γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
H κίνηση του Α. Βγενόπουλου να παραιτηθεί από πρόεδρος της Marfin αποτέλεσε κατά βάση μια σαφή προειδοποίηση για την πορεία του Κυπριακού τραπεζικού συστήματος.
Ο κίνδυνος κρατικοποίησης είναι ορατός για τις κυπριακές τράπεζες και αυτό επιβεβαιώθηκε περίτρανα από την Moody’s η οποία υποβάθμισε κατά 2 βαθμίδες την Κύπρο λόγω των ανησυχιών για τις κυπριακές τράπεζες. Θα χρειαστούν περί το 1 δις ευρώ κρατικά κεφάλαια προειδοποιεί η Moody’s.
Ο κίνδυνος κρατικοποίησης είναι ορατός για τις κυπριακές τράπεζες και αυτό επιβεβαιώθηκε περίτρανα από την Moody’s η οποία υποβάθμισε κατά 2 βαθμίδες την Κύπρο λόγω των ανησυχιών για τις κυπριακές τράπεζες. Θα χρειαστούν περί το 1 δις ευρώ κρατικά κεφάλαια προειδοποιεί η Moody’s.
Η υποβάθμιση της Κύπρου από την Moody’s ήρθε να επιβεβαιώσει τις ανησυχίες Βγενόπουλου.
O Ανδρέας Βγενόπουλος με πολύ σαφή τρόπο έστειλε ξεκάθαρα μηνύματα προς όλους, προς την κυπριακή κυβέρνηση, προς την Κυπριακή Κεντρική Τράπεζα και προς τις άλλες τράπεζες.
Το μήνυμα προς την κυπριακή κυβέρνηση είναι ότι θα πρέπει να υπάρξουν σαφείς αποσαφηνίσεις στον νέο νόμο που αφορά την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Το βασικό επιχείρημα της Marfin είναι ότι το κυπριακό κράτος δεν έχει την δυνατότητα να επανακεφαλαιοποιήσει τις κυπριακές τράπεζες και θα μπορούσε λόγω των τραπεζών να καταλήξει σε μνημόνιο.
Για να αποφευχθεί αυτό ζητάει το εξής. Οι τράπεζες υποχρεούνται και σωστά να υλοποιήσουν μεγάλες κεφαλαιακές ενισχύσεις.
Πρόσφατα η EBA κατέληξε ότι οι κυπριακές τράπεζες χρειάζονται 3,5 δις ευρώ.
Ο Α. Βγενόπουλος προτείνει μια διαδικασία απόλυτα ξεκάθαρη και σαφή.
Το κυπριακό κράτος να λειτουργήσει ως εγγυητής των αυξήσεων κεφαλαίου.
Οι τράπεζες να υλοποιήσουν αυξήσεις και αν καλυφθούν πλήρως δεν θα αλλάξει το μετοχικό καθεστώς των τραπεζών θα παραμείνουν ιδιωτικές.
Αν οι αυξήσεις κεφαλαίου δεν καλυφθούν πλήρως το κυπριακό κράτος θα καλύψει τις αδιάθετες μετοχές στην ίδια τιμή της αύξησης κεφαλαίου.
Αν καταστεί το κυπριακό δημόσιο μέτοχος μειοψηφίας θα έχει θέσεις στο ΔΣ και θα μπορεί να ασκεί βέτο σε στρατηγικές αποφάσεις.
Αν το κυπριακό δημόσιο καταστεί μέτοχος πλειοψηφίας επειδή δεν καλύφθηκε μια αύξηση τότε η τράπεζα αυτομάτως θα κρατικοποιείται.
Επίσης η συμμετοχή του κυπριακού δημοσίου θα πρέπει να είναι αυστηρά με κοινές μετοχές και όχι με προνομιούχες. Η παράμετρος αυτή είναι και μια ευθεία κριτική για την συζήτηση που έχει ανοίξει στην Ελλάδα για το αν και κατά πόσο η προσφυγή στο ΤΧΣ θα πρέπει να συνοδευτεί με την έκδοση κοινών ή προνομιούχων μετοχών. Ο Βγενόπουλος υποστηρίζει ξεκάθαρα μόνο κοινές μετοχές…
Το μήνυμα προς την Κεντρική τράπεζα
Η επικρατούσα αίσθηση με βάση την λειτουργία του τραπεζικού συστήματος είναι ότι η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου τείνει να ευνοεί την τράπεζα Κύπρου.
Η Κεντρική τράπεζα θα πρέπει να παρέμβει καθοριστικά ώστε να μην μεταβληθεί το μετοχικό καθεστώς των κυπριακών τραπεζών οι οποίες πρέπει να μείνουν ιδιωτικές.
Το μήνυμα προς τις άλλες τράπεζες
Είναι προφανές ότι οι Κυπριακές τράπεζες δεν θα ήθελαν να κρατικοποιηθούν.
Η Marfin όπως δηλώθηκε θα υλοποιήσει αύξηση κεφαλαίου όπου οι βασικοί μέτοχοι δεσμεύονται να συμμετάσχουν σε μια προκαθορισμένη τιμή.
Το παρασκήνιο….
Ο Α. Βγενόπουλος πιστεύει ακράδαντα ότι έτσι όπως λειτουργεί το τραπεζικό σύστημα στην Κύπρο και στην Ελλάδα δεν επιτελεί το θεσμικό του ρόλο.
Οι τράπεζες πρέπει να χορηγούν δάνεια και το τραπεζικό σύστημα λόγω της κρίσης έχει παγώσει.
Για τον Α. Βγενόπουλο το θέμα αυτό είναι θέμα αρχής…και ορθά το υποστήριξε….
Ωστόσο στις αναφορές του επέμεινε ότι αν το κράτος συμμετάσχει σε αυξήσεις κεφαλαίου των κυπριακών τραπεζών θα πρέπει οι αμκ να υλοποιηθούν με κοινές μετοχές.
Στην συνέντευξη που παραχώρησε στην Κύπρο τόνισε ότι «Κατ’ αρχήν να σας πω ότι το 2008 όταν ο τότε υπουργός οικονομίας στην Ελλάδα κ. Αλογοσκούφης είχε δώσει ένα πακέτο ενίσχυσης των τραπεζών κατά 28.000.000.000 είχα πάρει μια δημόσια τοποθέτηση ότι αυτό έπρεπε να γίνει με το κράτος να παίρνει κοινές μετοχές και όχι προνομιούχες και τότε είχα κατηγορηθεί ότι επειδή αυτό αφορούσε άλλες τράπεζες ανταγωνίστριες και δεν αφορούσε εμάς δεν θα μπορούσε να αφορούσε εμάς ότι ίσως αυτό το είχα πει για λόγους ανταγωνισμού. Μου αμφισβητήθηκε ότι το είχα πει για λόγους αρχών. Σήμερα έρχομαι να σας πω ότι βεβαίως το είχα πει για λόγους αρχών και οι αρχές μου δεν αλλάζουν σήμερα επειδή πλέον και το Κυπριακό σύστημα έχει προκλήσεις. Εξακολουθώ να πιστεύω και εδώ έχω μια αντίθεση με το Σύνδεσμο Τραπεζών και με την εκτελεστική ηγεσία της Marfin Popular Bank που αυτή την θέση πήρε στο Σύνδεσμο Τραπεζών εγώ εξακολουθώ ότι εάν υπάρξει στο μέλλον οποιαδήποτε λογική στήριξη των τραπεζών αυτή η στήριξης δεν πρέπει να γίνει με προνομιούχες μετοχές αλλά με κοινές μετοχές. Ο λόγος είναι απλός, υποτίθεται οι μέτοχοι έχουν κάποια περιουσία και αν αναγκαστούν να ζητήσουν τη βοήθεια του κράτους το κράτος βάζει και αυτό τα χρήματα του. Αν οι τράπεζες εν συνεχεία μεγαλουργήσουν ο Κύπριος φορολογούμενος θα πάρει ένα επιτόκιο για τις προνομιούχες μετοχές, ας πούμε (ξέρω γω) 10% ενώ ο μέτοχος ο οποίος τη στιγμή της δυσκολίας χρησιμοποίησε με κίνδυνο τα χρήματα των φορολογουμένων μπορεί τα χρήματα του εκείνη τη στιγμή να τα πολλαπλασιάσει 7 φορές, 15 φορές, 40 φορές αν πάρουμε τις εξελίξεις που γίνονται. Αυτό δεν είναι δίκαιο. Συνεπώς εγώ πιστεύω ότι αν χρειαστεί ποτέ μια τέτοια στήριξης θα πρέπει γίνει με προνομιούχες μετοχές. Από την άλλη πλευρά ο τρόπος που θα γίνει πρέπει να είναι λογικός και δίκαιος. Τι σημαίνει αυτό, αυτό σημαίνει ότι εάν χρειαστεί να βάλει χρήματα ο Κύπριος φορολογούμενος θα πρέπει να καθορίσει η Κυβέρνηση μια τιμή μετοχής για την αύξηση και στην ίδια τιμή να δώσει την δυνατότητα εις τους ιδιώτες μετόχους να συμμετάσχουν σ’ αυτή την αύξηση. Εάν την καλύψουν όλη δεν υπάρχει πρόβλημα. Εάν δεν την καλύψουν στο υπόλοιπο κομμάτι που χρειάζεται να καλυφθεί θα πρέπει να τοποθετηθούν τα χρήματα του Κυπριακού Κράτους. Τώρα εάν η πλειοψηφία των νέων κεφαλαίων θα μπουν από τους ιδιώτες μετοχές θα πρέπει οπωσδήποτε να εφαρμοστεί ο Περί Εταιρειών Νόμος και οι παλαιοί μέτοχοι να εξακολουθούν να έχουν την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Εάν την πλειοψηφία την βάλει η Κυβέρνηση, το ανάποδο. Εάν η κυπριακή κυβέρνηση έχει μειοψηφία αλλά έχει έστω και ένα ευρώ τοποθετήσει θα πρέπει η μειοψηφία να έχει κάποια δικαιώματα βέτο σε στρατηγικές αποφάσεις για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα των φορολογουμένων. Και στο τέλος αυτής της άσκησης όταν υπάρχουν και σημαντικοί μέτοχοι μέσα στη τράπεζα που έχουνε βάλει τα χρήματα τους μαζί με το κράτος όταν έρθει η στιγμή γιατί αυτή η παρέμβαση του κράτους θα πρέπει να γίνει για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, όταν έρθει η στιγμή το κράτος πλέον να αποεπενδύσει θα πρέπει να δίνεται ένα δικαίωμα προτίμησης γι’αυτές τις μετοχές στους υφιστάμενους μετόχους που πήρανε και αυτοί τον ίδιο κίνδυνο με το κράτος»
www.bankingnews.gr
O Ανδρέας Βγενόπουλος με πολύ σαφή τρόπο έστειλε ξεκάθαρα μηνύματα προς όλους, προς την κυπριακή κυβέρνηση, προς την Κυπριακή Κεντρική Τράπεζα και προς τις άλλες τράπεζες.
Το μήνυμα προς την κυπριακή κυβέρνηση είναι ότι θα πρέπει να υπάρξουν σαφείς αποσαφηνίσεις στον νέο νόμο που αφορά την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Το βασικό επιχείρημα της Marfin είναι ότι το κυπριακό κράτος δεν έχει την δυνατότητα να επανακεφαλαιοποιήσει τις κυπριακές τράπεζες και θα μπορούσε λόγω των τραπεζών να καταλήξει σε μνημόνιο.
Για να αποφευχθεί αυτό ζητάει το εξής. Οι τράπεζες υποχρεούνται και σωστά να υλοποιήσουν μεγάλες κεφαλαιακές ενισχύσεις.
Πρόσφατα η EBA κατέληξε ότι οι κυπριακές τράπεζες χρειάζονται 3,5 δις ευρώ.
Ο Α. Βγενόπουλος προτείνει μια διαδικασία απόλυτα ξεκάθαρη και σαφή.
Το κυπριακό κράτος να λειτουργήσει ως εγγυητής των αυξήσεων κεφαλαίου.
Οι τράπεζες να υλοποιήσουν αυξήσεις και αν καλυφθούν πλήρως δεν θα αλλάξει το μετοχικό καθεστώς των τραπεζών θα παραμείνουν ιδιωτικές.
Αν οι αυξήσεις κεφαλαίου δεν καλυφθούν πλήρως το κυπριακό κράτος θα καλύψει τις αδιάθετες μετοχές στην ίδια τιμή της αύξησης κεφαλαίου.
Αν καταστεί το κυπριακό δημόσιο μέτοχος μειοψηφίας θα έχει θέσεις στο ΔΣ και θα μπορεί να ασκεί βέτο σε στρατηγικές αποφάσεις.
Αν το κυπριακό δημόσιο καταστεί μέτοχος πλειοψηφίας επειδή δεν καλύφθηκε μια αύξηση τότε η τράπεζα αυτομάτως θα κρατικοποιείται.
Επίσης η συμμετοχή του κυπριακού δημοσίου θα πρέπει να είναι αυστηρά με κοινές μετοχές και όχι με προνομιούχες. Η παράμετρος αυτή είναι και μια ευθεία κριτική για την συζήτηση που έχει ανοίξει στην Ελλάδα για το αν και κατά πόσο η προσφυγή στο ΤΧΣ θα πρέπει να συνοδευτεί με την έκδοση κοινών ή προνομιούχων μετοχών. Ο Βγενόπουλος υποστηρίζει ξεκάθαρα μόνο κοινές μετοχές…
Το μήνυμα προς την Κεντρική τράπεζα
Η επικρατούσα αίσθηση με βάση την λειτουργία του τραπεζικού συστήματος είναι ότι η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου τείνει να ευνοεί την τράπεζα Κύπρου.
Η Κεντρική τράπεζα θα πρέπει να παρέμβει καθοριστικά ώστε να μην μεταβληθεί το μετοχικό καθεστώς των κυπριακών τραπεζών οι οποίες πρέπει να μείνουν ιδιωτικές.
Το μήνυμα προς τις άλλες τράπεζες
Είναι προφανές ότι οι Κυπριακές τράπεζες δεν θα ήθελαν να κρατικοποιηθούν.
Η Marfin όπως δηλώθηκε θα υλοποιήσει αύξηση κεφαλαίου όπου οι βασικοί μέτοχοι δεσμεύονται να συμμετάσχουν σε μια προκαθορισμένη τιμή.
Το παρασκήνιο….
Ο Α. Βγενόπουλος πιστεύει ακράδαντα ότι έτσι όπως λειτουργεί το τραπεζικό σύστημα στην Κύπρο και στην Ελλάδα δεν επιτελεί το θεσμικό του ρόλο.
Οι τράπεζες πρέπει να χορηγούν δάνεια και το τραπεζικό σύστημα λόγω της κρίσης έχει παγώσει.
Για τον Α. Βγενόπουλο το θέμα αυτό είναι θέμα αρχής…και ορθά το υποστήριξε….
Ωστόσο στις αναφορές του επέμεινε ότι αν το κράτος συμμετάσχει σε αυξήσεις κεφαλαίου των κυπριακών τραπεζών θα πρέπει οι αμκ να υλοποιηθούν με κοινές μετοχές.
Στην συνέντευξη που παραχώρησε στην Κύπρο τόνισε ότι «Κατ’ αρχήν να σας πω ότι το 2008 όταν ο τότε υπουργός οικονομίας στην Ελλάδα κ. Αλογοσκούφης είχε δώσει ένα πακέτο ενίσχυσης των τραπεζών κατά 28.000.000.000 είχα πάρει μια δημόσια τοποθέτηση ότι αυτό έπρεπε να γίνει με το κράτος να παίρνει κοινές μετοχές και όχι προνομιούχες και τότε είχα κατηγορηθεί ότι επειδή αυτό αφορούσε άλλες τράπεζες ανταγωνίστριες και δεν αφορούσε εμάς δεν θα μπορούσε να αφορούσε εμάς ότι ίσως αυτό το είχα πει για λόγους ανταγωνισμού. Μου αμφισβητήθηκε ότι το είχα πει για λόγους αρχών. Σήμερα έρχομαι να σας πω ότι βεβαίως το είχα πει για λόγους αρχών και οι αρχές μου δεν αλλάζουν σήμερα επειδή πλέον και το Κυπριακό σύστημα έχει προκλήσεις. Εξακολουθώ να πιστεύω και εδώ έχω μια αντίθεση με το Σύνδεσμο Τραπεζών και με την εκτελεστική ηγεσία της Marfin Popular Bank που αυτή την θέση πήρε στο Σύνδεσμο Τραπεζών εγώ εξακολουθώ ότι εάν υπάρξει στο μέλλον οποιαδήποτε λογική στήριξη των τραπεζών αυτή η στήριξης δεν πρέπει να γίνει με προνομιούχες μετοχές αλλά με κοινές μετοχές. Ο λόγος είναι απλός, υποτίθεται οι μέτοχοι έχουν κάποια περιουσία και αν αναγκαστούν να ζητήσουν τη βοήθεια του κράτους το κράτος βάζει και αυτό τα χρήματα του. Αν οι τράπεζες εν συνεχεία μεγαλουργήσουν ο Κύπριος φορολογούμενος θα πάρει ένα επιτόκιο για τις προνομιούχες μετοχές, ας πούμε (ξέρω γω) 10% ενώ ο μέτοχος ο οποίος τη στιγμή της δυσκολίας χρησιμοποίησε με κίνδυνο τα χρήματα των φορολογουμένων μπορεί τα χρήματα του εκείνη τη στιγμή να τα πολλαπλασιάσει 7 φορές, 15 φορές, 40 φορές αν πάρουμε τις εξελίξεις που γίνονται. Αυτό δεν είναι δίκαιο. Συνεπώς εγώ πιστεύω ότι αν χρειαστεί ποτέ μια τέτοια στήριξης θα πρέπει γίνει με προνομιούχες μετοχές. Από την άλλη πλευρά ο τρόπος που θα γίνει πρέπει να είναι λογικός και δίκαιος. Τι σημαίνει αυτό, αυτό σημαίνει ότι εάν χρειαστεί να βάλει χρήματα ο Κύπριος φορολογούμενος θα πρέπει να καθορίσει η Κυβέρνηση μια τιμή μετοχής για την αύξηση και στην ίδια τιμή να δώσει την δυνατότητα εις τους ιδιώτες μετόχους να συμμετάσχουν σ’ αυτή την αύξηση. Εάν την καλύψουν όλη δεν υπάρχει πρόβλημα. Εάν δεν την καλύψουν στο υπόλοιπο κομμάτι που χρειάζεται να καλυφθεί θα πρέπει να τοποθετηθούν τα χρήματα του Κυπριακού Κράτους. Τώρα εάν η πλειοψηφία των νέων κεφαλαίων θα μπουν από τους ιδιώτες μετοχές θα πρέπει οπωσδήποτε να εφαρμοστεί ο Περί Εταιρειών Νόμος και οι παλαιοί μέτοχοι να εξακολουθούν να έχουν την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Εάν την πλειοψηφία την βάλει η Κυβέρνηση, το ανάποδο. Εάν η κυπριακή κυβέρνηση έχει μειοψηφία αλλά έχει έστω και ένα ευρώ τοποθετήσει θα πρέπει η μειοψηφία να έχει κάποια δικαιώματα βέτο σε στρατηγικές αποφάσεις για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα των φορολογουμένων. Και στο τέλος αυτής της άσκησης όταν υπάρχουν και σημαντικοί μέτοχοι μέσα στη τράπεζα που έχουνε βάλει τα χρήματα τους μαζί με το κράτος όταν έρθει η στιγμή γιατί αυτή η παρέμβαση του κράτους θα πρέπει να γίνει για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, όταν έρθει η στιγμή το κράτος πλέον να αποεπενδύσει θα πρέπει να δίνεται ένα δικαίωμα προτίμησης γι’αυτές τις μετοχές στους υφιστάμενους μετόχους που πήρανε και αυτοί τον ίδιο κίνδυνο με το κράτος»
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών