Η επιλογή της bad bank δηλαδή της κακής τράπεζας είναι υψηλού ρίσκου και σχεδόν ασήμαντης απόδοσης
Ο SSM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης των Τραπεζών καθώς και η DGComp απορρίπτουν την εθνική bad bank αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές.
Την ίδια στιγμή οι εκτιμήσεις για τα νέα NPEs στην Ευρώπη ανέρχονται σε 60 ή 70 δισεκ. με βάση τον κορωνοιό και την ύφεση που προκλήθηκε από τις πολιτικές καραντίνας αλλά με τάσεις μείωσης.
Με 60 ή 70 δισεκ. νέα NPEs για το σύνολο των ευρωπαϊκών τραπεζών, στην Ιταλία είχαν εκτιμηθεί σε 30 δισεκ. τα νέα NPEs αλλά αναθεωρούνται σε 25 δισεκ. σε σύνολο 212 δισεκ. προβληματικών δανείων και στην Ελλάδα 4 με 6 δισεκ. σε σύνολο 78 δισεκ. NPEs.. δεν δικαιολογείται ούτε ευρωπαϊκή λύση για δημιουργία bad bank κακής τράπεζας.
Η επιλογή της bad bank δηλαδή της κακής τράπεζας είναι υψηλού ρίσκου και σχεδόν ασήμαντης απόδοσης.
Την ίδια στιγμή η ΤτΕ συνεχίζει την παρελκυστική πολιτική και ενώ ανέφεραν ότι μέσα στον Ιούνιο θα έχουν ανακοινώσει την πρόταση τους, τώρα υποστηρίζουν ότι θα απαιτηθούν μήνες.
1)Όλες οι τράπεζες δουλεύουν πάνω στον Ηρακλή, η Eurobank ολοκλήρωσε και ακολουθούν όλες οι άλλες τράπεζες με τιτλοποιήσεις και παροχή εγγυήσεων από το ελληνικό δημόσιο στα κύρια ομόλογα που θα εκδώσουν.
Εάν δεν είχε εμπλακεί ο κορωνοιός πολλά project θα είχαν προχωρήσει ήδη.
Με την bad bank μπορεί η Τράπεζα της Ελλάδος να μας ενημερώσει πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να λειτουργήσει και να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες;
Μήπως θα απαιτηθούν 2 χρόνια;
2)Οι τράπεζες που δουλεύουν πάνω στον Ηρακλή μήπως με την αναφορά της bad bank αποθαρρύνονται οι επενδυτές να ασχοληθούν με τις τιτλοποιήσεις;
Πόσο επίδραση θα έχει στο σχέδιο εξυγίανσης των τραπεζών;
3)Τα τραπεζικά στελέχη που έχουν αναλάβει στις τράπεζες τα κόκκινα δάνεια, την διαχείριση των προβληματικών δανείων με την bad bank αποθαρρύνονται και δημιουργείται ένα σκηνικό αβεβαιότητας;
4)Οι εργαζόμενοι στις άτυπες bad bank των τραπεζών που προσεγγίζουν τα 5.500 άτομα θα χρειαστούν σε αυτή την κλίμακα στην bad bank της ΤτΕ;
Η ερώτηση είναι μπορεί η ΤτΕ να εκτιμήσει πόσοι εργαζόμενοι θα χρειαστούν μήπως το πολύ 2.000 άτομα που σημαίνει 3.500 άτομα μένουν χωρίς αντικείμενο;
5) Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.
6)Η bad bank επί ποιας τιμής θα αγοράσει τα προβληματικά δάνεια;
Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50% κινούνται σε εύρος από 42% έως 56%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20% ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ζημία ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.
7) Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ;
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 6-7 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;
8) Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.
9) Η ΤτΕ είχε την ευκαιρία εποπτείας μιας bad bank που είναι προϊόν συγχώνευσης των κακών τραπεζών της Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, Proton bank, συνεταιριστικών τραπεζών κ.α. της γνωστής PQH.
Το αποτέλεσμα στην διαχείριση της PQH ήταν απόλυτη αποτυχία, η συγκεκριμένη εταιρία επί χρόνια δεν έχει επιδείξει κανένα ουσιώδες αποτέλεσμα στην διαχείριση των NPEs, οι επιδόσεις της είναι μηδενικές, αποτελεί μια zombie bad bank.
Η Ελλάδα θέλει να διαθέτει μια zombie bad bank των 40 ή 50 δισεκ. που στο τέλος θα πληρώσει την ζημία ο έλληνας φορολογούμενος;
10)Υπάρχει περίπτωση η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ να επιτρέψει την σύσταση bad bank στην Ελλάδα;
Η θέση της EBA της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής ότι ο πιστωτικός κίνδυνος θα αυξηθεί κατά 6,5 δισεκ. και το πραγματικό κεφαλαιακό μαξιλάρι είναι κάτω των 5 δισεκ. είναι εχέγγυα για την σύσταση μιας bad bank;
Μήπως αντί για επικίνδυνους πειραματισμούς με αβέβαιο αποτέλεσμα η Ελλάδα να σχεδιάσει τον Ηρακλή 2;
Μήπως να συνεχίσει την πολιτική εξυγίανσης η Ελλάδα πάνω σε προτάσεις που έχουν εγκριθεί και όχι πάνω σε προτάσεις που γενικώς και αορίστως θα εγκριθούν;
www.bankingnews.gr
Την ίδια στιγμή οι εκτιμήσεις για τα νέα NPEs στην Ευρώπη ανέρχονται σε 60 ή 70 δισεκ. με βάση τον κορωνοιό και την ύφεση που προκλήθηκε από τις πολιτικές καραντίνας αλλά με τάσεις μείωσης.
Με 60 ή 70 δισεκ. νέα NPEs για το σύνολο των ευρωπαϊκών τραπεζών, στην Ιταλία είχαν εκτιμηθεί σε 30 δισεκ. τα νέα NPEs αλλά αναθεωρούνται σε 25 δισεκ. σε σύνολο 212 δισεκ. προβληματικών δανείων και στην Ελλάδα 4 με 6 δισεκ. σε σύνολο 78 δισεκ. NPEs.. δεν δικαιολογείται ούτε ευρωπαϊκή λύση για δημιουργία bad bank κακής τράπεζας.
Η επιλογή της bad bank δηλαδή της κακής τράπεζας είναι υψηλού ρίσκου και σχεδόν ασήμαντης απόδοσης.
Την ίδια στιγμή η ΤτΕ συνεχίζει την παρελκυστική πολιτική και ενώ ανέφεραν ότι μέσα στον Ιούνιο θα έχουν ανακοινώσει την πρόταση τους, τώρα υποστηρίζουν ότι θα απαιτηθούν μήνες.
1)Όλες οι τράπεζες δουλεύουν πάνω στον Ηρακλή, η Eurobank ολοκλήρωσε και ακολουθούν όλες οι άλλες τράπεζες με τιτλοποιήσεις και παροχή εγγυήσεων από το ελληνικό δημόσιο στα κύρια ομόλογα που θα εκδώσουν.
Εάν δεν είχε εμπλακεί ο κορωνοιός πολλά project θα είχαν προχωρήσει ήδη.
Με την bad bank μπορεί η Τράπεζα της Ελλάδος να μας ενημερώσει πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να λειτουργήσει και να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες;
Μήπως θα απαιτηθούν 2 χρόνια;
2)Οι τράπεζες που δουλεύουν πάνω στον Ηρακλή μήπως με την αναφορά της bad bank αποθαρρύνονται οι επενδυτές να ασχοληθούν με τις τιτλοποιήσεις;
Πόσο επίδραση θα έχει στο σχέδιο εξυγίανσης των τραπεζών;
3)Τα τραπεζικά στελέχη που έχουν αναλάβει στις τράπεζες τα κόκκινα δάνεια, την διαχείριση των προβληματικών δανείων με την bad bank αποθαρρύνονται και δημιουργείται ένα σκηνικό αβεβαιότητας;
4)Οι εργαζόμενοι στις άτυπες bad bank των τραπεζών που προσεγγίζουν τα 5.500 άτομα θα χρειαστούν σε αυτή την κλίμακα στην bad bank της ΤτΕ;
Η ερώτηση είναι μπορεί η ΤτΕ να εκτιμήσει πόσοι εργαζόμενοι θα χρειαστούν μήπως το πολύ 2.000 άτομα που σημαίνει 3.500 άτομα μένουν χωρίς αντικείμενο;
5) Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.
6)Η bad bank επί ποιας τιμής θα αγοράσει τα προβληματικά δάνεια;
Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50% κινούνται σε εύρος από 42% έως 56%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20% ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ζημία ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.
7) Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ;
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 6-7 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;
8) Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.
9) Η ΤτΕ είχε την ευκαιρία εποπτείας μιας bad bank που είναι προϊόν συγχώνευσης των κακών τραπεζών της Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, Proton bank, συνεταιριστικών τραπεζών κ.α. της γνωστής PQH.
Το αποτέλεσμα στην διαχείριση της PQH ήταν απόλυτη αποτυχία, η συγκεκριμένη εταιρία επί χρόνια δεν έχει επιδείξει κανένα ουσιώδες αποτέλεσμα στην διαχείριση των NPEs, οι επιδόσεις της είναι μηδενικές, αποτελεί μια zombie bad bank.
Η Ελλάδα θέλει να διαθέτει μια zombie bad bank των 40 ή 50 δισεκ. που στο τέλος θα πληρώσει την ζημία ο έλληνας φορολογούμενος;
10)Υπάρχει περίπτωση η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ να επιτρέψει την σύσταση bad bank στην Ελλάδα;
Η θέση της EBA της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής ότι ο πιστωτικός κίνδυνος θα αυξηθεί κατά 6,5 δισεκ. και το πραγματικό κεφαλαιακό μαξιλάρι είναι κάτω των 5 δισεκ. είναι εχέγγυα για την σύσταση μιας bad bank;
Μήπως αντί για επικίνδυνους πειραματισμούς με αβέβαιο αποτέλεσμα η Ελλάδα να σχεδιάσει τον Ηρακλή 2;
Μήπως να συνεχίσει την πολιτική εξυγίανσης η Ελλάδα πάνω σε προτάσεις που έχουν εγκριθεί και όχι πάνω σε προτάσεις που γενικώς και αορίστως θα εγκριθούν;
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών