Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Ο Almunia σε έκθεση ESM αποδομεί την πρόταση Στουρνάρα ΤτΕ για δημιουργία bad bank: Το δημόσιο θα υποστεί ζημιά 8-12,5 δισ. ευρώ

tags :
Ο Almunia σε έκθεση ESM αποδομεί την πρόταση Στουρνάρα ΤτΕ για δημιουργία bad bank: Το δημόσιο θα υποστεί ζημιά 8-12,5 δισ. ευρώ
Με συντηρητικούς υπολογισμούς το σχέδιο της ΤτΕ για τη δημιουργία bad bank θα οδηγήσει σε μία ζημιά για το ελληνικό Δημόσιο της τάξεως των 8,5 δισ. ευρώ
Ζημιά ύψους 8 με 12,5 δισ. ευρώ θα υποστεί το ελληνικό Δημόσιο από την υλοποίηση του σχεδίου της Τράπεζας της Ελλάδος για τη δημιουργία bad bank όπου θα μεταφερθούν τα κόκκινα δάνεια των ελληνικών τραπεζών.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει έπειτα από υπολογισμούς και συνεκτιμώντας την διεθνή εμπειρία, η μελέτη «Lessons from Financial Assistance to Greece», η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) υπό την καθοδήγηση του πρώην επιτρόπου Οικονομικών Υποθέσεων της Ε.Ε. Joaquín Almunia.
Όπως αναλύει εμπεριστατωμένα η μελέτη, το σχέδιο της ΤτΕ το οποίο προβλέπει τη μεταφορά κόκκινων δανείων ύψους 40 δισ. ευρώ στην λεγόμενη bad bank μαζί με μέρος του αναβαλλόμενου φόρου που έχει κεφαλαιοποιηθεί, με συντηρητικούς υπολογισμούς θα οδηγήσει σε μία ζημιά για το ελληνικό Δημόσιο της τάξεως των 8,5 δισ. ευρώ (όσο είναι περίπου και το ύψος του αναβαλλόμενου φόρου).
Με βάση τους υπολογισμούς της μελέτης για κάθε 1 ευρώ κόκκινου δανείου που πωλείται η ζημιά για την κακή τράπεζα υπολογίζεται στα 20 λεπτά (ο υπολογισμός προκύπτει από την τιμή που πωλούνται στα κόκκινα δάνεια στα ξένα funds σε συνδυασμό με τις προβλέψεις που έχουν εγγράψει οι τράπεζες στα βιβλία τους).
Συνακόλουθα η μεταφορά 40 δισ. ευρώ στην bad bank θα προκαλέσει σε αυτή μία ζημιά 8 δισ. ευρώ την οποία προφανώς επωμίζεται το ελληνικό Δημόσιο.
Σε ένα πιο ρεαλιστικό σενάριο όπου η τιμή πώλησης είναι χαμηλότερη από αυτή που αναφέραμε παραπάνω, σύμφωνα πάντα με την μελέτη Almunia, η ζημιά για κάθε ένα ευρώ πώλησης κόκκινου δανείου ανεβαίνει στα 25 λεπτά.
Σε μία τέτοια περίπτωση για να επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης των κόκκινων δανείων στο 19% που έχουν θέσει οι τράπεζες, τα κόκκινα δάνεια που θα πρέπει να μεταφερθούν στην bad bank αυξάνονται στα 50 δισ. ευρώ και η ζημιά για το Δημόσιο αυξάνεται στα 12,5 δισ. ευρώ.
Εναλλακτικά στην περίπτωση που οι ίδιες οι τράπεζες επιχειρήσουν να αφομοιώσουν τη ζημιά αυτή προκειμένου να μην επιβαρυνθεί το Δημόσιο, η μελέτη υπολογίζει ότι θα υποστούν μία κεφαλαιακή απομείωση της τάξεως των 10 δισ. ευρώ.
Η ζημιά αυτή συμβαδίζει με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου το οποίο εκτιμά ότι οι τράπεζες θα χρειαστούν πρόσθετα κεφάλαια 10 δισ. ευρώ.
Το ποσό αυτό αναγκαστικά θα πρέπει να καλυφθεί από αύξηση μετοχικού κεφαλαίου καθώς στην αντίθετη περίπτωση θα ενεργοποιηθούν οι ρήτρες bail in για τη συμμετοχή των καταθετών, ενδεχόμενο απευκταίο καθώς θα έπληττε καίρια την χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την εμπιστοσύνη των καταθετών.

Τι έχει αναφέρει το bankingnews συστηματικά για την λάθος επιλογή της Bad bank

Οι παρασκηνιακές κινήσεις της ΤτΕ για bad bank θα βλάψουν την ανοδικότητα των τραπεζικών μετοχών – Γιατί δεν έχει νόημα deal Εθνικής με Πειραιώς

Η Τράπεζα της Ελλάδος συνεχίζει παρασκηνιακώς να λαμβάνει πρωτοβουλίες για την σύσταση εταιρίας asset management agency ή πιο απλά bad bank για τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών.
Η εξέλιξη αυτή θα πλήξει την ανοδικότητα των τραπεζικών μετοχών, γιατί τα ερωτήματα…. πόσα κεφάλαια θα χρειαστούν, ποιοι θα βάλουν τα κεφάλαια, θα υπάρξει dilution – αραίωση – των παλαιών ιδιωτών μετόχων θα διατηρούνται στο προσκήνιο πλήττοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον.  
Και ενώ Lagarde ΕΚΤ, Enria SSM και άλλοι αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν αναφέρει ότι δεν είναι της παρούσης το ζήτημα της bad bank θα εξαρτηθεί από την πορεία των NPEs που θα προκαλέσει η ύφεση στις οικονομίες της Ευρώπης… στην Ελλάδα η ΤτΕ συνεχίζει παρασκηνιακώς να μεθοδεύει την σύσταση εταιρίας asset management.
Ήδη έχει αποταθεί σε εταιρίες ορκωτών ελεγκτών για να αναλάβουν την υλοποίηση μέρους του σχεδίου.
Η πρόταση της ΤτΕ εάν τελικώς προχωρήσει δεν θα μπορέσει να είναι έτοιμη νωρίτερα από το α΄ τρίμηνο του 2021.
Στην τραπεζική αγορά η επιμονή της ΤτΕ για σύσταση της bad bank έχει προβληματίσει.
Γιατί;
Οι 3 από τις 4 συστημικές τράπεζες στην Ελλάδα, δηλαδή η Eurobank που ανακοίνωσε το deal με την DoValue, η Εθνική που θα προχωρήσει σε τιτλοποίηση χωρίς διάσπαση δραστηριοτήτων και η Alpha bank που θα προχωρήσει την τιτλοποίηση Galaxy 10 δισεκ. ευρώ έχουν ακολουθήσει μια διαφορετική πορεία.
Δεν θα χρειαστεί να ενταχθούν σε bad bank ειδικά αυτές οι 3 τράπεζες.
Το μόνο ίσως ερωτηματικό που υπάρχει είναι ποιο θα είναι το ύψος της αρνητικής επίδρασης της ύφεσης στα NPEs εάν όπως εκτιμούν οι τραπεζίτες δημιουργηθούν 7-8 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια… λόγω κορωνοιού τότε θα πρέπει να παρθούν και 3,5 με 4 δισεκ. νέες προβλέψεις άρα ζημίες για τις τράπεζες ειδικά το 2021.
Το βασικό ερώτημα είναι τι θα συμβεί με την Πειραιώς η οποία ενώ έχει ανακοινώσει deal με την Intrum και σχεδιάζει 2 τιτλοποιήσεις 7 δισεκ. NPEs συνεχίζει να διαθέτει 24,1 δισεκ. προβληματικά δάνεια, χωρίς να έχουν προστεθεί τα δυνητικά νέα προβληματικά δάνεια.

Γιατί δεν έχει νόημα η bad bank και γιατί δεν έχει νόημα deal της Εθνικής τράπεζας με την καλή τράπεζα Πειραιώς;

Πρωτίστως να αναφερθεί ότι το bankingnews δεν αποδέχεται και δεν υιοθετεί τα σενάρια που παρασκηνιακώς κυκλοφορούν που φέρουν την Τράπεζα της Ελλάδος να σχεδιάζει bad bank ειδικά για την τράπεζα Πειραιώς και… μετά συγχώνευση με την Εθνική τράπεζα.
Το σενάριο αυτό κυκλοφορεί εδώ και καιρό και έγκαιρα έχουμε αναλύσει γιατί δεν βλέπουμε συγχώνευση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών.
Ας δούμε ορισμένα δεδομένα.
Εάν η ΤτΕ όντως σχεδιάζει bad bank για την Πειραιώς θα πρέπει να απαντηθούν τα εξής ερωτήματα
-Πόσα κεφάλαια χρειάζονται;
-Ποιοι θα επενδύσουν τα κεφάλαια;
-Σε ποιες τιμές θα αγοραστούν τα προβληματικά δάνεια;
-Θα ενταχθούν όλα τα προβληματικά δάνεια ή μόνο αυτά που δημιουργήθηκαν στην περίοδο της ύφεσης και του κορωνοιού;
-Θα εκδοθούν warrants για το δημόσιο όπως προτείνει η Morgan Stanley;

Η Πειραιώς με 60 δισεκ. ενεργητικό για να φθάσει στο 3% που είναι τα NPEs – προ κορωνοιού – στην Ευρώπη θα πρέπει τα 24,1 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα ή 50% των δανείων να μειωθούν στο 1,5 δισεκ δηλαδή μείωση 22,6 δισεκ. ευρώ.
Με βάση το μοντέλο Eurobank θα απαιτηθούν 4,8 δισεκ. κεφάλαια σε σύνολο 6,8 δισεκ. κεφαλαίων θα μείνει με 2 δισεκ. κεφάλαια ή στην ουσία με 0 κεφάλαια.  
Καθίσταται κατανοητό ότι αυτό το σενάριο είναι ανέφικτο συν τοις άλλοις και γιατί η Πειραιώς πρέπει να αποπληρώσει και τα 2 δισεκ. του Cocos του μετατρέψιμου ομολόγου σε μετοχές, οπότε κατ΄ ουσία δεν έχει κεφάλαια.
Στην εξίσωση εάν προστεθεί και το ζήτημα του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης 4 δισεκ. ευρώ κατ΄ ουσία η Πειραιώς βρίσκεται με -4 δισεκ. κεφάλαια.
Στο ερώτημα ποιοι θα επενδύσουν τα κεφάλαια δεν υπάρχει εναλλακτική λύση πλην της κρατικοποίησης της Πειραιώς δια της καθολικής αύξησης του ποσοστού του δημοσίου στην τράπεζα.
Είναι αντιληπτό ότι για την Πειραιώς η λύση της bad bank θα επιφέρει δραματικές αλλαγές στην κεφαλαιακή της δομή και στην μετοχική τη δομή.
Το ελληνικό δημόσιο δεν διαθέτει κεφάλαια για να στηρίξει μια bad bank οπότε εκ των πραγμάτων το όλο σχέδιο τινάσσεται στον αέρα.
Σε μια bad bank θα ενταχθούν όλα τα NPEs ή μόνο αυτά που δημιουργήθηκαν την περίοδο της ύφεσης και του κορωνοιού;
Δηλαδή ας υποθέσουμε η Πειραιώς με 24,1 δισεκ. προβληματικά δάνεια αυξήσει τα NPEs στα 26,5 δισεκ. λόγω κορωνοιού θα εντάξει μόνο τα 2,4 δισεκ. νέα NPEs στην bad bank;
Οπότε καθίσταται κατανοητό ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί.
Επίσης εγείρονται τεράστια ζητήματα που σχετίζονται με το κόστος αγοράς των προβληματικών δανείων, θα είναι στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών ή στις εμπορικές τιμές;
Εάν αγοραστούν τα NPEs στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς θα θεωρηθεί επιδότηση των ιδιωτών μετόχων.
Εάν αγοραστούν στις εμπορικές τιμές θα προκύψει μεγάλη κεφαλαιακή ζημία.
Με ζημίες ενεργοποιείται και ο νόμος για το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση όπου μια τράπεζα υποχρεούται σε αύξηση κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου κατά το ύψος της ζημίας.
Η λύση της bad bank είναι αδιέξοδη, επικίνδυνη και θα πλήξει ξεκάθαρα τους ιδιώτες μετόχους.

Υπάρχει σχέδιο για ευρωπαϊκή bad bank;

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή bad bank;
Τα ίδια ερωτήματα τίθενται ποιος θα βάλει τα κεφάλαια, σε ποιες τιμές θα αγοραστούν τα NPEs;
Η bad bank θα είναι και μέτοχος των τραπεζών;
Καθίσταται κατανοητό ότι κάτι δεν πάει καλά ποια ευρωπαϊκή αρχή θα πριμοδοτήσει τους ιδιώτες μετόχους των τραπεζών;

Υπάρχει πιθανότητα για deal μεταξύ της Εθνικής και καλής Πειραιώς;

Η απάντηση είναι όχι.
Γιατί όχι;
Ορισμένοι κύκλοι κυκλοφορούν ένα σενάριο εδώ και καιρό.
Το σενάριο αυτό είναι το εξής.
Δημιουργείται μια bad bank, εντάσσεται μεγάλο μέρος των προβληματικών δανείων της Πειραιώς μαζί με τα NPEs της PQH που διαχειρίζεται τις κακές τράπεζες των τραπεζών Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κ.α.
Εν συνεχεία η καλή Πειραιώς που δεν θα είχε ενεργητικό 60 δισεκ. αλλά 40 δισεκ. θα συγχωνεύονταν με σχέση ανταλλαγής με την Εθνική τράπεζα.
Το σενάριο αυτό της συγχώνευσης πάσχει σε πολλούς τομείς.
1)Για να υπάρξει deal θα πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα πόσα νέα κεφάλαια θα χρειαστεί το νέο σχήμα και ποιος θα πληρώσει το Cocos των 2 δισεκ. μετατρέψιμων ομολόγων σε μετοχές.
2)Θα πρέπει η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η ΕΚΤ να δεχθούν ότι στην Ελλάδα με τον υψηλότερο βαθμό συγκέντρωσης των τραπεζών θα μετατραπεί σε ακόμη πιο συγκεντρωτικό τραπεζικό σύστημα.
Οι 4 συστημικές τράπεζες ελέγχουν το 94% των μεριδίων αγοράς, στην Γερμανία οι 4 μεγαλύτερες ελέγχουν το 56% των μεριδίων αγοράς.
3)Θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πλήρως τα σχέδια εξυγίανσης των τραπεζών, κανένα deal δεν μπορεί να υπάρξει σε τράπεζες που δεν έχουν εξυγιανθεί.
Σε κάθε περίπτωση συγχώνευση μεταξύ Εθνικής και καλής Πειραιώς προσκρούει σε πολλά ανυπέρβλητα εμπόδια, δεν μπορεί να υλοποιηθεί τέτοιο σχέδιο.

Οι παρασκηνιακές διεργασίες της ΤτΕ γύρω από την bad bank θα επιτρέπουν την διακίνηση τέτοιων σεναρίων και φημών, θα βλάψουν την ανοδικότητα των τραπεζικών μετοχών και θα δημιουργήσουν σκηνικό αποσταθεροποίησης στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Η λύση της bad bank είναι κεφαλαιακά ακραία κοστοβόρα και κεφάλαια δεν υπάρχουν, ούτε στους ισολογισμούς των τραπεζών, ούτε στους ιδιώτες μετόχους, ούτε και στο κράτος.
Μόνο ζημία στο τραπεζικό σύστημα και στο χρηματιστήριο προκαλούν τα σενάρια για bad bank και για συγχωνεύσεις στις τράπεζες.
Στην Ιρλανδία η NAMA η National Asset Management Agency ή bad bank δημιουργήθηκε στην αρχή της κρίσης τον Δεκέμβριο του 2009 και σήμερα έχουμε 2020.
Οι επιδόσεις της NAMA στην Ιρλανδία είναι μέτριες, σκεφθείτε την κακοδιαχείριση μιας μεγάλης bad bank στην Ελλάδα.

Το πραγματικό σχέδιο της ΤτΕ – παρά την καθολική απόρριψη – είναι bad bank για μια τράπεζα...μαζί με την PQH

Σχεδόν όλοι οι φορείς και θεσμικοί παράγοντες της Ευρώπης, της ΕΚΤ και του SSM αλλά και άλλων οργάνων της Κομισιόν έχουν αναφέρει ότι δεν υπάρχουν σχέδια για bad bank για κακή τράπεζα που θα συγκεντρώσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών είτε σε ευρωπαϊκό είτε σε εθνικό επίπεδο.
Ακόμη και η Lagarde της ΕΚΤ υποστήριξε ότι είναι πρόωρα όλα αυτά τα σχέδια, ενώ ειδικά για την Ελλάδα τόνισε ότι εάν δεν υπάρξει σαφής καταγραφή και αποτύπωση του προβλήματος σε βάθος χρόνου οποιαδήποτε συζήτηση είναι ανεπίκαιρη.
Έχει εκτιμηθεί ότι λόγω κορωνοιού ή κατά το ορθότερο λόγω της ύφεσης που προκάλεσαν τα λανθασμένα lockdowns στην οικονομία της Ευρώπης τα NPEs θα αυξηθούν κατά 80-100 δισεκ. ευρώ με την Ιταλία να φθάνει στα 30 δισεκ. από τα 212 δισεκ. NPEs που ήδη διαθέτει και στην Ελλάδα να φθάσουν στα 77 δισεκ. από 71 δισεκ. που έχουν αναρριχηθεί – ήταν 68,8 δισεκ. –
Ενώ η bad bank έχει απορριφθεί από όλους γιατί απλά η bad bank δεν απαντάει σε κεφαλαιώδη ζητήματα ποιος θα πληρώσει την ζημία που θα είναι μεγάλη, ποιες οι αποτιμήσεις των δανειακών προβληματικών χαρτοφυλακίων και πολλά άλλα… η ΤτΕ συνεχίζει να σχεδιάζει την λύση της bad bank.
Όμως ενώ οι τράπεζες έχουν πάρει μια κατεύθυνση ακολουθώντας το επιτυχημένο μοντέλο της Eurobank κατά ορισμένες πηγές η ΤτΕ σχεδιάζει την bad bank για μια τράπεζα.
Για να μπορέσει να υλοποιήσει το σχέδιο αυτό θα επιχειρήσει να τοποθετήσει και το χαρτοφυλάκιο NPEs της PQH της bad bank που είναι αποτέλεσμα της συγχώνευσης όλων των κακών τραπεζών Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κ.α.
Σε κάθε περίπτωση η ΤτΕ σχεδιάζει bad bank για μια τράπεζα με προίκα το χαρτοφυλάκιο NPEs της PQH... σενάριο που δεν αναμένεται να υλοποιηθεί τελικά.
Όμως μπορεί να υλοποιηθεί σχέδιο bad bank σε εθνικό επίπεδο;
Η απάντηση είναι όχι υπάρχουν τεράστια προβλήματα, κεφαλαιακές ανάγκες, αποτίμηση NPEs και πλήθος άλλων ζητημάτων που δεν θα επιτρέψουν την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος.
Η μόνη εξαίρεση θα ήταν να σχηματιστεί μια ευρωπαϊκή bad bank αλλά και πάλι θα πρέπει να ενταχθούν προβληματικά δάνεια από διαφορετικές χώρες και το ερώτημα που τίθεται είναι μπορεί ένας υπερεθνικός οργανισμός να γίνει βασικός μέτοχος πολλών τραπεζών στην Ευρώπη;
Επειδή αυτό είναι αδύνατο να συμβεί, επειδή για να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή bad bank θα απαιτηθούν δύο χρόνια τουλάχιστον εάν ξεκινούσε σήμερα… και επειδή τα προβλήματα με τα κεφάλαια και την αποτίμηση δεν θα έχουν επιλυθεί… και η ευρωπαϊκή bad bank θα προσκρούσει σε πολλά εμπόδια.
 
Η Bad bank θα οδηγήσει σε Ηρακλή 2 – Η κακή τράπεζα επιλογή υψηλού ρίσκου, ασήμαντης απόδοσης και 10 ερωτήματα στην ΤτΕ

Η επιλογή της bad bank δηλαδή της κακής τράπεζας είναι υψηλού ρίσκου και σχεδόν ασήμαντης απόδοσης.
Η ΤτΕ και ο διοικητής της Γιάννης Στουρνάρας αναφέρουν ότι ο Ηρακλής δηλαδή το μοντέλο των τιτλοποιήσεων και παροχής εγγυήσεων δεν επαρκεί και όχι απαιτείται μια bad bank μια κακή τράπεζα.
Η ΤτΕ αναφέρει ότι μια κακή τράπεζα ή εταιρία asset management κατά τα πρότυπα της NAMA στην Ιρλανδία θα είχε αποτέλεσμα όμως είναι έτσι;
Υπάρχουν 10 ερωτήματα προς την Τράπεζα της Ελλάδος τα οποία θα είχε ενδιαφέρον εάν μπορούσε να τα απαντήσει

1)Όλες οι τράπεζες δουλεύουν πάνω στον Ηρακλή, η Eurobank ολοκλήρωσε και ακολουθούν όλες οι άλλες τράπεζες με τιτλοποιήσεις και παροχή εγγυήσεων από το ελληνικό δημόσιο στα κύρια ομόλογα που θα εκδώσουν.
Εάν δεν είχε εμπλακεί ο κορωνοιός πολλά project θα είχαν προχωρήσει ήδη.
Με την bad bank μπορεί η Τράπεζα της Ελλάδος να μας ενημερώσει πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να λειτουργήσει και να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες;
Μήπως θα απαιτηθούν 2 χρόνια;

2)Οι τράπεζες που δουλεύουν πάνω στον Ηρακλή μήπως με την αναφορά της bad bank αποθαρρύνονται οι επενδυτές να ασχοληθούν με τις τιτλοποιήσεις;
Πόσο επίδραση θα έχει στο σχέδιο εξυγίανσης των τραπεζών;

3)Τα τραπεζικά στελέχη που έχουν αναλάβει στις τράπεζες τα κόκκινα δάνεια, την διαχείριση των προβληματικών δανείων με την bad bank αποθαρρύνονται και δημιουργείται ένα σκηνικό αβεβαιότητας;

4)Οι εργαζόμενοι στις άτυπες bad bank των τραπεζών που προσεγγίζουν τα 5.500 άτομα θα χρειαστούν σε αυτή την κλίμακα στην bad bank της ΤτΕ;
Η ερώτηση είναι μπορεί η ΤτΕ να εκτιμήσει πόσοι εργαζόμενοι θα χρειαστούν μήπως το πολύ 2.000 άτομα που σημαίνει 3.500 άτομα μένουν χωρίς αντικείμενο;

5) Μια bad bank όπως διδάσκει η Ιρλανδία δημιουργείται στην αρχή της κρίσης.
Η αρχή της κρίσης στην Ελλάδα ήταν η κρίση χρέους που εξελίχθηκε σε τραπεζική κρίση και όχι μια σοβαρή αλλά πρόσκαιρη κρίση που θα δημιουργήσει 10 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.

6)Η bad bank επί ποιας τιμής θα αγοράσει τα προβληματικά δάνεια;
 Σε ποια τιμή θα αποκτήσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών η κακή τράπεζα;
Ας υποθέσουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν coverage ratio NPEs 50%, αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις 50% κινούνται σε εύρος από 42% έως 56%.
Άρα η τιμή που θα μεταβιβαστούν τα προβληματικά δάνεια στην bad bank θα είναι στο 50% της ονομαστικής αξίας.
Σε χαμηλότερη τιμή σημαίνει ζημία για την τράπεζα.
Όμως με ρεαλιστικά κριτήρια οι αγοραίες τιμές είναι στο 20% ή 25% της ονομαστικής αξίας.
Τι σημαίνει αυτό ότι οι τράπεζες θα εγγράψουν τεράστιες ζημίες π.χ. σε ένα χαρτοφυλάκιο 50 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με coverage ratio NPEs 50% και πραγματική τιμή αγοράς 25% της ονομαστικής αξίας σημαίνει ζημία 12,5 δισεκ. ευρώ.
Εάν η bad bank αγοράσει τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών, αυτό θα σημάνει ότι το δημόσιο θα εγγράψει την Πρώτη Ζημία άρα τα 12,5 δισεκ. του παραδείγματος ζημία ή θα βαρύνουν τους μετόχους των τραπεζών ή θα βαρύνουν το ελληνικό κράτος τους έλληνες φορολογουμένους.

7) Μια bad bank πρέπει να διαθέτει κεφάλαια.
Ποιος θα συνεισφέρει τα κεφάλαια;
Θα πουν πολλοί οι τράπεζες εισφέροντας μαζί με τα κόκκινα δάνεια θα εισφέρουν και μέρος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης δηλαδή κεφάλαιο που δεν ανήκει στις τράπεζες κατ΄ ουσία αλλά είναι υποχρέωση των τραπεζών στο κράτος.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων 16 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή το κράτος θα επωμιστεί το βάρος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια και το κράτος μέσω του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης θα κεφαλαιοποιήσει την bad bank.
Ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών που βρίσκεται;
Εάν το κράτος επωμιστεί την ζημία τότε προφανώς μιλάμε για επιδότηση των ιδιωτών μετόχων κάτι που σε καμία περίπτωση δεν θα περάσει από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ;
Μια bad bank για να έχει νόημα δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα 6-7 δισεκ. κόκκινα δάνεια του κορωνοιού, μια bad bank πρέπει να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα NPEs των ελληνικών τραπεζών δηλαδή 50 με 60 δισεκ. τουλάχιστον.
Μια τέτοια bad bank θα χρειαστεί τουλάχιστον 10 δισεκ. κεφάλαια, ποιος θα τα καλύψει το DTC που είναι λογιστικό κεφάλαιο;

8) Υπάρχουν μείζονος σημασίας ζητήματα, όπως διακυβέρνηση, πως οι τράπεζες θα δεχθούν να μεταφέρουν προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό φορέα όπως η bad bank, πως θα γίνει η διαχείριση αυτών των δανείων, πως θα δομηθεί αυτή η τράπεζα τεχνικά και πολλά άλλα.

9) Η ΤτΕ είχε την ευκαιρία εποπτείας μιας bad bank που είναι προϊόν συγχώνευσης των κακών τραπεζών της Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, Proton bank, συνεταιριστικών τραπεζών κ.α. της γνωστής PQH.
Το αποτέλεσμα στην διαχείριση της PQH ήταν απόλυτη αποτυχία, η συγκεκριμένη εταιρία επί χρόνια δεν έχει επιδείξει κανένα ουσιώδες αποτέλεσμα στην διαχείριση των NPEs, οι επιδόσεις της είναι μηδενικές, αποτελεί μια zombie bad bank.
Η Ελλάδα θέλει να διαθέτει μια zombie bad bank των 40 ή 50 δισεκ. που στο τέλος θα πληρώσει την ζημία ο έλληνας φορολογούμενος;

10)Υπάρχει περίπτωση η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ να επιτρέψει την σύσταση bad bank στην Ελλάδα;
Η θέση της EBA της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής ότι ο πιστωτικός κίνδυνος θα αυξηθεί κατά 6,5 δισεκ. και το πραγματικό κεφαλαιακό μαξιλάρι είναι κάτω των 5 δισεκ. είναι εχέγγυα για την σύσταση μιας bad bank;
Μήπως αντί για επικίνδυνους πειραματισμούς με αβέβαιο αποτέλεσμα η Ελλάδα να σχεδιάσει τον Ηρακλή 2;
Μήπως να συνεχίσει την πολιτική εξυγίανσης η Ελλάδα πάνω σε προτάσεις που έχουν εγκριθεί και όχι πάνω σε προτάσεις που γενικώς και αορίστως θα εγκριθούν;

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης