γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Τα πολλά επιδόματα που υπάρχουν στο δημόσιο τίναξαν στον αέρα τη σύνταξη του νέου Μισθολογίου, η οποία αποδείχθηκε τελικά πιο δύσκολη απ΄ότι αρχικά είχε διαφανεί.
H κοινοπραξία των εταιριών Hay Group και Icap Group που ανέλαβε (σ.σ. έναντι του ποσού των 71.995 ευρώ ) τη μελέτη για το νέο μισθολόγιο δήλωσε αδυναμία στο να φτιάξει και το σχετικό σχέδιο νόμου με τα συμπεράσματα αυτής της έκθεσης.
H κοινοπραξία των εταιριών Hay Group και Icap Group που ανέλαβε (σ.σ. έναντι του ποσού των 71.995 ευρώ ) τη μελέτη για το νέο μισθολόγιο δήλωσε αδυναμία στο να φτιάξει και το σχετικό σχέδιο νόμου με τα συμπεράσματα αυτής της έκθεσης.
Κατά τις πληροφορίες, ο λόγος για τον οποίο δεν τα κατάφερε με το νομοσχέδιο έχει να κάνει με τον «λαβύρινθο» των κλαδικών επιδομάτων, των ειδικών παροχών και των πρόσθετων αμοιβών που ισχύουν ανά Υπουργείο αλλά και μεταξύ φορέων του Δημοσίου.
«Απαιτείται χειρουργικό νυστέρι για το κόψιμο ή την ενσωμάτωση αυτών των πρόσθετων αυτών παροχών στο βασικό μισθό», επισημαίνει στο «bankingnews» αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών θέλοντας να δείξει τον λεπτό χειρισμό που απαιτεί μία τέτοιου είδους παρέμβαση.
Η κυβέρνηση αναγκάζεται τώρα να συστήσει επιτροπή η οποία θα κάνει την δουλειά της κοινοπραξίας.
Στην επιτροπή, η οποία από θα αποτελείται από 13 μέλη, θα μετέχουν τρεις δικαστικοί από το Συμβούλιο της Επικρατείας ( ΣτΕ), πέντε εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομικών και πέντε από το υπουργείο Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Η επιτροπή θα ξεκινήσει από εκεί που σταμάτησε η κοινοπραξία των εταιριών. Για να φτιάξει το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο θα χρησιμοποιήσει ως «μπούσουλα» το κείμενο των συμπερασμάτων που παρέδωσαν σε Γιώργο Παπακωνσταντίνου και Γιάννη Ραγκούση οι δύο διωτικές εταιρίες.
Εκτός από την καταγραφή των δημοσίων υπαλλήλων, τις αποδοχές ανάλογα με τη θέση, τις πρόσθετες αμοιβές (επιδόματα, υπερωρίες, έξοδα μετακίνησης κ.λπ.), τη διαφορά αμοιβών υπαλλήλων της ίδιας κατηγορίας ανά υπουργείο και φορέα (ΟΤΑ, ΝΠΔΔ κ.λπ.) η μελέτη περιλαμβάνει και τις κατευθύνσεις που πρέπει να έχει το νέο μισθολόγιο.
Γι΄αυτές ελήφθησαν υπόψη και τα μισθολόγια που ισχύουν σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η δυναμική της απασχόλησης είναι ένα σημείο το οποίο προβληματίζει ιδιαίτερα την κυβέρνηση.
Η τρόικα πιέζει για αύξηση του ωραρίου εργασίας στο Δημόσιο από 37,5 σε 40 ώρες την εβδομάδα ενώ οι προσλήψεις περιορίζονται αυστηρά στον κανόνα των πέντε αποχωρήσεων για κάθε μία νέα.
Από την άλλη βασικό μέλημα των σχεδιαστών του Μισθολογίου (σ.σ. το υπουργείο Οικονομικών εκπροσωπεί ο γενικός γραμματέας Ηλίας Πλασκοβίτης) είναι η πλήρης οριζοντοποίηση των αμοιβών στο δημόσιο.
Δηλαδή οι αποδοχές θα καθορίζονται ανάλογα με τα προσόντα και τη θέση, και όχι βάσει του υπουργείου στο οποίο απασχολείται κάποιος.
Από τις περικοπές που θα γίνουν στα κλαδικά επιδόματα και τις ειδικές παροχές η κυβέρνηση υπολογίζει σε μία εξοικονόμηση δαπανών 2 δις. ευρώ ή το 0,9% του ΑΕΠ σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο ( 2012 – 2105).
Με τη νέα μείωση της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο η Ελλάδα θα καταφέρει να πιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των που φθάνει στο 10% του ΑΕΠ για τα περισσότερα κράτη – μέλη.Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών τα ποσά που εκταμιεύει σε ετήσια βάση ο κρατικός προϋπολογισμός για να πληρώσει τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων έχει περιοριστεί στο 10,7% του ΑΕΠ από 11,7% ΑΕΠ που ήταν τα τελευταία χρόνια.Οι τελευταίες μειώσεις αποδοχών που έγιναν στο πλαίσιο του Μνημονίου, σε μισθωτούς και συνταξιούχους του Δημοσίου ( σ.σ. σε δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματα αδείας) συμπίεσαν κατά 2,3 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ τις δαπάνες του προϋπολογισμού. Μία νέα περικοπή θα «ανασάνει» κατά 2 δις. ευρώ τον προϋπολογισμό , πλην όμως θα εγείρει νέες οξύτατες αντιδράσεις στον κλάδο των δημοσίων υπαλλήλων, αφού οι αποδοχές τους θα μπούν για δεύτερη φορά στην «προκρούστεια κλίνη».Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι το ενιαίο Μισθολόγιο να αγγίξει και τους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ, όπου το κράτος έχει την πλειοψηφία των μετοχών και οι υπάλληλοι αμείβονται από τον κρατικό προϋπολογισμό (δαπάνες Γενικής Κυβέρνησης).
Υπολογίζεται ότι αν εφαρμοστεί το Μισθολόγιο και στις ΔΕΚΟ, οι 23.580 εργαζόμενοι των οργανισμών θα δουν τις αποδοχές τους να μειώνονται προοπτικά έως και 15% κατά μέσον όρο.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, ο μέσος μισθός στις ΔΕΚΟ είναι διπλάσιος (99,1%) του ιδιωτικού τομέα και αυξημένος κατά 44,1% έναντι του Δημοσίου.
Οι βασικές αρχές του νέου Μισθολογίου που θα κοινοποιηθούν στους αξιωματούχους της τρόικας ( σ.σ. καταφθάνουν αρχές Μαίου στην Αθήνα) θα τεθούν σε δημόσιο διάλογο πριν την κατάρτιση του τελικού νομοσχεδίου που υπολογίζεται να είναι έτοιμο το αργότερο μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Το νέο Μισθολόγιο εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε περιορισμό της συνολικής μισθολογικής δαπάνης, που θα προέλθει από "5" δράσεις:
1. Τη δραστική περικοπή ή ακόμα και την κατάργηση ειδικών επιδομάτων που απολαμβάνουν ορισμένες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων. Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να παραμείνουν ελάχιστα ειδικά επιδόματα τα οποία θα απολαμβάνουν μόνο ένας περιορισμένος αριθμός δημοσίων υπαλλήλων που προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες. Ως εκ τούτου αρκετοί δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν τις αποδοχές τους να περικόπτονται δραστικά από τον ερχόμενο Ιούλιο.
2. Η πλήρης οριζοντοποίηση των αμοιβών στο δημόσιο αποτελεί βασικό μέλημα των σχεδιαστών του Μισθολογίου. Οι αποδοχές θα καθορίζονται ανάλογα με τα προσόντα και τη θέση, και όχι βάσει του υπουργείου στο οποίο απασχολείται κάποιος.
3. Οι καταργήσεις θέσεων και υπηρεσιών. Του Ενιαίου Μισθολογίου θα προηγηθεί ο "Καλλικράτης" του δημοσίου, που θα προκαλέσει την επανασύσταση των υπουργείων. Στα πλαίσια αυτά θα καταργηθούν υπηρεσίες που επί χρόνια δεν έχουν κανένα απολύτως έργο. Επί παραδείγματι σήμερα στο υπουργείο Οικονομικών υφίσταται υπηρεσία ένταξης στο ευρώ! Παράλληλα, θα περιοριστούν δραστικά, ακόμα και στο μισό, οι θέσεις των γενικών διευθυντών και διευθυντών κατά υπουργείο.
4. Οι μετατάξεις ή οι μετακινήσεις εργαζομένων είναι ο τρίτος δρόμος περιορισμού της μισθολογικής δαπάνης, καθώς κάθε υπάλληλος σχεδιάζεται να αμοίβεται με το μισθό της νέας θέσης στην οποία θα τοποθετηθεί και σε καμία περίπτωση δεν θα έχει να λαμβάνει πρόσθετα από την παλιά του θέση.
5. Η μείωση του αριθμού των εργαζομένων αποτελεί ένα από τα βασικά σχέδια της κυβέρνησης στα πλαίσια και του Μνημονίου. Η τήρηση του κανόνα 1 προς 5, δηλαδή 1 πρόσληψη για κάθε 5 συνταξιοδοτήσεις, αναμένεται να προκαλέσει όχι μόνο τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων (στις 32.000 φέτος, καθώς οι υπολογιζόμενες 40 συνταξιοδοτήσεις θα καλυφθούν από 8.000 νέες προσλήψεις), αλλά κυρίως τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
«Απαιτείται χειρουργικό νυστέρι για το κόψιμο ή την ενσωμάτωση αυτών των πρόσθετων αυτών παροχών στο βασικό μισθό», επισημαίνει στο «bankingnews» αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών θέλοντας να δείξει τον λεπτό χειρισμό που απαιτεί μία τέτοιου είδους παρέμβαση.
Η κυβέρνηση αναγκάζεται τώρα να συστήσει επιτροπή η οποία θα κάνει την δουλειά της κοινοπραξίας.
Στην επιτροπή, η οποία από θα αποτελείται από 13 μέλη, θα μετέχουν τρεις δικαστικοί από το Συμβούλιο της Επικρατείας ( ΣτΕ), πέντε εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομικών και πέντε από το υπουργείο Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Η επιτροπή θα ξεκινήσει από εκεί που σταμάτησε η κοινοπραξία των εταιριών. Για να φτιάξει το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο θα χρησιμοποιήσει ως «μπούσουλα» το κείμενο των συμπερασμάτων που παρέδωσαν σε Γιώργο Παπακωνσταντίνου και Γιάννη Ραγκούση οι δύο διωτικές εταιρίες.
Εκτός από την καταγραφή των δημοσίων υπαλλήλων, τις αποδοχές ανάλογα με τη θέση, τις πρόσθετες αμοιβές (επιδόματα, υπερωρίες, έξοδα μετακίνησης κ.λπ.), τη διαφορά αμοιβών υπαλλήλων της ίδιας κατηγορίας ανά υπουργείο και φορέα (ΟΤΑ, ΝΠΔΔ κ.λπ.) η μελέτη περιλαμβάνει και τις κατευθύνσεις που πρέπει να έχει το νέο μισθολόγιο.
Γι΄αυτές ελήφθησαν υπόψη και τα μισθολόγια που ισχύουν σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η δυναμική της απασχόλησης είναι ένα σημείο το οποίο προβληματίζει ιδιαίτερα την κυβέρνηση.
Η τρόικα πιέζει για αύξηση του ωραρίου εργασίας στο Δημόσιο από 37,5 σε 40 ώρες την εβδομάδα ενώ οι προσλήψεις περιορίζονται αυστηρά στον κανόνα των πέντε αποχωρήσεων για κάθε μία νέα.
Από την άλλη βασικό μέλημα των σχεδιαστών του Μισθολογίου (σ.σ. το υπουργείο Οικονομικών εκπροσωπεί ο γενικός γραμματέας Ηλίας Πλασκοβίτης) είναι η πλήρης οριζοντοποίηση των αμοιβών στο δημόσιο.
Δηλαδή οι αποδοχές θα καθορίζονται ανάλογα με τα προσόντα και τη θέση, και όχι βάσει του υπουργείου στο οποίο απασχολείται κάποιος.
Από τις περικοπές που θα γίνουν στα κλαδικά επιδόματα και τις ειδικές παροχές η κυβέρνηση υπολογίζει σε μία εξοικονόμηση δαπανών 2 δις. ευρώ ή το 0,9% του ΑΕΠ σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο ( 2012 – 2105).
Με τη νέα μείωση της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο η Ελλάδα θα καταφέρει να πιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των που φθάνει στο 10% του ΑΕΠ για τα περισσότερα κράτη – μέλη.Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών τα ποσά που εκταμιεύει σε ετήσια βάση ο κρατικός προϋπολογισμός για να πληρώσει τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων έχει περιοριστεί στο 10,7% του ΑΕΠ από 11,7% ΑΕΠ που ήταν τα τελευταία χρόνια.Οι τελευταίες μειώσεις αποδοχών που έγιναν στο πλαίσιο του Μνημονίου, σε μισθωτούς και συνταξιούχους του Δημοσίου ( σ.σ. σε δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματα αδείας) συμπίεσαν κατά 2,3 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ τις δαπάνες του προϋπολογισμού. Μία νέα περικοπή θα «ανασάνει» κατά 2 δις. ευρώ τον προϋπολογισμό , πλην όμως θα εγείρει νέες οξύτατες αντιδράσεις στον κλάδο των δημοσίων υπαλλήλων, αφού οι αποδοχές τους θα μπούν για δεύτερη φορά στην «προκρούστεια κλίνη».Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι το ενιαίο Μισθολόγιο να αγγίξει και τους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ, όπου το κράτος έχει την πλειοψηφία των μετοχών και οι υπάλληλοι αμείβονται από τον κρατικό προϋπολογισμό (δαπάνες Γενικής Κυβέρνησης).
Υπολογίζεται ότι αν εφαρμοστεί το Μισθολόγιο και στις ΔΕΚΟ, οι 23.580 εργαζόμενοι των οργανισμών θα δουν τις αποδοχές τους να μειώνονται προοπτικά έως και 15% κατά μέσον όρο.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, ο μέσος μισθός στις ΔΕΚΟ είναι διπλάσιος (99,1%) του ιδιωτικού τομέα και αυξημένος κατά 44,1% έναντι του Δημοσίου.
Οι βασικές αρχές του νέου Μισθολογίου που θα κοινοποιηθούν στους αξιωματούχους της τρόικας ( σ.σ. καταφθάνουν αρχές Μαίου στην Αθήνα) θα τεθούν σε δημόσιο διάλογο πριν την κατάρτιση του τελικού νομοσχεδίου που υπολογίζεται να είναι έτοιμο το αργότερο μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Το νέο Μισθολόγιο εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε περιορισμό της συνολικής μισθολογικής δαπάνης, που θα προέλθει από "5" δράσεις:
1. Τη δραστική περικοπή ή ακόμα και την κατάργηση ειδικών επιδομάτων που απολαμβάνουν ορισμένες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων. Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να παραμείνουν ελάχιστα ειδικά επιδόματα τα οποία θα απολαμβάνουν μόνο ένας περιορισμένος αριθμός δημοσίων υπαλλήλων που προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες. Ως εκ τούτου αρκετοί δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν τις αποδοχές τους να περικόπτονται δραστικά από τον ερχόμενο Ιούλιο.
2. Η πλήρης οριζοντοποίηση των αμοιβών στο δημόσιο αποτελεί βασικό μέλημα των σχεδιαστών του Μισθολογίου. Οι αποδοχές θα καθορίζονται ανάλογα με τα προσόντα και τη θέση, και όχι βάσει του υπουργείου στο οποίο απασχολείται κάποιος.
3. Οι καταργήσεις θέσεων και υπηρεσιών. Του Ενιαίου Μισθολογίου θα προηγηθεί ο "Καλλικράτης" του δημοσίου, που θα προκαλέσει την επανασύσταση των υπουργείων. Στα πλαίσια αυτά θα καταργηθούν υπηρεσίες που επί χρόνια δεν έχουν κανένα απολύτως έργο. Επί παραδείγματι σήμερα στο υπουργείο Οικονομικών υφίσταται υπηρεσία ένταξης στο ευρώ! Παράλληλα, θα περιοριστούν δραστικά, ακόμα και στο μισό, οι θέσεις των γενικών διευθυντών και διευθυντών κατά υπουργείο.
4. Οι μετατάξεις ή οι μετακινήσεις εργαζομένων είναι ο τρίτος δρόμος περιορισμού της μισθολογικής δαπάνης, καθώς κάθε υπάλληλος σχεδιάζεται να αμοίβεται με το μισθό της νέας θέσης στην οποία θα τοποθετηθεί και σε καμία περίπτωση δεν θα έχει να λαμβάνει πρόσθετα από την παλιά του θέση.
5. Η μείωση του αριθμού των εργαζομένων αποτελεί ένα από τα βασικά σχέδια της κυβέρνησης στα πλαίσια και του Μνημονίου. Η τήρηση του κανόνα 1 προς 5, δηλαδή 1 πρόσληψη για κάθε 5 συνταξιοδοτήσεις, αναμένεται να προκαλέσει όχι μόνο τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων (στις 32.000 φέτος, καθώς οι υπολογιζόμενες 40 συνταξιοδοτήσεις θα καλυφθούν από 8.000 νέες προσλήψεις), αλλά κυρίως τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών