Τελευταία Νέα
Χρηματιστήριο

Εurobank: Το Eurogroup δεν θα εγκρίνει την εκταμίευση της δόσης - Προϋπόθεση η ολοκλήρωση του μαραθωνίου εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων - Θα υπάρξει σχέδιο για την καταβολή της έως τις αρχές Δεκεμβρίου - Να προχωρήσει η ανακεφαλαιοποίηση

tags :
Εurobank: Το Eurogroup δεν θα εγκρίνει την εκταμίευση της δόσης - Προϋπόθεση η ολοκλήρωση του μαραθωνίου εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων - Θα υπάρξει σχέδιο για την καταβολή της έως τις αρχές Δεκεμβρίου - Να προχωρήσει η ανακεφαλαιοποίηση
"Η εκταμίευση της δόσης προϋποθέτει  την ολοκλήρωση του μαραθωνίου εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων", αναφέρει στη νέα έκθεσή της με τίτλο "7 ημέρες οικονομία" η Eurobank, συγγραφείς της οποίας είναι οι κ. κ. Θεόδωρος Σταματίου και Θεοδόσιος Σαμπανιώτης.
Όπως σημειώνεται μεταξύ άλλων στην εν λόγω έκθεση, η τελική απόφαση για την εκταμίευση της δόσης των €31,3 δισ. θα καθυστερήσει μέχρι το τέλος Νοεμβρίου αλλά αναμένονται θετικές εξελίξεις για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους
Στο σημερινό Eurogroup δεν αναμένεται να εγκριθεί η εκταμίευση της δόσης των €31,3 δισ. (ή των 44.7 δισ. αν συμπεριληφθούν οι δόσεις Σεπτεμβρίου και Φεβρουαρίου 2012).
Αναμένουμε όμως ότι στο Eurogroup θα παρουσιαστεί:
·    σχέδιο για την εκταμίευση της δόσης το αργότερο μέχρι τις αρχές του Δεκέμβρη 2012
·    σχέδιο χρηματοδότησης της επέκτασης του προγράμματος τουλάχιστον μέχρι το 2014. Σημειώνουμε εδώ ότι στο προηγούμενο Eurogroup (12/11/2012) ενέκρινε τη διετή επέκταση του προγράμματος σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας.
·    σχέδιο μιας αξιόπιστης λύσης για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (Χρέος<120% ΑΕΠ το 2020).
Σύμφωνα με τις ποιο πρόσφατες πληροφορίες η τελική έγκριση για την εκταμίευση της δόσης θα γίνει σε μια έκτακτη συνεδρίαση του Eurogroup πιθανόν στις αρχές της επόμενης εβδομάδας ενώ η εκταμίευση των κεφαλαίων δεν αναμένεται πριν από τις αρχές Δεκεμβρίου 2012 (πιθανή ημερομηνία 5 Δεκεμβρίου 2012). Ο επιπλέον χρόνος είναι απαραίτητος γιατί α) θα πρέπει να αξιολογηθεί η πρόοδος της ελληνικής κυβέρνησης αναφορικά με την νομοθέτηση και εφαρμογή των εναπομενουσών  διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και β) ορισμένες χώρες μέλη (Γερμανία, Ολλανδία, Φιλανδία) είναι αναγκαίο πρώτα να εξασφαλίσουν την έγκριση των κοινοβουλίων τους για την εκταμίευση της δόσης.
Η ελληνική κυβέρνηση τις τελευταίες ημέρες έχει επιδοθεί σε ένα αγώνα δρόμου – το δικό της μαραθώνιο – για την ολοκλήρωση των εναπομενουσών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Ήδη με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θεσμοθετήθηκαν:  
α) οι δημοσιονομικοί κανόνες, η διαδικασία εφαρμογής και παρακολούθησης τους για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (συμπεριλαμβανομένων των ΟΤΑ) και των δημοσίων επιχειρήσεων ιδιωτικού δικαίου (που υπάγονται στο κεφάλαιο Α’ του ν. 3429/2005 (Α’ 34)),
β) οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες των Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων των Οικονομικών Υπηρεσιών,
γ) η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ και
δ) ο τρόπος λειτουργίας του ειδικού λογαριασμού για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους.
Σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που θα ακολουθήσει σήμερα ή αύριο θα περιλαμβάνονται μια σειρά από ρυθμίσεις όπως η απελευθέρωση μιας ακόμη σειράς κλειστών επαγγελμάτων, η κατάργηση της ελάχιστης αμοιβής για τους δικηγόρους, η περαιτέρω ορθολογικοποίηση των δαπανών Υγείας, οι ρυθμίσεις για το συνταξιοδοτικό καθεστώς των υπαλλήλων της Βουλής, κτλ.
Αναμένουμε ότι τις επόμενες εβδομάδες η ελληνική κυβέρνηση  για να ολοκληρώσει τις προαπαιτούμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να διευθετήσει τις εκκρεμότητες του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, του σχεδίου για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, του πλαισίου ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, του σχεδίου για την αναδιάρθρωση της ΔΕΗ καθώς και τις ρυθμίσεις για την απελευθέρωση της αγοράς καυσίμων.
Η παραπάνω προσπάθεια (με δεδομένους τους χρονικούς περιορισμούς) θα επιτρέψει την θετική απόφαση για την εκταμίευση της δόσης. Επισημαίνουμε όμως ότι η επιλογή της χρήσης των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου για την ολοκλήρωση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ενέχει σημαντικό κίνδυνο αφού μπορεί τελικά αυτές να μην εγκριθούν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Ο κίνδυνος αυτός προφανώς έχει προεξοφληθεί από τους δανειστές και είναι πιθανόν να οδηγήσει σε τμηματική  καταβολή της δόσης σε αναμονή της ψήφισης των παραπάνω Πράξεων από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Όπως ήδη αναφέρθηκε παραπάνω, στο σημερινό Eurogroup αναμένουμε και ένα σχέδιο αξιόπιστης λύσης στο πρόβλημα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους  και της χρηματοδότησης της διετούς παράτασης. Μέχρι στιγμής οι δανειστές αποκλείουν την πρόταση του ΔΝΤ για περαιτέρω απομείωση του ελληνικού χρέους που διακρατεί ο επίσημος τομέας. Προκρίνουν την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους μέσω ενός μίγματος μέτρων όπως η επαναγορά ομολόγων, η μείωση των επιτοκίων στα υπάρχοντα δάνεια, η μεταφορά των κερδών της ΕΚΤ από τη διακράτηση τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου στο Ελληνικό Δημόσιο μέσω των επιμέρους Κεντρικών Τραπεζών.
Οι αποφάσεις για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους και τη χρηματοδότηση της διετούς παράτασης της Ευρωζώνης αφορούν τους δανειστές μας (τις χώρες της Ευρωζώνης, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ). Οι καθυστερήσεις της ελληνικής κυβέρνησης χρησιμοποιήθηκαν μέχρι στιγμής ως πρόφαση για να μη ληφθούν οι συγκεκριμένες αποφάσεις. Πλέον όμως το μεγαλύτερο μέρος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων έχει ολοκληρωθεί και ο χρόνος μετράει αντίστροφα. Η κρίση ρευστότητας στην ελληνική οικονομία που βρίσκεται ήδη στον πέμπτο χρόνο ύφεσης και χωρίς ευοίωνες προοπτικές δεν επιτρέπει άλλες καθυστερήσεις.
Σημειώστε ότι οι αγορές ήδη προεξοφλούν της επίτευξη λύσης στο ελληνικό ζήτημα. Τα περιθώρια επιτοκίου του 10-ετους ομολόγου του Ελληνικού Δημοσίου έναντι του αντίστοιχου Γερμανικού τίτλου (στις 1586,9 μβ στις 19/11/2012 από το χαμηλό των 1485.2 μβ στις 19/10/2012). (Σχήμα 1). Τα αντίστοιχα περιθώρια των ισπανικών ομολόγων συνεχίζουν την έντονα αυξητική τους πορεία εξαιτίας του κλίματος αβεβαιότητας σχετικά με την ένταξη της Ισπανίας στον ESM και της επερχόμενες εκλογές στην Καταλονία.
Η μείωση του ΑΕΠ κατά -7.2% το τρίτο τρίμηνο του 2012 θέτει σε κίνδυνο την πρόβλεψη του Προϋπολογισμού του 2013 για ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ -6.5% το 2012 σε ετήσια βάση
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, το ελληνικό ΑΕΠ σημείωσε πτώση -7,2% στο τρίτο τρίμηνο του 2012 σε ετήσια βάση. Σημειώνουμε ότι από το 4ο τρίμηνο του 2008, η Ελλάδα συμπληρώνει 16 συνεχή τρίμηνα αρνητικών ρυθμών μεταβολής
Υπενθυμίζουμε ότι το ΑΕΠ μειώθηκε κατά -7.9% του ΑΕΠ το 4ο τρίμηνο του 2011,κατά -6,7% του ΑΕΠ το 1ο τρίμηνο του 2012 και κατά -6.3% του ΑΕΠ το 2ο τρίμηνο του 2012.
Ο Προϋπολογισμός του 2013 προβλέπει ύφεση -6,5% για το σύνολο του 2012. Με δεδομένη την καθυστέρηση της εκταμίευσης της δόσης (στην καλύτερη περίπτωση τα συγκεκριμένα κεφάλαια στο σύνολο τους ή τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος τους θα εκταμιευθούν μετά την 5η Δεκεμβρίου) δεν αναμένουμε να βελτιωθούν οι επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας στο τρίτο τρίμηνο του 2012. Θεωρούμε ότι ο ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ θα προσεγγίσει το -6.8% για το 2012. Μια δυσμενέστερη εξέλιξη (ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ<-6.8% του ΑΕΠ) δε θα πρέπει να αποκλειστεί στην περίπτωση που α) καθυστερήσει ακόμη περισσότερο η εκταμίευση της δόσης εξαιτίας μη ολοκλήρωσης του εναπομενουσών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ή εξαιτίας μη εύρεσης αξιόπιστης λύσης στο πρόβλημα της βιωσιμότητας του ελληνικού δημόσιου χρέους.
Σημειώνουμε εδώ ότι όπως συνηθίζεται οι εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ δεν περιλαμβάνουν την κατηγοριοποίηση του ΑΕΠ. Εκτιμούμε όμως ότι τόσο η ιδιωτική  όσο και η δημόσια κατανάλωση θα μειωθούν για άλλο ένα τρίμηνο ενώ αντίστοιχη θα είναι και η επίδραση στις επενδύσεις.
Θετικά σημάδια αναμένονται μόνο από το ισοζύγιο πληρωμών εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης για εισαγωγές εξαιτίας της ύφεσης αλλά και εξαιτίας της αύξησης των εξαγωγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών (ΙΤΣ) τον Σεπτέμβριο 2012 παρουσίασε πλεόνασμα €775εκ. Είναι η πρώτη φορά που το ΙΤΣ παρουσίασε πλεόνασμα μήνα Σεπτέμβριο από το 1997, που η ΤτΕ δίνει συγκρίσιμα μηνιαία στοιχεία για την εξέλιξη του ΙΤΣ (βλέπε παρακάτω για εκτενή ανάλυση του ΙΤΣ).
Η Εβδομάδα που έρχεται
•    20/11/2012: Έκτακτη συνεδρίαση του Eurogroup με τη συμμετοχή της επικεφαλής του ΔΝΤ C. Langarde. Αναμένουμε ότι στο Eurogroup:
- θα εγκριθεί αρχικά η εκταμίευση της δόσης των €31,3 δισ. ή μεγαλύτερου ποσού (μέχρι €44,7 δισ. με δεδομένο ότι θα συμπεριληφθούν και οι δόσεις του Σεπτεμβρίου ή / και του Δεκεμβρίου 2012). Αναμένουμε ότι η εκταμίευση θα καθυστερήσει. Θα απαιτηθεί ακόμη μια έκτακτη συνεδρίαση του Eurogroup στο τέλος του μήνα.
- θα παρουσιαστεί ένα αξιόπιστο σχέδιο για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους μέχρι το 2020. Αναμένουμε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο δε θα περιλαμβάνει απομείωση (κούρεμα) του ελληνικού χρέους που διακρατεί ο επίσημος τομέας αλλά ένα μίγμα μέτρων όπως η επαναγορά ομολόγων, η μείωση των επιτοκίων στα υπάρχοντα δάνεια, η μεταφορά των κερδών της ΕΚΤ από τη διακράτηση τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου στο Ελληνικό Δημόσιο μέσω των επιμέρους Κεντρικών Τραπεζών.
•    22/11/2012: Σύνοδος Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα επίσημα θέματα της Συνόδου είναι α) η οριστικοποίηση του Προϋπολογισμού της Ε.Ε. για το 2013 και β) η δημοσιονομικής στρατηγικής της ενωμένης Ευρώπης για την περίοδο 2014-2020. Δεν αποκλείουμε να συζητηθεί και το θέμα της Ελλάδας καθώς και να
·    ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για το θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
·    25-26/11/2012: Έκτακτο Eurogroup για την Ελλάδα. Αναμένουμε ότι θα δοθεί η τελική έγκριση για την εκταμίευση της δόσης των €31,3 δισ. (ή περισσότέρων, βλέπε παραπάνω) με δεδομένο ότι η ελληνική κυβέρνηση θα έχει ολοκληρώσει τη νομοθέτηση / εφαρμογή των εναπομενουσών διαρθρωτικών αλλαγών.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης