γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Ομόλογα ύψους 10 δις. ευρώ μαζί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) σχεδιάζει να εκδώσει μέσα στο 2011 το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι τίτλοι θα στηρίζονται στα έσοδα από τους αυτοκινητόδρομους αρχικά και αργότερα από λιμάνια και αεροδρόμια, ενώ στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να διατεθούν κατά κύριο λόγο σε ξένους θεσμικούς επενδυτές.
Οι τίτλοι θα στηρίζονται στα έσοδα από τους αυτοκινητόδρομους αρχικά και αργότερα από λιμάνια και αεροδρόμια, ενώ στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να διατεθούν κατά κύριο λόγο σε ξένους θεσμικούς επενδυτές.
Καθοριστική στο όλο σχέδιο θα είναι η συμμετοχή της ΕΤΕπ, η οποία θα εγγυάται για τους συγκεκριμένους τίτλους με την αξιοπιστία και το κύρος της.
Για την έκδοση αυτών των ομολόγων το Δημόσιο θα συστήσει εταιρίες στις οποίες θα περάσουν τα έσοδα από τα διόδια των παρακάτω πέντε αυτοκινητοδρόμων της χώρας:
1. Του οδικού άξονα Ελευσίνας – Κόρινθος- Τσακώνα
2. Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος
3. Της Ιονίας Οδού
4. Του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα
5. Του αυτοκινητοδρόμου Μεταμόρφωση – Σκάρφεια – Φθιώτιδα
Επόμενο βήμα μετά την τιτλοποίηση των εισπράξεων είναι η πώληση αυτών των εταιριών.
Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών από το συγκεκριμένο project μπορούν να προκύψουν έσοδα έως και 20 δισ. ευρώ μαζί με τα ομόλογα που θα διατεθούν.
Το ίδιο σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση και για την περίπτωση των λαχείων. Το Δημόσιο θα δημιουργήσει εταιρία η οποία θα έχει ως «προίκα» τα έσοδα από τα λαχεία.
Η εταιρία θα μπορεί να εκμεταλλεύεται αυτά τα δικαιώματα για τα επόμενα 25 - 30 χρόνια ενώ στα πλάνα της κυβέρνησης είναι η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Το σχέδιο της προείσπραξης μπορεί να μην αποτελεί «καθαρή» αποκρατικοποίηση πλην όμως βγάζει από την δύσκολη θέση την κυβέρνηση για δύο κυρίως λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι αυτή η μορφή τιτλοποίησης δεν είναι απαγορευτική για το δημόσιο χρέος. Τα ομόλογα που θα εκδοθούν δεν θα συνυπολογιστούν στο συνολικό ποσό του κρατικού χρέους, όπως συνέβη με ανάλογες τιτλοποιήσεις εσόδων που έγιναν στο παρελθόν ( 1 δις, ευρώ από Γ’ ΚΠΣ).
Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί συμβάλει στο να συγκεντρωθούν τα 50 δις. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις που ζητά επισταμένως έως το 2015 η Τρόικα.
‘Όλα αυτά τα projects θα αναλύονται στο «προσωρινό» στρατηγικό σχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις που ετοιμάζει ο γ. γ. της αρμόδιας διεύθυνσης Γ. Χριστοδουλάκης και το οποίο θα δοθεί τέλος Μαρτίου στην δημοσιότητα.
Το σχέδιο θα στοχεύει σε έσοδα περίπου 15 δισ. ευρώ για την για την περίοδο 2011-2013, από την αναδιάρθρωση των δημοσίων επιχειρήσεων και την αξιοποίηση της κρατικής γης.
Στο πλαίσιο αυτό θα παρέχει τριμηνιαίο και εξαμηνιαίο χρονοδιάγραμμα για τις συναλλαγές που προγραμματίζονται.
Μέχρι το τέλος Ιουνίου, η κυβέρνηση θα έχει ολοκληρώσει την καταγραφή με τα ακίνητα που μπορούν να αξιοποιηθούν εμπορικά ενώ θα υπάρξει και μία πρώτη εκτίμηση της αξίας τους.
Βάσει αυτής της καταγραφής θα δημιουργηθεί και το πρώτο χαρτοφυλάκιο που εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνει περισσότερα από 200 ακίνητα του Δημοσίου.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η καταγραφή θα επεκταθεί και σε άλλα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία τα οποία έχουν προοπτική εμπορικής εκμετάλλευσης.
Μετά την ολοκλήρωση αυτής που υπολογίζεται στο τέλος του 2011, θα ακολουθήσει ένα δεύτερο χαρτοφυλάκιο που θα καταστεί διαθέσιμο για επενδύσεις.
Για τον σχηματισμό αυτών των χαρτοφυλακίων, η κυβέρνηση θα προσλάβει το επόμενο διάστημα Συμβούλους με τεχνογνωσία στα θέματα αξιοποίησης ακινήτων.
Οι Σύμβουλοι θα υποδείξουν στην κυβέρνηση για το ποιες κρατικές εκτάσεις κρίνεται προτιμότερο να πωληθούν αλλά και για το ποιες θα πρέπει το Δημόσιο να συνάψει συμβάσεις παραχώρησης με ιδιώτες επενδυτές.
Σκοπός είναι από την μακροχρόνια μίσθωση αυτών των ακινήτων το Δημόσιο να έχει ένα σταθερό ετήσιο εισόδημα που θα πηγαίνει αποκλειστικά για την βαθμιαία μείωση του δημοσίου χρέους.
Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν ακόμη την δημιουργία εταιρειών ακινήτων ομοειδούς χαρακτήρα (π.χ. αστικά ακίνητα, τουριστικά ακίνητα, εμπορικά ακίνητα) με σκοπό την εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο.
Στο «προσωρινό» στρατηγικό σχέδιο θα αποτυπώνονται και τα πλάνα της κυβέρνησης για τις δημόσιες επιχειρήσεις. Δηλαδή σε ποιες εταιρίες το Δημόσιο σκοπεύει να πωλήσει το 100%, αλλά και σε ποιες ΔΕΚΟ θα πρέπει να διατηρηθεί το 51% χωρίς όμως το δικαίωμα του μάνατζμεντ.
Η κυβέρνηση έχει ήδη αναπτύξει πρωτοβουλίες ( σ.σ. στο Παρίσι) για την πώληση του 30% της ΔΕΠΑ, του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του 23% της ΕΥΑΘ και του 10% της ΕΥΔΑΠ.
Την επόμενη εβδομάδα ανακοινώνονται οι Σύμβουλοι αποκρατικοποίησης που θα ασχοληθούν με την επέκταση της σύμβασης εκμετάλλευσης του «Ελευθέριου Βενιζέλος» ,η οποία λήγει το 2026. Η νέα άδεια εκμετάλλευση θα έχει αφετηρία τα 20 χρόνια.
www.bankingnews.gr
Για την έκδοση αυτών των ομολόγων το Δημόσιο θα συστήσει εταιρίες στις οποίες θα περάσουν τα έσοδα από τα διόδια των παρακάτω πέντε αυτοκινητοδρόμων της χώρας:
1. Του οδικού άξονα Ελευσίνας – Κόρινθος- Τσακώνα
2. Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος
3. Της Ιονίας Οδού
4. Του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα
5. Του αυτοκινητοδρόμου Μεταμόρφωση – Σκάρφεια – Φθιώτιδα
Επόμενο βήμα μετά την τιτλοποίηση των εισπράξεων είναι η πώληση αυτών των εταιριών.
Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών από το συγκεκριμένο project μπορούν να προκύψουν έσοδα έως και 20 δισ. ευρώ μαζί με τα ομόλογα που θα διατεθούν.
Το ίδιο σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση και για την περίπτωση των λαχείων. Το Δημόσιο θα δημιουργήσει εταιρία η οποία θα έχει ως «προίκα» τα έσοδα από τα λαχεία.
Η εταιρία θα μπορεί να εκμεταλλεύεται αυτά τα δικαιώματα για τα επόμενα 25 - 30 χρόνια ενώ στα πλάνα της κυβέρνησης είναι η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Το σχέδιο της προείσπραξης μπορεί να μην αποτελεί «καθαρή» αποκρατικοποίηση πλην όμως βγάζει από την δύσκολη θέση την κυβέρνηση για δύο κυρίως λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι αυτή η μορφή τιτλοποίησης δεν είναι απαγορευτική για το δημόσιο χρέος. Τα ομόλογα που θα εκδοθούν δεν θα συνυπολογιστούν στο συνολικό ποσό του κρατικού χρέους, όπως συνέβη με ανάλογες τιτλοποιήσεις εσόδων που έγιναν στο παρελθόν ( 1 δις, ευρώ από Γ’ ΚΠΣ).
Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί συμβάλει στο να συγκεντρωθούν τα 50 δις. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις που ζητά επισταμένως έως το 2015 η Τρόικα.
‘Όλα αυτά τα projects θα αναλύονται στο «προσωρινό» στρατηγικό σχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις που ετοιμάζει ο γ. γ. της αρμόδιας διεύθυνσης Γ. Χριστοδουλάκης και το οποίο θα δοθεί τέλος Μαρτίου στην δημοσιότητα.
Το σχέδιο θα στοχεύει σε έσοδα περίπου 15 δισ. ευρώ για την για την περίοδο 2011-2013, από την αναδιάρθρωση των δημοσίων επιχειρήσεων και την αξιοποίηση της κρατικής γης.
Στο πλαίσιο αυτό θα παρέχει τριμηνιαίο και εξαμηνιαίο χρονοδιάγραμμα για τις συναλλαγές που προγραμματίζονται.
Μέχρι το τέλος Ιουνίου, η κυβέρνηση θα έχει ολοκληρώσει την καταγραφή με τα ακίνητα που μπορούν να αξιοποιηθούν εμπορικά ενώ θα υπάρξει και μία πρώτη εκτίμηση της αξίας τους.
Βάσει αυτής της καταγραφής θα δημιουργηθεί και το πρώτο χαρτοφυλάκιο που εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνει περισσότερα από 200 ακίνητα του Δημοσίου.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η καταγραφή θα επεκταθεί και σε άλλα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία τα οποία έχουν προοπτική εμπορικής εκμετάλλευσης.
Μετά την ολοκλήρωση αυτής που υπολογίζεται στο τέλος του 2011, θα ακολουθήσει ένα δεύτερο χαρτοφυλάκιο που θα καταστεί διαθέσιμο για επενδύσεις.
Για τον σχηματισμό αυτών των χαρτοφυλακίων, η κυβέρνηση θα προσλάβει το επόμενο διάστημα Συμβούλους με τεχνογνωσία στα θέματα αξιοποίησης ακινήτων.
Οι Σύμβουλοι θα υποδείξουν στην κυβέρνηση για το ποιες κρατικές εκτάσεις κρίνεται προτιμότερο να πωληθούν αλλά και για το ποιες θα πρέπει το Δημόσιο να συνάψει συμβάσεις παραχώρησης με ιδιώτες επενδυτές.
Σκοπός είναι από την μακροχρόνια μίσθωση αυτών των ακινήτων το Δημόσιο να έχει ένα σταθερό ετήσιο εισόδημα που θα πηγαίνει αποκλειστικά για την βαθμιαία μείωση του δημοσίου χρέους.
Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν ακόμη την δημιουργία εταιρειών ακινήτων ομοειδούς χαρακτήρα (π.χ. αστικά ακίνητα, τουριστικά ακίνητα, εμπορικά ακίνητα) με σκοπό την εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο.
Στο «προσωρινό» στρατηγικό σχέδιο θα αποτυπώνονται και τα πλάνα της κυβέρνησης για τις δημόσιες επιχειρήσεις. Δηλαδή σε ποιες εταιρίες το Δημόσιο σκοπεύει να πωλήσει το 100%, αλλά και σε ποιες ΔΕΚΟ θα πρέπει να διατηρηθεί το 51% χωρίς όμως το δικαίωμα του μάνατζμεντ.
Η κυβέρνηση έχει ήδη αναπτύξει πρωτοβουλίες ( σ.σ. στο Παρίσι) για την πώληση του 30% της ΔΕΠΑ, του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του 23% της ΕΥΑΘ και του 10% της ΕΥΔΑΠ.
Την επόμενη εβδομάδα ανακοινώνονται οι Σύμβουλοι αποκρατικοποίησης που θα ασχοληθούν με την επέκταση της σύμβασης εκμετάλλευσης του «Ελευθέριου Βενιζέλος» ,η οποία λήγει το 2026. Η νέα άδεια εκμετάλλευση θα έχει αφετηρία τα 20 χρόνια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών