γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Η λύση της bad bank θα υποχρέωνε την Ελλάδα να πάρει Προληπτική Πιστωτική Γραμμή από τον ESM, δηλαδή να ενεργοποιηθεί το 4ο κατά σειρά μνημόνιο στην Ελλάδα
Για μια ακόμη φορά ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος καταφέρνει να βρεθεί στο επίκεντρο με λάθος τρόπο.
Βρίσκεται στο αρνητικό επίκεντρο λίγες ημέρες πριν η κυβέρνηση αποφασίσει ποιος θα είναι ο διοικητής της ΤτΕ καθώς η θητεία του Γ. Στουρνάρα λήγει τέλη Μαΐου 2020 και είτε θα ανανεωθεί για άλλα 6 χρόνια έως το 2026, που είναι πιθανό σενάριο, είτε θα αντικατασταθεί.
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Σουρνάρας επανέφερε σε άκυρη στιγμή την λύση της bad bank, της κακής τράπεζας για τα προβληματικά δάνεια, όταν η λύση αυτή απορρίφθηκε – εκ νέου - από την κομισιόν καθώς δημιουργεί τεράστια κεφαλαιακά ζητήματα στις τράπεζες και ναρκοθετεί όλα τα πλάνα μείωσης των NPEs με τιτλοποιήσεις δια μέσου του σχεδίου Ηρακλής.
Παράλληλη την στιγμή που η κυβέρνηση ζητάει από τις τράπεζες να στηρίξουν την οικονομία, ο διοικητής της ΤτΕ σε συνέντευξη του στην Γερμανική FAZ ανέφερε ότι οι τράπεζες πρέπει να είναι προσεκτικές στην χορήγηση δανείων λόγω της πιθανής αύξησης των NPEs από 68 σε 75 με 77 δισεκ.
Να αποσαφηνιστεί ότι όπως και στο παρελθόν με το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση έτσι και τώρα με την bad bank την κακή τράπεζα, οι προτάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος πέφτουν στο κενό, είτε θεωρούνται μη υλοποιήσιμες, είτε θεωρούνται ότι αντίκεινται στην ερμηνεία της DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού, είτε απλά είναι τελείως ανεπίκαιρες.
Το ερώτημα που γεννάται είναι σε τι αποσκοπούν, πως νοείται μια κεντρική τράπεζα να μην έχει κάνει σε θεσμικό επίπεδο μια προεργασία ώστε να μην απορρίπτονται οι προτάσεις της.
Έχει λογική κεντρική τράπεζα να υποβάλλει προτάσεις όπως το DTC και η πρόταση αυτή να απορρίπτεται από την DGComp;
Έχει λογική η κεντρική τράπεζα να επικαλείται την λύση της bad bank το 2020 όταν από το 2014 την απορρίπτει ως μη συμφέρουσα;
Το 2016 τι έλεγε ο Γιάννης Στουρνάρας για την bad bank;
Με βάση τραπεζικές πηγές, ο Στουρνάρας αυτή την περίοδο που η ΕΚΤ και ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών ελαστικοποιούν τα κριτήρια σε NPEs και κεφάλαια και δεν στρεσάρουν τις τράπεζες, έρχεται να ανοίξει ένα θέμα που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε μεγάλο κεφαλαιακό έλλειμμα τις τράπεζες.
Κατά τις ίδιες πηγές ο Στουρνάρας έχει «επικρίνει τις διοικήσεις των τραπεζών ως μη συνεργάσιες στην κυβέρνηση για την προτεινόμενη λύση της bad bank για τα κόκκινα δάνεια» ενώ οι τραπεζίτες απαντούν ότι λύσεις τύπου bad bank μπορούν να τινάξουν στον αέρα το τραπεζικό σύστημα.
Κατά τις ίδιες πηγές ο Στουρνάρας έχει εκφράσει την ενόχληση του για τους τραπεζίτες όχι ειδικά αλλά γενικώς, τονίζοντας μάλιστα ότι κοιτούν (οι τραπεζίτες) τα δικά τους συμφέροντα ενώ κατηγόρησε εμμέσως πλην σαφώς τις τράπεζες για υψηλά κόστη (οι μη εκτελεστικοί Πρόεδροι δεν μπορεί να λαμβάνουν 1,2 εκατ συνολικά) και φωτογράφισε στελέχη που διαχειρίζονται NPEs που λαμβάνουν 500 χιλιάδες ευρώ ετησίως.
Οι αναφορές Στουρνάρα είναι για μια ακόμη φορά άστοχες, επιχειρεί να σπείρει αμφιβολίες στην κυβέρνηση για τους τραπεζίτες οι οποίοι κάνουν καλά την δουλειά τους εν μέσω μιας τόσο δύσκολης περιόδου, οι τράπεζες τα έχουν πάει καλά, δεν είναι στο αρνητικό επίκεντρο.
Με βάση πληροφορίες, οι τραπεζίτες σε διάφορα επίπεδα έχουν εκφράσει στην κυβέρνηση την δυσαρέσκεια τους για τον διοικητή της ΤτΕ ο οποίος ούτως ή άλλως είναι αναρμόδιος καθώς ο SSM είναι η μόνη εποπτική αρχή των τραπεζών και όχι η Τράπεζα της Ελλάδος.
Οι τραπεζίτες ξεκαθαρίζουν ότι εάν η Ελλάδα επιλέξει την λύση της bad bank, τότε νομοτελειακά η Ελλάδα θα συρθεί σε 4ο μνημόνιο.
Η Ελλάδα ελλείψει κεφαλαίων θα χρειαστεί να πάρει Προληπτική Πιστωτική Γραμμή ECCL από τον ESM δηλαδή να πάρει δάνειο για την οικονομία.
Αυτό είναι 100.000% βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε νέο μνημόνιο, όχι απλά ενισχυμένη εποπτεία όπως η ECCL για την Υγεία.
Η κυβέρνηση της ΝΔ σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελε να στιγματιστεί ότι μετά τον ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί την Ελλάδα ξανά σε μνημόνιο.
Επίσης θεωρούν ότι η συζήτηση για bad bank έχει δημιουργήσει εμπόδια και σε υφιστάμενα deals στο χώρο των τιτλοποιήσεων προβληματικών δανείων, οι συμφωνίες δεν κλείνουν μεταξύ άλλων και γιατί τα ξένα funds προσπαθούν να κατανοήσουν εάν έχουν βάση οι αναφορές για bad bank, ενώ η πίεση που δέχθηκαν οι τραπεζικές μετοχές αποδίδεται και…στα σενάρια για την bad bank.
Ο Στουρνάρας διακατέχεται από τις αρχές του ισοβισμού ανέφερε τραπεζίτης μπερδεύει το πραγματικό με το πλασματικό.
Την ίδια στιγμή και κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης που παρακολουθούν το τραπεζικό σύστημα, όπως το υπουργείο Οικονομικών διάκειται αρνητικά στις παρεμβάσεις της ΤτΕ και προσωπικά του Γιάννη Στουρνάρα.
Ποιος ο στόχος του Στουρνάρα;
Γεννούνται πολλά ερωτηματικά τι ακριβώς επιδιώκει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος;
Εάν όλα αυτά γίνονται για να βρεθεί στο επίκεντρο και να φανεί στην κυβέρνηση χρήσιμος και για να του ανανεωθεί η θητεία, παρ΄ ότι πλέον ο διοικητής της ΤτΕ δεν έχει πλέον ουσιώδεις εξουσίες ή αρμοδιότητες… έχει μια εξήγηση.
Όμως ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος
-Από το 2014 όχι απλά απέρριπτε αλλά σαμπόταρε την λύση της bad bank.
Το 2020 έρχεται να την προτείνει ως λύση.
Πότε είχε δίκιο τότε ή τώρα;
-Όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με το ΤΧΣ και την J P Morgan έφεραν την λύση Ηρακλής για τις τιτλοποιήσεις και εγγυήσεις των κύριων senior ομολόγων η ΤτΕ αντί να την χαιρετήσει την σαμπόταρε.
-Έφερε μια λύση που αφορούσε το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση λέγοντας ότι θα δημιουργηθεί ένα SPV εταιρία ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια.
Το DTC στις τράπεζες ανέρχεται σε 16,2 δισεκ ενώ τα συνολικά κεφάλαια ανέρχονται σε 28 δισεκ.
Η ΤτΕ πρότεινε το κράτος να εισφέρει τα 7,1 δισεκ. ενώ οι τράπεζες θα επωμίζονταν μια ζημία 5 δισεκ. συνολικά το κράτος θα έβαζε 7 δισεκ. και οι ιδιώτες μέτοχοι 5 δισεκ για 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια σε σύνολο τότε 78 δισεκ. NPEs.
H TτΕ πρότεινε μια λύση που αμέσως απερρίφθη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ αλλά το κυριότερο έστελνε τον λογαριασμό στο ελληνικό δημόσιο.
-Η λύση της bad bank δεν είναι λύση είναι επιχειρηματική ανοησία.
Ναρκοθετεί τις τράπεζες κεφαλαιακά, ναρκοθετεί τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου.
-Υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα ρητορικού χαρακτήρα.
Το 2014 οι τράπεζες είχαν μια πορεία, ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ τίναξε στον αέρα τις σχέσεις Ελλάδος – Ευρώπης και ξεκίνησε μια επικίνδυνη κάτω βόλτα.
Από το 2015 έως το 2020, ποια ήταν η βελτίωση του τραπεζικού συστήματος της Ελλάδος από τις θεσμικές παρεμβάσεις της ΤτΕ;
Ποια ήταν η συνεισφορά της ΤτΕ σε αυτή την δύσκολη περίοδο;
Προτάσεις που οι παράγοντες της ΤτΕ δεν έχουν στοιχειωδώς ελέγξει εάν είναι βιώσιμες και δεν αντίκεινται στην νομοθεσία της Ευρώπης;
Εγείρονται πολλά θέματα για το κατά πόσο η ΤτΕ έχει συμβάλλει με τις παρεμβάσεις της στην εύρυθμη λειτουργία των τραπεζών και στην μετεξέλιξη του σε ένα υγιές, ενεργητικό, εύρωστο τραπεζικό σύστημα με θετική συνεισφορά στην κοινωνία;
Μήπως οι παρεμβάσεις της ΤτΕ απλά αποτελούν προσωπική ατζέντα του διοικητή της ΤτΕ Γιάννη Στουρνάρα;
Bad bank: Μια κακή λύση που θα τινάξει στον αέρα κεφαλαιακά τις ελληνικές τράπεζες
Στην Ευρώπη ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών έχει επαναφέρει το θέμα, ζητώντας να εξεταστεί η ιδέα της bad bank μιας κακής τράπεζας στην οποία θα μεταφερθούν όλα τα NPEs που προκλήθηκαν από την κρίση της Πανδημίας του κορωνοιού.
Υπολογίζεται ότι μόνο στην Ιταλία θα δημιουργηθούν 30 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 212 δισεκ. και στην Ελλάδα 8-10 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 68 με 70 δισεκ.
Η ιδέα της bad bank δεν είναι νέα έχει εξεταστεί 4-5 φορές σοβαρά αλλά δεν προχώρησε ούτε στην Ελλάδα, ούτε στο εξωτερικό.
Μόνο η Ιρλανδία και πριν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δημιούργησε την NAMA την εταιρία asset management όπου διαχειρίζεται 74 δισεκ. στεγαστικά δάνεια.
Η bad bank η δημιουργία μιας κακής τράπεζας είναι λάθος αλλά γιατί είναι λάθος;
1)Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.
2)Στην Ελλάδα υπάρχουν 68 με 70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια, που αποτελούν και το μεγάλο πρόβλημα.
Μπορεί να δημιουργηθεί μια bad bank που να εντάξει τα 10 δισεκ. προβληματικά δάνεια του κορωνοιού και να αφήσει απέξω τα 68-70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια;
Το ερώτημα αυτό τίθεται γιατί ο SSM μιλάει για bad bank που θα εστιάζει μόνο στα νέα προβληματικά δάνεια του κορωνοιού.
Το ερώτημα είναι, ένα παλαιό NPEs προβληματικό άνοιγμα που επιδεινώθηκε με τον κορωνοιό μπορεί να ενταχθεί στην bad bank όταν ήδη θεωρείται προβληματικό δάνειο;
3)Τα προηγούμενα επιχειρήματα είναι διαδικαστικά.
Πάμε στα σοβαρά επιχειρήματα.
Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16,2 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 10 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10-12 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;
4)Ένα θέμα που έχει εξεταστεί είναι εάν οι τράπεζες – εκτός bad bank – αποφασίσουν να εγγράψουν νέες προβλέψεις για να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους από τα κόκκινα δάνεια και εμφανίσουν σε μια χρήση ζημίες, τότε με βάση την ελληνική νομοθεσία, υποχρεούνται οι τράπεζες να διενεργήσουν αυξήσεις κεφαλαίου αποκλειστικά με μόνη συμμετοχή του δημοσίου και κατά το ύψος της αναλογίας της ζημίας ένα του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Αυτό με νόμο θα μπορούσε να αλλάξει και για μια χρήση να μην ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ζημιών ο νόμος για το DTC να μην χρειαστεί αύξηση κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου.
5)Υπάρχει ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα με την bad bank.
Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20 ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.
6)Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.
Θα απαιτηθεί για να δημιουργηθεί 12 με 14 μήνες τουλάχιστον.
Συμπέρασμα
Η λύση της bad bank είναι επιχειρηματική ανοησία για το κράτος.
Θα φορτωθεί ένα πρόβλημα, όταν υπάρχουν άλλες λύσεις πολύ πιο καθαρές, που εξαλείφουν το πρόβλημα.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου εξαλείφουν το πρόβλημα των NPEs στην Ελλάδα, οι ατομικές λύσεις είναι η λύση, κάθε τράπεζα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά και δεν μπορεί και δεν πρέπει να ομαδοποιηθούν.
H bad bank απλά ρίχνει το βάρος στο κράτος, φορτώνεται ο φορολογούμενος το πρόβλημα.
H bad bank θα είχε νόημα το 2010 ή 2012, δεν έγινε τότε, τώρα θα είναι οικονομική αυτοκτονία.
Μια bad bank θα είχε νόημα μόνο εάν φορτωνόταν το βάρος της ζημίας όχι τα κράτη αλλά η ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ θα ήθελε να κάνει τέτοιο δώρο στους ιδιώτες μετόχους;
Ο ηθικός κίνδυνος θα ήταν εκπληκτικά τεράστιος, προφανώς και η ΕΚΤ δεν θα αναλάμβανε τέτοιο κίνδυνο.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Βρίσκεται στο αρνητικό επίκεντρο λίγες ημέρες πριν η κυβέρνηση αποφασίσει ποιος θα είναι ο διοικητής της ΤτΕ καθώς η θητεία του Γ. Στουρνάρα λήγει τέλη Μαΐου 2020 και είτε θα ανανεωθεί για άλλα 6 χρόνια έως το 2026, που είναι πιθανό σενάριο, είτε θα αντικατασταθεί.
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Σουρνάρας επανέφερε σε άκυρη στιγμή την λύση της bad bank, της κακής τράπεζας για τα προβληματικά δάνεια, όταν η λύση αυτή απορρίφθηκε – εκ νέου - από την κομισιόν καθώς δημιουργεί τεράστια κεφαλαιακά ζητήματα στις τράπεζες και ναρκοθετεί όλα τα πλάνα μείωσης των NPEs με τιτλοποιήσεις δια μέσου του σχεδίου Ηρακλής.
Παράλληλη την στιγμή που η κυβέρνηση ζητάει από τις τράπεζες να στηρίξουν την οικονομία, ο διοικητής της ΤτΕ σε συνέντευξη του στην Γερμανική FAZ ανέφερε ότι οι τράπεζες πρέπει να είναι προσεκτικές στην χορήγηση δανείων λόγω της πιθανής αύξησης των NPEs από 68 σε 75 με 77 δισεκ.
Να αποσαφηνιστεί ότι όπως και στο παρελθόν με το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση έτσι και τώρα με την bad bank την κακή τράπεζα, οι προτάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος πέφτουν στο κενό, είτε θεωρούνται μη υλοποιήσιμες, είτε θεωρούνται ότι αντίκεινται στην ερμηνεία της DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού, είτε απλά είναι τελείως ανεπίκαιρες.
Το ερώτημα που γεννάται είναι σε τι αποσκοπούν, πως νοείται μια κεντρική τράπεζα να μην έχει κάνει σε θεσμικό επίπεδο μια προεργασία ώστε να μην απορρίπτονται οι προτάσεις της.
Έχει λογική κεντρική τράπεζα να υποβάλλει προτάσεις όπως το DTC και η πρόταση αυτή να απορρίπτεται από την DGComp;
Έχει λογική η κεντρική τράπεζα να επικαλείται την λύση της bad bank το 2020 όταν από το 2014 την απορρίπτει ως μη συμφέρουσα;
Το 2016 τι έλεγε ο Γιάννης Στουρνάρας για την bad bank;
Με βάση τραπεζικές πηγές, ο Στουρνάρας αυτή την περίοδο που η ΕΚΤ και ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών ελαστικοποιούν τα κριτήρια σε NPEs και κεφάλαια και δεν στρεσάρουν τις τράπεζες, έρχεται να ανοίξει ένα θέμα που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε μεγάλο κεφαλαιακό έλλειμμα τις τράπεζες.
Κατά τις ίδιες πηγές ο Στουρνάρας έχει «επικρίνει τις διοικήσεις των τραπεζών ως μη συνεργάσιες στην κυβέρνηση για την προτεινόμενη λύση της bad bank για τα κόκκινα δάνεια» ενώ οι τραπεζίτες απαντούν ότι λύσεις τύπου bad bank μπορούν να τινάξουν στον αέρα το τραπεζικό σύστημα.
Κατά τις ίδιες πηγές ο Στουρνάρας έχει εκφράσει την ενόχληση του για τους τραπεζίτες όχι ειδικά αλλά γενικώς, τονίζοντας μάλιστα ότι κοιτούν (οι τραπεζίτες) τα δικά τους συμφέροντα ενώ κατηγόρησε εμμέσως πλην σαφώς τις τράπεζες για υψηλά κόστη (οι μη εκτελεστικοί Πρόεδροι δεν μπορεί να λαμβάνουν 1,2 εκατ συνολικά) και φωτογράφισε στελέχη που διαχειρίζονται NPEs που λαμβάνουν 500 χιλιάδες ευρώ ετησίως.
Οι αναφορές Στουρνάρα είναι για μια ακόμη φορά άστοχες, επιχειρεί να σπείρει αμφιβολίες στην κυβέρνηση για τους τραπεζίτες οι οποίοι κάνουν καλά την δουλειά τους εν μέσω μιας τόσο δύσκολης περιόδου, οι τράπεζες τα έχουν πάει καλά, δεν είναι στο αρνητικό επίκεντρο.
Με βάση πληροφορίες, οι τραπεζίτες σε διάφορα επίπεδα έχουν εκφράσει στην κυβέρνηση την δυσαρέσκεια τους για τον διοικητή της ΤτΕ ο οποίος ούτως ή άλλως είναι αναρμόδιος καθώς ο SSM είναι η μόνη εποπτική αρχή των τραπεζών και όχι η Τράπεζα της Ελλάδος.
Οι τραπεζίτες ξεκαθαρίζουν ότι εάν η Ελλάδα επιλέξει την λύση της bad bank, τότε νομοτελειακά η Ελλάδα θα συρθεί σε 4ο μνημόνιο.
Η Ελλάδα ελλείψει κεφαλαίων θα χρειαστεί να πάρει Προληπτική Πιστωτική Γραμμή ECCL από τον ESM δηλαδή να πάρει δάνειο για την οικονομία.
Αυτό είναι 100.000% βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε νέο μνημόνιο, όχι απλά ενισχυμένη εποπτεία όπως η ECCL για την Υγεία.
Η κυβέρνηση της ΝΔ σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελε να στιγματιστεί ότι μετά τον ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί την Ελλάδα ξανά σε μνημόνιο.
Επίσης θεωρούν ότι η συζήτηση για bad bank έχει δημιουργήσει εμπόδια και σε υφιστάμενα deals στο χώρο των τιτλοποιήσεων προβληματικών δανείων, οι συμφωνίες δεν κλείνουν μεταξύ άλλων και γιατί τα ξένα funds προσπαθούν να κατανοήσουν εάν έχουν βάση οι αναφορές για bad bank, ενώ η πίεση που δέχθηκαν οι τραπεζικές μετοχές αποδίδεται και…στα σενάρια για την bad bank.
Ο Στουρνάρας διακατέχεται από τις αρχές του ισοβισμού ανέφερε τραπεζίτης μπερδεύει το πραγματικό με το πλασματικό.
Την ίδια στιγμή και κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης που παρακολουθούν το τραπεζικό σύστημα, όπως το υπουργείο Οικονομικών διάκειται αρνητικά στις παρεμβάσεις της ΤτΕ και προσωπικά του Γιάννη Στουρνάρα.
Ποιος ο στόχος του Στουρνάρα;
Γεννούνται πολλά ερωτηματικά τι ακριβώς επιδιώκει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος;
Εάν όλα αυτά γίνονται για να βρεθεί στο επίκεντρο και να φανεί στην κυβέρνηση χρήσιμος και για να του ανανεωθεί η θητεία, παρ΄ ότι πλέον ο διοικητής της ΤτΕ δεν έχει πλέον ουσιώδεις εξουσίες ή αρμοδιότητες… έχει μια εξήγηση.
Όμως ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος
-Από το 2014 όχι απλά απέρριπτε αλλά σαμπόταρε την λύση της bad bank.
Το 2020 έρχεται να την προτείνει ως λύση.
Πότε είχε δίκιο τότε ή τώρα;
-Όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με το ΤΧΣ και την J P Morgan έφεραν την λύση Ηρακλής για τις τιτλοποιήσεις και εγγυήσεις των κύριων senior ομολόγων η ΤτΕ αντί να την χαιρετήσει την σαμπόταρε.
-Έφερε μια λύση που αφορούσε το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση λέγοντας ότι θα δημιουργηθεί ένα SPV εταιρία ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια.
Το DTC στις τράπεζες ανέρχεται σε 16,2 δισεκ ενώ τα συνολικά κεφάλαια ανέρχονται σε 28 δισεκ.
Η ΤτΕ πρότεινε το κράτος να εισφέρει τα 7,1 δισεκ. ενώ οι τράπεζες θα επωμίζονταν μια ζημία 5 δισεκ. συνολικά το κράτος θα έβαζε 7 δισεκ. και οι ιδιώτες μέτοχοι 5 δισεκ για 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια σε σύνολο τότε 78 δισεκ. NPEs.
H TτΕ πρότεινε μια λύση που αμέσως απερρίφθη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ αλλά το κυριότερο έστελνε τον λογαριασμό στο ελληνικό δημόσιο.
-Η λύση της bad bank δεν είναι λύση είναι επιχειρηματική ανοησία.
Ναρκοθετεί τις τράπεζες κεφαλαιακά, ναρκοθετεί τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου.
-Υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα ρητορικού χαρακτήρα.
Το 2014 οι τράπεζες είχαν μια πορεία, ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ τίναξε στον αέρα τις σχέσεις Ελλάδος – Ευρώπης και ξεκίνησε μια επικίνδυνη κάτω βόλτα.
Από το 2015 έως το 2020, ποια ήταν η βελτίωση του τραπεζικού συστήματος της Ελλάδος από τις θεσμικές παρεμβάσεις της ΤτΕ;
Ποια ήταν η συνεισφορά της ΤτΕ σε αυτή την δύσκολη περίοδο;
Προτάσεις που οι παράγοντες της ΤτΕ δεν έχουν στοιχειωδώς ελέγξει εάν είναι βιώσιμες και δεν αντίκεινται στην νομοθεσία της Ευρώπης;
Εγείρονται πολλά θέματα για το κατά πόσο η ΤτΕ έχει συμβάλλει με τις παρεμβάσεις της στην εύρυθμη λειτουργία των τραπεζών και στην μετεξέλιξη του σε ένα υγιές, ενεργητικό, εύρωστο τραπεζικό σύστημα με θετική συνεισφορά στην κοινωνία;
Μήπως οι παρεμβάσεις της ΤτΕ απλά αποτελούν προσωπική ατζέντα του διοικητή της ΤτΕ Γιάννη Στουρνάρα;
Bad bank: Μια κακή λύση που θα τινάξει στον αέρα κεφαλαιακά τις ελληνικές τράπεζες
Στην Ευρώπη ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών έχει επαναφέρει το θέμα, ζητώντας να εξεταστεί η ιδέα της bad bank μιας κακής τράπεζας στην οποία θα μεταφερθούν όλα τα NPEs που προκλήθηκαν από την κρίση της Πανδημίας του κορωνοιού.
Υπολογίζεται ότι μόνο στην Ιταλία θα δημιουργηθούν 30 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 212 δισεκ. και στην Ελλάδα 8-10 δισεκ. νέα NPEs σε σύνολο 68 με 70 δισεκ.
Η ιδέα της bad bank δεν είναι νέα έχει εξεταστεί 4-5 φορές σοβαρά αλλά δεν προχώρησε ούτε στην Ελλάδα, ούτε στο εξωτερικό.
Μόνο η Ιρλανδία και πριν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δημιούργησε την NAMA την εταιρία asset management όπου διαχειρίζεται 74 δισεκ. στεγαστικά δάνεια.
Η bad bank η δημιουργία μιας κακής τράπεζας είναι λάθος αλλά γιατί είναι λάθος;
1)Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.
2)Στην Ελλάδα υπάρχουν 68 με 70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια, που αποτελούν και το μεγάλο πρόβλημα.
Μπορεί να δημιουργηθεί μια bad bank που να εντάξει τα 10 δισεκ. προβληματικά δάνεια του κορωνοιού και να αφήσει απέξω τα 68-70 δισεκ. παλαιά προβληματικά δάνεια;
Το ερώτημα αυτό τίθεται γιατί ο SSM μιλάει για bad bank που θα εστιάζει μόνο στα νέα προβληματικά δάνεια του κορωνοιού.
Το ερώτημα είναι, ένα παλαιό NPEs προβληματικό άνοιγμα που επιδεινώθηκε με τον κορωνοιό μπορεί να ενταχθεί στην bad bank όταν ήδη θεωρείται προβληματικό δάνειο;
3)Τα προηγούμενα επιχειρήματα είναι διαδικαστικά.
Πάμε στα σοβαρά επιχειρήματα.
Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16,2 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 10 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10-12 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;
4)Ένα θέμα που έχει εξεταστεί είναι εάν οι τράπεζες – εκτός bad bank – αποφασίσουν να εγγράψουν νέες προβλέψεις για να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους από τα κόκκινα δάνεια και εμφανίσουν σε μια χρήση ζημίες, τότε με βάση την ελληνική νομοθεσία, υποχρεούνται οι τράπεζες να διενεργήσουν αυξήσεις κεφαλαίου αποκλειστικά με μόνη συμμετοχή του δημοσίου και κατά το ύψος της αναλογίας της ζημίας ένα του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Αυτό με νόμο θα μπορούσε να αλλάξει και για μια χρήση να μην ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ζημιών ο νόμος για το DTC να μην χρειαστεί αύξηση κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου.
5)Υπάρχει ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα με την bad bank.
Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20 ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.
6)Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.
Θα απαιτηθεί για να δημιουργηθεί 12 με 14 μήνες τουλάχιστον.
Συμπέρασμα
Η λύση της bad bank είναι επιχειρηματική ανοησία για το κράτος.
Θα φορτωθεί ένα πρόβλημα, όταν υπάρχουν άλλες λύσεις πολύ πιο καθαρές, που εξαλείφουν το πρόβλημα.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου εξαλείφουν το πρόβλημα των NPEs στην Ελλάδα, οι ατομικές λύσεις είναι η λύση, κάθε τράπεζα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά και δεν μπορεί και δεν πρέπει να ομαδοποιηθούν.
H bad bank απλά ρίχνει το βάρος στο κράτος, φορτώνεται ο φορολογούμενος το πρόβλημα.
H bad bank θα είχε νόημα το 2010 ή 2012, δεν έγινε τότε, τώρα θα είναι οικονομική αυτοκτονία.
Μια bad bank θα είχε νόημα μόνο εάν φορτωνόταν το βάρος της ζημίας όχι τα κράτη αλλά η ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ θα ήθελε να κάνει τέτοιο δώρο στους ιδιώτες μετόχους;
Ο ηθικός κίνδυνος θα ήταν εκπληκτικά τεράστιος, προφανώς και η ΕΚΤ δεν θα αναλάμβανε τέτοιο κίνδυνο.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών