Η Ελλάδα θα λάβει την στήριξη στις τράπεζες με ανώδυνες παραχωρήσεις για τους θεσμούς αλλά φαίνεται ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στα βασικά όπως πρωτογενή πλεονάσματα, χρέος, επενδυτική βαθμίδα.
Τέσσερα βασικά θέματα έχει θέσει ως προτεραιότητα η ελληνική κυβέρνηση στους θεσμούς οι οποίοι δίνουν το πράσινο φως για τις τράπεζες αλλά διστάζουν να εγκρίνουν αλλαγές σε πλεονάσματα και χρέος λόγω ΑΕΠ.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει ζητήσει
1)Για το πρωτογενές πλεόνασμα να μειωθεί το 2021 σε 2,2% από 3,5% που συνεπάγεται όφελος για τον προϋπολογισμό 2,5 δισεκ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι ο στόχος για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα σχετίζεται με την εξυπηρέτηση του χρέους.
Οι δανειστές είναι άκρως διστακτικοί αφενός γιατί το ΑΕΠ κινείται κάτω από 3%, με ρυθμούς 2,5% η βιωσιμότητα του χρέους δεν διασφαλίζεται αφετέρου θα πρέπει να αλλάξει η DSA η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους που σημαίνει πρέπει να αλλάξουν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές.
Σε μια περίοδο όπου τα επιτόκια δεν έχουν υποχωρήσει λόγω ανάκαμψης των οικονομιών αλλά αποκλειστικά λόγω της ποσοτικής χαλάρωσης το ρίσκο μια έκθεση βιωσιμότητας DSA όπως της Ελλάδος 356 δισεκ. χρέος ή 181% του ΑΕΠ φαντάζει τουλάχιστον επικίνδυνη αποστολή ακραία υψηλού ρίσκου.
Αν και η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται αισιόδοξη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί το 2021 από 3,5% σε 2,2%, ωστόσο δεν συμμερίζονται πολύ αυτή την αισιοδοξία.
Με ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ κάτω από 3% είναι σχεδόν αδύνατο οι θεσμοί να ρισκάρουν.
Η Lagarde της ΕΚΤ υποστηρίζει ότι και το ΔΝΤ, η Ελλάδα χρειάζεται χαμηλότερα πλεονάσματα αλλά την απόφαση αυτή για αλλαγές δεν θα την λάβει η ΕΚΤ αλλά οι Βρυξέλλες και η Γερμανία που δεν αντιμετωπίζουν θετικά αλλαγές στις συμφωνίες ακόμη και εάν υπάρχει μια πιο φιλική και συνεπής κυβέρνηση στην Ελλάδα.
Οι δανειστές πιο εύκολα θα αλλάξουν την περίμετρο και χρήση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες ANFA – SMP παρά θα δώσουν το πρωτογενές πλεόνασμα.
Η πιθανότητα να διαψευστεί η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος και το 2021 είναι μεγάλη.
2)Η ελληνική κυβέρνηση εκτιμάει ότι θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα investment grade.
Η αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα σημαίνει ότι τα ελληνικά ομόλογα θα είναι επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής, θα ενταχθούν στην ποσοτική χαλάρωση εάν υπάρχει έως τότε ενώ θα μπορούν να επενδύουν και pension funds μεγάλα ασφαλιστικά ταμεία στα ελληνικά ομόλογα.
Πολλά funds π.χ. όπως το Norges Bank asset management ένα από τα μεγαλύτερα ταμεία στον πλανήτη δεν μπορούν να επενδύσουν σε ομόλογα που δεν είναι σε επενδυτική βαθμίδα λόγω καταστατικού.
Όμως ενώ η Ελλάδα προσδοκάει να αναβαθμιστεί το 2021 αυτό δεν είναι βέβαιο γιατί θα εξαρτηθεί και από το διεθνές περιβάλλον.
Οι οίκοι αξιολόγησης λόγω των στρεβλώσεων της ποσοτικής χαλάρωσης δεν αναγνωρίζουν τιμές και αποδόσεις στα ομόλογα της Ευρωζώνης.
Δεν είναι τυχαίο ότι παρά τα ιστορικά υψηλά σε τιμές και ιστορικά χαμηλά σε αποδόσεις στα ομόλογα της ευρωζώνης οι οίκοι αξιολόγησης δεν αναβάθμισαν σχεδόν καμία οικονομία… για τον λόγο αυτό.
Εάν όμως υπάρξει κάποια ανατροπή σκηνικού διεθνώς μετά από 11 χρόνια ανοδικού κύκλου και αρχίζει να επιδεινώνεται κλίμα σε οικονομία και αγορές, αυτό θα έχει αρνητική επίδραση στο ΑΕΠ της Ελλάδος, στον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας με συνέπεια να μεταθέσει ή καθυστερήσει την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα.
Για να τεθεί απλά δεν φθάνει μόνο η ελληνική προσπάθεια για να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα η οικονομία από τους οίκους αξιολόγησης χρειάζεται και βοήθεια από το διεθνές περιβάλλον.
Το μέλλον διεθνώς δεν φαντάζει ευοίωνο.
3)Η ελληνική κυβέρνηση βλέποντας ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν είναι της παρούσης, βλέποντας ότι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ κολλάει στο 2,4% με 2,5% μακριά από το 4% που είχε τεθεί ως στόχος και μακριά ακόμη και από το 3%, βλέποντας ότι η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας επίσης καθυστερεί… εστιάζει στις τράπεζες.
Η Ελλάδα ζητάει οι παρεχόμενες εγγυήσεις στα ομόλογα που θα εκδώσουν οι τράπεζες για τις τιτλοποιήσεις προβληματικών ανοιγμάτων του σχεδίου Ηρακλής…να μην φέρουν επιπρόσθετες εγγυήσεις όπως ζητάει η EBA η ανεξάρτητη αρχή τραπεζών.
Το βασικό επιχείρημα της Ελλάδος είναι ότι δεν μπορεί μια κρατική εγγύηση να επιδέχεται επιπρόσθετης εγγύησης, δεν μπορεί δηλαδή η κρατική εγγύηση να φέρει και πρόσθετη εγγύηση.
Η ΕΚΤ είναι θετική να μην υπάρξει πρόσθετη εγγύηση αλλά οι νομικοί της EBA ακόμη δεν έχουν πειστεί καθώς θεωρούν ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα και ο Ηρακλής αποτελεί εξαίρεση του κανόνα.
4)Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης να απελευθερωθούν τα όρια στις ελληνικές τράπεζες να αγοράζουν κρατικά ομόλογα μάλλον είναι συμβολική και όχι ουσιαστική.
Τα ελληνικά ομόλογα έχουν ήδη σημειώσει ράλι, οπότε είναι αργά για μεγάλες αγορές κρατικών ομολόγων από τις τράπεζες ειδικά μάλιστα στα επίπεδα τιμών και αποδόσεων που δεν αντικατοπτρίζουν δίκαιες τιμές.
Οι τρέχουσες αποδόσεις είναι προϊόν χειραγώγησης και όχι θεμελιωδών μεγεθών.
Η Ελλάδα θα λάβει την στήριξη στις τράπεζες με ανώδυνες παραχωρήσεις για τους θεσμούς αλλά φαίνεται ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στα βασικά όπως πρωτογενή πλεονάσματα, χρέος, επενδυτική βαθμίδα.
Οι θεσμοί δίνουν τα εύκολα και αφήνουν τα πιο σοβαρά για αργότερα, εγκλωβίζοντας την Ελλάδα στο… περίμενε…
www.bankingnews.gr
Η ελληνική κυβέρνηση έχει ζητήσει
1)Για το πρωτογενές πλεόνασμα να μειωθεί το 2021 σε 2,2% από 3,5% που συνεπάγεται όφελος για τον προϋπολογισμό 2,5 δισεκ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι ο στόχος για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα σχετίζεται με την εξυπηρέτηση του χρέους.
Οι δανειστές είναι άκρως διστακτικοί αφενός γιατί το ΑΕΠ κινείται κάτω από 3%, με ρυθμούς 2,5% η βιωσιμότητα του χρέους δεν διασφαλίζεται αφετέρου θα πρέπει να αλλάξει η DSA η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους που σημαίνει πρέπει να αλλάξουν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές.
Σε μια περίοδο όπου τα επιτόκια δεν έχουν υποχωρήσει λόγω ανάκαμψης των οικονομιών αλλά αποκλειστικά λόγω της ποσοτικής χαλάρωσης το ρίσκο μια έκθεση βιωσιμότητας DSA όπως της Ελλάδος 356 δισεκ. χρέος ή 181% του ΑΕΠ φαντάζει τουλάχιστον επικίνδυνη αποστολή ακραία υψηλού ρίσκου.
Αν και η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται αισιόδοξη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί το 2021 από 3,5% σε 2,2%, ωστόσο δεν συμμερίζονται πολύ αυτή την αισιοδοξία.
Με ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ κάτω από 3% είναι σχεδόν αδύνατο οι θεσμοί να ρισκάρουν.
Η Lagarde της ΕΚΤ υποστηρίζει ότι και το ΔΝΤ, η Ελλάδα χρειάζεται χαμηλότερα πλεονάσματα αλλά την απόφαση αυτή για αλλαγές δεν θα την λάβει η ΕΚΤ αλλά οι Βρυξέλλες και η Γερμανία που δεν αντιμετωπίζουν θετικά αλλαγές στις συμφωνίες ακόμη και εάν υπάρχει μια πιο φιλική και συνεπής κυβέρνηση στην Ελλάδα.
Οι δανειστές πιο εύκολα θα αλλάξουν την περίμετρο και χρήση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες ANFA – SMP παρά θα δώσουν το πρωτογενές πλεόνασμα.
Η πιθανότητα να διαψευστεί η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος και το 2021 είναι μεγάλη.
2)Η ελληνική κυβέρνηση εκτιμάει ότι θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα investment grade.
Η αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα σημαίνει ότι τα ελληνικά ομόλογα θα είναι επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής, θα ενταχθούν στην ποσοτική χαλάρωση εάν υπάρχει έως τότε ενώ θα μπορούν να επενδύουν και pension funds μεγάλα ασφαλιστικά ταμεία στα ελληνικά ομόλογα.
Πολλά funds π.χ. όπως το Norges Bank asset management ένα από τα μεγαλύτερα ταμεία στον πλανήτη δεν μπορούν να επενδύσουν σε ομόλογα που δεν είναι σε επενδυτική βαθμίδα λόγω καταστατικού.
Όμως ενώ η Ελλάδα προσδοκάει να αναβαθμιστεί το 2021 αυτό δεν είναι βέβαιο γιατί θα εξαρτηθεί και από το διεθνές περιβάλλον.
Οι οίκοι αξιολόγησης λόγω των στρεβλώσεων της ποσοτικής χαλάρωσης δεν αναγνωρίζουν τιμές και αποδόσεις στα ομόλογα της Ευρωζώνης.
Δεν είναι τυχαίο ότι παρά τα ιστορικά υψηλά σε τιμές και ιστορικά χαμηλά σε αποδόσεις στα ομόλογα της ευρωζώνης οι οίκοι αξιολόγησης δεν αναβάθμισαν σχεδόν καμία οικονομία… για τον λόγο αυτό.
Εάν όμως υπάρξει κάποια ανατροπή σκηνικού διεθνώς μετά από 11 χρόνια ανοδικού κύκλου και αρχίζει να επιδεινώνεται κλίμα σε οικονομία και αγορές, αυτό θα έχει αρνητική επίδραση στο ΑΕΠ της Ελλάδος, στον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας με συνέπεια να μεταθέσει ή καθυστερήσει την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα.
Για να τεθεί απλά δεν φθάνει μόνο η ελληνική προσπάθεια για να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα η οικονομία από τους οίκους αξιολόγησης χρειάζεται και βοήθεια από το διεθνές περιβάλλον.
Το μέλλον διεθνώς δεν φαντάζει ευοίωνο.
3)Η ελληνική κυβέρνηση βλέποντας ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν είναι της παρούσης, βλέποντας ότι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ κολλάει στο 2,4% με 2,5% μακριά από το 4% που είχε τεθεί ως στόχος και μακριά ακόμη και από το 3%, βλέποντας ότι η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας επίσης καθυστερεί… εστιάζει στις τράπεζες.
Η Ελλάδα ζητάει οι παρεχόμενες εγγυήσεις στα ομόλογα που θα εκδώσουν οι τράπεζες για τις τιτλοποιήσεις προβληματικών ανοιγμάτων του σχεδίου Ηρακλής…να μην φέρουν επιπρόσθετες εγγυήσεις όπως ζητάει η EBA η ανεξάρτητη αρχή τραπεζών.
Το βασικό επιχείρημα της Ελλάδος είναι ότι δεν μπορεί μια κρατική εγγύηση να επιδέχεται επιπρόσθετης εγγύησης, δεν μπορεί δηλαδή η κρατική εγγύηση να φέρει και πρόσθετη εγγύηση.
Η ΕΚΤ είναι θετική να μην υπάρξει πρόσθετη εγγύηση αλλά οι νομικοί της EBA ακόμη δεν έχουν πειστεί καθώς θεωρούν ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα και ο Ηρακλής αποτελεί εξαίρεση του κανόνα.
4)Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης να απελευθερωθούν τα όρια στις ελληνικές τράπεζες να αγοράζουν κρατικά ομόλογα μάλλον είναι συμβολική και όχι ουσιαστική.
Τα ελληνικά ομόλογα έχουν ήδη σημειώσει ράλι, οπότε είναι αργά για μεγάλες αγορές κρατικών ομολόγων από τις τράπεζες ειδικά μάλιστα στα επίπεδα τιμών και αποδόσεων που δεν αντικατοπτρίζουν δίκαιες τιμές.
Οι τρέχουσες αποδόσεις είναι προϊόν χειραγώγησης και όχι θεμελιωδών μεγεθών.
Η Ελλάδα θα λάβει την στήριξη στις τράπεζες με ανώδυνες παραχωρήσεις για τους θεσμούς αλλά φαίνεται ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στα βασικά όπως πρωτογενή πλεονάσματα, χρέος, επενδυτική βαθμίδα.
Οι θεσμοί δίνουν τα εύκολα και αφήνουν τα πιο σοβαρά για αργότερα, εγκλωβίζοντας την Ελλάδα στο… περίμενε…
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών