Η Τράπεζα της Ελλάδος εξειδικεύει το ρυθμιστικό πλαίσιο για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών των εποπτευόμενων ιδρυμάτων (outsourcing)
Η Τράπεζα της Ελλάδος εξέδωσε την υπ’ αριθ. 178/5/2.10.2020 Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής με την οποία υιοθετούνται οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (ΕΑΤ) σχετικά με την εξωτερική ανάθεση δραστηριοτήτων (EBA/GL/2019/02).
Στις εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές έχουν ενσωματωθεί και οι συστάσεις της ΕΑΤ σχετικά με την εξωτερική ανάθεση δραστηριοτήτων σε παρόχους υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (cloud service providers).
Με την νέα Πράξη καταργείται το υφιστάμενο πλαίσιο για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών, σύμφωνα με το Παράρτημα 1 της Πράξης Διοικητή 2577/9.3.2006.
Στόχος της Πράξης είναι η υιοθέτηση ενός εναρμονισμένου πλαισίου για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών για το σύνολο των εποπτευόμενων από την Τράπεζα της Ελλάδος ιδρυμάτων.
Γι’ αυτό απευθύνεται τόσο στα πιστωτικά όσο και στα χρηματοδοτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των ιδρυμάτων πληρωμών και των ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος.
Το νέο πλαίσιο για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών περιλαμβάνει σαφή ορισμό της έννοιας της εξωτερικής ανάθεσης λειτουργιών, καθώς και της έννοιας των κρίσιμων ή σημαντικών λειτουργιών.
Επιπλέον, περιλαμβάνει συγκεκριμένες απαιτήσεις εσωτερικής διακυβέρνησης και υποχρεώσεις των ιδρυμάτων, τόσο σε προσυμβατικό όσο και σε συμβατικό στάδιο που στοχεύουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των κινδύνων που ενέχουν οι συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης.
Λόγω του αυξημένου κινδύνου που ενέχουν οι συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης κρίσιμων ή σημαντικών λειτουργιών, θεσπίζονται περισσότερες υποχρεώσεις για την εξωτερική ανάθεση τέτοιων λειτουργιών.
Τα ιδρύματα, βάσει του νέου πλαισίου, ενημερώνουν την Τράπεζα της Ελλάδος για τις σκοπούμενες συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης κρίσιμων ή σημαντικών λειτουργιών πριν από την υπογραφή της σύμβασης εξωτερικής ανάθεσης, χωρίς όμως να απαιτείται σχετική εγκριτική απόφαση από την Τράπεζα της Ελλάδος, ώστε να διευκολύνεται και να επιταχύνεται η διαδικασία εξωτερικής ανάθεσης.
Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση που κριθεί ότι δεν πληρούνται οι σχετικές εποπτικές απαιτήσεις, η Τράπεζα της Ελλάδος μπορεί να μην επιτρέψει την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών ή και να ζητήσει τη διακοπή κάποιας συμφωνίας εξωτερικής ανάθεσης που είναι σε ισχύ.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η ύπαρξη επαρκούς και τυποποιημένης πληροφόρησης για τις συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης από το σύνολο των ιδρυμάτων, το νέο πλαίσιο εισάγει την υποχρέωση τήρησης από τα ιδρύματα ενός μητρώου πληροφοριών για το σύνολο των συμφωνιών εξωτερικής ανάθεσης, σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος της Πράξης.
Τα ιδρύματα θέτουν στη διάθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, κατόπιν αιτήματός της, το εν λόγω μητρώο, καθώς και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία που είναι αναγκαία για την άσκηση αποτελεσματικής εποπτείας.
www.bankingnews.gr
Στις εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές έχουν ενσωματωθεί και οι συστάσεις της ΕΑΤ σχετικά με την εξωτερική ανάθεση δραστηριοτήτων σε παρόχους υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (cloud service providers).
Με την νέα Πράξη καταργείται το υφιστάμενο πλαίσιο για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών, σύμφωνα με το Παράρτημα 1 της Πράξης Διοικητή 2577/9.3.2006.
Στόχος της Πράξης είναι η υιοθέτηση ενός εναρμονισμένου πλαισίου για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών για το σύνολο των εποπτευόμενων από την Τράπεζα της Ελλάδος ιδρυμάτων.
Γι’ αυτό απευθύνεται τόσο στα πιστωτικά όσο και στα χρηματοδοτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των ιδρυμάτων πληρωμών και των ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος.
Το νέο πλαίσιο για την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών περιλαμβάνει σαφή ορισμό της έννοιας της εξωτερικής ανάθεσης λειτουργιών, καθώς και της έννοιας των κρίσιμων ή σημαντικών λειτουργιών.
Επιπλέον, περιλαμβάνει συγκεκριμένες απαιτήσεις εσωτερικής διακυβέρνησης και υποχρεώσεις των ιδρυμάτων, τόσο σε προσυμβατικό όσο και σε συμβατικό στάδιο που στοχεύουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των κινδύνων που ενέχουν οι συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης.
Λόγω του αυξημένου κινδύνου που ενέχουν οι συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης κρίσιμων ή σημαντικών λειτουργιών, θεσπίζονται περισσότερες υποχρεώσεις για την εξωτερική ανάθεση τέτοιων λειτουργιών.
Τα ιδρύματα, βάσει του νέου πλαισίου, ενημερώνουν την Τράπεζα της Ελλάδος για τις σκοπούμενες συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης κρίσιμων ή σημαντικών λειτουργιών πριν από την υπογραφή της σύμβασης εξωτερικής ανάθεσης, χωρίς όμως να απαιτείται σχετική εγκριτική απόφαση από την Τράπεζα της Ελλάδος, ώστε να διευκολύνεται και να επιταχύνεται η διαδικασία εξωτερικής ανάθεσης.
Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση που κριθεί ότι δεν πληρούνται οι σχετικές εποπτικές απαιτήσεις, η Τράπεζα της Ελλάδος μπορεί να μην επιτρέψει την εξωτερική ανάθεση λειτουργιών ή και να ζητήσει τη διακοπή κάποιας συμφωνίας εξωτερικής ανάθεσης που είναι σε ισχύ.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η ύπαρξη επαρκούς και τυποποιημένης πληροφόρησης για τις συμφωνίες εξωτερικής ανάθεσης από το σύνολο των ιδρυμάτων, το νέο πλαίσιο εισάγει την υποχρέωση τήρησης από τα ιδρύματα ενός μητρώου πληροφοριών για το σύνολο των συμφωνιών εξωτερικής ανάθεσης, σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος της Πράξης.
Τα ιδρύματα θέτουν στη διάθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, κατόπιν αιτήματός της, το εν λόγω μητρώο, καθώς και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία που είναι αναγκαία για την άσκηση αποτελεσματικής εποπτείας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών