Μια κεντρική εποπτεία για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος που θα συντονίζει αλλα και θα παρεμβαίνει όπου απαιτείται φαίνεται να σχεδιάζουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί.
Μια κεντρική εποπτεία για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος που θα συντονίζει αλλα και θα παρεμβαίνει όπου απαιτείται φαίνεται να σχεδιάζουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί.
Στόχος είναι ο συντονισμός των δράσεων και το κλείσιμο οποιασδήποτε κερκόπορτας διαμορφώνεται στις παράνομες δραστηριότητες.
Βεβαίως θα πρέπει να σημειωθεί πως κάτι τέτοιο εύκολο δεν είναι μιας και η άλλη πλευρά αναπτύσσει δράσεις δύσκολες στη διερεύνησή τους όπως για παράδειγμα τα κρυπτονομίσματα.
Και στη χώρα μας η νομοθεσία για το θέμα αυτό μεταβάλλεται και εμπλέκει περισσότερες αρχές.
Την απάντησή της δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών ς στο σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια ολοκληρωμένη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ML/TF).
Το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βασίζεται σε έξι πυλώνες:
(1) αποτελεσματική εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων
(2) ένα ενιαίο βιβλίο κανόνων στην Ευρωπαϊκή Ενωση
(3) εποπτεία σε επίπεδο ΕΕ
(4) μηχανισμό υποστήριξης και συνεργασίας για μονάδες χρηματοοικονομικών πληροφοριών
(5) καλύτερη χρήση πληροφοριών για την επιβολή του ποινικού δικαίου
(6) μια ισχυρότερη ΕΕ στον κόσμο σε ότι αφορά τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Η ΕΒΑ επιθυμεί τα αποτελέσματα στις χώρες μέλη να είναι συγκρίσιμα, να μειωθούν οι αστοχίες και τα κενά και η πρόληψη να λάβει χώρα μέσα από μια ευρωπαϊκή για τον σκοπό αυτόν ομπρέλλα σε συνεργασία με όλες τις δυνατές τοπικές αρχές.
Τα δεδομένα που προκρίνει η ΕΒΑ έχουν μεγάλη σημασία στο πλαίσιο της αναβάθμισης της ελληνικής νομοθεσίας για το money laundering. Το νέο θεσμικό πλαίσιο αναμένεται να συμπεριλάβει τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών κατά την διάρκεια της διαβούλευσηw που θα συντελεσθεί.
Εξειδικεύοντας τα παραπάνω η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραεπζών συνιστά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Να προχωρήσει σε εναρμόνισηης ΕΕ για τη μείωση του κινδύνου κενών που δημιουργούνται από τις αποκλίνουσες προσεγγίσεις για την ενσωμάτωση της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης των διατάξεων που αφορούν τόσο το ξέπλυμα από παράνομες δραστηριότητες όσο και από τρομοκρατία στην εθνική νομοθεσία της κάθε χώρας μέλους.
Συστήνει για την ακρίβεια την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των τοπικών αρχών από έναν επόπτη σε επίπεδο Ε.Ε. με τη δημιουργία ενός σχετικού κόμβου που στόχο θα έχει μια συνεπή προσέγγιση με συγκρίσιμα αποτελέσματα αξιοποίηση της υφιστάμενης υποδομής σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των πόρων της πολιτικής, των δεδομένων και της τεχνολογίας της ΕΒΑ καθώς και των ευρωπαϊκών και διεθνών δικτύων εποπτικής συνεργασίας με την ΕΒΑ
Η ΕΒΑ θα συνεχίσει να παρέχει τεχνική υποστήριξη στη συζήτηση καθώς προχωρά, συμπεριλαμβανομένων των λεπτομερειών της νέας εποπτικής αρχιτεκτονικής.
Η Ευρωπαϊκή Αρχή τραπεζών θα παράσχει πρόσθετη τεχνική συμβολή μέσω της επικείμενης απάντησής της στη χωριστή πρόσκληση παροχής συμβουλών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία η ΕΒΑ καλείται να καθορίσει το πεδίο εφαρμογής και τους διατακτικούς κανονισμούς που θα εκδοθούν στον τομέα της πρόληψης του ξεπλύματος τόσο από παράνομες δραστηριότητες όσο και ως προς τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
Η Επιτροπή, στο Σχέδιο Δράσης της, προτείνει τη δημιουργία ενός «ολοκληρωμένου εποπτικού συστήματος ενώ δε δεσμεύεται για ένα συγκεκριμένο μοντέλο.
Αντ 'αυτού, ορίζει διαφορετικούς τρόπους
για τη διάρθρωση της σχέσης μεταξύ ενός επιτηρητή για το ξέπλυμα σε επίπεδο ΕΕ και τους αντίστοιχους εθνικούς επιτηρητές.
Μέσα στους ευρωπαϊκούς επιτηρητές συγκαταλέγει τόσο την ESMA όσο και το SSM και ασφαλώς Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Αυτό συμβαίνει καθώς και σε εθνικό επίπεδο όλες οι αντίστοιχες αρχές (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ΤτΕ αλλά κυρίως η Αρχή για το Ξέπλυμα της κάθε χώρας) πρέπει να συνεργάζονται για να παραχθεί το βέλτιστο αποτελέσμα. Η εκτίμηση της ΕυρωπαϊκήςΑρχής Τραπεζών για τους ρόλους, τις ευθύνες και τη λειτουργία των παραπάνω αρχών είναι πως ο επόπτης σε επίπεδο ΕΕ είναι πιθανό προκειμένου να γίνει αποτελεσματικότερος να πρέπει να διαθέτει ένα συνδυασμό εξουσιών εποπτείας και παρέμβασης ανά περίπτωση.
Οι Εθνικές Αρχές ασφαλώς θα διατηρήσουν την οργάνωση και την εκτέλεση των εποπτικών τους καθηκόντων.
Που επικεντρώνει η Ελληνική Νομοθεσία
Το νέο σχέδιο νόμου που αναμενεται ανά πάσα στιγμή να κατατεθεί στη Βουλή, λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη της τη συνεργασία σε επίπεδο πληροφοριών και δράσεων μεταξύ των διαφόρων αρχών δηλαδή της Κεφαλαιαγοράς της Τράπεζας της Ελλάδος και της Αρχής Ξεπλύματος Βρώμικου Χρήματος.
Το νέο σχέδιο νόμου αποδίδει μεγάλη σημασία στην αγορά κρυπτονομισμάτων.
Τα σημαντικότερα τμήματα του νομοσχεδίου που κινούνται σε αχαρτογράφητα νερά είναι αυτά που σχετίζονται με τις καινούριες αγορές και πιο συγκεκριμένα με τα κρυπτονομίσματα και με την τεχνική αποκάλυψης των παρένθετων προσώπων.
Η καινούρια νομοθεσία στοχεύει σε εξονυχιστική παρακολούθηση των αγορών και πωλήσεων που σχετίζονται με τα κρυπτονομίσματα απ' όπου εκτιμάται διεθνώς πως χάνεται πολύτιμη αδιερεύνητη ύλη που ενδέχεται να σχετίζεται με έκνομες δραστηριότητες.
Ο νομοθέτης δίδει στο κομμάτι αυτό πρωταγωνιστικό ρόλο στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ιδιαίτερα για τις περιπτώσεις που η έρευνα εστιάζει σε assets.
Αν η έρευνα έχει ως αντικείμενο νομίσματα τότε εκεί πρωτεύοντα ρόλο θα παίξει η ΤτΕ ενώ στην περίπτωση που το αντικείμενο έχει φορολογική ύλη τότε δράση θα αναλαμβάνουν οι φορολογικές αρχές..
Ετσι η αρμόδια για το ξέπλυμα Αρχή, θα λαμβάνει ουσιαστικό και εμπεριστατωμένο υλικό προκειμένου να προχωρήσει τις έρευνες με τα δικά της πλέον εργαλεία για να τεκμηριώσει περαιτέρω τα ευρήματά της ώστε αυτά να μη δύναται να αμφισβητηθούν.
Παράλληλα και σε ότι αφορά το σύνολο των υπό διερεύνηση δραστηριοτήτων σκέψεις αναπτύσσονται από το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να υπάρξει ένα συντονιστικό όργανο που τελικώς θα μπορούσε να δώσει ώθηση στις έρευνες αυτές διανέμοντας τις δραστηριότητες που πρέπει να αναπτυχθούν για το καλό της ίδιας της έρευνας και για να επιτευχθούν αποτελέσματα στους χρόνους που απαιτείται όπως άλλωστε φαίνεται να ζητεί και η Κομμισιόν αλλά και η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών.
Με δεδομένο πως η υποδομή και η τεχνογνωσία υπάρχει, εκτιμάται πως ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας σε καμία των περιπτώσεων δεν πρόκειται να αποτελέσει δύσκολή υπόθεση.
Εν τω μεταξύ το Υπουργείο Οικονομικών πιστεύει πως μπορεί να χρηματοδοτηθεί η ανάπτυξη των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων μέσα από τις ευχέρειες που δίδει για το σκοπό αυτόν το το Ταμείο του Cοvid 19.
Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας αυτής θα παράξει προσωρινές δαπάνες με μόνιμο θετικό αποτύπωμα τόσο για την ίδια την οικονομία όσο και για την κοινωνία όπως απαιτείται από τους όρους χρηματοδότησης των δράσεων του συγκεκριμένου μηχανισμού.
Μια σύγχρονη νομοθεσία για το money laundering θεωρείται από τις υψηλές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης με στόχο την προσέλκυση διεθνών επενδύσεων σε νέες αγορές οι οποίες προετοιμάζονται.
Ειρήνη Σακελλάρη
irini9901@yahoo.gr
www.bankingnews.gr
Στόχος είναι ο συντονισμός των δράσεων και το κλείσιμο οποιασδήποτε κερκόπορτας διαμορφώνεται στις παράνομες δραστηριότητες.
Βεβαίως θα πρέπει να σημειωθεί πως κάτι τέτοιο εύκολο δεν είναι μιας και η άλλη πλευρά αναπτύσσει δράσεις δύσκολες στη διερεύνησή τους όπως για παράδειγμα τα κρυπτονομίσματα.
Και στη χώρα μας η νομοθεσία για το θέμα αυτό μεταβάλλεται και εμπλέκει περισσότερες αρχές.
Την απάντησή της δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών ς στο σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια ολοκληρωμένη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ML/TF).
Το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βασίζεται σε έξι πυλώνες:
(1) αποτελεσματική εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων
(2) ένα ενιαίο βιβλίο κανόνων στην Ευρωπαϊκή Ενωση
(3) εποπτεία σε επίπεδο ΕΕ
(4) μηχανισμό υποστήριξης και συνεργασίας για μονάδες χρηματοοικονομικών πληροφοριών
(5) καλύτερη χρήση πληροφοριών για την επιβολή του ποινικού δικαίου
(6) μια ισχυρότερη ΕΕ στον κόσμο σε ότι αφορά τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Η ΕΒΑ επιθυμεί τα αποτελέσματα στις χώρες μέλη να είναι συγκρίσιμα, να μειωθούν οι αστοχίες και τα κενά και η πρόληψη να λάβει χώρα μέσα από μια ευρωπαϊκή για τον σκοπό αυτόν ομπρέλλα σε συνεργασία με όλες τις δυνατές τοπικές αρχές.
Τα δεδομένα που προκρίνει η ΕΒΑ έχουν μεγάλη σημασία στο πλαίσιο της αναβάθμισης της ελληνικής νομοθεσίας για το money laundering. Το νέο θεσμικό πλαίσιο αναμένεται να συμπεριλάβει τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών κατά την διάρκεια της διαβούλευσηw που θα συντελεσθεί.
Εξειδικεύοντας τα παραπάνω η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραεπζών συνιστά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Να προχωρήσει σε εναρμόνισηης ΕΕ για τη μείωση του κινδύνου κενών που δημιουργούνται από τις αποκλίνουσες προσεγγίσεις για την ενσωμάτωση της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης των διατάξεων που αφορούν τόσο το ξέπλυμα από παράνομες δραστηριότητες όσο και από τρομοκρατία στην εθνική νομοθεσία της κάθε χώρας μέλους.
Συστήνει για την ακρίβεια την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των τοπικών αρχών από έναν επόπτη σε επίπεδο Ε.Ε. με τη δημιουργία ενός σχετικού κόμβου που στόχο θα έχει μια συνεπή προσέγγιση με συγκρίσιμα αποτελέσματα αξιοποίηση της υφιστάμενης υποδομής σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των πόρων της πολιτικής, των δεδομένων και της τεχνολογίας της ΕΒΑ καθώς και των ευρωπαϊκών και διεθνών δικτύων εποπτικής συνεργασίας με την ΕΒΑ
Η ΕΒΑ θα συνεχίσει να παρέχει τεχνική υποστήριξη στη συζήτηση καθώς προχωρά, συμπεριλαμβανομένων των λεπτομερειών της νέας εποπτικής αρχιτεκτονικής.
Η Ευρωπαϊκή Αρχή τραπεζών θα παράσχει πρόσθετη τεχνική συμβολή μέσω της επικείμενης απάντησής της στη χωριστή πρόσκληση παροχής συμβουλών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία η ΕΒΑ καλείται να καθορίσει το πεδίο εφαρμογής και τους διατακτικούς κανονισμούς που θα εκδοθούν στον τομέα της πρόληψης του ξεπλύματος τόσο από παράνομες δραστηριότητες όσο και ως προς τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
Η Επιτροπή, στο Σχέδιο Δράσης της, προτείνει τη δημιουργία ενός «ολοκληρωμένου εποπτικού συστήματος ενώ δε δεσμεύεται για ένα συγκεκριμένο μοντέλο.
Αντ 'αυτού, ορίζει διαφορετικούς τρόπους
για τη διάρθρωση της σχέσης μεταξύ ενός επιτηρητή για το ξέπλυμα σε επίπεδο ΕΕ και τους αντίστοιχους εθνικούς επιτηρητές.
Μέσα στους ευρωπαϊκούς επιτηρητές συγκαταλέγει τόσο την ESMA όσο και το SSM και ασφαλώς Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Αυτό συμβαίνει καθώς και σε εθνικό επίπεδο όλες οι αντίστοιχες αρχές (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ΤτΕ αλλά κυρίως η Αρχή για το Ξέπλυμα της κάθε χώρας) πρέπει να συνεργάζονται για να παραχθεί το βέλτιστο αποτελέσμα. Η εκτίμηση της ΕυρωπαϊκήςΑρχής Τραπεζών για τους ρόλους, τις ευθύνες και τη λειτουργία των παραπάνω αρχών είναι πως ο επόπτης σε επίπεδο ΕΕ είναι πιθανό προκειμένου να γίνει αποτελεσματικότερος να πρέπει να διαθέτει ένα συνδυασμό εξουσιών εποπτείας και παρέμβασης ανά περίπτωση.
Οι Εθνικές Αρχές ασφαλώς θα διατηρήσουν την οργάνωση και την εκτέλεση των εποπτικών τους καθηκόντων.
Που επικεντρώνει η Ελληνική Νομοθεσία
Το νέο σχέδιο νόμου που αναμενεται ανά πάσα στιγμή να κατατεθεί στη Βουλή, λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη της τη συνεργασία σε επίπεδο πληροφοριών και δράσεων μεταξύ των διαφόρων αρχών δηλαδή της Κεφαλαιαγοράς της Τράπεζας της Ελλάδος και της Αρχής Ξεπλύματος Βρώμικου Χρήματος.
Το νέο σχέδιο νόμου αποδίδει μεγάλη σημασία στην αγορά κρυπτονομισμάτων.
Τα σημαντικότερα τμήματα του νομοσχεδίου που κινούνται σε αχαρτογράφητα νερά είναι αυτά που σχετίζονται με τις καινούριες αγορές και πιο συγκεκριμένα με τα κρυπτονομίσματα και με την τεχνική αποκάλυψης των παρένθετων προσώπων.
Η καινούρια νομοθεσία στοχεύει σε εξονυχιστική παρακολούθηση των αγορών και πωλήσεων που σχετίζονται με τα κρυπτονομίσματα απ' όπου εκτιμάται διεθνώς πως χάνεται πολύτιμη αδιερεύνητη ύλη που ενδέχεται να σχετίζεται με έκνομες δραστηριότητες.
Ο νομοθέτης δίδει στο κομμάτι αυτό πρωταγωνιστικό ρόλο στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ιδιαίτερα για τις περιπτώσεις που η έρευνα εστιάζει σε assets.
Αν η έρευνα έχει ως αντικείμενο νομίσματα τότε εκεί πρωτεύοντα ρόλο θα παίξει η ΤτΕ ενώ στην περίπτωση που το αντικείμενο έχει φορολογική ύλη τότε δράση θα αναλαμβάνουν οι φορολογικές αρχές..
Ετσι η αρμόδια για το ξέπλυμα Αρχή, θα λαμβάνει ουσιαστικό και εμπεριστατωμένο υλικό προκειμένου να προχωρήσει τις έρευνες με τα δικά της πλέον εργαλεία για να τεκμηριώσει περαιτέρω τα ευρήματά της ώστε αυτά να μη δύναται να αμφισβητηθούν.
Παράλληλα και σε ότι αφορά το σύνολο των υπό διερεύνηση δραστηριοτήτων σκέψεις αναπτύσσονται από το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να υπάρξει ένα συντονιστικό όργανο που τελικώς θα μπορούσε να δώσει ώθηση στις έρευνες αυτές διανέμοντας τις δραστηριότητες που πρέπει να αναπτυχθούν για το καλό της ίδιας της έρευνας και για να επιτευχθούν αποτελέσματα στους χρόνους που απαιτείται όπως άλλωστε φαίνεται να ζητεί και η Κομμισιόν αλλά και η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών.
Με δεδομένο πως η υποδομή και η τεχνογνωσία υπάρχει, εκτιμάται πως ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας σε καμία των περιπτώσεων δεν πρόκειται να αποτελέσει δύσκολή υπόθεση.
Εν τω μεταξύ το Υπουργείο Οικονομικών πιστεύει πως μπορεί να χρηματοδοτηθεί η ανάπτυξη των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων μέσα από τις ευχέρειες που δίδει για το σκοπό αυτόν το το Ταμείο του Cοvid 19.
Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας αυτής θα παράξει προσωρινές δαπάνες με μόνιμο θετικό αποτύπωμα τόσο για την ίδια την οικονομία όσο και για την κοινωνία όπως απαιτείται από τους όρους χρηματοδότησης των δράσεων του συγκεκριμένου μηχανισμού.
Μια σύγχρονη νομοθεσία για το money laundering θεωρείται από τις υψηλές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης με στόχο την προσέλκυση διεθνών επενδύσεων σε νέες αγορές οι οποίες προετοιμάζονται.
Ειρήνη Σακελλάρη
irini9901@yahoo.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών