Το νομοσχέδιο θα έχει ολοκληρωθεί έως αύριο Παρασκευή 15/11, τονίζουν πηγές του ΥΠΟΙΚ
Μια μόνον λεπτομέρεια μένει να καλύψει το σχέδιο Νόμου του Ηρακλή για να ολοκληρωθεί μέχρι και αύριο Παρασκευή 15/11.
Πρόκειται για την περίμετρο ανακτησιμότητας των servicers δηλαδή το ποσοστό των δανείων που θα ανακτούν οι εταιρίες και κάτω από το οποίο θα πρέπει να αλλάζουν.
Το στοιχείο αυτό μελετάται από τις νομικές υπηρεσίες των τραπεζών και εκτιμάται πως αύριο θα έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο νόμου.
Εν τω μεταξύ πλήρης ήταν η συμφωνία μεταξύ τραπεζών και Υπουργείου σε ότι αφορά τα επίμαχα σημεία ως προς νομοσχέδιο του Ηρακλή.
Σημειώνεται ότι ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η σύσκεψη με τις διοικήσεις των τραπεζών, την Ελληνική Ενωση Τραπεζών και την Τράπεζα της Ελλάδος που συναντήθηκαν με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα αλλά και τον Υφυπουργό κ. Γιώργο Ζαββό προκειμένου να εγκρίνουν την τελική μορφή του σχεδίου.
Εκτιμάται πως αύριο το σχέδιο θα οδεύσει προς τους θεσμούς για διατύπωση απόψεων.
Το σχέδιο προβλέπει πως συστήνεται η υπηρεσία που θα πραγματοποιεί το monitoring των εργασιών των servicers προκειμένου οι ανακτήσεις να είναι όσο πιο άμεσες είναι εφικτό. Oι servicers θα επιλέγονται μεν από τις τράπεζες όμως το Υπουργείο θα έχει αυξημένο λέγειν στις εργασίες τους στον έλεγχο των εργασιών αυτών και σε τελική ανάλυση στην αποτελεσματικότητά τους.
Ως προς το θέμα του πως θα διανεμηθούν οι εγγυήσεις η κατάληξη είναι ίna ισχύσει το δόγμα first come, first served και εφόσον οι εγγυήσεις δεν επαρκέσουν θα συσταθεί ένας δεύτερος Ηρακλής με νέες εγγυήσεις.
Ως προς το θέμα της ρευστότητας μολονότι υπάρχουν σκέψεις οι τίτλοι να διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο, τούτο φαίνεται παρακινδυνευμένο διότι η αγορά είναι ρηχή και μπορεί να αλλιώσουν τις τιμές κερδοσκοπικές κινήσεις.
Ετσι το πιο πιθανόν είναι να λάβει χώρα private placement ή να καταλήξουν τράπεζες και υπουργείο σε ένα μικτό σύστημα που θα ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.
Σε ότι αφορά τις εγγυήσεις αυτές για λόγους αρχής και επειδή η Ελλάδα από τον Αύγουστο του 2018 δεν βρίσκεται πια σε πρόγραμμα δημοσιονομικής πειθαρχίας θα λειτουργήσουν με βάση το ελληνικό δίκαιο ενώ καμία αντίρρηση δεν θα φέρει το υπουργείο ως προς το δίκαιο των τίτλων που θα εκδοθούν θα υιοθετηθεί το αγγλικό.
Οι εγγυήσεις εάν υπάρχει ζήτηση μπορούν να αυξηθούν στα 11 δισ. από εννέα δισ. που έχουν προϋπολογιστεί.
Το νομοσχέδιο θα οδεύσει στη συνέχεια για την τελική γνωμοδότηση των θεσμών δηλαδή της DG COmp και της ΕΚΤ.
Μόλις ενσωματώσει τις σχετικές παρατηρήσεις πρόκειται να οδεύσει για τη Βουλή κάτι το οποίο εκτιμάται πως θα λάβει χώρα σε ένα περίπου 10ήμερο από τώρα.
Το σχέδιο Ηρακλής θα επιτρέψει στις τράπεζες την κατ' αρχήν εκκαθάριση των βεβαρυμένου ισολογισμού τους από προβληματικά δάνεια 30 δισ. ευρώ.
Ολες οι τράπεζες έχουν οδηγήσει τις τιτλοποιήσεις τους για την ερχόμενη χρονιά ακόμη και αυτές που είναι έτοιμες προκειμένου να διατηρήσουν στην παρούσα φάση τα κεφάλαιά τους ενόψει τέλους του έτους και ενόψει των δύσκολων stress tests στα οποία θα υποβληθούν.
Τι λέει η έκθεση προϋπολογισμού για τη λειτουργία του Ηρακλή
Το σχέδιο εντάσσεται στο γενικό πλαίσιο κανόνων μέσα στο οποίο χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να εφαρμόζουν σχέδια προστασίας προβληματικών στοιχείων του ενεργητικού των τραπεζών «χωρίς κρατική ενίσχυση». Έτσι, πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε πως το ανωτέρω σχέδιο δεν στηρίζεται σε κρατική ενίσχυση κάτι που οδήγησε στην έγκρισή του.
Το σχέδιο, που είναι εθελοντικό και στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν όλες οι τράπεζες, περιλαμβάνει τους εξής πυλώνες: την τιτλοποίηση μη εξυπηρετούμενων δανείων, τους φορείς τιτλοποίησης, το κράτος με την παροχή της εγγύησης του Δημοσίου, και την προμήθεια που το κράτος θα εισπράττει έναντι της παρεχόμενης εγγύησης. Ειδικότερα:
Μη-εξυπηρετούμενα δάνεια θα μεταφέρονται σε φορείς τιτλοποίησης, θα τιτλοποιούνται, και συνεπώς, υπό προϋποθέσεις, είτε θα αφαιρούνται από τον ισολογισμό των τραπεζών (accounting de-recognition) ή θα έχουν πιο ευνοϊκή εποπτική αξιολόγηση, με θετικές επιπτώσεις στους εποπτικούς δείκτες.
Τα τιτλοποιημένα δάνεια θα αγοράζονται από εταιρείες διαχείρισης στοιχείων ενεργητικού (Asset Management Companies, AMCs) κατά τα οριζόμενα στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο σχέδιο, οι ανωτέρω εταιρείες αποτελούν τους φορείς τιτλοποίησης, και χαρακτηρίζονται σαν Εταιρείες Ειδικού Σκοπού (Special Purpose Vehicles, SPVs), σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο.
Οι φορείς τιτλοποίησης θα εκδίδουν και πουλάνε τίτλους στην αγορά (σε επενδυτές).
Οι τίτλοι μπορεί να είναι 2 διαβαθμίσεων, «υψηλής» εξασφάλισης (senior) και «χαμηλής» εξασφάλισης (junior) ή 3 διαβαθμίσεων, «υψηλής» εξασφάλισης (senior), «μεσαίας» εξασφάλισης (mezzanine) και «χαμηλής» εξασφάλισης (junior).
Το κράτος θα παρέχει την εγγύηση του Δημοσίου μόνο για το τμήμα εκείνο των τίτλων που θεωρούνται σχετικά μεγαλύτερης εξασφάλισης (δηλαδή χαμηλότερου κινδύνου, «senior notes»).
Για να εξασφαλιστεί αυτό, ένας ανεξάρτητος οργανισμός αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας (External Credit Assessment Institution, ECAI), εγκεκριμένος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, θα προσδιορίζει τη διαβάθμιση του τμήματος υψηλής εξασφάλισης.
Η διαβάθμιση των senior τίτλων περιλαμβάνει αξιολογήσεις BB-, Ba3, BBL ή υψηλότερες.
Για αυτόν του τον ρόλο, το κράτος θα εισπράττει προμήθεια.
Η αποτίμηση της προμήθειας θα είναι σε αγοραίες αξίες ανάλογα με το ύψος του κινδύνου που αναλαμβάνεται και τη διάρκεια ωρίμανσης του τίτλου.
Το ότι η αποτίμηση της προμήθειας που θα εισπράττει το κράτος είναι σε αγοραίες τιμές αποτελεί σημαντική παράμετρο του σχεδίου.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν ένα κράτος μέλος παρεμβαίνει ως ιδιώτης επενδυτής και αμείβεται για τον κίνδυνο με όρους αγοράς όπως ένας ιδιώτης επενδυτής, τότε η παρέμβαση αυτή δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Αυτό το σημείο είχε ιδιαίτερη βαρύτητα στην πρόσφατη έγκριση του σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τέλος, για να ενεργοποιούνται οι εγγυήσεις του Δημοσίου στα δάνεια υψηλής εξασφάλισης, θα πρέπει να έχει πωληθεί σε ιδιώτες επενδυτές το 50%+1 των τίτλων των δανείων χαμηλότερης εξασφάλισης.
Αυτό το χαρακτηριστικό του σχεδίου διασφαλίζει ότι πριν το κράτος αναλάβει οποιοδήποτε κίνδυνο, οι ιδιώτες επενδυτές έχουν ελέγξει και επιβεβαιώσει τη σχέση απόδοσης – κινδύνου των λοιπών τμημάτων των τιτλοποιημένων δανείων, και έχουν επενδύσει σε αυτά.
Έτσι, η αντίδραση της αγοράς, σε πρώτο χρόνο, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπρόσθετο δίκτυ ασφαλείας για το ρόλο του κράτους σε μεταγενέστερο χρόνο.
Επιπρόσθετα, κρατικοί φορείς ή/και δημόσιες επιχειρήσεις δεν μπορούν να συμμετέχουν ως αγοραστές τίτλων διαβάθμισης χαμηλότερης της senior.
www.bankingnews.gr
Πρόκειται για την περίμετρο ανακτησιμότητας των servicers δηλαδή το ποσοστό των δανείων που θα ανακτούν οι εταιρίες και κάτω από το οποίο θα πρέπει να αλλάζουν.
Το στοιχείο αυτό μελετάται από τις νομικές υπηρεσίες των τραπεζών και εκτιμάται πως αύριο θα έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο νόμου.
Εν τω μεταξύ πλήρης ήταν η συμφωνία μεταξύ τραπεζών και Υπουργείου σε ότι αφορά τα επίμαχα σημεία ως προς νομοσχέδιο του Ηρακλή.
Σημειώνεται ότι ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η σύσκεψη με τις διοικήσεις των τραπεζών, την Ελληνική Ενωση Τραπεζών και την Τράπεζα της Ελλάδος που συναντήθηκαν με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα αλλά και τον Υφυπουργό κ. Γιώργο Ζαββό προκειμένου να εγκρίνουν την τελική μορφή του σχεδίου.
Εκτιμάται πως αύριο το σχέδιο θα οδεύσει προς τους θεσμούς για διατύπωση απόψεων.
Το σχέδιο προβλέπει πως συστήνεται η υπηρεσία που θα πραγματοποιεί το monitoring των εργασιών των servicers προκειμένου οι ανακτήσεις να είναι όσο πιο άμεσες είναι εφικτό. Oι servicers θα επιλέγονται μεν από τις τράπεζες όμως το Υπουργείο θα έχει αυξημένο λέγειν στις εργασίες τους στον έλεγχο των εργασιών αυτών και σε τελική ανάλυση στην αποτελεσματικότητά τους.
Ως προς το θέμα του πως θα διανεμηθούν οι εγγυήσεις η κατάληξη είναι ίna ισχύσει το δόγμα first come, first served και εφόσον οι εγγυήσεις δεν επαρκέσουν θα συσταθεί ένας δεύτερος Ηρακλής με νέες εγγυήσεις.
Ως προς το θέμα της ρευστότητας μολονότι υπάρχουν σκέψεις οι τίτλοι να διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο, τούτο φαίνεται παρακινδυνευμένο διότι η αγορά είναι ρηχή και μπορεί να αλλιώσουν τις τιμές κερδοσκοπικές κινήσεις.
Ετσι το πιο πιθανόν είναι να λάβει χώρα private placement ή να καταλήξουν τράπεζες και υπουργείο σε ένα μικτό σύστημα που θα ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.
Σε ότι αφορά τις εγγυήσεις αυτές για λόγους αρχής και επειδή η Ελλάδα από τον Αύγουστο του 2018 δεν βρίσκεται πια σε πρόγραμμα δημοσιονομικής πειθαρχίας θα λειτουργήσουν με βάση το ελληνικό δίκαιο ενώ καμία αντίρρηση δεν θα φέρει το υπουργείο ως προς το δίκαιο των τίτλων που θα εκδοθούν θα υιοθετηθεί το αγγλικό.
Οι εγγυήσεις εάν υπάρχει ζήτηση μπορούν να αυξηθούν στα 11 δισ. από εννέα δισ. που έχουν προϋπολογιστεί.
Το νομοσχέδιο θα οδεύσει στη συνέχεια για την τελική γνωμοδότηση των θεσμών δηλαδή της DG COmp και της ΕΚΤ.
Μόλις ενσωματώσει τις σχετικές παρατηρήσεις πρόκειται να οδεύσει για τη Βουλή κάτι το οποίο εκτιμάται πως θα λάβει χώρα σε ένα περίπου 10ήμερο από τώρα.
Το σχέδιο Ηρακλής θα επιτρέψει στις τράπεζες την κατ' αρχήν εκκαθάριση των βεβαρυμένου ισολογισμού τους από προβληματικά δάνεια 30 δισ. ευρώ.
Ολες οι τράπεζες έχουν οδηγήσει τις τιτλοποιήσεις τους για την ερχόμενη χρονιά ακόμη και αυτές που είναι έτοιμες προκειμένου να διατηρήσουν στην παρούσα φάση τα κεφάλαιά τους ενόψει τέλους του έτους και ενόψει των δύσκολων stress tests στα οποία θα υποβληθούν.
Τι λέει η έκθεση προϋπολογισμού για τη λειτουργία του Ηρακλή
Το σχέδιο εντάσσεται στο γενικό πλαίσιο κανόνων μέσα στο οποίο χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να εφαρμόζουν σχέδια προστασίας προβληματικών στοιχείων του ενεργητικού των τραπεζών «χωρίς κρατική ενίσχυση». Έτσι, πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε πως το ανωτέρω σχέδιο δεν στηρίζεται σε κρατική ενίσχυση κάτι που οδήγησε στην έγκρισή του.
Το σχέδιο, που είναι εθελοντικό και στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν όλες οι τράπεζες, περιλαμβάνει τους εξής πυλώνες: την τιτλοποίηση μη εξυπηρετούμενων δανείων, τους φορείς τιτλοποίησης, το κράτος με την παροχή της εγγύησης του Δημοσίου, και την προμήθεια που το κράτος θα εισπράττει έναντι της παρεχόμενης εγγύησης. Ειδικότερα:
Μη-εξυπηρετούμενα δάνεια θα μεταφέρονται σε φορείς τιτλοποίησης, θα τιτλοποιούνται, και συνεπώς, υπό προϋποθέσεις, είτε θα αφαιρούνται από τον ισολογισμό των τραπεζών (accounting de-recognition) ή θα έχουν πιο ευνοϊκή εποπτική αξιολόγηση, με θετικές επιπτώσεις στους εποπτικούς δείκτες.
Τα τιτλοποιημένα δάνεια θα αγοράζονται από εταιρείες διαχείρισης στοιχείων ενεργητικού (Asset Management Companies, AMCs) κατά τα οριζόμενα στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο σχέδιο, οι ανωτέρω εταιρείες αποτελούν τους φορείς τιτλοποίησης, και χαρακτηρίζονται σαν Εταιρείες Ειδικού Σκοπού (Special Purpose Vehicles, SPVs), σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο.
Οι φορείς τιτλοποίησης θα εκδίδουν και πουλάνε τίτλους στην αγορά (σε επενδυτές).
Οι τίτλοι μπορεί να είναι 2 διαβαθμίσεων, «υψηλής» εξασφάλισης (senior) και «χαμηλής» εξασφάλισης (junior) ή 3 διαβαθμίσεων, «υψηλής» εξασφάλισης (senior), «μεσαίας» εξασφάλισης (mezzanine) και «χαμηλής» εξασφάλισης (junior).
Το κράτος θα παρέχει την εγγύηση του Δημοσίου μόνο για το τμήμα εκείνο των τίτλων που θεωρούνται σχετικά μεγαλύτερης εξασφάλισης (δηλαδή χαμηλότερου κινδύνου, «senior notes»).
Για να εξασφαλιστεί αυτό, ένας ανεξάρτητος οργανισμός αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας (External Credit Assessment Institution, ECAI), εγκεκριμένος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, θα προσδιορίζει τη διαβάθμιση του τμήματος υψηλής εξασφάλισης.
Η διαβάθμιση των senior τίτλων περιλαμβάνει αξιολογήσεις BB-, Ba3, BBL ή υψηλότερες.
Για αυτόν του τον ρόλο, το κράτος θα εισπράττει προμήθεια.
Η αποτίμηση της προμήθειας θα είναι σε αγοραίες αξίες ανάλογα με το ύψος του κινδύνου που αναλαμβάνεται και τη διάρκεια ωρίμανσης του τίτλου.
Το ότι η αποτίμηση της προμήθειας που θα εισπράττει το κράτος είναι σε αγοραίες τιμές αποτελεί σημαντική παράμετρο του σχεδίου.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν ένα κράτος μέλος παρεμβαίνει ως ιδιώτης επενδυτής και αμείβεται για τον κίνδυνο με όρους αγοράς όπως ένας ιδιώτης επενδυτής, τότε η παρέμβαση αυτή δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Αυτό το σημείο είχε ιδιαίτερη βαρύτητα στην πρόσφατη έγκριση του σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τέλος, για να ενεργοποιούνται οι εγγυήσεις του Δημοσίου στα δάνεια υψηλής εξασφάλισης, θα πρέπει να έχει πωληθεί σε ιδιώτες επενδυτές το 50%+1 των τίτλων των δανείων χαμηλότερης εξασφάλισης.
Αυτό το χαρακτηριστικό του σχεδίου διασφαλίζει ότι πριν το κράτος αναλάβει οποιοδήποτε κίνδυνο, οι ιδιώτες επενδυτές έχουν ελέγξει και επιβεβαιώσει τη σχέση απόδοσης – κινδύνου των λοιπών τμημάτων των τιτλοποιημένων δανείων, και έχουν επενδύσει σε αυτά.
Έτσι, η αντίδραση της αγοράς, σε πρώτο χρόνο, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπρόσθετο δίκτυ ασφαλείας για το ρόλο του κράτους σε μεταγενέστερο χρόνο.
Επιπρόσθετα, κρατικοί φορείς ή/και δημόσιες επιχειρήσεις δεν μπορούν να συμμετέχουν ως αγοραστές τίτλων διαβάθμισης χαμηλότερης της senior.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών