Τις ζημίες της Κεντρικής Τράπεζας της Βρετανίας τις καλύπτει το δημόσιο… μήπως αυτό να ισχύει και στην ΤτΕ;
Το ερώτημα αυτό έθεσε παράγοντας μεγάλης βρετανικής τράπεζας στο bankingnews τονίζοντας ότι έως σήμερα οι εθνικές κεντρικές τράπεζες όταν επιτυγχάνουν κέρδη διανείμουν μέρισμα αλλά όταν ζημιώνονται αναλαμβάνουν τις ζημίες μέσω του μηχανισμού προβλέψεων.
Μήπως το βρετανικό μοντέλο είναι πιο ορθό;
Δηλαδή όταν μια κεντρική τράπεζα αγοράζει ομόλογα ενός κράτους για να προστατεύσει το κόστος δανεισμού και να παράσχει στήριξη στο εθνικό χρέος και εμφανίζει ζημίες, το κόστος των ζημιών θα πρέπει να το αναλαμβάνει το δημόσιο.
Τι ισχύει στην Ελλάδα και την ΤτΕ;
Ως γνωστό η ΕΚΤ μέσω της εθνικής κεντρικής τράπεζας εν προκειμένω της Τράπεζα της Ελλάδος αγοράζει από την δευτερογενή αγορά κρατικά ελληνικά ομόλογα στο πλαίσιο του προγράμματος πανδημίας.
Η ΤτΕ διακρατεί λοιπόν 35 δισεκ. ελληνικά ομόλογα που τα αγόρασε μέσω του προγράμματος πανδημίας.
Η νέα εξέλιξη είναι ότι λόγω της αύξησης των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων έφθασε το 10ετές από 0,55% χαμηλό στο 2,55% πρόσφατα – με υψηλό 2,74% - καταγράφει η ΤτΕ λογιστικές ζημίες σχεδόν 1 δισεκ. ευρώ.
Για την ιστορία επισημαίνεται ότι η ΤτΕ έχει μόλις 658 εκατ κεφάλαια αλλά και μαξιλάρι προβλέψεων 7,5 δισεκ. το οποίο χρησιμοποιούσε για το ELA την έκτακτη παροχή ρευστότητας και τώρα την χρησιμοποιεί για να καλύπτει τις ζημίες από τα ομόλογα.
Η έκπληξη της Βρετανίας
Η Κεντρική Τράπεζα της Βρετανίας έχει απαιτήσει όταν προκύπτουν ζημίες από τις επαναγορές βρετανικών ομολόγων, να τις καλύπτει το Βρετανικό δημόσιο.
Η Τράπεζα της Ελλάδος αντί να προτείνει οι κρατικές εγγυήσεις 21 δισεκ. από τον νόμο για τον Ηρακλή 1 και Ηρακλή 2 που αφορά τις τιτλοποιήσεις NPEs να περάσουν στο κρατικό χρέος – κάτι που θα ήταν μεγάλο λάθος προφανώς – ας ζητήσει οι ζημίες από τα ελληνικά ομόλογα να καλυφθούν από το ελληνικό δημόσιο κατά τα βρετανικά πρότυπα.
Το μοντέλο αποζημίωσης
Η νομιμότητα του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης του Ηνωμένου Βασιλείου βασίζεται (εν μέρει) στην «Συμφωνία Αποζημίωσης» που εκτελέστηκε από το υπουργείο Οικονομικών της Βρετανίας και την Κεντρική Τράπεζα το 2009.
Αυτό το συμβατικό έγγραφο παρέχει το νομικό πλαίσιο για την αποζημίωση του QE της ποσοτικής χαλάρωσης με φορολογικά έσοδα
Η Κεντρική Τράπεζα είναι μια υπηρεσία του δημόσιου τομέα και τα χρήματα της κεντρικής τράπεζας που διατίθενται στο QE είναι δημόσιος πόρος.
Οι ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες διανέμεται αυτός ο δημόσιος πόρος σε οντότητες του ιδιωτικού τομέα θα πρέπει να γνωστοποιούνται.
Μια τέτοια γνωστοποίηση θα παρείχε έναν κρίσιμο μηχανισμό λογοδοσίας, χτίζοντας την αξιοπιστία και τη νομιμότητα της Τράπεζας.
Η Τράπεζα της Αγγλίας κατέχει επί του παρόντος το ~45% των κρατικών ομολόγων του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ο μεγαλύτερος μεμονωμένος πιστωτής των μελλοντικών φορολογικών εσόδων της Βρετανίας.
Η ποσοτική χαλάρωση είναι μια άμεση μορφή ελάφρυνσης χρέους για το Ηνωμένο Βασίλειο
Παραθέτουμε την παραπομπή για όποιον ενδιαφέρεται:
https://publications.parliament.uk/pa/ld5802/ldselect/ldeconaf/42/4207.htm
https://committees.parliament.uk/writtenevidence/25544/html/
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών