Η ΤτΕ προτείνει λύση bad bank για περίπου 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα αλλά η πρόταση είναι κεφαλαιακά κοστοβόρος καθώς ζημιώνει το ελληνικό δημόσιο περίπου 8 δισεκ. ευρώ
Μετά από παλινωδίες, αφού η πρόταση έχει ήδη υποβληθεί στην κυβέρνηση εδώ και μήνες, παρουσιάστηκε και στις τράπεζες πριν μήνες επίσης… σήμερα η Τράπεζα της Ελλάδος μετά από 3,5 μήνες καθυστερήσεων παρέδωσε και επίσημα την πρόταση για την bad bank στις ελληνικές τράπεζες.
Μια πρόταση διάτρητη, που φορτώνει το πρόβλημα στο ελληνικό δημόσιο και δεν επιλύει το πρόβλημα στην ουσία του καθώς φεσώνει το ελληνικό κράτος, τον έλληνα φορολογούμενο με σχεδόν 8 δισεκ. ευρώ, μια ζημία που απλά θα πληρώσει πάλι η ελληνική κοινωνία.
Η ΤτΕ προτείνει λύση bad bank για περίπου 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα αλλά η πρόταση είναι κεφαλαιακά κοστοβόρος καθώς ζημιώνει το ελληνικό δημόσιο περίπου 8 δισεκ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή η Commission αναφέρει
1)ότι το Ιταλικό μοντέλο και το ελληνικό μοντέλο ή Ηρακλής για την μείωση των προβληματικών δανείων είναι επιτυχημένο.
2)Η λύση της bad bank είναι δημοσιονομικά κοστοβόρος ενώ η συμμετοχή του κράτους δεν αδρανοποιεί την BRRD δηλαδή την διαδικασία εξυγίανσης το bail in με εμπλοκή μετόχων, ομολογιούχων και καταθετών.
3)Η Commission υποστηρίζει ότι σε περίπτωση που προκύψουν νέα NPEs λόγω του κορωνοιού μπορεί το κράτος υπό όρους π.χ. με έκδοση π4ρονομιούχων μετοχών να καλύψει τις ανάγκες σε κεφάλαια υγιών δηλαδή επαρκών κεφαλαιακά τραπεζών.
Η ελληνική κυβέρνηση προετοιμάζει τον Ηρακλή 2
Η ελληνική κυβέρνηση προετοιμάζει με ορίζοντα τον Ιανουάριο του 2021 τον Ηρακλή 2 με στόχο να είναι έτοιμος και να λάβει εγκρίσεις περί τον Απρίλιο 2020.
Ο Ηρακλής 2 είναι η συνέχιση του μοντέλου τιτλοποιήσεων των προβληματικών ανοιγμάτων των τραπεζών με παρεχόμενες κρατικές εγγυήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες
Για λόγους στρατηγικής και επειδή οι ελληνικές τράπεζες διατηρούν και απόθεμα παλαιών προβληματικών δανείων περίπου 60 δισεκ. το οποίο με τις σχεδιαζόμενες τιτλοποιήσεις του Ηρακλή 1 θα μειωθούν στα 35-38 δισεκ. ευρώ NPEs
Για τα 35 με 38 δισεκ. παλαιά NPEs αλλά και για τα νέα που θα δημιουργηθούν η ελληνική κυβέρνηση θέλει να έχει έτοιμο το σχέδιο της που είναι η επέκταση του Ηρακλή 1 σε Ηρακλή 2.
Θα ακολουθηθεί το μοντέλο των τιτλοποιήσεων προβληματικών ανοιγμάτων και κρατικών εγγυήσεων.
Θα μπορούσε η κυβέρνηση σε συνεργασία με την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού να επεκτείνει το υφιστάμενο πρόγραμμα εγγυήσεων από 12 σε 24 δισεκ.
Οι εγγυήσεις δεν αποτελούν κρατικά κεφάλαια που δίνει το δημόσιο στις τράπεζες αλλά ένας μηχανισμός εγγυήσεων, δεν επιδρούν στο χρέος, στον προϋπολογισμό, ενέχουν κάποιους κινδύνους που είναι ελεγχόμενοι, δεν πλήττουν τον φορολογούμενο πολίτη.
Η εθνική bad bank έχει απορριφθεί
Η πρόταση της ΤτΕ για εθνική bad bank επί της ουσίας έχει απορριφθεί.
Να σημειωθεί ότι ενώ σε όλη την Ευρώπη υφίσταται το πρόβλημα των κόκκινων δανείων και των νέων NPEs που προκαλεί ο κορωνοιός, μόνο στην Ελλάδα ετέθη θέμα δημιουργίας εθνικής bad bank.
Είναι αξιοπερίεργο πως μόνο στην Ελλάδα ανακαλύφθηκε η αξία της εθνικής bad bank και καμία άλλη χώρα της ευρωζώνης ή της Ευρώπης δεν είδε αυτή την μεγάλη «ευκαιρία».
Προφανώς πολλά κράτη εξέτασαν την λύση της bad bank και όλα την απέρριψαν για πολλούς λόγους αλλά κυριότερο, οι bad bank ζητούν από τους φορολογούμενους να πάρουν την ζημία των ιδιωτών μετόχων των τραπεζών και προφανώς τέτοιες λύσεις απορρίπτονται ασυζητητί.
Αξίζει να αναφερθεί ότι και οι τράπεζες έχουν ουσιαστικά περιθωριοποιήσει την εθνική bad bank.
Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα σχεδόν θα μηδενίσει τα προβληματικά δάνεια, τα NPEs θα υποχωρήσουν κάτω του 5% των συνολικών δανείων (NPEs ratio) και αυτό θα το επιτύχει με τον Ηρακλή 2 που θα ενεργοποιηθεί όταν τελειώσει ο Ηρακλής 1 που αποτελεί την μόνη ρεαλιστική και αποδοτική πρόταση που και τις τράπεζες στηρίζει και τον φορολογούμενο πολίτη δεν επιβαρύνει.
Η κυβέρνηση στο σκέλος των τραπεζών και των προβληματικών δανείων τα πηγαίνει καλά, η πολιτική της αποδίδει.
Επικίνδυνη δημοσιονομικά και ακατανόητη η πρόταση της ΤτΕ για την bad bank
H πρόταση της ΤτΕ δεν απαντάει σε πολλά ερωτήματα.
-Πως θα μεταφερθούν τα δάνεια σε λογιστικές αξίες, συναινεί η EBA η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή;
-Το δημόσιο θα κληθεί να καλύψει μια ζημία έως 8 με 9 δισεκ. το ελληνικό δημόσιο είναι διατεθειμένο να βάλει αυτά τα χρήματα;
-Πόσος χρόνος θα απαιτηθεί να δημιουργηθεί η bad bank και πόσο ζημία μπορεί να κάνει στην προσπάθεια μείωσης των προβληματικών δανείων;
-Μπορεί να ενταχθούν στην bad bank ανομοιογενή προβληματικά δάνεια;
-Υπάρχει νομική κάλυψη για την πρόταση αυτή;
-Οι περιπτώσεις της Ιρλανδίας και Ισπανίας απέδειξαν ότι οι τελικές με τις αρχικές προβλέψεις είχαν μεγάλο χάσμα, αυτό σημαίνει ότι τα 8 δισεκ. του ελληνικού δημοσίου μπορεί να καταλήξει σε μεγαλύτερη ζημία.
-Τα mezzanine ομόλογα που θα πάρει πάνω του το ελληνικό δημόσιο, έχουν αξία μηδέν όπως αποδεικνύει η περίπτωση του mezzanine ομολόγου της Eurobank.
-Η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ συναινεί σε αυτή την πρόταση;
-Γιατί η Ελλάδα να προτρέξει σε μια λύση όταν η ΕΕ θα εξετάσει σε 4-5 μήνες πιθανότατα συνολική λύση για τα νέα NPEs, τα νέα προβληματικά δάνεια;
-Πως θα μεταφερθεί το DTC η αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση;
Πολλά τα ερωτήματα… ελάχιστες οι απαντήσεις
Σε όλα αυτά τα ερωτήματα η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος δεν έχει τι να απαντήσει.
Η Τράπεζα της Ελλάδος δεν έπεισε όπως αναμενόταν και απέδειξε ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, ο Ηρακλής είναι μια ενεργή λύση που ζημίωσε το ελληνικό κράτος μηδέν… και η bad bank θα φεσώσει το ελληνικό κράτος 8 με 9 δισεκ. ευρώ.
Γιατί η bad bank δημιουργεί αθέμιτο και άνισο ανταγωνισμό μεταξύ των τραπεζών;
Γιατί η bad bank η πρόταση της ΤτΕ δημιουργεί άνισο ανταγωνισμό μεταξύ των ελληνικών τραπεζών;
Ας δούμε λίγο τα δεδομένα.
Η Alpha bank προ Galaxy διαθέτει 21 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα και coverage ratio NPEs δείκτη κάλυψης μη εξυπηρετουμένων ανοιγμάτων με προβλέψεις 44,4%.
Η τράπεζα διαθέτει 3,1 δισεκ. κεφαλαιακό μαξιλάρι εκ των οποίων τα 2 δισεκ. θα τα δαπανήσει στο Galaxy την τιτλοποίηση 10,6 δισεκ. NPEs.
Η Eurobank διαθέτει 6,2 δισεκ. NPEs ή 15,3% του συνόλου των δανείων με coverage ratio NPEs 60,6%.
Τα συνολικά κεφάλαια 6,3 δισεκ. και τα καθαρά εκτός του ομολόγου Tier 2 περίπου 5,4 δισεκ.
Η Πειραιώς έχει 23,3 δισεκ. NPEs προ των σχεδιαζόμενων τιτλοποιήσεων, με coverage ratio NPEs 45%.
Η τράπεζα διαθέτει 7 δισεκ. κεφάλαια μαζί με το μετατρέψιμο σε μετοχές Cocos 2,040 δισ.
Η Εθνική τράπεζα έχει 10,1 δισεκ. NPEs προ των σχεδιαζόμενων τιτλοποιήσεων, με coverage ratio NPEs 56,7%.
Η τράπεζα διαθέτει 5,8 δισεκ. κεφάλαια.
Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι υπάρχουν δύο ταχύτητες με βάση τις προβλέψεις που έχουν διενεργήσει οι τράπεζες ως προς τα προβληματικά τους δάνεια αλλά και ως προς το ύψος των προβλέψεων.
Εθνική και Eurobank από την μια πλευρά και Πειραιώς και Alpha bank από την άλλη πλευρά.
Γιατί δημιουργείται άνισος ανταγωνισμός
Όπως έχει αναλυθεί η Eurobank δαπάνησε κεφάλαιο 1,5 δισεκ. για να προχωρήσει την τιτλοποίηση της.
Η Εθνική θα δαπανήσει μηδέν κεφάλαιο για να προχωρήσει την τιτλοποίηση της.
Η Alpha bank θα δαπανήσει 2 δισεκ. και η Πειραιώς 1,2 με 1,3 δισεκ. κεφάλαια εφόσον πραγματοποιηθούν οι τιτλοποιήσεις.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στο γεγονός ότι η Πειραιώς κυρίως και λιγότερο η Alpha bank ευνοούνται περισσότερο ως προς το σκέλος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης έναντι της Εθνικής και Eurobank.
Επίσης λόγω διαφοράς χαρτοφυλακίων NPEs Πειραιώς και Alpha bank θα ευνοηθούν περισσότερο.
Τι περιλαμβάνει η πρόταση της ΤτΕ για την bad bank;
Η ΤτΕ προτείνει την σύσταση μιας εταιρίας διαχείρισης ενεργητικού, την ονομάζουμε bad bank στην οποία οι ελληνικές τράπεζες θα μεταφέρουν 40-45 δισεκ. προβληματικά δάνεια.
Σήμερα έχουν 60 δισεκ. NPEs και αφαιρώντας τα 10,6 δισεκ. της Alpha bank, περίπου 6,3 δισεκ. της Εθνικής και 6 δισεκ. της Πειραιώς μειώνονται σε 38 δισεκ. ευρώ ενώ πρέπει να προσθέσουμε και 5 έως 10 ή ΤτΕ εκτιμάει 8 με 10 δισεκ. νέα NPEs.
Ας υποθέσουμε ότι είναι σωστή η παραδοχή της ΤτΕ για τα NPEs – καθώς η ΤτΕ μας έχει συνηθίσει και σε άστοχες εκτιμήσεις –
Η ΤτΕ προτείνει να μεταφερθούν τα 40 δισεκ. NPEs στην bad bank στις λογιστικές αξίες μαζί με τις προβλέψεις αυτό που ονομάζουμε net book value.
Εν συνεχεία ζητείται από το ελληνικό δημόσιο να καλύψει την διαφορά μεταξύ λογιστικής και εμπορικής τιμής δηλαδή διαφορά περίπου 8 με 9 δισεκ. αυτό θα είναι το φέσι του ελληνικού δημοσίου.
Για την μεταφορά των NPEs θα εκδοθούν 11 με 12 δισεκ. κύρια ομόλογα senior bond, περίπου 6 δισεκ. mezzanine bond και 22 δισεκ. junior bond το οποίο δεν θα έχει ουδεμία αξία.
Γιατί η πρόταση της ΤτΕ είναι στον αέρα;
Η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος είναι στον αέρα για τους εξής λόγους
-Δεν έχει συμφωνήσει το ελληνικό δημόσιο να φεσωθεί 8 δισεκ. για να ικανοποιήσει τους ιδιώτες μετόχους των τραπεζών που δεν επενδύουν νέα χρήματα.
-Δεν έχει συμφωνήσει με την EBA την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή καθώς υπάρχει πρόβλημα με βάση τις ντιρεκτίβες που έχει ανακοινώσει, δεν επιτρέπει μεταφορά από ένα νομικό πρόσωπο σε άλλο assets π.χ. κόκκινα δάνεια εάν δεν είναι σε εμπορικές τιμές.
-Για να δημιουργηθεί μια bad bank και μάλιστα με ετερόκλητα να ανομοιογενή δάνεια θα απαιτηθεί 1,5 με 2 χρόνια που σημαίνει ότι οι τράπεζες θα είναι στάσιμες για 1,5 με 2 χρόνια, σε αντίθεση με τον Ηρακλή που έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί.
-Το κόστος των προβλέψεων θα είναι υψηλότερο του αναμενόμενου, όπως έδειξε και η NAMA η bad bank της Ιρλανδίας, άλλα είχαν υπολογίσει ως ζημία και άλλη ζημία κατέληξε…
-Η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι βέβαιο ότι θα θεωρήσει την διαδικασία state aid δηλαδή κρατική βοήθεια.
Θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία της BRRD περί resolution δηλαδή εξυγίανσης μαζί και του bail in για μετόχους, ομολογιούχους και καταθέτες.
Συμπέρασμα
Η πρόταση της ΤτΕ είναι στον αέρα και υπάρχει κίνδυνος να κάνει ζημία και στον Ηρακλή που είναι ενεργός και όπως αποδείχθηκε και στην Eurobank και Alpha bank αποτελεσματικός.
H πρόταση της ΤτΕ θα βάλει σε μεγάλες περιπέτειες τις ελληνικές τράπεζες και το ελληνικό δημόσιο, επί της ουσίας πρέπει να απορριφθεί.
www.bankingnews.gr
Μια πρόταση διάτρητη, που φορτώνει το πρόβλημα στο ελληνικό δημόσιο και δεν επιλύει το πρόβλημα στην ουσία του καθώς φεσώνει το ελληνικό κράτος, τον έλληνα φορολογούμενο με σχεδόν 8 δισεκ. ευρώ, μια ζημία που απλά θα πληρώσει πάλι η ελληνική κοινωνία.
Η ΤτΕ προτείνει λύση bad bank για περίπου 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα αλλά η πρόταση είναι κεφαλαιακά κοστοβόρος καθώς ζημιώνει το ελληνικό δημόσιο περίπου 8 δισεκ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή η Commission αναφέρει
1)ότι το Ιταλικό μοντέλο και το ελληνικό μοντέλο ή Ηρακλής για την μείωση των προβληματικών δανείων είναι επιτυχημένο.
2)Η λύση της bad bank είναι δημοσιονομικά κοστοβόρος ενώ η συμμετοχή του κράτους δεν αδρανοποιεί την BRRD δηλαδή την διαδικασία εξυγίανσης το bail in με εμπλοκή μετόχων, ομολογιούχων και καταθετών.
3)Η Commission υποστηρίζει ότι σε περίπτωση που προκύψουν νέα NPEs λόγω του κορωνοιού μπορεί το κράτος υπό όρους π.χ. με έκδοση π4ρονομιούχων μετοχών να καλύψει τις ανάγκες σε κεφάλαια υγιών δηλαδή επαρκών κεφαλαιακά τραπεζών.
Η ελληνική κυβέρνηση προετοιμάζει τον Ηρακλή 2
Η ελληνική κυβέρνηση προετοιμάζει με ορίζοντα τον Ιανουάριο του 2021 τον Ηρακλή 2 με στόχο να είναι έτοιμος και να λάβει εγκρίσεις περί τον Απρίλιο 2020.
Ο Ηρακλής 2 είναι η συνέχιση του μοντέλου τιτλοποιήσεων των προβληματικών ανοιγμάτων των τραπεζών με παρεχόμενες κρατικές εγγυήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες
Για λόγους στρατηγικής και επειδή οι ελληνικές τράπεζες διατηρούν και απόθεμα παλαιών προβληματικών δανείων περίπου 60 δισεκ. το οποίο με τις σχεδιαζόμενες τιτλοποιήσεις του Ηρακλή 1 θα μειωθούν στα 35-38 δισεκ. ευρώ NPEs
Για τα 35 με 38 δισεκ. παλαιά NPEs αλλά και για τα νέα που θα δημιουργηθούν η ελληνική κυβέρνηση θέλει να έχει έτοιμο το σχέδιο της που είναι η επέκταση του Ηρακλή 1 σε Ηρακλή 2.
Θα ακολουθηθεί το μοντέλο των τιτλοποιήσεων προβληματικών ανοιγμάτων και κρατικών εγγυήσεων.
Θα μπορούσε η κυβέρνηση σε συνεργασία με την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού να επεκτείνει το υφιστάμενο πρόγραμμα εγγυήσεων από 12 σε 24 δισεκ.
Οι εγγυήσεις δεν αποτελούν κρατικά κεφάλαια που δίνει το δημόσιο στις τράπεζες αλλά ένας μηχανισμός εγγυήσεων, δεν επιδρούν στο χρέος, στον προϋπολογισμό, ενέχουν κάποιους κινδύνους που είναι ελεγχόμενοι, δεν πλήττουν τον φορολογούμενο πολίτη.
Η εθνική bad bank έχει απορριφθεί
Η πρόταση της ΤτΕ για εθνική bad bank επί της ουσίας έχει απορριφθεί.
Να σημειωθεί ότι ενώ σε όλη την Ευρώπη υφίσταται το πρόβλημα των κόκκινων δανείων και των νέων NPEs που προκαλεί ο κορωνοιός, μόνο στην Ελλάδα ετέθη θέμα δημιουργίας εθνικής bad bank.
Είναι αξιοπερίεργο πως μόνο στην Ελλάδα ανακαλύφθηκε η αξία της εθνικής bad bank και καμία άλλη χώρα της ευρωζώνης ή της Ευρώπης δεν είδε αυτή την μεγάλη «ευκαιρία».
Προφανώς πολλά κράτη εξέτασαν την λύση της bad bank και όλα την απέρριψαν για πολλούς λόγους αλλά κυριότερο, οι bad bank ζητούν από τους φορολογούμενους να πάρουν την ζημία των ιδιωτών μετόχων των τραπεζών και προφανώς τέτοιες λύσεις απορρίπτονται ασυζητητί.
Αξίζει να αναφερθεί ότι και οι τράπεζες έχουν ουσιαστικά περιθωριοποιήσει την εθνική bad bank.
Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα σχεδόν θα μηδενίσει τα προβληματικά δάνεια, τα NPEs θα υποχωρήσουν κάτω του 5% των συνολικών δανείων (NPEs ratio) και αυτό θα το επιτύχει με τον Ηρακλή 2 που θα ενεργοποιηθεί όταν τελειώσει ο Ηρακλής 1 που αποτελεί την μόνη ρεαλιστική και αποδοτική πρόταση που και τις τράπεζες στηρίζει και τον φορολογούμενο πολίτη δεν επιβαρύνει.
Η κυβέρνηση στο σκέλος των τραπεζών και των προβληματικών δανείων τα πηγαίνει καλά, η πολιτική της αποδίδει.
Επικίνδυνη δημοσιονομικά και ακατανόητη η πρόταση της ΤτΕ για την bad bank
H πρόταση της ΤτΕ δεν απαντάει σε πολλά ερωτήματα.
-Πως θα μεταφερθούν τα δάνεια σε λογιστικές αξίες, συναινεί η EBA η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή;
-Το δημόσιο θα κληθεί να καλύψει μια ζημία έως 8 με 9 δισεκ. το ελληνικό δημόσιο είναι διατεθειμένο να βάλει αυτά τα χρήματα;
-Πόσος χρόνος θα απαιτηθεί να δημιουργηθεί η bad bank και πόσο ζημία μπορεί να κάνει στην προσπάθεια μείωσης των προβληματικών δανείων;
-Μπορεί να ενταχθούν στην bad bank ανομοιογενή προβληματικά δάνεια;
-Υπάρχει νομική κάλυψη για την πρόταση αυτή;
-Οι περιπτώσεις της Ιρλανδίας και Ισπανίας απέδειξαν ότι οι τελικές με τις αρχικές προβλέψεις είχαν μεγάλο χάσμα, αυτό σημαίνει ότι τα 8 δισεκ. του ελληνικού δημοσίου μπορεί να καταλήξει σε μεγαλύτερη ζημία.
-Τα mezzanine ομόλογα που θα πάρει πάνω του το ελληνικό δημόσιο, έχουν αξία μηδέν όπως αποδεικνύει η περίπτωση του mezzanine ομολόγου της Eurobank.
-Η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ συναινεί σε αυτή την πρόταση;
-Γιατί η Ελλάδα να προτρέξει σε μια λύση όταν η ΕΕ θα εξετάσει σε 4-5 μήνες πιθανότατα συνολική λύση για τα νέα NPEs, τα νέα προβληματικά δάνεια;
-Πως θα μεταφερθεί το DTC η αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση;
Πολλά τα ερωτήματα… ελάχιστες οι απαντήσεις
Σε όλα αυτά τα ερωτήματα η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος δεν έχει τι να απαντήσει.
Η Τράπεζα της Ελλάδος δεν έπεισε όπως αναμενόταν και απέδειξε ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, ο Ηρακλής είναι μια ενεργή λύση που ζημίωσε το ελληνικό κράτος μηδέν… και η bad bank θα φεσώσει το ελληνικό κράτος 8 με 9 δισεκ. ευρώ.
Γιατί η bad bank δημιουργεί αθέμιτο και άνισο ανταγωνισμό μεταξύ των τραπεζών;
Γιατί η bad bank η πρόταση της ΤτΕ δημιουργεί άνισο ανταγωνισμό μεταξύ των ελληνικών τραπεζών;
Ας δούμε λίγο τα δεδομένα.
Η Alpha bank προ Galaxy διαθέτει 21 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα και coverage ratio NPEs δείκτη κάλυψης μη εξυπηρετουμένων ανοιγμάτων με προβλέψεις 44,4%.
Η τράπεζα διαθέτει 3,1 δισεκ. κεφαλαιακό μαξιλάρι εκ των οποίων τα 2 δισεκ. θα τα δαπανήσει στο Galaxy την τιτλοποίηση 10,6 δισεκ. NPEs.
Η Eurobank διαθέτει 6,2 δισεκ. NPEs ή 15,3% του συνόλου των δανείων με coverage ratio NPEs 60,6%.
Τα συνολικά κεφάλαια 6,3 δισεκ. και τα καθαρά εκτός του ομολόγου Tier 2 περίπου 5,4 δισεκ.
Η Πειραιώς έχει 23,3 δισεκ. NPEs προ των σχεδιαζόμενων τιτλοποιήσεων, με coverage ratio NPEs 45%.
Η τράπεζα διαθέτει 7 δισεκ. κεφάλαια μαζί με το μετατρέψιμο σε μετοχές Cocos 2,040 δισ.
Η Εθνική τράπεζα έχει 10,1 δισεκ. NPEs προ των σχεδιαζόμενων τιτλοποιήσεων, με coverage ratio NPEs 56,7%.
Η τράπεζα διαθέτει 5,8 δισεκ. κεφάλαια.
Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι υπάρχουν δύο ταχύτητες με βάση τις προβλέψεις που έχουν διενεργήσει οι τράπεζες ως προς τα προβληματικά τους δάνεια αλλά και ως προς το ύψος των προβλέψεων.
Εθνική και Eurobank από την μια πλευρά και Πειραιώς και Alpha bank από την άλλη πλευρά.
Γιατί δημιουργείται άνισος ανταγωνισμός
Όπως έχει αναλυθεί η Eurobank δαπάνησε κεφάλαιο 1,5 δισεκ. για να προχωρήσει την τιτλοποίηση της.
Η Εθνική θα δαπανήσει μηδέν κεφάλαιο για να προχωρήσει την τιτλοποίηση της.
Η Alpha bank θα δαπανήσει 2 δισεκ. και η Πειραιώς 1,2 με 1,3 δισεκ. κεφάλαια εφόσον πραγματοποιηθούν οι τιτλοποιήσεις.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στο γεγονός ότι η Πειραιώς κυρίως και λιγότερο η Alpha bank ευνοούνται περισσότερο ως προς το σκέλος του DTC της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης έναντι της Εθνικής και Eurobank.
Επίσης λόγω διαφοράς χαρτοφυλακίων NPEs Πειραιώς και Alpha bank θα ευνοηθούν περισσότερο.
Τι περιλαμβάνει η πρόταση της ΤτΕ για την bad bank;
Η ΤτΕ προτείνει την σύσταση μιας εταιρίας διαχείρισης ενεργητικού, την ονομάζουμε bad bank στην οποία οι ελληνικές τράπεζες θα μεταφέρουν 40-45 δισεκ. προβληματικά δάνεια.
Σήμερα έχουν 60 δισεκ. NPEs και αφαιρώντας τα 10,6 δισεκ. της Alpha bank, περίπου 6,3 δισεκ. της Εθνικής και 6 δισεκ. της Πειραιώς μειώνονται σε 38 δισεκ. ευρώ ενώ πρέπει να προσθέσουμε και 5 έως 10 ή ΤτΕ εκτιμάει 8 με 10 δισεκ. νέα NPEs.
Ας υποθέσουμε ότι είναι σωστή η παραδοχή της ΤτΕ για τα NPEs – καθώς η ΤτΕ μας έχει συνηθίσει και σε άστοχες εκτιμήσεις –
Η ΤτΕ προτείνει να μεταφερθούν τα 40 δισεκ. NPEs στην bad bank στις λογιστικές αξίες μαζί με τις προβλέψεις αυτό που ονομάζουμε net book value.
Εν συνεχεία ζητείται από το ελληνικό δημόσιο να καλύψει την διαφορά μεταξύ λογιστικής και εμπορικής τιμής δηλαδή διαφορά περίπου 8 με 9 δισεκ. αυτό θα είναι το φέσι του ελληνικού δημοσίου.
Για την μεταφορά των NPEs θα εκδοθούν 11 με 12 δισεκ. κύρια ομόλογα senior bond, περίπου 6 δισεκ. mezzanine bond και 22 δισεκ. junior bond το οποίο δεν θα έχει ουδεμία αξία.
Γιατί η πρόταση της ΤτΕ είναι στον αέρα;
Η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος είναι στον αέρα για τους εξής λόγους
-Δεν έχει συμφωνήσει το ελληνικό δημόσιο να φεσωθεί 8 δισεκ. για να ικανοποιήσει τους ιδιώτες μετόχους των τραπεζών που δεν επενδύουν νέα χρήματα.
-Δεν έχει συμφωνήσει με την EBA την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή καθώς υπάρχει πρόβλημα με βάση τις ντιρεκτίβες που έχει ανακοινώσει, δεν επιτρέπει μεταφορά από ένα νομικό πρόσωπο σε άλλο assets π.χ. κόκκινα δάνεια εάν δεν είναι σε εμπορικές τιμές.
-Για να δημιουργηθεί μια bad bank και μάλιστα με ετερόκλητα να ανομοιογενή δάνεια θα απαιτηθεί 1,5 με 2 χρόνια που σημαίνει ότι οι τράπεζες θα είναι στάσιμες για 1,5 με 2 χρόνια, σε αντίθεση με τον Ηρακλή που έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί.
-Το κόστος των προβλέψεων θα είναι υψηλότερο του αναμενόμενου, όπως έδειξε και η NAMA η bad bank της Ιρλανδίας, άλλα είχαν υπολογίσει ως ζημία και άλλη ζημία κατέληξε…
-Η DGComp η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι βέβαιο ότι θα θεωρήσει την διαδικασία state aid δηλαδή κρατική βοήθεια.
Θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία της BRRD περί resolution δηλαδή εξυγίανσης μαζί και του bail in για μετόχους, ομολογιούχους και καταθέτες.
Συμπέρασμα
Η πρόταση της ΤτΕ είναι στον αέρα και υπάρχει κίνδυνος να κάνει ζημία και στον Ηρακλή που είναι ενεργός και όπως αποδείχθηκε και στην Eurobank και Alpha bank αποτελεσματικός.
H πρόταση της ΤτΕ θα βάλει σε μεγάλες περιπέτειες τις ελληνικές τράπεζες και το ελληνικό δημόσιο, επί της ουσίας πρέπει να απορριφθεί.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών