Έναντι της καθαρότερης λύσης που είναι νέα κεφάλαια, αναζητώνται λύσεις ημίμετρα που ενέχουν τεράστιο ρίσκο και για τους μετόχους αλλά και για τον κράτος δηλαδή τον έλληνα φορολογούμενο.
Ο έλληνας φορολογούμενος έχει υποστεί μια ζημία 45 δισεκ. τόσα χρήματα έχει δανειστεί η Ελλάδα που επενδύθηκαν στις τράπεζες και τα οποία σήμερα έχουν αξία… 1 δισεκ. ευρώ.
Τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις υιοθέτησαν λάθος λύσεις για την προστασία και εξυγίανση των τραπεζών που στο τέλος ούτε οι ιδιώτες μέτοχοι κέρδισαν, ούτε οι φορολογούμενοι δεν απέφυγαν τις μεγάλες ζημίες.
Από το 2012 που άλλαξε η αρχιτεκτονική των τραπεζών έως και σήμερα 2020 ελάχιστα έχουν αλλάξει στις ελληνικές τράπεζες, τα προβληματικά δάνεια και η μέτρια ποιότητα κεφαλαίων αλλά και η ανεπάρκεια κεφαλαίων καθηλώνουν τον τραπεζικό κλάδο.
Οι τράπεζες μιλούν για χορηγούμενα δάνεια 15-18 δισεκ. αλλά πιστωτική συρρίκνωση καταγράφεται…
Η λύση για τα προβληματικά δάνεια ο Ηρακλής που προτάθηκε έχει φέρει κάποια αποτελέσματα, ενώ η ΤτΕ προωθεί την πρόταση της bad bank την οποία παρουσιάζει προσεχώς στις τράπεζες.
Π.χ. στις 16 Οκτωβρίου θα παρουσιάσει – με μεγάλη καθυστέρηση – την πρόταση της στην Εθνική τράπεζα.
Όλες οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί ουσιαστικά είναι εις βάρος των ελλήνων φορολογουμένων, παραβιάστηκε ο νόμος για το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση και με τον Ηρακλή αλλά και με την bad bank της Τράπεζας της Ελλάδος.
Το βασικό θέμα είναι ότι όλες οι προτάσεις έχουν στόχο να μην χάσει ο ιδιώτης μέτοχος και δεν προστατεύουν τον φορολογούμενο....
Όμως για το δημόσιο συμφέρον, των πολιτών και ουσιαστικά των ίδιων των τραπεζών υπάρχει καθαρή λύση άπαξ και στην Ευρώπη εξετάζονται λύσεις bail out δηλαδή κρατικών κεφαλαίων.
Άπαξ και η Ευρώπη μπορεί να ξεπεράσει ζητήματα κρατικής βοήθειας state aid ελέω κορωνοιού…. το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να προχωρήσει σε μια κίνηση που θα έχει προστιθέμενη αξία.
Ποια είναι αυτή;
Η ΤτΕ ουσιαστικά προτείνει την χρήση κεφαλαίων από το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 35 δισεκ. θα χρειαστούν 8 με 10 δισεκ. εάν μεταφερθούν στην bad bank 40-45 δισεκ. ευρώ προβληματικά δάνεια.
Αντί λοιπόν να συσταθεί μια bad bank που θα είναι μια κρατικοδίαιτη εταιρία όπου κράτος και ΤτΕ θα επιδίδονται σε κακοδιαχείριση ή αναποτελεσματική διαχείριση όπως της PQH… θα ήταν σκόπιμο, το ελληνικό δημόσιο να επενδύσει απευθείας στις ελληνικές τράπεζες από το κεφαλαιακό μαξιλάρι.
Οι τράπεζες σήμερα διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων τα 15,5 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Θα μπορούσαν τα 8 με 10 δισεκ. να επενδυθούν στις τράπεζες από το κεφαλαιακό μαξιλάρι οδηγώντας σε κρατικοποίηση.
Όμως με τα κεφάλαια αυτά οι τράπεζες θα μηδενίσουν τα προβληματικά τους δάνεια και ακολούθως θα πρέπει να καταθέσουν ένα πλάνο ανάπτυξης ώστε να προσελκύσουν διεθνείς επενδυτές άρα να ιδιωτικοποιηθούν.
Στις 12 Οκτωβρίου 2020 το bankingnews παρουσίασε ορισμένα σχέδια αλλαγής της αρχιτεκτονικής των ελληνικών τραπεζών που θεσπίστηκε το 2012 με τις 4 συστημικές τράπεζες και που στην πράξη μετά από δοκιμασία 8 ετών πρέπει να αλλάξει.
Συμπεριλαμβάνει συγχωνεύσεις και αυξήσεις κεφαλαίου αλλά και αυτό το σενάριο προσκρούει σε εμπόδια αν και όλα θα εξαρτηθούν από την νέα πολιτική γραμμή της Ευρώπης για την αντιμετώπιση του τραπεζικού προβλήματος.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου στις τράπεζες είναι η καθαρότερη λύση ακόμη και με κρατικά κεφάλαια ώστε μια και καλή να κλείσει το κεφάλαιο της εξυγίανσης.
Σήμερα το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΤΧΣ κατέχει
-Το 40,3% της Εθνικής
-Το 26% της Πειραιώς
-Το 11% της Alpha bank
-Το 1,34% της Eurobank
Ας υποθέσουμε ότι οι τράπεζες ελάμβαναν κρατικά κεφάλαια ύψους 8 δισεκ. με αναλογία
Εθνική 1,5 δισεκ. ευρώ
Eurobank 1,5 δισεκ. ευρώ
Alpha bank 2 δισεκ. ευρώ
Πειραιώς 3 δισεκ. ευρώ
Επίσης ας υποθέσουμε ότι θα είχαν ξεπεραστεί όλα τα εμπόδια, δηλαδή δεν θα ενεργοποιείτο το bail in και ο νόμος περί εξυγίανσης των τραπεζών BRRD.
Π.χ. στην Πειραιώς το ποσοστό του δημοσίου από 26% θα εκτινασσόταν στο 95% δηλαδή πλήρη κρατικοποίηση.
Στο διάστημα της κρατικοποίησης οι τράπεζες θα μηδένιζαν τα προβληματικά τους δάνεια και θα εκκινούσαν τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης τους με στόχο να περάσουν πάλι στον έλεγχο των ιδιωτών μετόχων.
Με την λύση αυτή, οι ιδιώτες μέτοχοι θα επενδύσουν στο τέλος σε καθαρές – εξυγιασμένες τράπεζες και το κράτος με την διαδικασία των placement της διάθεσης μετοχών σε επενδυτές θα αποκόμιζε υπεραξίες.
Επίσης οι τράπεζες θα ήταν κεφαλαιακά επαρκείς.
Έναντι της καθαρότερης λύσης που είναι νέα κεφάλαια, αναζητώνται λύσεις ημίμετρα που ενέχουν τεράστιο ρίσκο και για τους μετόχους αλλά και για τον κράτος δηλαδή τον έλληνα φορολογούμενο.
www.bankingnews.gr
Τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις υιοθέτησαν λάθος λύσεις για την προστασία και εξυγίανση των τραπεζών που στο τέλος ούτε οι ιδιώτες μέτοχοι κέρδισαν, ούτε οι φορολογούμενοι δεν απέφυγαν τις μεγάλες ζημίες.
Από το 2012 που άλλαξε η αρχιτεκτονική των τραπεζών έως και σήμερα 2020 ελάχιστα έχουν αλλάξει στις ελληνικές τράπεζες, τα προβληματικά δάνεια και η μέτρια ποιότητα κεφαλαίων αλλά και η ανεπάρκεια κεφαλαίων καθηλώνουν τον τραπεζικό κλάδο.
Οι τράπεζες μιλούν για χορηγούμενα δάνεια 15-18 δισεκ. αλλά πιστωτική συρρίκνωση καταγράφεται…
Η λύση για τα προβληματικά δάνεια ο Ηρακλής που προτάθηκε έχει φέρει κάποια αποτελέσματα, ενώ η ΤτΕ προωθεί την πρόταση της bad bank την οποία παρουσιάζει προσεχώς στις τράπεζες.
Π.χ. στις 16 Οκτωβρίου θα παρουσιάσει – με μεγάλη καθυστέρηση – την πρόταση της στην Εθνική τράπεζα.
Όλες οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί ουσιαστικά είναι εις βάρος των ελλήνων φορολογουμένων, παραβιάστηκε ο νόμος για το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση και με τον Ηρακλή αλλά και με την bad bank της Τράπεζας της Ελλάδος.
Το βασικό θέμα είναι ότι όλες οι προτάσεις έχουν στόχο να μην χάσει ο ιδιώτης μέτοχος και δεν προστατεύουν τον φορολογούμενο....
Όμως για το δημόσιο συμφέρον, των πολιτών και ουσιαστικά των ίδιων των τραπεζών υπάρχει καθαρή λύση άπαξ και στην Ευρώπη εξετάζονται λύσεις bail out δηλαδή κρατικών κεφαλαίων.
Άπαξ και η Ευρώπη μπορεί να ξεπεράσει ζητήματα κρατικής βοήθειας state aid ελέω κορωνοιού…. το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να προχωρήσει σε μια κίνηση που θα έχει προστιθέμενη αξία.
Ποια είναι αυτή;
Η ΤτΕ ουσιαστικά προτείνει την χρήση κεφαλαίων από το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 35 δισεκ. θα χρειαστούν 8 με 10 δισεκ. εάν μεταφερθούν στην bad bank 40-45 δισεκ. ευρώ προβληματικά δάνεια.
Αντί λοιπόν να συσταθεί μια bad bank που θα είναι μια κρατικοδίαιτη εταιρία όπου κράτος και ΤτΕ θα επιδίδονται σε κακοδιαχείριση ή αναποτελεσματική διαχείριση όπως της PQH… θα ήταν σκόπιμο, το ελληνικό δημόσιο να επενδύσει απευθείας στις ελληνικές τράπεζες από το κεφαλαιακό μαξιλάρι.
Οι τράπεζες σήμερα διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια εκ των οποίων τα 15,5 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Θα μπορούσαν τα 8 με 10 δισεκ. να επενδυθούν στις τράπεζες από το κεφαλαιακό μαξιλάρι οδηγώντας σε κρατικοποίηση.
Όμως με τα κεφάλαια αυτά οι τράπεζες θα μηδενίσουν τα προβληματικά τους δάνεια και ακολούθως θα πρέπει να καταθέσουν ένα πλάνο ανάπτυξης ώστε να προσελκύσουν διεθνείς επενδυτές άρα να ιδιωτικοποιηθούν.
Στις 12 Οκτωβρίου 2020 το bankingnews παρουσίασε ορισμένα σχέδια αλλαγής της αρχιτεκτονικής των ελληνικών τραπεζών που θεσπίστηκε το 2012 με τις 4 συστημικές τράπεζες και που στην πράξη μετά από δοκιμασία 8 ετών πρέπει να αλλάξει.
Συμπεριλαμβάνει συγχωνεύσεις και αυξήσεις κεφαλαίου αλλά και αυτό το σενάριο προσκρούει σε εμπόδια αν και όλα θα εξαρτηθούν από την νέα πολιτική γραμμή της Ευρώπης για την αντιμετώπιση του τραπεζικού προβλήματος.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου στις τράπεζες είναι η καθαρότερη λύση ακόμη και με κρατικά κεφάλαια ώστε μια και καλή να κλείσει το κεφάλαιο της εξυγίανσης.
Σήμερα το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΤΧΣ κατέχει
-Το 40,3% της Εθνικής
-Το 26% της Πειραιώς
-Το 11% της Alpha bank
-Το 1,34% της Eurobank
Ας υποθέσουμε ότι οι τράπεζες ελάμβαναν κρατικά κεφάλαια ύψους 8 δισεκ. με αναλογία
Εθνική 1,5 δισεκ. ευρώ
Eurobank 1,5 δισεκ. ευρώ
Alpha bank 2 δισεκ. ευρώ
Πειραιώς 3 δισεκ. ευρώ
Επίσης ας υποθέσουμε ότι θα είχαν ξεπεραστεί όλα τα εμπόδια, δηλαδή δεν θα ενεργοποιείτο το bail in και ο νόμος περί εξυγίανσης των τραπεζών BRRD.
Π.χ. στην Πειραιώς το ποσοστό του δημοσίου από 26% θα εκτινασσόταν στο 95% δηλαδή πλήρη κρατικοποίηση.
Στο διάστημα της κρατικοποίησης οι τράπεζες θα μηδένιζαν τα προβληματικά τους δάνεια και θα εκκινούσαν τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης τους με στόχο να περάσουν πάλι στον έλεγχο των ιδιωτών μετόχων.
Με την λύση αυτή, οι ιδιώτες μέτοχοι θα επενδύσουν στο τέλος σε καθαρές – εξυγιασμένες τράπεζες και το κράτος με την διαδικασία των placement της διάθεσης μετοχών σε επενδυτές θα αποκόμιζε υπεραξίες.
Επίσης οι τράπεζες θα ήταν κεφαλαιακά επαρκείς.
Έναντι της καθαρότερης λύσης που είναι νέα κεφάλαια, αναζητώνται λύσεις ημίμετρα που ενέχουν τεράστιο ρίσκο και για τους μετόχους αλλά και για τον κράτος δηλαδή τον έλληνα φορολογούμενο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών