γράφει :
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως θα μπορέσουν οι μετοχές των κατασκευαστικών εταιρειών να ενισχύσουν τις αποτιμήσεις τους το 2022, λόγω των έργων που θα αρχίσουν να βγαίνουν
Οδικά έργα, αντιπλημμυρικά, φράγματα, λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηροδρομικά και πολλά ακόμα προϋπολογισμού αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται να αλλάξουν την εικόνα της χώρας στις μεταφορές και τον τουρισμό, αλλά και να οδηγήσουν σε ανάκαμψη τα μεγέθη των κατασκευαστικών εταιρειών.
Οι κατασκευαστές κάνουν λόγο για «νέα Ολυμπιάδα», αφού για τα δημόσια έργα το ύψος των επενδύσεων θα αγγίξει τα 43 δισ. ευρώ τη δεκαετία 2020-2030 ενώ τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων θα φτάσουν τα 7 δισ. ευρώ μέχρι το 2026.
Στα παραπάνω ποσά δεν περιλαμβάνονται τα ιδιωτικά έργα που είναι αξίας αρκετών δισ. ευρώ.
Το ερώτημα βέβαια είναι αν τα χρήματα που θα πέσουν θα μπορέσουν να βάλουν τέλος στην εικόνα του κλάδου, όπου ταλαιπωρήθηκε αρκετά και κάποιες εταιρείες εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται ακόμα από μεγάλες ζημιές.
Οι πρώτες εκτιμήσεις των αναλυτών πάντως είναι αρκετά θετικές.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Άβαξ, Ιντρακάτ, αλλά και οι μικρότερες του κλάδου, όπως Δομική Κρήτης και Εκτέρ, εκτιμάται από στελέχη της αγοράς πως θα ενισχύσουν τα μεγέθη τους.
Ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανεκτέλεστο 4,5 δισ. ευρώ και με μεγάλα έργα να ετοιμάζεται να υλοποιήσει όπως Εγνατία, Καζίνο στο Ελληνικό, Αεροδρόμιο στο Καστέλι κ.α.
Η Ελλάκτωρ έχει ανεκτέλεστο πάνω από 1,5 δισ. ευρώ ενώ λίγο μεγαλύτερο είναι της Άβαξ.
Η Ιντρακάτ έχει μικρό συγκριτικά ανεκτέλεστο, αλλά τώρα αναπτύσσεται και αναμένεται να δηλώσει παρούσα σε πολλά από τα έργα που θα δημοπρατηθούν.
Δομική Κρήτης και Εκτέρ θα μπορούσαν να πάρουν κάποιο μέρος από τη μεγάλη πίτα, αντίστοιχο με τα μεγέθη τους ή σύμφωνα με στελέχη της αγοράς να «βοηθήσουν» μεγαλύτερες εταιρείες.
Τα έργα που αναμένονται
Πλάνο 13 δισ. ευρώ έχει καταρτίσει το υπουργείο Μεταφορών
Ένα μεγάλο κονδύλι ύψους 4 δισ. ευρώ αφορά σε έργα για αναβάθμιση των λιμανιών αλλά και σιδηροδρομικά έργα.
Μάλιστα ήδη είναι στον αέρα νέοι διαγωνισμοί.
Έργα που συνδέουν με τρένο τα λιμάνια της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης είναι τα σημαντικότερα.
Το επόμενο διάστημα δημοπρατούνται η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ, το Μπράλος – Άμφισσα και το ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.
Επιπλέον αναμένονται δεσμευτικές προσφορές και για τα τρία νέα οδικά έργα ΣΔΙΤ, το Flyover της Θεσσαλονίκης, το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη και το Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ.
Το πλάνο του υπουργείου μεταφορών περιλαμβάνει αντιπλημμυρικά έργα 1,5 δισ. ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος (430 εκατ. ευρώ) να αφορά σε δράσεις αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Κόρινθο.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί η κατασκευή 18 φραγμάτων και αρδευτικών έργων προϋπολογισμού 750 εκατ. ευρώ.
Η πορεία των μετοχών του κατασκευαστικού κλάδου
Το 2021 φεύγει χωρίς να έχει δώσει τη μεγάλη κίνηση στις μετοχές του κατασκευαστικού κλάδου αν και οι αναλυτές βλέπουν περιθώρια ανόδου.
Η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του μεγαλύτερου ομίλου, έχει άνοδο 20% από την αρχή του έτους και τα έχει πάει συνολικά καλύτερα από την αγορά, χωρίς όμως να προκαλεί αίσθηση η πορεία της.
Από την άλλη η Ελλάκτωρ, υλοποίησε μία καλή αύξηση κεφαλαίου και προσπαθεί να ξεπεράσει τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η Άκτωρ στον όμιλο, ενώ η κόντρα μεταξύ των βασικών μετόχων, σίγουρα έχει αφήσει το αποτύπωμά της στη μετοχή, η οποία υποχωρεί από την αρχή του έτους κατά 27%.
Η μετοχή της Άβαξ κυρίως λόγω του έργου του Μετρό έχει καλύτερη πορεία και έχει άνοδο 46% από την αρχή του έτους.
Η Ιντρακάτ έχει άνοδο 56% αλλά κυρίως λόγω των συμφωνιών στον τομέα των ΑΠΕ, ενώ τώρα ετοιμάζεται αύξηση κεφαλαίου και μάλλον έκδοση ομολογιακού για να κάνει μεγαλύτερο βήμα στον κατασκευαστικό τομέα.
Η Δομική Κρήτης έχει ακόμα καλύτερη άνοδο κατά 71% λόγω πολύ καλών αποτελεσμάτων και βελτίωσης της διάρθρωσης του ισολογισμού.
Τέλος η ΕΚΤΕΡ έχει άνοδο 35% καθώς έλαβε κάποια καλά έργα και βελτίωσε και αυτή τη ρευστότητά της και την κερδοφορία της.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως θα μπορέσουν οι μετοχές των κατασκευαστικών εταιρειών να ενισχύσουν τις αποτιμήσεις τους το 2022, λόγω των έργων που θα αρχίσουν να βγαίνουν.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών