Λάθος μια ευρωπαική bad bank κατά τον Γερμανικό οίκο αξιολόγησης Scope Ratings
Μέσα στον Ιούνιο 2020 η Τράπεζα της Ελλάδος σχεδίαζε να ανακοινώσει την πρόταση της για την ελληνική bad bank, την ελληνική κακή τράπεζα στην οποία θα μεταφερθούν προβληματικά δάνεια και ανοίγματα.
Η πρόταση όμως αυτή κινδυνεύει να μην δημοσιοποιηθεί καθώς καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι μια bad bank στην Ελλάδα θα μπορούσε να υπάρξει μόνο εάν υπάρξει ευρωπαϊκή bad bank με εμπλοκή της ΕΚΤ, ωστόσο κάτι τέτοιο θεωρείται απίθανο σενάριο.
Η λύση της bad bank δεν έχει υποστηρικτές, δεν είναι τυχαίο ότι και στο παρελθόν εξετάστηκε 4-5 φορές αλλά δεν υλοποιήθηκε.
Κάποια στιγμή ο SSM είχε εξετάσει αυτό το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί μια bad bank σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με εμπλοκή της ΕΚΤ και με στόχο να συγκεντρώσει όλα τα NPEs που θα προκαλέσει η οικονομική ύφεση λόγω του κορωνοιού.
Όχι τα παλαιά προβληματικά δάνεια αλλά τα νέα.
Να τονιστεί ότι π.χ. στην Ιταλία τα παλαιά προβληματικά δάνεια είναι 212 δισεκ., στην Ελλάδα είναι 68 δισεκ. κ.α.
Το βασικό πρόβλημα όμως εστιάζεται στους εξής τομείς με την bad bank
1)Ήδη η λύση της bad bank που διερευνήθηκε στην DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού… δεν έχει ενθουσιάσει τους ευρωπαίους γραφειοκράτες.
2)Η DGComp ειδικά στην Ελλάδα είχε απορρίψει την παρελθούσα πρόταση της ΤτΕ όπου χρησιμοποιούσε το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση σχεδόν 7 δισεκ. σε σύνολο 16,2 δισεκ. για την δημιουργία εταιρίας ειδικού σκοπού SPV όπου θα υπάγοντας 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια.
3)Καμιά από τις λύσεις που έχουν μεθοδευτεί δεν απαντάει στο ερώτημα ποιος θα βάλει τα κεφάλαια στην νέα bad Band bank.
Πηγή που μίλησε στο bankingnews στις Βρυξέλλες ανάφερε ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει καμία επί της ουσίας κατατεθειμένη πρόταση για εθνική bad bank, γενικές ιδέες που θα χρειαστούν πολλούς μήνες για να μορφοποιηθούν εάν τελικώς υποβληθεί τέτοια πρόταση.
Πάντως η ίδια πηγή ανέφερε ότι "θεωρώ ότι οι πιθανότητες μιας bad bank σε αυτή την φάση έχει σχεδόν μηδενικές πιθανότητες"
Το bankingnews έχει αναλύσει πολύ διεξοδικά τα θετικά και πολλά αρνητικά της λύσης της bad bank και καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι λάθος επιλογή.
Στην Ευρώπη ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών έχει επαναφέρει το θέμα, ζητώντας να εξεταστεί η ιδέα της bad bank μιας κακής τράπεζας στην οποία θα μεταφερθούν όλα τα NPEs που προκλήθηκαν από την κρίση της Πανδημίας του κορωνοιού.
Υπολογίζεται ότι μόνο στην Ιταλία θα δημιουργηθούν 30 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 212 δισεκ. και στην Ελλάδα 8-10 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 68 με 70 δισεκ.
Η ιδέα της bad bank δεν είναι νέα έχει εξεταστεί 4-5 φορές σοβαρά αλλά δεν προχώρησε ούτε στην Ελλάδα, ούτε στο εξωτερικό.
Μόνο η Ιρλανδία και πριν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δημιούργησε την NAMA την εταιρία asset management όπου διαχειρίζεται 74 δισεκ. στεγαστικά δάνεια.
Η bad bank η δημιουργία μιας κακής τράπεζας είναι λάθος αλλά γιατί είναι λάθος;
1)Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.
2)Στην Ελλάδα υπάρχουν 68 με 70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια, που αποτελούν και το μεγάλο πρόβλημα.
Μπορεί να δημιουργηθεί μια bad bank που να εντάξει τα 10 δισεκ. προβληματικά δάνεια του κορωνοιού και να αφήσει απέξω τα 68-70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια;
Το ερώτημα αυτό τίθεται γιατί ο SSM μιλάει για bad bank που θα εστιάζει μόνο στα νέα προβληματικά δάνεια του κορωνοιού.
Το ερώτημα είναι, ένα παλαιό NPEs προβληματικό άνοιγμα που επιδεινώθηκε με τον κορωνοιό μπορεί να ενταχθεί στην bad bank όταν ήδη θεωρείται προβληματικό δάνειο;
3)Τα προηγούμενα επιχειρήματα είναι διαδικαστικά.
Πάμε στα σοβαρά επιχειρήματα.
Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ;
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 10 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;
4)Ένα θέμα που έχει εξεταστεί είναι εάν οι τράπεζες – εκτός bad bank – αποφασίσουν να εγγράψουν νέες προβλέψεις για να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους από τα κόκκινα δάνεια και εμφανίσουν σε μια χρήση ζημίες, τότε με βάση την ελληνική νομοθεσία, υποχρεούνται οι τράπεζες να διενεργήσουν αυξήσεις κεφαλαίου αποκλειστικά με μόνη συμμετοχή του δημοσίου και κατά το ύψος της αναλογίας της ζημίας ένα του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Αυτό με νόμο θα μπορούσε να αλλάξει και για μια χρήση να μην ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ζημιών ο νόμος για το DTC να μην χρειαστεί αύξηση κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου.
5)Υπάρχει ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα με την bad bank.
Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20 ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ζημία ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.
6)Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.
Θα απαιτηθεί για να δημιουργηθεί 12 με 14 μήνες τουλάχιστον.
Συμπέρασμα
Η λύση της bad bank είναι επιχειρηματική ανοησία για το κράτος.
Θα φορτωθεί ένα πρόβλημα, όταν υπάρχουν άλλες λύσεις πολύ πιο καθαρές, που εξαλείφουν το πρόβλημα.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου εξαλείφουν το πρόβλημα των NPEs στην Ελλάδα.
H bad bank απλά ρίχνει το βάρος στο κράτος, φορτώνεται ο φορολογούμενος το πρόβλημα.
H bad bank θα είχε νόημα το 2010 ή 2012, δεν έγινε τότε, τώρα θα είναι οικονομική αυτοκτονία.
Μια bad bank θα είχε νόημα μόνο εάν φορτωνόταν το βάρος της ζημίας όχι τα κράτη αλλά η ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ θα ήθελε να κάνει τέτοιο δώρο στους ιδιώτες μετόχους;
Ο ηθικός κίνδυνος θα ήταν εκπληκτικά τεράστιος.
Λάθος μια ευρωπαική bad bank κατά τον Γερμανικό οίκο αξιολόγησης Scope Ratings
Η πρόταση όμως αυτή κινδυνεύει να μην δημοσιοποιηθεί καθώς καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι μια bad bank στην Ελλάδα θα μπορούσε να υπάρξει μόνο εάν υπάρξει ευρωπαϊκή bad bank με εμπλοκή της ΕΚΤ, ωστόσο κάτι τέτοιο θεωρείται απίθανο σενάριο.
Η λύση της bad bank δεν έχει υποστηρικτές, δεν είναι τυχαίο ότι και στο παρελθόν εξετάστηκε 4-5 φορές αλλά δεν υλοποιήθηκε.
Κάποια στιγμή ο SSM είχε εξετάσει αυτό το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί μια bad bank σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με εμπλοκή της ΕΚΤ και με στόχο να συγκεντρώσει όλα τα NPEs που θα προκαλέσει η οικονομική ύφεση λόγω του κορωνοιού.
Όχι τα παλαιά προβληματικά δάνεια αλλά τα νέα.
Να τονιστεί ότι π.χ. στην Ιταλία τα παλαιά προβληματικά δάνεια είναι 212 δισεκ., στην Ελλάδα είναι 68 δισεκ. κ.α.
Το βασικό πρόβλημα όμως εστιάζεται στους εξής τομείς με την bad bank
1)Ήδη η λύση της bad bank που διερευνήθηκε στην DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού… δεν έχει ενθουσιάσει τους ευρωπαίους γραφειοκράτες.
2)Η DGComp ειδικά στην Ελλάδα είχε απορρίψει την παρελθούσα πρόταση της ΤτΕ όπου χρησιμοποιούσε το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση σχεδόν 7 δισεκ. σε σύνολο 16,2 δισεκ. για την δημιουργία εταιρίας ειδικού σκοπού SPV όπου θα υπάγοντας 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια.
3)Καμιά από τις λύσεις που έχουν μεθοδευτεί δεν απαντάει στο ερώτημα ποιος θα βάλει τα κεφάλαια στην νέα bad Band bank.
Πηγή που μίλησε στο bankingnews στις Βρυξέλλες ανάφερε ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει καμία επί της ουσίας κατατεθειμένη πρόταση για εθνική bad bank, γενικές ιδέες που θα χρειαστούν πολλούς μήνες για να μορφοποιηθούν εάν τελικώς υποβληθεί τέτοια πρόταση.
Πάντως η ίδια πηγή ανέφερε ότι "θεωρώ ότι οι πιθανότητες μιας bad bank σε αυτή την φάση έχει σχεδόν μηδενικές πιθανότητες"
Το bankingnews έχει αναλύσει πολύ διεξοδικά τα θετικά και πολλά αρνητικά της λύσης της bad bank και καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι λάθος επιλογή.
Στην Ευρώπη ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών έχει επαναφέρει το θέμα, ζητώντας να εξεταστεί η ιδέα της bad bank μιας κακής τράπεζας στην οποία θα μεταφερθούν όλα τα NPEs που προκλήθηκαν από την κρίση της Πανδημίας του κορωνοιού.
Υπολογίζεται ότι μόνο στην Ιταλία θα δημιουργηθούν 30 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 212 δισεκ. και στην Ελλάδα 8-10 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 68 με 70 δισεκ.
Η ιδέα της bad bank δεν είναι νέα έχει εξεταστεί 4-5 φορές σοβαρά αλλά δεν προχώρησε ούτε στην Ελλάδα, ούτε στο εξωτερικό.
Μόνο η Ιρλανδία και πριν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δημιούργησε την NAMA την εταιρία asset management όπου διαχειρίζεται 74 δισεκ. στεγαστικά δάνεια.
Η bad bank η δημιουργία μιας κακής τράπεζας είναι λάθος αλλά γιατί είναι λάθος;
1)Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.
2)Στην Ελλάδα υπάρχουν 68 με 70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια, που αποτελούν και το μεγάλο πρόβλημα.
Μπορεί να δημιουργηθεί μια bad bank που να εντάξει τα 10 δισεκ. προβληματικά δάνεια του κορωνοιού και να αφήσει απέξω τα 68-70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια;
Το ερώτημα αυτό τίθεται γιατί ο SSM μιλάει για bad bank που θα εστιάζει μόνο στα νέα προβληματικά δάνεια του κορωνοιού.
Το ερώτημα είναι, ένα παλαιό NPEs προβληματικό άνοιγμα που επιδεινώθηκε με τον κορωνοιό μπορεί να ενταχθεί στην bad bank όταν ήδη θεωρείται προβληματικό δάνειο;
3)Τα προηγούμενα επιχειρήματα είναι διαδικαστικά.
Πάμε στα σοβαρά επιχειρήματα.
Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ;
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 10 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;
4)Ένα θέμα που έχει εξεταστεί είναι εάν οι τράπεζες – εκτός bad bank – αποφασίσουν να εγγράψουν νέες προβλέψεις για να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους από τα κόκκινα δάνεια και εμφανίσουν σε μια χρήση ζημίες, τότε με βάση την ελληνική νομοθεσία, υποχρεούνται οι τράπεζες να διενεργήσουν αυξήσεις κεφαλαίου αποκλειστικά με μόνη συμμετοχή του δημοσίου και κατά το ύψος της αναλογίας της ζημίας ένα του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Αυτό με νόμο θα μπορούσε να αλλάξει και για μια χρήση να μην ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ζημιών ο νόμος για το DTC να μην χρειαστεί αύξηση κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου.
5)Υπάρχει ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα με την bad bank.
Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20 ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ζημία ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.
6)Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.
Θα απαιτηθεί για να δημιουργηθεί 12 με 14 μήνες τουλάχιστον.
Συμπέρασμα
Η λύση της bad bank είναι επιχειρηματική ανοησία για το κράτος.
Θα φορτωθεί ένα πρόβλημα, όταν υπάρχουν άλλες λύσεις πολύ πιο καθαρές, που εξαλείφουν το πρόβλημα.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου εξαλείφουν το πρόβλημα των NPEs στην Ελλάδα.
H bad bank απλά ρίχνει το βάρος στο κράτος, φορτώνεται ο φορολογούμενος το πρόβλημα.
H bad bank θα είχε νόημα το 2010 ή 2012, δεν έγινε τότε, τώρα θα είναι οικονομική αυτοκτονία.
Μια bad bank θα είχε νόημα μόνο εάν φορτωνόταν το βάρος της ζημίας όχι τα κράτη αλλά η ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ θα ήθελε να κάνει τέτοιο δώρο στους ιδιώτες μετόχους;
Ο ηθικός κίνδυνος θα ήταν εκπληκτικά τεράστιος.
Λάθος μια ευρωπαική bad bank κατά τον Γερμανικό οίκο αξιολόγησης Scope Ratings
Κάθετα αντίθετος στη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής bad bank είναι ο γερμανικός οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Scope Ratings, υπό τον φόβο εκτίναξης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΝPLs).
Mάλιστα, θεωρεί πως τέτοιου είδους συζητήσεις είναι πρόωρες.
Σε διαφορετική περίπτωση, η κρίση ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Γηραιά Ήπειρος μπορεί να μεταβληθεί σε κρίση φερεγγυότητας.
Η προληπτική δημιουργία μιας ευρωπαϊκής bad bank είναι ένα πολύ σύνθετο και ιδιαίτερα πολύπλοκο έργο, υποστηρίζουν οι αναλυτές της Scope Ratings.
Δεδομένου ότι τα μέτρα νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής δεν έχουν αποφέρει ακόμα μετρήσιμα αποτελέσματα, αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι ακόμα δεν υπάρχουν εμπειρικά στοιχεία από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, είναι ιδιαίτερα πρόωρο να γίνεται λόγος για πτωχεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αδυναμία εξυπηρέτησης δανείων εκ μέρους των νοικοκυριών, προσθέτουν.
Η ευρείας κλίμακας εθνικοποίηση μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι στην κορυφή της ατζέντας των κυβερνήσεων, λόγω και των οικονομικών επιπτώσεων που έχει επιφέρει η πανδημία του κορωνοϊού.
Ως εκ τούτου, μια bad bank δεν θα προσφέρει κάποιο σημαντικό έργο, παρά μόνον θα διευρύνει τον όγκο των NPLs και θα επιβαρύνει έτι περαιτέρω τα δημόσια οικονομικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η καλύτερη λύση είναι ο ιδιωτικός τομέας να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει τα χρέη που έχει συσσωρεύσει.
Μάλιστα, η Scope Ratings κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς οι δανειολήπτες έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν συμπεριφορά, προσδοκώντας σε διάσωση.
Σε κάθε περίπτωση, η απορρόφηση των NPLs θα έχει νόημα όταν η κρίση κορυφωθεί, οπότε θα πρέπει να αρχίσει η πιστωτική επέκταση.
Όμως κάτι τέτοιο μπορεί να απέχει χρονικά μέχρι δύο χρόνια, υποστηρίζουν οι αναλυτές της Scope Ratings.
Η περιστολή των NPLs εδώ και χρόνια αποτελεί βασικό στόχο των ευρωπαϊκών τραπεζών, ενώ είναι και βασική μέριμνα των ρυθμιστικών αρχών, παρόλο που έχουν μειωθεί κατά πολύ μετά την χρηματοπιστωτική κρίση στην Ευρωζώνη.
Ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων για τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είχε μειωθεί στο 2,7% στο τέλος του 2019 και φαίνεται διαχειρίσιμος.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Τραπεζών (EBA), ωστόσο, λόγω του κορωνοϊού, αναμένει μεγάλο κύμα χρεοκοπιών.
Η επιδείνωση της χρηματοοικονομικής κατάστασης των εταιρειών και των νοικοκυριών, αν μη τι άλλο, θα επηρεάσει δυσμενώς τα τρέχοντα δανειακά χαρτοφυλάκια και τις προσπάθειες διαχείρισης των NPLs.
Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν σε ό,τι αφορά την τραπεζική επέκταση εν μέσω της τρέχουσας κρίσης είναι πολλοί.
Μπορεί μάλιστα να πει κανείς πως είναι αντιφατικό οι τράπεζες να συσσωρεύουν προβληματικά δάνεια, γνωρίζοντας πως οι δανειολήπτες δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις, παρότι τα κίνητρα που γίνεται κάτι τέτοιο, λόγω της πανδημίας, είναι σαφή.
Mοναδικές εξαιρέσεις που συνηγορούν στην απορρόφηση των NPLs είναι η Ελλάδα και η Κύπρος, όμως η προληπτική δημιουργία μιας bad bank θα δημιουργήσει προβλήματα φερεγγυότητας, καταλήγει η Scope Ratings.
www.bankingnews.gr
Mάλιστα, θεωρεί πως τέτοιου είδους συζητήσεις είναι πρόωρες.
Σε διαφορετική περίπτωση, η κρίση ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Γηραιά Ήπειρος μπορεί να μεταβληθεί σε κρίση φερεγγυότητας.
Η προληπτική δημιουργία μιας ευρωπαϊκής bad bank είναι ένα πολύ σύνθετο και ιδιαίτερα πολύπλοκο έργο, υποστηρίζουν οι αναλυτές της Scope Ratings.
Δεδομένου ότι τα μέτρα νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής δεν έχουν αποφέρει ακόμα μετρήσιμα αποτελέσματα, αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι ακόμα δεν υπάρχουν εμπειρικά στοιχεία από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, είναι ιδιαίτερα πρόωρο να γίνεται λόγος για πτωχεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αδυναμία εξυπηρέτησης δανείων εκ μέρους των νοικοκυριών, προσθέτουν.
Η ευρείας κλίμακας εθνικοποίηση μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι στην κορυφή της ατζέντας των κυβερνήσεων, λόγω και των οικονομικών επιπτώσεων που έχει επιφέρει η πανδημία του κορωνοϊού.
Ως εκ τούτου, μια bad bank δεν θα προσφέρει κάποιο σημαντικό έργο, παρά μόνον θα διευρύνει τον όγκο των NPLs και θα επιβαρύνει έτι περαιτέρω τα δημόσια οικονομικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η καλύτερη λύση είναι ο ιδιωτικός τομέας να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει τα χρέη που έχει συσσωρεύσει.
Μάλιστα, η Scope Ratings κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς οι δανειολήπτες έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν συμπεριφορά, προσδοκώντας σε διάσωση.
Σε κάθε περίπτωση, η απορρόφηση των NPLs θα έχει νόημα όταν η κρίση κορυφωθεί, οπότε θα πρέπει να αρχίσει η πιστωτική επέκταση.
Όμως κάτι τέτοιο μπορεί να απέχει χρονικά μέχρι δύο χρόνια, υποστηρίζουν οι αναλυτές της Scope Ratings.
Η περιστολή των NPLs εδώ και χρόνια αποτελεί βασικό στόχο των ευρωπαϊκών τραπεζών, ενώ είναι και βασική μέριμνα των ρυθμιστικών αρχών, παρόλο που έχουν μειωθεί κατά πολύ μετά την χρηματοπιστωτική κρίση στην Ευρωζώνη.
Ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων για τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είχε μειωθεί στο 2,7% στο τέλος του 2019 και φαίνεται διαχειρίσιμος.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Τραπεζών (EBA), ωστόσο, λόγω του κορωνοϊού, αναμένει μεγάλο κύμα χρεοκοπιών.
Η επιδείνωση της χρηματοοικονομικής κατάστασης των εταιρειών και των νοικοκυριών, αν μη τι άλλο, θα επηρεάσει δυσμενώς τα τρέχοντα δανειακά χαρτοφυλάκια και τις προσπάθειες διαχείρισης των NPLs.
Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν σε ό,τι αφορά την τραπεζική επέκταση εν μέσω της τρέχουσας κρίσης είναι πολλοί.
Μπορεί μάλιστα να πει κανείς πως είναι αντιφατικό οι τράπεζες να συσσωρεύουν προβληματικά δάνεια, γνωρίζοντας πως οι δανειολήπτες δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις, παρότι τα κίνητρα που γίνεται κάτι τέτοιο, λόγω της πανδημίας, είναι σαφή.
Mοναδικές εξαιρέσεις που συνηγορούν στην απορρόφηση των NPLs είναι η Ελλάδα και η Κύπρος, όμως η προληπτική δημιουργία μιας bad bank θα δημιουργήσει προβλήματα φερεγγυότητας, καταλήγει η Scope Ratings.
Σχόλια αναγνωστών