Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Εurobank: Ενίσχυση θεσμών, πολιτική σταθερότητα και μεταρρυθμίσεις οι προϋποθέσεις για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση - Επικίνδυνη η λήψη νέων μέτρων το 2014

tags :
Εurobank: Ενίσχυση θεσμών, πολιτική σταθερότητα και μεταρρυθμίσεις οι προϋποθέσεις για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση - Επικίνδυνη η λήψη νέων μέτρων το 2014
"Η ενίσχυση των θεσμών, η πολιτική σταθερότητα και οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν τις βασικές προϋποθέσεις για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση".
Τα ανωτέρω διαμηνύει η Eurobank, στην καθιερωμένη έκθεσή της "7 Ημέρες Οικονομία".

Όπως εξηγεί η Eurobank:

•    Αξιολόγηση από τρόικα: το σχέδιο αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ εξακολουθεί να αποτελεί το βασικό αγκάθι στη διαπραγμάτευση για την καταβολή της δόσης του €1,0 δισ. στις αρχές Οκτωβρίου 2013.
•    Πρωτογενές πλεόνασμα 2014: δεν αναμένουμε λήψη νέων περιοριστικών μέτρων για το 2014 αφού κάτι τέτοιο θα μπορούσε να βάλει σε κίνδυνο όχι μόνο την πολιτική σταθερότητα αλλά κυρίως την προοπτική βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος για το 2014 και συνεπώς και την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
•    Χρηματοδότηση εγχώριου ιδιωτικού τομέα: συνέχισε την πτωτική της πορεία τον Αύγουστο (-3,9%), ωστόσο ο ρυθμός μείωσης παρουσίασε μια οριακή επιβράδυνση για δεύτερο συνεχόμενο μήνα.
•    Δείκτης Οικονομικού Κλίματος: επανήλθε σε ανοδική τροχιά τον Σεπτέμβριο, ανερχόμενος στις 93,1 μονάδες, ενώ παράλληλα η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη βελτιώθηκε το Σεπτέμβριο (-72,2) ύστερα από ένα τρίμηνο πτωτικής πορείας, επιστρέφοντας στα επίπεδα που καταγράφηκαν στα τέλη του 2012.

Δύο είναι τα κύρια γεγονότα που απασχόλησαν τον δημόσιο διάλογο την τελευταία εβδομάδα. Το πρώτο αφορά τις συλλήψεις βουλευτών και μελών του πολιτικού κόμματος Χρυσή Αυγή με την κατηγορία της σύστασης εγκληματικής οργάνωσης ως επακόλουθο μιας σειράς εγκληματικών ενεργειών που κλιμακώθηκαν με την δολοφονία του Π. Φύσσα στην Αμφιάλη στις 18 Σεπτεμβρίου 2013.  Το δεύτερο θέμα αφορά την πορεία υλοποίησης των προαπαιτούμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στα πλαίσια της εφαρμογής του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.
Όσον αφορά το πρώτο θέμα, τη σύλληψη των μελών της Χρυσής Αυγής, η υπόθεση βρίσκεται πλέον στη Δικαιοσύνη και δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του παρόντος οικονομικού δελτίου. Θεωρούμε όμως απαραίτητο – πέρα από την καταδίκη της βίας από όπου και αν αυτή προέρχεται – να  επισημάνουμε ότι, μετά από σχεδόν 6 χρόνια με αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης του ΑΕΠ, με την ανεργία να καλπάζει και με το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της οικονομίας να είναι περισσότερο από εμφανές, ο λαϊκισμός, η εύκολη επιχειρηματολογία περί εξόδου από την κρίση μέσω της επιστροφής στο παρελθόν και η συνωμοσιολογία μπορούν μόνο να επιτείνουν το αδιέξοδο και να ενισχύσουν μεμονωμένα συμφέροντα εις βάρος της πλειοψηφίας της κοινωνίας.
Η έξοδος από την κρίση δε θα γίνει με συνταγές του παρελθόντος, αλλά με τον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας. Βασική προϋπόθεση για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου είναι – πέρα από την πολιτική σταθερότητα – η δημιουργία  ή\και η ενίσχυση  εκείνων των θεσμών που δε θα αφήσουν περιθώρια σε διάφορες ομάδες να καλύπτουν (ή να προσποιούνται ότι καλύπτουν) ανάγκες του κοινωνικού συνόλου. Θεωρούμε ότι μεσοπρόθεσμα μόνο η εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας μπορεί να αποτελέσει τον ελάχιστο κοινό παρανομαστή για το μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας.
Το δεύτερο αλλά εξίσου σοβαρό θέμα της προηγούμενης εβδομάδας αφορά την αξιολόγηση της τρόικας αναφορικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην διαδικασία εφαρμογής του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.  Οι εξελίξεις όμως όσον αφορά την πορεία εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων την προηγούμενη εβδομάδα δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Υπενθυμίζουμε ότι εκκρεμεί η καταβολή της δόσης του €1,0 δισ. στις αρχές Οκτώβρη 2013. Βασική προϋπόθεση για την καταβολή είναι η ολοκλήρωση τεσσάρων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων:
•    της ένταξης στο πρόγραμμα διαθεσιμότητας 12.500 δημοσίων υπαλλήλων,
•    της ψήφισης του νέου κώδικα των δικηγόρων,
•    της ολοκλήρωσης του σχεδίου για την αναγνώριση και την αποπληρωμή  των οφειλόμενων του ευρύτερου δημοσίου τομέα προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ ώστε διευκολυνθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους
•    της αναδιάρθρωσης των ΕΛΒΟ, ΕΑΣ και ΛΑΡΚΟ για τις οποίες περιμένουμε εξελίξεις τις επόμενες ημέρες.
Όπως ήδη έχουμε επισημάνει από την προηγούμενη εβδομάδα,  οι τρεις από τις τέσσερις μεταρρυθμίσεις έχουν ολοκληρωθεί. Βασικό αγκάθι για την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων διαπραγματεύσεων αποτελεί το θέμα της αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ. Το τελικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων έχει υποβληθεί στην τρόικα και αναμένουμε τη έγκριση. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη πληροφόρηση η διαδικασία αξιολόγησης της προόδου βρίσκεται σε εξέλιξη και η τελική έγκριση θα κριθεί σε ειδική συνεδρίαση του Euro Working Group. Σε κάθε περίπτωση, αναμένουμε ότι η τελική  λύση θα πρέπει να περιλαμβάνει όχι μόνο την εξάλειψη της επιβάρυνσης του φορολογούμενου από τη λειτουργία των συγκεκριμένων επιχειρήσεων αλλά και τη δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα επιτρέψουν την κερδοφόρα λειτουργία τους και γιατί όχι και την αύξηση των θέσεων απασχόλησης μελλοντικά.
Πέρα από τα παραπάνω, εκκρεμεί ακόμη μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, που θα πρέπει να ολοκληρωθούν  τους επόμενους μήνες ώστε να εξασφαλισθεί η θετική αξιολόγηση της τρόικας για την καταβολή των  €3,1 δισ. του 4ου τριμήνου του 2013. Αυτές αφορούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την αναμόρφωση του κρατικού μηχανισμού, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς του, την πάταξη της φοροδιαφυγής και την καταπολέμηση της διαφθοράς και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.  Όπως είχαμε ήδη επισημάνει στο παρελθόν, η διαπραγμάτευση για τις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις δεν είναι εύκολη αφού η τρόικα στην παρούσα αξιολόγηση δεν στέκεται μόνο στις τέσσερις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις αλλά εξετάζει και την πορεία εφαρμογής των υπολοίπων. Η εφαρμογή του προγράμματος έχει συνέχεια και η κάθε μεταρρύθμιση ή ομάδα μεταρρυθμίσεων δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται μεμονωμένα. Πιθανή υστέρηση στην πορεία εφαρμογής των υπόλοιπων μεταρρυθμίσεων θα επιβαρύνει σημαντικά τις προοπτικές καταβολής της δόσης του Δεκεμβρίου 2013. Επίσης είναι πιθανό να συμβάλλει στην αύξηση της αβεβαιότητας αναφορικά με τις προοπτικές για το 2014 με δεδομένο ότι το πρόβλημα της κάλυψης του δημοσιονομικού κενού του 2015-16 δεν αναμένουμε ότι θα έχει επιλυθεί οριστικά μέχρι τότε.
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-16 ο δημοσιονομικός στόχος για το 2014 είναι για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ (€2.8 δισ.). Ήδη στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί στην ανάγκη εξασφάλισης της διατηρησιμότητας του πρωτογενούς πλεονάσματος και όχι μόνο στη θριαμβολογία για την επίτευξή του το 2013. Μεγάλο μέρος της παρούσας διαπραγμάτευσης με την τρόικα αφορά τις υποθέσεις που βρίσκονται πίσω από την αναμενόμενη επίτευξη του συγκεκριμένου πλεονάσματος. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη πληροφόρηση, οι εκπρόσωποι των δανειστών επισημαίνουν ότι η μείωση των εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία δημιουργεί μια απώλεια της τάξης του €1,5 δισ.  από τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2014 ενώ η κυβέρνηση υπολογίζει την απώλεια στα €0,5 δισ. . Ενστάσεις, παράλληλα, εκφράζονται από τους εκπροσώπους των δανειστών, τόσο για την απόδοση του φοροελεγκτικού μηχανισμού, όσο και για τη δυνατότητα είσπραξης του νέου φόρου στα ακίνητα. Συγκεκριμένες εξελίξεις αναμένονται την επόμενη εβδομάδα με την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού. Δεν αναμένουμε λήψη νέων περιοριστικών μέτρων για το 2014.  Άλλωστε κάτι τέτοιο θα μπορούσε να βάλει σε κίνδυνο όχι μόνο την πολιτική σταθερότητα αλλά κυρίως να δυσχεράνει σημαντικά την προοπτική βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος για το 2014 και συνεπώς και την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης