Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Τα 3 θέματα στην ατζέντα Μητσοτάκη – Lagarde μπορούν να αναθερμάνουν την οικονομία; - Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερα

Τα 3 θέματα στην ατζέντα Μητσοτάκη – Lagarde μπορούν να αναθερμάνουν την οικονομία; - Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερα
Η προσέγγιση Μητσοτάκη είναι ορθή έχει συναίσθηση ότι εάν δεν πάρουν εμπρός οι τράπεζες ανάκαμψη στην οικονομία δεν μπορεί να υπάρξει...
Κατά την συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη του έλληνα πρωθυπουργού με την Lagarde της ΕΚΤ κατά βάση αναπτύχθηκαν 3 θέματα.
1)Μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021
2)Τράπεζες και απελευθέρωση ορίων στα ομόλογα, κίνηση περισσότερο συμβολική
3)Ηρακλής και μέσο σταθμισμένο ενεργητικό στις τιτλοποιήσεις των προβληματικών δανείων και η επίδραση τους στους ισολογισμούς των τραπεζών.
Ο Μητσοτάκης εστίασε σε 3 θέματα εκ των οποίων τα δύο αφορούσαν τις τράπεζες.
Η προσέγγιση αυτή αποδεικνύει ότι ο Μητσοτάκης έχει συναίσθηση ότι εάν δεν πάρουν εμπρός οι τράπεζες ανάκαμψη στην οικονομία δεν μπορεί να υπάρξει.
Οπότε η στρατηγική που ακολουθεί είναι ξεκάθαρα σωστή, γιατί χωρίς ιδεοληψίες όπως η Αριστερά η ελληνική οικονομία είναι αδύναμη οπότε χρειάζεται τις τράπεζες όχι ουραγούς αλλά μπροστάρηδες στην οικονομική ανάπτυξη.
Χωρίς δάνεια δεν μπορεί να αυξηθεί σημαντικά το ΑΕΠ και χωρίς ενεργοποίηση της ζήτησης από την κοινωνία δεν μπορεί να αυξηθεί η κατανάλωση που αποτελεί πυλώνα για την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης στην οικονομία.
Τα 3 θέματα που εξετάστηκαν είναι
1)Μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 από 3,5% του ΑΕΠ στο 2,2%.
Σε παρούσες τιμές το 3,5% του ΑΕΠ ισοδυναμεί με 6,6 δισεκ. ευρώ και το 2,2% ισοδυναμεί 4,2 δισεκ. ευρώ.
Εάν μειωθεί λοιπόν ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα από 3,5% σε 2,2% το 2021 η Ελλάδα θα μπορεί να χρησιμοποιεί 2,4 δισεκ. για σκοπούς πέραν του χρέους.
Πιθανότατα το 2021 η Ελλάδα να κερδίσει την μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος που ούτως ή άλλως θα μειωθεί το 2022 καθώς είναι η τελευταία χρονιά με στόχο 3,5%.
Από το 2023 και εν συνεχεία – για 40 χρόνια – ο στόχος θα είναι 2,2% πλεόνασμα ως προς το ΑΕΠ.
Η μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα καθίσταται σημαντική μόνο εάν θα αλλάξει και η DSA η έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος.
Χρειάζεται μια έκθεση που να αναφέρει ότι μετά το 2032 και συνολικά το ελληνικό χρέος έχει καταστεί βιώσιμο.
Πως όμως είναι βιώσιμο το χρέος της Ελλάδος στο 181% του ΑΕΠ ή 356,8 δισεκ. ευρώ;
Τα ερωτηματικά είναι πολλά;

2)Το σχέδιο της ΕΚΤ να απελευθερώσει τα όρια αγοράς κρατικών ελληνικών ομολόγων από τις ελληνικές τράπεζες είναι περισσότερο συμβολική παρά ουσιαστική κίνηση.
Συμβολική γιατί το ράλι στα ελληνικά ομόλογα έχει ήδη σημειωθεί ενώ οι ελληνικές τράπεζες λόγω των περιορισμένων τους κεφαλαίων δεν μπορούν να κάνουν και μεγάλες αγορές.
Πλέον η απελευθέρωση των ορίων έρχεται πολύ αργά για τις ελληνικές τράπεζες, το ράλι ήδη έχει σημειωθεί.

3)Ως προς τον Ηρακλή και το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό και τυχόν επιβάρυνση στους ισολογισμούς των τραπεζών είναι ένα τεχνικό θέμα αλλά αρκετά ουσιαστικό για την ελκυστικότητα του Ηρακλή.
Η ΕΚΤ είναι θετική να το αντιμετωπίσει με πιο ευέλικτο τρόπο.

Η ουσία λοιπόν είναι εάν αυτά τα 3 βασικά θέματα που εξετάστηκαν μεταξύ Μητσοτάκη και Lagarde μπορούν να δώσουν ώθηση στην οικονομία;
Η απάντηση είναι ότι ενώ όλα είναι θετικά είναι ακόμη λίγα, η ελληνική οικονομία χρειάζεται περισσότερα για να μπορέσει να ανακάμψει ουσιαστικά και να κλείσει πιο γρήγορα την απώλεια εθνικού πλούτου που σημειώθηκε στα παρελθόντα έτη.

Τι ανέφερε από τις 17 Δεκεμβρίου 2019 το bankingnews.gr

Ο Μητσοτάκης δεν κέρδισε τα σημαντικά από την Lagarde αλλά διευκολύνσεις στην κυβερνητική πολιτική

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί να μην κέρδισε τα σημαντικά π.χ. πρωτογενή πλεονάσματα αλλά έλαβε σημαντική στήριξη από την Lagarde την νέα επικεφαλής της ΕΚΤ σε τομείς που θα διευκολύνουν το κυβερνητικό έργο αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές.
Πέραν από την Lagarde, θετικά παρενέβη και ο Draghi ο πρώην πρόεδρος της ΕΚΤ που παραβρέθηκε στην συνάντηση αυτή.
Βασικό ζητήματα όπως πρωτογενή πλεονάσματα ή ποσοτική χαλάρωση η ΕΚΤ δεν μπορεί να αποκλίνει από τις διαδικασίες.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να επιτύχει μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων το 2020 και είναι αμφίβολο εάν θα το επιτύχει και το 2021 δηλαδή το 3,5% του ΑΕΠ να μειωθεί στο 2,2% πριν το 2022.
Eπίσης δεν μπορεί να εξαιρεθεί των διαδικασιών, για να ενταχθεί στην ποσοτική χαλάρωση θα πρέπει τα ελληνικά ομόλογα να διαθέτουν επενδυτική βαθμίδα δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα.
Η Ελλάδα θα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα από το 2021 ή έως τις αρχές του 2022 από τους οίκους αξιολόγησης.
Η ΕΚΤ δεν μπορεί να βοηθήσει στο σκέλος αυτό.
Όμως η Lagarde φάνηκε να διάκειται θετικά σε ορισμένα θέματα όπως η χρήση των ANFAs των κερδών από τα ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ, η περαιτέρω μείωση των δανείων της Ελλάδος στο ΔΝΤ έως την quota την ποσόστωση δηλαδή περίπου τα 2,5 δισεκ. και η θετική αντιμετώπιση των τραπεζών στα stress tests του Ιουλίου 2020.
Να σημειωθεί ότι η ΕΚΤ έχει εκφράσει θετική γνώμη και τυπικά ορισμένες ενστάσεις για τον νόμο Ηρακλή που θα υιοθετηθεί καθολικά από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Για τον Ηρακλή φαίνεται ότι αποσαφηνίστηκε το θέμα με το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό χωρίς αυτό να έχει επιβάρυνση στις ελληνικές τράπεζες.
Πηγή προσκείμενη στην κυβέρνηση ανέφερε ότι η Ελλάδα από την συνάντηση με την Lagarde κέρδισε σημαντική υποστήριξη η οποία θα φανεί στην πράξη τους επόμενους μήνες.
Οι θεσμοί θα είναι πιο θετικοί πλέον στις ελληνικές επιδιώξεις αναφέρουν οι ίδιες πηγές και τονίζουν ότι το έργο της ελληνικής κυβέρνησης θα διευκολυνθεί.
Πιθανόν να συνδέονται με κινήσεις που σχετίζονται με τους φόρους ή άλλες παρεμβάσεις στην οικονομία που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην οικονομία.
Ο Μητσοτάκης ο έλληνας πρωθυπουργός έλαβε στήριξη της Lagarde αλλά η στήριξη αυτή θα φανεί σε επόμενες φάσεις.
Η Ελλάδα με 353 δισεκ. χρέος συνεχίζει να αντιμετωπίζει την πρόκληση του μη βιώσιμου χρέους.
Τα 353 δισεκ. αντιστοιχούν στο 182% του ΑΕΠ και μαζί με την Ιαπωνία συνεχίζουν να κοσμούν την λίστα με τις πιο υπερχρεωμένες χώρες σε σχέση με το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν.
Η Ελλάδα δεν θα επιτύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, π.χ. δεν θα ξεπεράσει το 2,5% με 2,6% το διάστημα 2020 και 2021 αλλά έχει κερδίσει την υποστήριξη των θεσμών σε ορισμένα ζητήματα που θεωρούνταν άβατο.
Βέβαια ο ρόλος της ΕΚΤ είναι συγκεκριμένος δεν μπορεί να παρέμβει σε όλους τους τομείς και ενίοτε η ΕΚΤ είναι θετική σε ορισμένα ζητήματα για τα οποία όμως δεν αποφασίζει.
Πάντως σε γενικές γραμμές μπορεί να ειπωθεί ότι ο Μητσοτάκης δεν κέρδισε τα σημαντικά από την Lagarde (ΕΚΤ) αλλά έλαβε υποστήριξη σε τομείς που θα διευκολύνουν την κυβερνητική πολιτική.

Υποσημείωση

Ορισμένοι αναφέρουν ότι εξετάστηκε και το θέμα ανανέωσης της θητείας Στουρνάρα στην ΤτΕ αλλά η πληροφορία αυτή δεν επιβεβαιώνεται

www.bankignews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης