική πρωτοβουλία αποτελεί και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, όχι μόνο μέσω ιδιωτικοποιήσεων, αλλά και με τη χωροθέτηση της δημόσιας γης, π.χ. σε 50 περιοχές της χώρας, με προ εγκεκριμένες χρήσεις και αδειοδοτήσεις για την προσέλκυση σημαντικών εγχώριων και ξένων επενδύσεων.
Οριστική επιστροφή του τραπεζικού τομέα στην κανονικότητα, η πλήρης αποκατάσταση της ικανότητας του να χρηματοδοτεί απρόσκοπτα την ελληνική οικονομία, με ανταγωνιστικούς όρους και με πλήρη και χωρίς εμπόδια πρόσβαση στις διεθνείς αγορές χρήματος και κεφαλαίου.
Αποφασιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων στην αγορά ενέργειας, κρίσιμο αναπτυξιακό καταλύτη και λόγω των σημαντικών επενδύσεων που μπορεί να προσελκύσει ο κλάδος, αλλά και μέσω του κόστους ενέργειας που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρωζώνη, (π.χ. ς για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι διπλάσιο συγκριτικά με τη Γερμανία), γεγονός που τον καθιστά σήμερα ανασχετικό αναπτυξιακό παράγοντα.
Εκσυγχρονισμός του «μεγάλου ασθενή» της ελληνικής οικονομίας, της δημόσιας διοίκησης , ώστε να μετατραπεί σε αρωγό της αναπτυξιακής επιτάχυνσης, αλλά και να διευκολύνει την άσκηση αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής.
Τέλος, η ολοκλήρωση της αναπτυξιακής ανάταξης της χώρας επιβάλει την αλλαγή του παραγωγικού προτύπου, από καταναλωτικό και εισαγωγικό, σε ένα αναπτυξιακό πρότυπο επενδυτικό και εξωστρεφές με περιορισμό του δημόσιου τομέα σε επιτελικό/ρυθμιστικό ρόλο. Ασφαλώς δεν είναι εύκολη υπόθεση, γιατί χρειάζεται να διαμορφώσουμε, μια νέα στρατηγική που θα αναδεικνύει αναπτυξιακούς πυλώνες όπου έχουμε ή μπορούμε να αναπτύξουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η χώρα δεν μπορεί μονοθεματικά να κτίσει το μέλλον της μόνο γύρω από τον τουρισμό και τις υπηρεσίες.
Πρέπει να αναπτύξει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε μια σειρά αναπτυξιακών δυνατοτήτων, όπως στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το διακομιστικό εμπόριο και τις αποθήκες, τις μεταφορές, τις υποδομές, τη μετατροπή του Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο και σημαντικό λιμάνι μεταφορών, την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου, τον αγροτοδιατροφικό τομέα και την ελαφρά βιομηχανία, τη μετατροπή της υγείας και της παιδείας σε πόλο προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων και ξένων κατοίκων.
Μπορεί να μετατραπεί η Ελλάδα σε ελκυστικό τόπο για εγκατάσταση πολυεθνικών και χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων και προσέλκυση κατοίκων εξωτερικού για φορολογική έδρα και μονιμότερη εγκατάσταση, με ταχύτερη ανάπτυξη βιομηχανικών κλάδων, όπως, των τροφίμων και ποτών, φαρμάκων της ελαφριάς βιομηχανίας, τα μέταλλα, με τη δημιουργία μεγαλύτερων και πιο εξωστρεφών ελληνικών Επιχειρήσεων.
www.bankingnews.gr
Μετά από μια δεκαετία κρίσης και ύφεσης, θα καταφέρει πιστεύετε η νέα κυβέρνηση να αντιστρέψει το κλίμα και να επιτύχει τους στόχους της ανάπτυξης ώστε να επανέλθει η χώρα στην οικονομική ομαλότητα;
Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι, η Κυβέρνηση έκανε ένα εντυπωσιακό ξεκίνημα, διαμορφώνοντας καλύτερο οικονομικό κλίμα και θετικές επιχειρηματικές και οικονομικές προσδοκίες, ένα φιλικότερο περιβάλλον προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις και περιορισμό της υπερφορολόγησης.
Οι αγορές επιβραβεύουν αυτή την προσπάθεια εκτιμώντας ότι η κυβέρνηση θα υλοποιήσει μεταρρυθμίσεις-κλειδιά, ώστε να ξεκλειδώσει των δυναμισμό των υγειών παραγωγικών δυνάμεων του τόπου, να προσελκύσει εγχώριες και ξένες παραγωγικές επενδύσεις και κεφάλαια, και να τροφοδοτήσει ένα ισχυρό, ενάρετο κύκλο επενδύσεων, διατηρήσιμης ανάπτυξης, δίκαιης ευημερίας, απασχόλησης και άσκησης ουσιαστικής κοινωνικής πολιτικής, αλλά και ότι θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα μεγάλα προβλήματα από την παρατεταμένη κρίση.
Αυτό προϋποθέτει, οι μεταρρυθμίσεις να υλοποιηθούν εμπροσθοβαρώς στην αρχή του πολιτικού κύκλου, να διαμορφωθούν πολιτικές συνθήκες εμπιστοσύνης στις αλλαγές από την πλειοψηφία της κοινωνίας, που θα επωφεληθεί, ενώ παράλληλα να ληφθούν αντισταθμιστικά μέτρα για όσους βραχυχρόνια βλάπτονται από τις αλλαγές.
Να σταματήσουμε επιτέλους να «χαϊδεύουμε» τα συντηρητικά αντανακλαστικά των πολιτών και τον λαϊκισμό, καλλιεργώντας το φόβο και τορπιλίζοντας τις μεταρρυθμίσεις, επικαλούμενοι το κόστος των αλλαγών.
Για την ανάπτυξη όμως δεν αρκούν οι καλές προθέσεις και τα ευχολόγια…
Δεν πρέπει να έχουμε αυταπάτες για το μέγεθος των προκλήσεων.
Για να καταφέρουμε να αλλάξουμε σε μονιμότερη βάση την αναπτυξιακή τροχιά της χώρας, έχουμε να βγάλουμε μαραθώνιο δρόμο, όχι κατοστάρι αγώνα.
Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλο πολύτιμο χρόνο. Αυτή η Κυβέρνηση έχει όλες τις προϋποθέσεις να υλοποιήσει με συνέπεια μια δυναμική, εμπροσθοβαρή, συνεκτική και μελετημένη δέσμη πολιτικής, με κρίσιμους πυλώνες παρεμβάσεων το μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής, τον τραπεζικό κλάδο, την ενέργεια, την υγεία, την παιδεία, τη δημόσια διοίκηση, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, τη δικαιοσύνη, το αναπτυξιακό και επενδυτικό περιβάλλον, την κοινωνική πολιτική, το συνταξιοδοτικό, την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων.
Ήρθε η ώρα να πιάσουμε «τον ταύρο από τα κέρατα», να οργανώσουμε ένα αναπτυξιακό και επενδυτικό σοκ, που θα αλλάξει μονιμότερα και προς το ευνοϊκότερο τις αναπτυξιακές προοπτικές τις χώρας.
Σ’ αυτό το περιβάλλον, εσείς μετά από μακρά πορεία στην τραπεζική αγορά, ξεκινάτε μια νέα προσπάθεια με τη δημιουργία ενός fund, του SMERemediumCap, όπως έχει γίνει γνωστό. Θεωρείτε ότι υπάρχει χώρος για να γεννηθούν καινούργια πράγματα;
Τι ακριβώς σκοπεύετε να κάνετε;
Πράγματι με τον Κώστα Καραφωτάκη πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο της Olympia Group, και τον Θεόδωρο Μόσχο, πρώην στέλεχος της εταιρείας ΕΛΛΑΚΤΩΡ και μια μικρή ομάδα εξαιρετικών και έμπειρων στελεχών, δημιουργήσαμε το SMERemediumCap Fund.
Πρόκειται για το πρώτο ελληνικό εξειδικευμένο επενδυτικό ταμείο το οποίο επιδιώκει να συμβάλλει με κεφάλαια και ρευστότητα στην εξυγίανση, υπερδανεισμένων αλλά βιώσιμων και με προοπτική μεσαίου μεγέθους ελληνικών επιχειρήσεων, ώστε να ανασυγκροτηθούν, επιστρέφοντας στην κερδοφορία και δημιουργώντας παράλληλα κοινωνική και οικονομική προστιθέμενη αξία και νέες θέσεις εργασίας.
Την προσπάθεια αυτή στηρίζουν με κεφάλαια εκτός από τις μεγάλες ελληνικές τράπεζες και σημαντικοί επιχειρηματίες, ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές.
Στόχος μας είναι ως το τέλος του 2019 να συγκεντρώσουμε κεφάλαια περίπου 100 εκ. ευρώ και να επικεντρωθούμε σε επενδύσεις και εξυγίανση επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών που κυμαίνεται από 10 έως 75 εκατ. ευρώ και επιλεκτικά έως 100 εκατ. ευρώ, οι οποίες, ενώ αντιμετωπίζουν σοβαρό έλλειμμα κεφαλαίων και ρευστότητας παρουσιάζουν αξιόλογη επενδυτική και επιχειρηματική προοπτική.
Πιστεύουμε ότι υπάρχει επενδυτικός χώρος και σημαντικές ευκαιρίες σε αυτό το τμήμα της αγοράς, αν λάβουμε υπόψη μας ότι περίπου 3.500 επιχειρηματικοί όμιλοι μεσαίου μεγέθους, με υπόλοιπα δάνειων περί τα 20 δις ευρώ., από τα οποία το 58% δεν εξυπηρετούν τις υποχρεώσεις τους ομαλά και βρίσκονται υπό καθεστώς οικονομικής ασφυξίας και αδιεξόδου.
Θέλουμε να καλύψουμε το επενδυτικό κενό που υπάρχει, μια σημαντική οικονομική και κοινωνική ανάγκη της αγοράς.
Δεν είμαστε ούτε έμποροι προβληματικών δανείων ούτε κοράκια που επιχειρούν να αρπάξουν τις επιχειρήσεις από τους παλαιούς μετόχους.
Προτεραιότητα του Fund είναι ν’ αποκτά συναινετικά τον πλειοψηφικό έλεγχο των επιχειρήσεων που επενδύει, να αναλαμβάνει τη διοίκησή τους και να διαμορφώνει ένα νέο δυναμικό επιχειρηματικό πλάνο αναδιάρθρωσης, ανάπτυξης εργασιών και ανάκτησης μεριδίου αγοράς.
Σε πόσες εταιρείες σκοπεύετε να επενδύσετε και σε τι βάθος χρόνου.
Μετά από ενδελεχή προετοιμασία, έχουμε επιλέξει περίπου 160 εταιρείες, βάσει αυστηρών επενδυτικών και επιχειρηματικών κριτηρίων, που αν εξυγιανθούν, έχουν την προοπτική να δημιουργήσουν μετοχική, οικονομική και κοινωνική αξία στο μέλλον.
Αρχικά θα ξεκινήσουμε με 10 περίπου εταιρείες που θεωρούμε ότι μπορούν να αποτελέσουν τους κύριους επενδυτικούς στόχους και να δημιουργήσουμε ένα «turnaround success story» για τις ελληνικές προβληματικές, μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις μέσα σε ένα οικονομικό περιβάλλον που ήδη γυρίζει σελίδα.
Πάμε να βρούμε λύσεις οι οποίες θα διασφαλίζουν τα συμφέροντα των επενδυτών μας, προσφέροντας ελκυστικές αποδόσεις, αλλά και των ίδιων των εταιρειών και των εργαζομένων, συμβάλλοντας εμπράκτως στη δημιουργία ενός αναπτυξιακού συντελεστή για τη χώρα και προοπτικές ανάπτυξης.
Μπορεί η Ελλάδα να γυρίζει σελίδα, όμως οι εξωγενείς παράγοντες, η διεθνής συγκυρία που δεν είναι και η πιο ευνοϊκή, δεν επηρεάζουν;
Η αλήθεια είναι πως στην τρέχουσα συγκυρία οι συνθήκες δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές, γιατί η διεθνής οικονομική κατάσταση χειροτερεύει.
Η Ευρώπη οικονομικά και πολιτικά «κουρασμένη» ήπειρος με μεγάλα προβλήματα, αντιμετωπίζει και τη σοβαρή απειλή του συνδυασμού χαμηλών επιτοκίων και χαμηλής ανάπτυξης της οικονομίας οι γεωπολιτικές αναταραχές διευρύνονται, οι εμπορικοί πόλεμοι εντείνονται, η όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, η τέταρτη τεχνολογική επανάσταση και οι κλιματολογικές αλλαγές μετασχηματίζουν διαταρακτικά οικονομίες και κοινωνίες, με μόνες θετικές εξελίξεις το χαμηλό ρυθμό πληθωρισμού και τα αποκλιμακούμενα επιτόκια, που όμως, σηματοδοτούν υφεσιακή ανησυχία.
Σ’ αυτό το περιβάλλον η Ελλάδα, καλείται να πετύχει διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 3% ετησίως και να καλύψει το σοβαρό αποταμιευτικό κενό που έχει, μέσα από μια συστηματική και σημαντική προσέλευση ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων.
Οι μακροχρόνιοι καθοριστικοί παράγοντες ανάπτυξης είναι αρνητικοί, κυρίως λόγω της ραγδαίας αποεπένδυσης και μείωσης του πληθυσμού, ενώ το πολύ μικρό μέγεθος της ελληνικής επιχείρησης, περιορίζει τις αναπτυξιακές εξωστρεφείς δυνατότητες της οικονομίας.
Η δική μου προσωπική απάντηση στο παραπάνω κομβικό, αναπτυξιακό ερώτημα, αν μπορεί η Ελλάδα να υπερβεί τα εμπόδια, είναι θετική και αισιόδοξη, υπό την προϋπόθεση ότι είμαστε αποφασισμένοι και έτοιμοι να υλοποιήσουμε ένα ρεαλιστικό εθνικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, που θα συμπεριλαμβάνει κρίσιμες μεταρρυθμίσεις και κομβικές αλλαγές στο κράτος, τους θεσμούς, την οικονομική και κοινωνική πολιτική και την επίτευξη ενός επενδυτικού σοκ με διψήφιο ρυθμό μεταβολής ετησίως για πολλά χρόνια.
Πώς θα επιτευχθεί αυτό το επενδυτικό και παραγωγικό σοκ;
Είναι ίσως η μεγαλύτερη συζήτηση που πρέπει να γίνει στην Ελλάδα με ανοιχτά χαρτιά από όλους.
Θα προσπαθήσω επιγραμματικά να συνοψίσω τις βασικότερες προϋποθέσεις, που κάποιες έχουν αρχίσει να υλοποιούνται.
Πολιτική, μακροοικονομική, θεσμική και κανονιστική σταθερότητα, αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, δημοσιονομική πειθαρχία, σύγχρονοι και λειτουργικοί θεσμοί και κανόνες, ανοικτές και ανταγωνιστικές αγορές, είναι οι απαραίτητες θεσμικές και πολιτικές προϋποθέσεις που αποτελούν κοινό χαρακτηριστικό σ’ όλες τις δημοκρατικές χώρες που πέτυχαν μεσοπρόθεσμα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και επενδύσεων
Ριζική αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής που θα πρέπει να συνδυάζει αφενός, τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών, των ασφαλιστικών εισφορών και την αύξηση των δημόσιων επενδύσεων, κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, με πρωτοβουλίες που δημιουργούν δημοσιονομικό χώρο και αντισταθμίζουν τις φορολογικές μειώσεις, όπως: ο ριζικός περιορισμός της φοροδιαφυγής, η εξυγίανση και ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ, η επιθετική αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ο εξορθολογισμός των δημοσίων δαπανών, η ανάθεση σε τρίτους με διαφάνεια συγκεκριμένων υπηρεσιών του δημοσίου, η επαναδιαπραγμάτευση με τους εταίρους των δεσμεύσεων για το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Ενδεικτικά να αναφέρω ότι, αν τα ποσά των καταναλωτικών συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα και κάρτες στο σύνολο της ιδιωτικής κατανάλωσης ήταν στα επίπεδα της Πορτογαλίας, το ελληνικό δημόσιο θα εισέπραττε 8,5 δισεκ. παραπάνω έσοδα από τον ΦΠΑ, δημιουργώντας έναν ασύλληπτα για μας, μεγάλο χώρο άσκησης πολιτικής.
Επίσης, σημαντική πρωτοβουλία αποτελεί και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, όχι μόνο μέσω ιδιωτικοποιήσεων, αλλά και με τη χωροθέτηση της δημόσιας γης, π.χ. σε 50 περιοχές της χώρας, με προ εγκεκριμένες χρήσεις και αδειοδοτήσεις για την προσέλκυση σημαντικών εγχώριων και ξένων επενδύσεων.
Οριστική επιστροφή του τραπεζικού τομέα στην κανονικότητα, η πλήρης αποκατάσταση της ικανότητας του να χρηματοδοτεί απρόσκοπτα την ελληνική οικονομία, με ανταγωνιστικούς όρους και με πλήρη και χωρίς εμπόδια πρόσβαση στις διεθνείς αγορές χρήματος και κεφαλαίου.
Αποφασιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων στην αγορά ενέργειας, κρίσιμο αναπτυξιακό καταλύτη και λόγω των σημαντικών επενδύσεων που μπορεί να προσελκύσει ο κλάδος, αλλά και μέσω του κόστους ενέργειας που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρωζώνη, (π.χ. ς για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι διπλάσιο συγκριτικά με τη Γερμανία), γεγονός που τον καθιστά σήμερα ανασχετικό αναπτυξιακό παράγοντα.
Εκσυγχρονισμός του «μεγάλου ασθενή» της ελληνικής οικονομίας, της δημόσιας διοίκησης , ώστε να μετατραπεί σε αρωγό της αναπτυξιακής επιτάχυνσης, αλλά και να διευκολύνει την άσκηση αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής.
Τέλος, η ολοκλήρωση της αναπτυξιακής ανάταξης της χώρας επιβάλει την αλλαγή του παραγωγικού προτύπου, από καταναλωτικό και εισαγωγικό, σε ένα αναπτυξιακό πρότυπο επενδυτικό και εξωστρεφές με περιορισμό του δημόσιου τομέα σε επιτελικό/ρυθμιστικό ρόλο. Ασφαλώς δεν είναι εύκολη υπόθεση, γιατί χρειάζεται να διαμορφώσουμε, μια νέα στρατηγική που θα αναδεικνύει αναπτυξιακούς πυλώνες όπου έχουμε ή μπορούμε να αναπτύξουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η χώρα δεν μπορεί μονοθεματικά να κτίσει το μέλλον της μόνο γύρω από τον τουρισμό και τις υπηρεσίες.
Πρέπει να αναπτύξει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε μια σειρά αναπτυξιακών δυνατοτήτων, όπως στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το διακομιστικό εμπόριο και τις αποθήκες, τις μεταφορές, τις υποδομές, τη μετατροπή του Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο και σημαντικό λιμάνι μεταφορών, την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου, τον αγροτοδιατροφικό τομέα και την ελαφρά βιομηχανία, τη μετατροπή της υγείας και της παιδείας σε πόλο προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων και ξένων κατοίκων.
Μπορεί να μετατραπεί η Ελλάδα σε ελκυστικό τόπο για εγκατάσταση πολυεθνικών και χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων και προσέλκυση κατοίκων εξωτερικού για φορολογική έδρα και μονιμότερη εγκατάσταση, με ταχύτερη ανάπτυξη βιομηχανικών κλάδων, όπως, των τροφίμων και ποτών, φαρμάκων της ελαφριάς βιομηχανίας, τα μέταλλα, με τη δημιουργία μεγαλύτερων και πιο εξωστρεφών ελληνικών Επιχειρήσεων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών