Τελευταία Νέα
Χρηματιστήριο

Alpha Bank: Καλύτερη του αναμενομένου η δημοσιονομική προσαρμογή - Απαιτείται πιο επιλεκτική μείωση των εργαζομένων στο δημόσιο προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος αποδιοργάνωσης - Όχι στα στερεότυπα και στις ανεξέλεγκτες καταστάσεις

tags :
Alpha Bank: Καλύτερη του αναμενομένου η δημοσιονομική προσαρμογή - Απαιτείται πιο επιλεκτική μείωση των εργαζομένων στο δημόσιο προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος αποδιοργάνωσης - Όχι στα στερεότυπα και στις ανεξέλεγκτες καταστάσεις
Σταδιακά σημεία βελτίωσης έχει αρχίσει να εμφανίζει η ελληνική οικονομία. Όχι μόνο η δημοσιονομική προσαρμογή είναι καλύτερη του αναμενομένου αλλά και οι διαρθρωτικές αλλαγές φαίνεται να επαναφέρουν σταδιακά την οικονομία σε μεγαλύτερη ισορροπία, δημιουργώντας έτσι συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης. Τα ανωτέρω αναφέρει η Alpha Bank στο τελευταίο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.
Συγκεκριμένα, σχεδόν 150 χιλ. άτομα έχουν ήδη αποχωρήσει από τον δημόσιο τομέα τα τελευταία τρία χρόνια. Με βάση στοιχεία της έρευνας εργατικού δυναμικού ΕΛΣΤΑΤ, που αναφέρονται στο β’ τρίμηνο κάθε έτους η καθαρή μείωση προσωπικού ανήλθε στις Δημόσιες Υπηρεσίες σε 52,9 χιλ. άτομα, στα ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, Δημόσιους Οργανισμούς σε 21,3 χιλ. άτομα, στους Δήμους, Κοινότητες, Δημοτικές Επιχειρήσεις σε 32,6 χιλ. άτομα, στις ΔΕΚΟ σε 23,6 χιλ. άτομα, στις Κρατικές Τράπεζες σε 3,3 χιλ. άτομα και στις Επιχειρήσεις που είναι ελεγχόμενες από το δημόσιο σε 13,9 χιλ.
Από αυτά τα 147,5 χιλ. άτομα που αποχώρησαν από την υπηρεσία, 54 χιλ. άτομα εργάζονταν στην Δημόσια Διοίκηση, 18,6 χιλ. άτομα προέρχονται από την Εκπαίδευση, 8,2 χιλ. άτομα από τον Ηλεκτρισμό, 5,8 χιλ. από την Αποκομιδή Απορριμμάτων, 4,5 χιλ. από τις Τηλεπικοινωνίες, 4,2 χιλ. από την ΄Υδρευση, 4,0 χιλ. από τις Κρατικές Τράπεζες, 3,7 χιλ. από τις Βιβλιοθήκες, Μουσεία, κ.ο.κ. Είναι αξιοσημείωτο, εν προκειμένω, ότι στον τομέα της Υγείας όχι μόνο δεν είχαμε μείωση αλλά σημειώθηκε και καθαρή αύξηση της απασχόλησης κατά 264 άτομα περίπου.
Η Υγεία μάλιστα ήταν ο κλάδος όπου και στον ιδιωτικό τομέα σημειώθηκε επίσης καθαρή αύξηση απασχολουμένων κατά 5,4 χιλ.
Οι απασχολούμενοι στον Δημόσιο Τομέα έχουν ήδη μειωθεί στο επίπεδο του τέλους της δεκαετίας του 1990. Με τη δέσμευση δε της κυβέρνησης στο Μνημόνιο για μείωση του προσωπικού στον δημόσιο τομέα κατά 150.000 άτομα από το τέλος του 2010 έως το τέλος του 2015, η αποχώρηση εργαζομένων από το Δημόσιο θα συνεχισθεί και τα επόμενα έτη.
Το ζητούμενο, βεβαίως, μακροπρόθεσμα είναι η απορρόφηση του πλεονάζοντος προσωπικού από τον δημόσιο τομέα σε παραγωγικές δραστηριότητες στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.
Στην παρούσα συγκυρία, όμως, η διαδικασία αυτή αναδιάρθρωσης καθυστερεί όσο η οικονομία παραμένει σε βαθιά ύφεση. Ταυτόχρονα, η μείωση του προσωπικού στον δημόσιο τομέα δεν είναι αποτέλεσμα εξυγίανσης των διοικητικών δομών του κράτους. Έως σήμερα, η μείωση του προσωπικού έχει καταστεί δυνατή μέσω της μη ανανέωσης των συμβάσεων προσωρινής απασχόλησης και των ευρείας κλίμακας συνταξιοδοτήσεων που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια, και που συνεχίζονται με αμείωτη ένταση.
Η μείωση αυτή του προσωπικού, όμως, σε συνδυασμό με τις οριζόντιες περικοπές στους μισθούς, ενέχει πλέον σοβαρούς κινδύνους υπο-στελέχωσης και αποδιοργάνωσης σημαντικών υπηρεσιών και απώλειας της σωρευμένης εμπειρίας και γνώσης εξειδικευμένων στελεχών.
Είναι, λοιπόν, αναγκαίο η περαιτέρω μείωση του προσωπικού να γίνει επιλεκτικά και να συνοδευθεί από μια δραστική διοικητική μεταρρύθμιση στηριγμένη σε σύγχρονες αρχές διοικητικής λειτουργίας.
Πρέπει να αποκατασταθεί το διευθυντικό δικαίωμα ελέγχου του κόστους λειτουργίας, με την απόρριψη των στερεότυπων και των ανεξέλεγκτων καταστάσεων απουσίας ευθύνης που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία.
Απαιτείται η αναδιάρθρωση των δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών, καθώς και των δημοσίων επιχειρήσεων που θα παραμένουν στον δημόσιο τομέα μετά τις αποκρατικοποιήσεις, με σαφείς στόχους για την αποδοτική λειτουργία τους για τη συμβολή τους στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Μόνον, έτσι, θα υπάρξει ανακατανομή προσωπικού και ειδικοτήτων, καθώς και κατάργηση τομέων χαμηλής απόδοσης ή χρησιμότητας και, ενδεχομένως, σύσταση νέων τομέων δραστηριότητος. Ο απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός μικρότερου σε μέγεθος αλλά παραγωγικότερου και πιο ευέλικτου δημόσιου τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό, διάφορες διακηρύξεις περί μη απολύσεων στο δημόσιο είναι στην ουσία διακηρύξεις περί μη προσλήψεων νέων υπαλλήλων και νέων εξειδικεύσεων σε μια περίοδο κατά την οποία η ανεργία των νέων υπερβαίνει το 50%. Αυτό βέβαια, δεν αποτρέπει, ακόμη και στη σημερινή δεινή κοινωνική κατάσταση, σε ορισμένες περιπτώσεις, την πρόσληψη υπαλλήλων στον δημόσιο τομέα με αδιαφανείς διαδικασίες και κριτήρια.
Σε κάθε περίπτωση, είναι καιρός να κατανοήσουμε τα απίστευτα αδιέξοδα στα οποία έχει οδηγήσει τη χώρα η μονιμότητα των υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα. Είναι πλέον προφανές ότι δεν μπορεί να υπάρξει διοικητική μεταρρύθμιση με αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα χωρίς να μειωθεί το μέγεθος του δημόσιου τομέα έτσι ώστε να γίνουν προσλήψεις και νέων υπαλλήλων με νέο καθεστώς υπηρεσιακής εξέλιξης και αμοιβών.
Η αγορά εργασίας εμφανίζει, επίσης, στοιχεία σταθεροποίησης ή και ελαφράς βελτίωσης. Από στοιχεία του ΟΑΕΔ, προκύπτει ότι ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων που ζητούν εργασία μειώθηκε στους 787,0 χιλ. τον Αύγ.΄12, ή κατά 7,9 χιλ, άτομα έναντι του Ιουλ.΄12, καθώς παρατηρήθηκε αύξηση της τουριστικής κίνησης τον Αύγ.΄12, όταν πέρυσι η αντίστοιχη μείωση ήταν 6,3 χιλ. άτομα. Η αύξηση της ανεργίας στο διάστημα Αύγ.΄11-Αύγ.΄12 περιορίσθηκε στις 93,7 χιλ. άτομα, έναντι 124,1 χιλ. άτομα το αντίστοιχο διάστημα Αύγ.΄10-Αύγ.΄11.
Επιπλέον, 121,8 χιλ. άτομα ήταν εγγεγραμμένοι τον Αύγ.΄12 στον ΟΑΕΔ αλλά, κατά δήλωσή τους, δεν αναζητούσαν εργασία, έναντι 127,1 χιλ. ατόμων αυτής της κατηγορίας τον Ιούλ.’12 (πτώση κατά 5,4 χιλ. άτομα). Σημειώνεται ότι τον Αύγ.΄11 ο αριθμός των μη αναζητούντων εργασία είχε διαμορφωθεί σε 70,0 χιλ. άτομα. Είναι προφανές ότι, παρά την βελτίωση που εμφανίζεται μεταξύ Ιουλ.΄12 και Αυγ.΄12, έχουν αυξηθεί κατακόρυφα όσοι εγγράφονται στον ΟΑΕΔ για λόγους διαφορετικούς από την αναζήτηση εργασίας (παρακολούθηση σεμιναρίων, καταβολή ειδικών επιδομάτων- τιμολογίων, κ.α.). Όσον αφορά στους ανέργους που λαμβάνουν επίδομα ανεργίας, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στις 201,8 χιλ. τον Αύγ.΄12 και αποτελούν το 25,6% των εγγεγραμμένων ανέργων, έναντι 212,3 χιλ. τον Αύγ.΄11 (30,6% των εγγεγραμμένων ανέργων).
Επίσης, από τα στοιχεία των ροών απασχόλησης (προσλήψεων – καταγγελιών συμβάσεων εργασίας - οικειοθελών αποχωρήσεων) προκύπτει ότι στο 8μηνο Ιαν.- Αυγούστου 2012 σημειώθηκε αύξηση της απασχόλησης κατά 31,3 χιλ. άτομα, έναντι αύξησής της κατά 22,5 χιλ. άτομα στο αντίστοιχο 8μηνο του 2011. Είναι επίσης σημαντικό ότι οι αναγγελίες προσλήψεων ήταν, για πρώτη φορά από τον Μάρτιο του 2010, αυξημένες σε ετήσια βάση κατά 9,0 χιλ. άτομα τον Ιούλ.’12 και κατά 6,3 χιλ. άτομα τον Αύγ.’12.
Τέλος, σημαντικό πλεόνασμα ύψους € 793,3 εκατ. τον Ιούλ’12, έναντι ελλείμματος € 625,4 εκατ. τον Ιούλ.’11. κατεγράφη στο Εξωτερικό Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών (ΙΤΣ) της χώρας. Συνολικά, στο 7μηνο Ιαν.-Ιουλ.’2012 το έλλειμμα του ΙΤΣ μειώθηκε δραστικά σρα € 5,25 δις και ήταν μειωμένο κατά -60,5% έναντι του αντίστοιχου 7μήνου του 2011. Επιπλέον, η κατακόρυφη πτώση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων της χώρας, έχουν συμβάλλει στη μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας εκτός καυσίμων και πλοίων κατά -30,36% στο 7μηνο Ιαν.- Αυγ.’2012, μετά την μείωσή του κατά -20,0% το 2011 και κατά -19,1% το 2010. Με βάση τις έως σήμερα εξελίξεις το έλλειμμα αυτό αναμένεται να διαμορφωθεί στα € 9,0 δις το 2012, έναντι € 19,81 δις το 2009 και € 27,2 δις το 2008. Συμβολή στη μείωση αυτού του ελλείμματος είχε η εκτιμώμενη αύξηση των εξαγωγών αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία στα € 14,2 δις το 2012, από € 13,3 δις το 2011 και € 11,33 δις το 2010. Ωστόσο, πιο σημαντική ήταν η εκτιμώμενη πτώση των εισαγωγών αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία στα € 23,0 δις το 2012, από €31,3 δις το 2009 και 41,16 δις το 2008.
Επιπλέον, σημαντική είναι και η εκτιμώμενη αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου των υπηρεσιών στα € 15,6 δις το 2012, από τα € 12,64 δις το 2009.
Συνολικά, αναμένεται πτώση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της χώρας στο 5,0% του ΑΕΠ το 2012, έναντι 8,55% του ΑΕΠ το 2011 και 10,28% του ΑΕΠ το 2009. Τέλος, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εισροών Ξένων Άμεσων Επενδύσεων ύψους € 2,32 δις τον Ιούλ.’12 που αφορά την εισροή κεφαλαίων από την Credit Agricole για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Emporiki Bank.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης