γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
(upd)Σχετικά με τις αιτιάσεις του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του ΟΛΠ ΑΕ κ. Γιώργου Ανωμερίτη, με άρθρο του σε κυριακάτικη εφημερίδα, εις βάρος της προηγούμενης Διοίκησης της ΑΤΕbank, πηγές προσκείμενες σ΄ αυτήν, ανέφεραν ότι ο κ. Ανωμερίτης ,κατά την προσφιλή τακτική του, συνεχίζει να λασπολογεί, παραποιώντας στοιχεία και μετατρέποντας το ψεύδος σε αλήθεια, αναγορεύοντας τον εαυτό του σε θεσμό και μη σεβόμενος τις αποφάσεις των εποπτικών και δικαστικών οργάνων.
Συγκεκριμένα:
1.-Σχετικά με την τοποθέτηση της πλεονάζουσας ρευστότητας της τράπεζας σε διάφορα επενδυτικά προϊόντα , οι αποφάσεις των οποίων ελήφθησαν ομοφώνως στα πλαίσια των θεσμοθετημένων οργάνων της τράπεζας, η τότε διοίκηση της τράπεζας από το 2006 έχει επαρκώς και επανειλημμένως ενημερώσει με τις απαραίτητες γνωστοποιήσεις και στοιχεία :
-την Τράπεζα της Ελλάδος ως αρμόδια εποπτεύουσα αρχή,
-την αρμόδια επιτροπή της Βουλής,
-τις δικαστικές αρχές , οι οποίες ύστερα από εξέταση έθεσαν την δικογραφία στο αρχείο, με απόφαση του Εισαγγελέως Εφετών στις 5/1/2007 και
-την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς , η οποία σχετικά με τις καταγγελίες του στις 27/8/2009 ενημέρωσε την τράπεζα ότι «από την διερεύνηση καταγγελίας δεν προέκυψε παράβαση της χρηματιστηριακής νομοθεσίας στην εταιρεία σας».
Κατόπιν των ανωτέρω , καθίσταται σαφές ότι οι επενδυτικές επιλογές της τράπεζας ελήφθησαν πάντοτε στα πλαίσια των θεσμοθετημένων διαδικασιών και των αρμοδίων οργάνων της.
Θα πρέπει να επισημανθεί επίσης, ότι κατά το διάστημα 2008 και 2009 τα χαρτοφυλάκια αυτά μειώθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους, στα πλαίσια της νέας επενδυτικής πολιτικής της τράπεζας, γεγονός που αποσιωπά ο κ. Ανωμερίτης.
2.- Σχετικά με τις ψευδείς αναφορές του κ. Ανωμερίτη για τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, σημειώνεται ότι το 2005 η ΑΤΕ υλοποίησε αύξηση κεφαλαίου ύψους 1,25 δις ευρώ εκ των οποίων το 1,05 δις ευρώ αντιστοιχούσε στη συμμετοχή του δημοσίου, σε μια περίοδο που αφενός μεν η εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών προτύπων (Δ.Λ.Π) ήταν σε εξέλιξη και η εφαρμογή τους στα οικονομικά αποτελέσματα του 2004 κατεδείκνυε ζημίες, μετά φόρων, 135,9 εκ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια 389εκ ευρώ, αφετέρου δε λόγω του μεγάλου ύψους κεφαλαίου για το σχηματισμό πρόσθετων προβλέψεων λόγω της διαγραφής χρεών από μη εξυπηρετούμενα δάνεια και της ολοκλήρωσης της ρύθμισης για τα Πανωτόκια. Συγκεκριμένα από την εφαρμογή του Νόμου των Πανωτοκίων ευνοήθηκαν συνολικά 63.200 οφειλέτες εκ των οποίων 54.000 ήταν αγρότες. Την περίοδο 2004-2009 οι κάθε είδους διαγραφές ανήλθαν στο ποσό των €3,1 δις ευρώ εκ των οποίων τα €2,2 δις ήταν λογιστικοποιημένες και αφορούσαν χορηγήσεις παρελθόντων ετών.
Σημειώνουμε ότι, δάνεια που εμφανίζονταν ως ενεργά μέχρι το Μάρτιο του 2004, όπως τα δάνεια Αλαμανή και όλα το χαρτοφυλάκιο του factoring αξίας περίπου €300 εκ, στην πραγματικότητα ήταν ανεπίδεκτα εισπράξεως χωρίς να έχουν ληφθεί οι ανάλογες προβλέψεις.
Σε ότι αφορά την μείωση της καθαρής θέσης κατά 536 εκ. ευρώ όπως αναφέρεται στην έκθεση εργασιών του 2008, "τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου διαμορφώθηκαν στα € 866,7 εκ. έναντι € 1,4 δις το 2007. Το ύψος τους επηρεάστηκε σημαντικά από την αρνητική αποτίμηση του επενδυτικού χαρτοφυλακίου των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών μετοχών, το οποίο αποκτήθηκε το 2000 με την εισαγωγή της Τράπεζας στο Χ.Α, κατά ποσό €442 εκατ." , γεγονός που καταδεικνύει σε ποιούς ανήκουν οι ευθύνες.
Και επιπλέον θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια τη διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ το διάστημα 1993-2004, το ελληνικό δημόσιο επιβαρύνοντας τους φορολογούμενους πλήρωσε στην τράπεζα € 5 δις , χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα στην εξυγίανση των Συνεταιριστικών Οργανώσεων με ταυτόχρονη καταβαράθρωση της Τράπεζας, την αποξένωσή της από τον αγροτικό κόσμο και την αναιμική παρουσία της στην Τραπεζική αγορά.
Η Διοίκηση Μηλιάκου ανέδειξε την Τράπεζα σε πρωταγωνιστή της τραπεζικής αγοράς με κοινωνική ευαισθησία εφαρμόζοντας τα χαμηλότερα επιτόκια στην ιστορία της Τράπεζας στα δάνεια Αγροτών. Επιπλέον συμμετείχε στην στήριξη με κεφάλαια κίνησης στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με την εγγύηση και επιδότηση της ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε, χορηγώντας πρώτη από όλες τις Τράπεζες από το Δεκέμβριο του 2008 και έκτοτε , πρωταγωνιστώντας στην στήριξη με κεφάλαια κίνησης τις επιχειρήσεις, ενώ συμμετείχε για πρώτη φορά στο πρόγραμμα δανειοδότησης στεγαστικών δανείων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ ). Έτσι πρώτη στον τραπεζικό χώρο στήριξε την πραγματική οικονομία διοχετεύοντας ρευστότητα που έφθανε το τριπλάσιο του μέσου όρου του τραπεζικού συστήματος, δηλαδή ήταν στην πράξη Δημόσιος Πυλώνας.
Η Διοίκηση Μηλιάκου, ενεργά και με δυναμική διείσδυση σε όλους του Τραπεζικούς τομείς κατέστησε την ΑΤΕbank,σε κύριο παίχτη της Τραπεζικής αγοράς και ισχυροποιώντας την εταιρική της εικόνα.
Ειδικότερα στον τομέα των στεγαστικών δανείων είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα επιτυγχάνοντας μερίδιο 9% της αγοράς.
Αποτέλεσμα ήταν να σημειωθεί εντυπωσιακή αύξηση όλων των μεγεθών του Ομίλου παρά την μεγάλη διαγραφή επισφαλειών που ανέρχεται σε 2,2 δις ευρώ και μείωση των NPL σε 5,5% από 20%, στο χαμηλότερο ιστορικό της Τράπεζας.
Συγκρίνοντας τα μεγέθη του Ομίλου 31-3-2004 με 31-12-2009 έχουμε
• Αύξηση Ενεργητικού 85,3% από 17,7δις σε 32.8δις
• Αύξηση καταθέσεων 58,3% από 14,3δις σε 22,6δις
• Αύξηση χορηγήσεων ( μετά προβλέψεων) 88,5% από 10,5δις σε 21,9δις
3.-Σχετικά με το θέμα των αγροτικών επιδοτήσεων που θίγει ο κ. Ανωμερίτης , οι οποίες καταβάλλονταν στους δικαιούχους μέσω ΑΤΕbank, έχουμε να σημειώσουμε τα ακόλουθα.
Η ΑΤΕbank μετά από διαγωνιστική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν και άλλες τράπεζες , ανέλαβε το έργο για την περίοδο 2005-2010 της πληρωμής των επιδοτήσεων με αποκλειστική ευθύνη ως προς τα δικαιολογητικά και τα καταβαλλόμενα ποσά του ΟΠΕΚΕΠΕ. Συνεπώς η Τράπεζα δεν έχει να χάσει χρήματα από τυχόν καταλογισμούς για επιστροφή κοινοτικών επιδοτήσεων, αφού η σχετική υποχρέωση βαραίνει τον εντολέα της. Διερωτάται κανείς πως προασπίζονται τα συμφέροντα της ΑΤΕbank, όταν κάποιοι για κάποιους λόγους έμμεσα αντιστρατεύονται την τράπεζα δεδομένου ότι η αποτελεσματικότητα διαχείρισης είναι αδιαμφισβήτητα η καλύτερη, γεγονός που αναγνωρίζεται από τους αγρότες και έχει πιστοποιηθεί με ISO από αναγνωρισμένο Γερμανικό Οίκο Πιστοποίησης.
Όσον αναφορά τις δανειακές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ του ΕΛΓΑ και των Τραπεζών Αγροτικής – Εθνικής και Πειραιώς από το 2004-2009 διαθέτουν όλες την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Για όλα τα δάνεια έγιναν επίσημοι διαγωνισμοί μέσω Ο.Δ.ΔΗ.Χ , εξυπηρετούνται κανονικά μέχρι σήμερα, διότι η εξυπηρέτηση των δανείων αυτών επιχορηγείτε κάθε χρόνο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Με την πρόσφατη ρύθμιση του Νόμου 3889/14.10.2010 το Ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε όλα τα χρέη του ΕΛΓΑ περίπου 3 δις ευρώ, τα οποία αφορούν δάνεια από το 2002-2009.
Σημειώνουμε επιπλέον ότι τα δάνεια αυτά χρησιμοποιούνται από τις Τράπεζες ως ενέχυρα για άντληση χαμηλότοκης ρευστότητας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
www.bankingnews.gr
1.-Σχετικά με την τοποθέτηση της πλεονάζουσας ρευστότητας της τράπεζας σε διάφορα επενδυτικά προϊόντα , οι αποφάσεις των οποίων ελήφθησαν ομοφώνως στα πλαίσια των θεσμοθετημένων οργάνων της τράπεζας, η τότε διοίκηση της τράπεζας από το 2006 έχει επαρκώς και επανειλημμένως ενημερώσει με τις απαραίτητες γνωστοποιήσεις και στοιχεία :
-την Τράπεζα της Ελλάδος ως αρμόδια εποπτεύουσα αρχή,
-την αρμόδια επιτροπή της Βουλής,
-τις δικαστικές αρχές , οι οποίες ύστερα από εξέταση έθεσαν την δικογραφία στο αρχείο, με απόφαση του Εισαγγελέως Εφετών στις 5/1/2007 και
-την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς , η οποία σχετικά με τις καταγγελίες του στις 27/8/2009 ενημέρωσε την τράπεζα ότι «από την διερεύνηση καταγγελίας δεν προέκυψε παράβαση της χρηματιστηριακής νομοθεσίας στην εταιρεία σας».
Κατόπιν των ανωτέρω , καθίσταται σαφές ότι οι επενδυτικές επιλογές της τράπεζας ελήφθησαν πάντοτε στα πλαίσια των θεσμοθετημένων διαδικασιών και των αρμοδίων οργάνων της.
Θα πρέπει να επισημανθεί επίσης, ότι κατά το διάστημα 2008 και 2009 τα χαρτοφυλάκια αυτά μειώθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους, στα πλαίσια της νέας επενδυτικής πολιτικής της τράπεζας, γεγονός που αποσιωπά ο κ. Ανωμερίτης.
2.- Σχετικά με τις ψευδείς αναφορές του κ. Ανωμερίτη για τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, σημειώνεται ότι το 2005 η ΑΤΕ υλοποίησε αύξηση κεφαλαίου ύψους 1,25 δις ευρώ εκ των οποίων το 1,05 δις ευρώ αντιστοιχούσε στη συμμετοχή του δημοσίου, σε μια περίοδο που αφενός μεν η εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών προτύπων (Δ.Λ.Π) ήταν σε εξέλιξη και η εφαρμογή τους στα οικονομικά αποτελέσματα του 2004 κατεδείκνυε ζημίες, μετά φόρων, 135,9 εκ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια 389εκ ευρώ, αφετέρου δε λόγω του μεγάλου ύψους κεφαλαίου για το σχηματισμό πρόσθετων προβλέψεων λόγω της διαγραφής χρεών από μη εξυπηρετούμενα δάνεια και της ολοκλήρωσης της ρύθμισης για τα Πανωτόκια. Συγκεκριμένα από την εφαρμογή του Νόμου των Πανωτοκίων ευνοήθηκαν συνολικά 63.200 οφειλέτες εκ των οποίων 54.000 ήταν αγρότες. Την περίοδο 2004-2009 οι κάθε είδους διαγραφές ανήλθαν στο ποσό των €3,1 δις ευρώ εκ των οποίων τα €2,2 δις ήταν λογιστικοποιημένες και αφορούσαν χορηγήσεις παρελθόντων ετών.
Σημειώνουμε ότι, δάνεια που εμφανίζονταν ως ενεργά μέχρι το Μάρτιο του 2004, όπως τα δάνεια Αλαμανή και όλα το χαρτοφυλάκιο του factoring αξίας περίπου €300 εκ, στην πραγματικότητα ήταν ανεπίδεκτα εισπράξεως χωρίς να έχουν ληφθεί οι ανάλογες προβλέψεις.
Σε ότι αφορά την μείωση της καθαρής θέσης κατά 536 εκ. ευρώ όπως αναφέρεται στην έκθεση εργασιών του 2008, "τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου διαμορφώθηκαν στα € 866,7 εκ. έναντι € 1,4 δις το 2007. Το ύψος τους επηρεάστηκε σημαντικά από την αρνητική αποτίμηση του επενδυτικού χαρτοφυλακίου των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών μετοχών, το οποίο αποκτήθηκε το 2000 με την εισαγωγή της Τράπεζας στο Χ.Α, κατά ποσό €442 εκατ." , γεγονός που καταδεικνύει σε ποιούς ανήκουν οι ευθύνες.
Και επιπλέον θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια τη διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ το διάστημα 1993-2004, το ελληνικό δημόσιο επιβαρύνοντας τους φορολογούμενους πλήρωσε στην τράπεζα € 5 δις , χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα στην εξυγίανση των Συνεταιριστικών Οργανώσεων με ταυτόχρονη καταβαράθρωση της Τράπεζας, την αποξένωσή της από τον αγροτικό κόσμο και την αναιμική παρουσία της στην Τραπεζική αγορά.
Η Διοίκηση Μηλιάκου ανέδειξε την Τράπεζα σε πρωταγωνιστή της τραπεζικής αγοράς με κοινωνική ευαισθησία εφαρμόζοντας τα χαμηλότερα επιτόκια στην ιστορία της Τράπεζας στα δάνεια Αγροτών. Επιπλέον συμμετείχε στην στήριξη με κεφάλαια κίνησης στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με την εγγύηση και επιδότηση της ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε, χορηγώντας πρώτη από όλες τις Τράπεζες από το Δεκέμβριο του 2008 και έκτοτε , πρωταγωνιστώντας στην στήριξη με κεφάλαια κίνησης τις επιχειρήσεις, ενώ συμμετείχε για πρώτη φορά στο πρόγραμμα δανειοδότησης στεγαστικών δανείων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ ). Έτσι πρώτη στον τραπεζικό χώρο στήριξε την πραγματική οικονομία διοχετεύοντας ρευστότητα που έφθανε το τριπλάσιο του μέσου όρου του τραπεζικού συστήματος, δηλαδή ήταν στην πράξη Δημόσιος Πυλώνας.
Η Διοίκηση Μηλιάκου, ενεργά και με δυναμική διείσδυση σε όλους του Τραπεζικούς τομείς κατέστησε την ΑΤΕbank,σε κύριο παίχτη της Τραπεζικής αγοράς και ισχυροποιώντας την εταιρική της εικόνα.
Ειδικότερα στον τομέα των στεγαστικών δανείων είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα επιτυγχάνοντας μερίδιο 9% της αγοράς.
Αποτέλεσμα ήταν να σημειωθεί εντυπωσιακή αύξηση όλων των μεγεθών του Ομίλου παρά την μεγάλη διαγραφή επισφαλειών που ανέρχεται σε 2,2 δις ευρώ και μείωση των NPL σε 5,5% από 20%, στο χαμηλότερο ιστορικό της Τράπεζας.
Συγκρίνοντας τα μεγέθη του Ομίλου 31-3-2004 με 31-12-2009 έχουμε
• Αύξηση Ενεργητικού 85,3% από 17,7δις σε 32.8δις
• Αύξηση καταθέσεων 58,3% από 14,3δις σε 22,6δις
• Αύξηση χορηγήσεων ( μετά προβλέψεων) 88,5% από 10,5δις σε 21,9δις
3.-Σχετικά με το θέμα των αγροτικών επιδοτήσεων που θίγει ο κ. Ανωμερίτης , οι οποίες καταβάλλονταν στους δικαιούχους μέσω ΑΤΕbank, έχουμε να σημειώσουμε τα ακόλουθα.
Η ΑΤΕbank μετά από διαγωνιστική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν και άλλες τράπεζες , ανέλαβε το έργο για την περίοδο 2005-2010 της πληρωμής των επιδοτήσεων με αποκλειστική ευθύνη ως προς τα δικαιολογητικά και τα καταβαλλόμενα ποσά του ΟΠΕΚΕΠΕ. Συνεπώς η Τράπεζα δεν έχει να χάσει χρήματα από τυχόν καταλογισμούς για επιστροφή κοινοτικών επιδοτήσεων, αφού η σχετική υποχρέωση βαραίνει τον εντολέα της. Διερωτάται κανείς πως προασπίζονται τα συμφέροντα της ΑΤΕbank, όταν κάποιοι για κάποιους λόγους έμμεσα αντιστρατεύονται την τράπεζα δεδομένου ότι η αποτελεσματικότητα διαχείρισης είναι αδιαμφισβήτητα η καλύτερη, γεγονός που αναγνωρίζεται από τους αγρότες και έχει πιστοποιηθεί με ISO από αναγνωρισμένο Γερμανικό Οίκο Πιστοποίησης.
Όσον αναφορά τις δανειακές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ του ΕΛΓΑ και των Τραπεζών Αγροτικής – Εθνικής και Πειραιώς από το 2004-2009 διαθέτουν όλες την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Για όλα τα δάνεια έγιναν επίσημοι διαγωνισμοί μέσω Ο.Δ.ΔΗ.Χ , εξυπηρετούνται κανονικά μέχρι σήμερα, διότι η εξυπηρέτηση των δανείων αυτών επιχορηγείτε κάθε χρόνο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Με την πρόσφατη ρύθμιση του Νόμου 3889/14.10.2010 το Ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε όλα τα χρέη του ΕΛΓΑ περίπου 3 δις ευρώ, τα οποία αφορούν δάνεια από το 2002-2009.
Σημειώνουμε επιπλέον ότι τα δάνεια αυτά χρησιμοποιούνται από τις Τράπεζες ως ενέχυρα για άντληση χαμηλότοκης ρευστότητας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών