Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Ποιοι θα «τρέξουν» τις αποκρατικοποιήσεις για Ελληνικό, «Ελ. Βενιζέλος» και Ταμείο Παρακαταθηκών

Ποιοι θα «τρέξουν» τις αποκρατικοποιήσεις για Ελληνικό, «Ελ. Βενιζέλος» και Ταμείο Παρακαταθηκών
(upd)Την πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων για την επέκταση της διάρκειας της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, καθώς και για τη διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης της συμμετοχής του Δημοσίου στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε., για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό και για το διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, αποφάσισε η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.
Αναλυτικότερα:
1. Πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων (BNP Paribas και Εθνική Τράπεζα), καθώς και νομικών συμβούλων (Δικηγορική Εταιρία Μπερνίτσα) για την επέκταση της διάρκειας της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, καθώς και για τη διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης της συμμετοχής του Δημοσίου στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε..
2. Πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων (Citi Group, Τράπεζα Πειραιώς), ειδικού χρηματοοικονομικού συμβούλου (ΛΑΜΔΑ Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι), νομικού συμβούλου (Δικηγορική Εταιρία Ζεμπέρης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και Συνεργάτες) και τεχνικού συμβούλου (Barcelona Strategical Urban Systems AIE) για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Επίσης, την πρόσληψη διεθνούς νομικού συμβούλου στο προσεχές διάστημα.
3. Πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου (Lazard & Co Ltd) και νομικού συμβούλου (Δικηγορική Εταιρία Καλλιμόπουλος, Λουκόπουλος, Χιωτέλλης) για το διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων καθώς και για την διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης της εμπορικής του δραστηριότητας.
4. Διαδικασία πρόσληψης συμβούλων για το σύνολο των δράσεων αναδιαρθρώσεων και αποκρατικοποιήσεων. Συζητήθηκε η εξέλιξη της διαδικασίας πρόσληψης συμβούλων. Για ένα μεγάλο αριθμό δράσεων οι προσλήψεις θα ολοκληρωθούν τις επόμενες εβδομάδες (για παράδειγμα, επέκταση σύμβασης ΟΠΑΠ, συμβάσεις παραχώρησης, περιφερειακά αεροδρόμια, λιμάνια, ΛΑΡΚΟ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Κρατικά Λαχεία, υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου) και σχεδόν το σύνολο των προσλήψεων των συμβούλων για τις δράσεις αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας του δημοσίου θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2ου τριμήνου του 2011.
5. Διαδικασία πρόσληψης συμβούλων και σχεδιασμός για την πλήρη καταγραφή, αξιολόγηση και διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Συζητήθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας πρόσληψης συμβούλων (τις επόμενες εβδομάδες) καθώς και τα επόμενα βήματα στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Οι σύμβουλοι θα παρουσιάσουν μία πρώτη καταγραφή τον Ιούνιο του 2011, η οποία και θα επικαιροποιείται κάθε εξάμηνο. Παράλληλα, θα προχωρήσουν και στην προετοιμασία των χρηματοοικονομικών εργαλείων για την πραγματοποίηση αξιών από την ακίνητη περιουσία.
6. Πλαίσιο δράσεων για νομοθετικές και άλλες παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της αξιοποίησης των ακινήτων. Αποφασίστηκε η επιτάχυνση συγκεκριμένων θεσμικών παρεμβάσεων που αφορούν στη δημιουργία Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας, στην υιοθέτηση του θεσμού της «επιφανείας», στην προώθηση του νομοθετικού πλαισίου για την τουριστική κατοικία και στον χωροταξικό σχεδιασμό όσον αφορά τα ακίνητα του Δημοσίου.
7. Προετοιμασία σχεδίου δράσης για τις επιλογές του Δημοσίου ως προς την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του καθώς και τις αποκρατικοποιήσεις και αναδιαρθρώσεις, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος εσόδων ύψους 15 δισ. ευρώ την περίοδο 2011-2013 και 50 δισ. ευρώ μέχρι το 2015. Το σχέδιο βρίσκεται υπό επεξεργασία και θα ολοκληρωθεί και θα παρουσιαστεί τις επόμενες εβδομάδες.

Νωρίτερα το bankingnews.gr μετέδιδε:

Επαναγορά ομολόγων με χρήματα από τις αποκρατικοποιήσεις – Σήμερα οι Σύμβουλοι για Ελληνικό, Ελ. Βενιζέλος και Παρακαταθηκών


Ελληνικά ομόλογα με έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις σχεδιάζει να επαναγοράσει η κυβέρνηση. Αυτό αποκάλυψε χθες ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου ως μία από τις επιλογές που έχει η κυβέρνηση για τη μείωση του δυσθερώρητου δημοσίου χρέους που φθάνει ήδη στο 148% του ΑΕΠ.  Βάσει αυτή της επιλογής το δημόσιο μπορεί να αγοράσει ελληνικούς τίτλους από την δευτερογενή αγορά ομολόγων  στο 65% με 60% της ονομαστικής τους αξίας εξαιτίας του πιστωτικού κινδύνου (default risk) που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές. Η συγκεκριμένη συμφωνία δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να αγοράσει μεγαλύτερο ποσό δημοσίου χρέους.
Συγκεκριμένα, αν τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις φθάσουν τελικά στο ύψος των 50 δις. ευρώ τότε το ποσό του ελληνικού χρέους που θα μπορούσε να αγοράσει η Ελλάδα θα έφθανε τα 70 δις. με 75 δις. ευρώ. Έτσι από τα 340 δις. ευρώ που δείχνει σήμερα η «βελόνα» του χρέους, μετά από πέντε χρόνια θα έδειχνε στα 240 δις. ευρώ ή στο 104% του ΑΕΠ.
«Τα 240 δις. ευρώ αποτελούν ένα μέγεθος το οποίο μπορεί να διαχειριστεί η χώρας μας» επισημαίνει ανώτερος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών. Αυτός είναι ο λόγος γιοα τον οποίο το οικονομικό επιτελείο επισπεύδει τις διαδικασίες για τις αποκρατικοποιήσεις και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Σήμερα, η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων αναμένεται να ανακοινώσει –εκτός απροόπτου- τους συμβούλους για την έκταση του Ελληνικού, την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Ελ. Βενιζέλος και το διαχωρισμό του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, ενώ θα κάνει και μια πρώτη εξέταση του συνολικού πλαισίου.
Η διαδικασία πρόσληψης των συμβούλων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών, ο οποίος επισήμανε ότι η πρώτη αποτίμηση για την περιουσία των μη εισηγμένων ΔΕΚΟ ανεβάζει την αξία τους στα 8 δις. ευρώ. Τις επόμενες εβδομάδες θα είναι έτοιμο το πρώτο σχέδιο, που θα συζητηθεί με την τρόικα και θα εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο, ενώ θα υπάρξει και ενημέρωση της Βουλής. Το σχέδιο αυτό για την ώρα δεν περιλαμβάνει αριθμό ακινήτων, αλλά τον τρόπο προσέγγισης για την αξιοποίησή τους.
Στο τελικό σχέδιο θα καταγραφούν τα ακίνητα, το πώς η αξία τους θα αυξηθεί ταχύτερα, τη δημιουργία του «Εθνικού Αναπτυξιακού Ταμείου Ακινήτων», τον «καθαρισμό» ακινήτων (δηλαδή,  καθαροί τίτλοι ιδιοκτησίας) τους όρους δόμησης, τα πολεοδομικά και  χωροταξικά σχέδια κ.λπ.). Το οικονομικό επιτελείο εξετάζει ακόμα την τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων, όπως από τα διόδια  των αυτοκινητοδρόμων.
Για την έκδοση αυτών των ομολόγων το Δημόσιο θα συστήσει εταιρίες στις οποίες θα περάσουν τα έσοδα από τα διόδια των παρακάτω πέντε αυτοκινητοδρόμων της χώρας: 
1. Του οδικού άξονα Ελευσίνας – Κόρινθος- Τσακώνα
2. Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος
3. Της Ιονίας Οδού
4. Του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα
5. Του αυτοκινητοδρόμου Μεταμόρφωση – Σκάρφεια – Φθιώτιδα
Επόμενο βήμα μετά την τιτλοποίηση των εισπράξεων είναι η πώληση αυτών των εταιριών. Καθοριστική στο όλο σχέδιο θα είναι η συμμετοχή της ΕΤΕπ, η οποία θα εγγυάται για τους συγκεκριμένους τίτλους με την αξιοπιστία και το κύρος της. Το ίδιο σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση και για την περίπτωση των λαχείων. Το Δημόσιο θα δημιουργήσει εταιρία η οποία θα έχει ως «προίκα» τα έσοδα από τα  λαχεία. Η εταιρία θα μπορεί να εκμεταλλεύεται αυτά τα δικαιώματα για τα επόμενα 25 - 30 χρόνια ενώ στα πλάνα της κυβέρνησης είναι η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.

Της τιτλοποίησης  εξαιρούνται  οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των 32 -37 δις. ευρώ του δημοσίου.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου ερωτηθείς για την αύξηση του ποσοστού της Deutsche Telekom στον ΟΤΕ, όπως επιθυμούν οι Γερμανοί, είπε ότι υπάρχουν τακτές επαφές, χωρίς να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο. Ως προς τις τράπεζες επανέλαβε την κυβερνητική θέση για «κρατικό πυλώνα» και την αναφορά στο μνημόνιο για «εξέταση της συμμετοχής του δημοσίου» (όπως αναδιάρθρωση ΑΤΕ).

Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης