Οι τράπεζες μετατρέπονται σε super market;
Μπορεί μια τράπεζα να μετατραπεί σε super market;
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν κατανοήσει ότι πουλώντας – χορηγώντας μόνο δάνεια δεν θα μπορέσουν να επιτύχουν τους επιχειρηματικούς στόχους.
Η αντίληψη ότι η χορήγηση δανείων διασφαλίζει τα μελλοντικά έσοδα εν μέρει είναι σωστή καθώς εξαιτίας των χαμηλών επιτοκίων τα περιθώρια κέρδους έχουν μειωθεί.
Αν και οι τράπεζες διαχειρίζονται ευέλικτα τις καταθέσεις και ακολουθούν μια σχεδόν ολογοπωλιακή τακτική στην τιμολόγηση, εντούτοις στα business plan που εκπονούν οι στόχοι είναι οριοθετημένοι.
Κέρδη 400 με 500 εκατ ετησίως όταν τελειώσουν οι τιτλοποιήσεις, γιατί με τις τιτλοποιήσεις εύλογα οι τράπεζες θα εγγράφουν ζημίες.
Ποια η νέα στρατηγική;
Οι τράπεζες σχεδιάζουν το μέλλον.
Νέες τεχνολογίες, ψηφιοποίηση και πολλά άλλα θα αλλάξουν το ελληνικό τραπεζικό σύστημα στα επόμενα 2-4 χρόνια.
Όμως τι σημαίνουν όλα αυτά στην πράξη;
Πώληση δανείου με έκπτωση ενέργεια και κινητή τηλεφωνία
Ορισμένες τράπεζες και μεταξύ αυτών και η Εθνική, έχουν εξετάσει τρόπους, ώστε να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη από την πώληση ενός καλαθιού προϊόντων που δεν είναι τραπεζικά.
Π.χ. θα χορηγούν ένα στεγαστικό δάνειο και μαζί στον δανειολήπτη θα πουλούν πακέτο τον πάροχο ρεύματος με έκπτωση π.χ. 15% με 20% και τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.
Ένας δανειολήπτης συνάπτει δάνειο 150.000 ευρώ με μια τράπεζα για αγορά ενός διαμερίσματος.
Η τράπεζα θα του χορηγεί μαζί το ρεύμα από τον Ήρων ή Vat and Volt ή Protergia ή ΔΕΗ ή οποιαδήποτε άλλο πάροχο επιλέξει ο δανειολήπτης με έκπτωση 15% με 20%.
Σε αυτή την περίπτωση η τράπεζα πουλάει το δάνειο και μαζί και το ηλεκτρικό ρεύμα με κίνητρο ότι ο τιμοκατάλογος θα έχει έκπτωση 15% με 20% σε σχέση με το να επιλέξει μόνος του ο δανειολήπτης τον πάροχο ρεύματος χωρίς την εμπλοκή της τράπεζας.
Όμως οι τράπεζες δεν θα σταματούν μόνο στο ρεύμα.
Θα καλύπτουν και την κινητή ή σταθερή τηλεφωνία, δηλαδή μαζί με το δάνειο θα δίνουν σταθερή τηλεφωνία, κινητή πάλι με έκπτωση έναντι της μεμονωμένης επιλογής.
Στις παρεχόμενες υπηρεσίες θα συμπεριληφθούν και άλλες επιλογές που αφορούν την ευρεία καταναλωτική μάζα.
Π.χ. θα μπορούσε μια τράπεζα να συνάψει συνεργασία με μια μεγάλη αλυσίδα π.χ. συσκευών παντός τύπου και να προσφέρει πάλι με μια έκπτωση 10% ορισμένες συσκευές κ.α.
Άρα η τράπεζα για το φυσικό πρόσωπο λειτουργεί ως κάποιου είδους super market.
Τι γίνεται με τις μικρές επιχειρήσεις;
Οι τράπεζες έχουν δημιουργήσει ένα δίκτυο POS - point of sale system – το οποίο λειτουργεί και ως στατιστικό καταγραφικό.
Ο μηχανισμός που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τις καταναλωτικές συνήθειες των ελλήνων είναι τα POS όπου πλέον κάθε επιχείρηση διαθέτει.
Π.χ. οι τράπεζες μπορεί να γνωρίζουν στα φαρμακεία ποια φάρμακα ή προϊόντα πουλάνε περισσότερο.
Το ίδιο ισχύει και για κάθε προϊόν εταιρίας λιανικής.
Οι τράπεζες έχοντας δημιουργήσει μεγάλες βάσεις δεδομένων μπορούν να παρακολουθούν την καταναλωτική τάση αλλά ειδικά για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου μπορούν να ξέρουν τι πουλάει…
Με αυτό τον τρόπο θα στρέφουν τα δάνεια σε προϊόντα όπου οι πολίτες τα αγοράζουν.
Π.χ. εάν μια συσκευή δεν πουλάει οι τράπεζες μπορεί να το γνωρίζουν και μια επιχείρηση που διαθέτει αυτό το συγκεκριμένο προϊόν δεν θα τύχει δανειακής υποστήριξης έναντι ενός άλλου που έχει καλή καταναλωτική συμπεριφορά.
Το λιανεμπόριο λοιπόν αναμένεται να ενισχυθεί από τον μηχανισμό των POS.
Οι τράπεζες είχαν εξετάσει κάποια στιγμή να πουλήσουν τα POS εικάζεται ότι αυτά θα μπορούσαν να πιάσουν τιμήματα μεταξύ 250 και 350 εκατ αλλά ορισμένες τράπεζες πιστεύουν ότι η διατήρηση τους έχει και πολλά στρατηγικά οφέλη.
Τι γίνεται με τις μεγάλες επιχειρήσεις
Οι τράπεζες δεν μπορούν και δεν επιδιώκουν να ανταγωνιστούν τα ομολογιακά δάνεια.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν απομακρυνθεί από τα κοινοπρακτικά δάνεια και έχουν στραφεί στα ομολογιακά.
Αν και σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος ενός δανείου μεγάλης επιχείρησης δεν διαφέρει πολύ από την τιμολόγηση ενός ομολογιακού εντούτοις οι τράπεζες δημιουργούν ειδικές μονάδες για να δημιουργούν εξατομικευμένα προϊόντα.
Αυτό ακούγεται γενικόλογο αλλά οι τράπεζες σχεδιάζουν ειδικά προϊόντα τα οποία δεν θα περιλαμβάνουν μόνο τα κλασσικά δάνεια, επιταγές, εγγυητικές κ.α.
Μάλιστα μια μεγάλη τράπεζα προσεχώς θα παρουσιάσει μια πολύ πρωτοποριακή στρατηγική για τις μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα… όπου η έννοια super market θα λάβει σάρκα και οστά.
Συμπερασματικά οι τράπεζες γίνονται super market γιατί έτσι θα επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον που δεν θέλει την στασιμότητα.
Η στασιμότητα είναι ο εχθρός του εκσυγχρονισμού.
Οι τράπεζες λοιπόν πέραν από τις κλασσικές τους δραστηριότητες δάνεια, επιταγές, εγγυητικές και άλλα θα παρέχουν και υπηρεσίες που δεν είναι τραπεζικές και αυτό θα το πράξουν για να δημιουργήσουν ένα ισχυρό πλέγμα κινήτρων και ταυτόχρονα να υποστηρίξουν – και να υποστηριχθούν – από μεγάλες εταιρίες με τις οποίες θα συνάψουν συνεργασίες.
Η Εθνική τράπεζα π.χ. έχει 6.000.000 πελάτες σε μια χώρα όπου διαθέτει 10.700.000 κατοίκους, το ίδιο ισχύει και για τις άλλες τράπεζες.
Εάν αθροίσουμε τους πελάτες κάθε τράπεζας – ως αυτόνομους και όχι ως κοινούς που είναι και το σωστό - προκύπτει ένα σύνολο 16-18 εκατ πελατών – στην πράξη είναι 8,5 εκατ - που ναι μεν είναι κοινοί αλλά κάθε πελάτης έχει εξατομικευμένες ανάγκες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών