Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Περιουσία 40 δισ. ευρώ θα μεταβιβάσει το Δημόσιο στις «εταιρίες ειδικού σκοπού» που θα δημιουργήσει για λιμάνια, αεροδρόμια, ακίνητα και κρατικά λαχεία

Περιουσία 40 δισ. ευρώ θα μεταβιβάσει το Δημόσιο στις «εταιρίες ειδικού σκοπού» που θα δημιουργήσει για λιμάνια, αεροδρόμια, ακίνητα και κρατικά λαχεία
Με «προίκα» 40 δις. ευρώ θα βρεθούν οι εταιρίες ειδικού σκοπού ( Special Purpose Vehicles) τις οποίες θα δημιουργήσει η κυβέρνηση προκειμένου να τρέξει  τις αποκρατικοποιήσεις που ζητά «εδώ και τώρα» η Τρόικα.
Σε αυτές τις εταιρίες το Δημόσιο θα μεταβιβάσει δικαιώματα εσόδων τα οποία θα προέλθουν από διάφορα περιουσιακά στοιχεία της χώρας.  Από λιμάνια, αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους αλλά και από κρατικά ακίνητα.  
Οι εταιρίες αυτές θα αποτελέσουν το νέο χρηματοοικονομικό εργαλείο που θα  χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση για να συγκεντρώσει τα έσοδα των 50 δις. ευρώ από τον τομέα των αποκρατικοποιήσεων.
Παρ’άγοντες του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη μέθοδος παρέχει σημαντική ευελιξία σε σύγκριση με τις κλασσικές αποκρατικοποιήσεις .
Και αυτό γιατί οι μετοχές μίας κρατικής εταιρίας από ένα SPV πωλούνται πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με τα υφιστάμενα μοντέλα διάθεσης ( σ.σ.  όπως η χρονοβόρα διαδικασία της έγκρισης του ενημερωτικού κλπ.).
Επίσης, τα δικαιώματα εσόδων από αυτές τις εταιρίες ( σ.σ. ομόλογα ) μπορούν να δοθούν ως εγγυήσεις για την χορήγηση νέου δανείου προς την χώρα μας ή να χρησιμοποιηθούν ως ενέχυρο για την άμεση είσπραξη χρημάτων .
Η συγκεκριμένη μέθοδος αξιοποίησης - αρκετά παραλλαγμένη βέβαια - χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.
Η κυβέρνηση δημιούργησε «εταιρίες σφραγίδες» με έδρα συνήθως το Λουξεμβούργο, οι  οποίες διακρατούσαν τα ομόλογα που θα εκδίδονταν τότε από το ελληνικό δημόσιο έναντι κάποιων μελλοντικών εισπράξεων.
Το μοντέλο αυτό χρησιμοσποιήθηκε έντονα την περίοδο 2000-2003 με την πιο χαρακτηριστική περίπτωση  να αποτελεί  η τιτλοποίηση εσόδων  ύψους  1 δις. ευρώ από  Γ’ ΚΠΣ.
Η Ελλάδα το πλήρωσε ακριβά αυτό το μοντέλο της τιτλοποίησης που χρησιμοποίησε για την ταχύτερη μείωση του δημοσίου χρέους. Στον έλεγχο της Eurostat που ακολούθησε   αναγκάστηκε να συνυπολογίσει σε έλλειμμα και χρεός  αυτό  το ποσό αυτής της τιτλοποίησης, προκαλώντας σηνατική επιβάρυνση στα δύο αυτά μεγέθη.  
Στην σημερινή του μορφή οι εταιρίες αυτές που θα ιδρυθούν θα έχουν την ίδια βασική φιλοσοφία δηλαδή την μείωση του δημοσίου χρέους αλλά θα συνδέονται μόνο με έσοδα από αποκρατικοποιήσεις .
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση υπολογίζει να αποφύγει τυχόν νέες περιπέτειες με την  Eurostat.        
Έτσι  μέσω των εταιριών ειδικού σκοπού υπολογίζεται  να πουληθεί ένα ποσοστό το οποίο θα κυμαίνεται από 49% έως και 66% από την εταιρία που διαχειρίζεται σήμερα τα κρατικά λαχεία .
Το σχέδιο προβλέπει την δημιουργία μίας νέας εταιρίας στην οποία θα μεταβιβαστούν τα δικαιώματα είσπραξης των κερδών από τα λαχεία.
Η εταιρία ειδικού σκοπού θα έχει ένα συγκεκριμένο αριθμό μετοχών που θα διατίθενται με δημόσια εγγραφή και τις οποίες θα μπορούν να αγοράσουν οι ιδιώτες συμμετέχοντας αναλόγως με τον αριθμό τους στα κέρδη της εταιρίας .
Μια δεύτερη παρόμοια εταιρία θα γίνει για τους πέντε νέους υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμους με την εταιρία ειδικού σκοπού να συγκεντρώνει τα δικαιώματα είσπραξης του μεριδίου του δημοσίου από τα διόδια.
Πρόκειται για εισπράξεις οι οποίες θα προέλθουν από τα διόδια των παρακάτω πέντε αυτοκινητοδρόμων της χώρας:  
1.       Του οδικού άξονα Ελευσίνας – Κόρινθος- Τσακώνα
2.       Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος
3.       Της Ιονίας Οδού
4.       Του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα
5.       Του αυτοκινητοδρόμου Μεταμόρφωση – Σκάρφεια – Φθιώτιδα
Μέσω της πώλησης μεριδίων από εταιρίες ειδικού σκοπού είναι πια δρομολογημένο να αποκρατικοποιηθούν τα περιφερειακά λιμάνια και τα αεροδρόμια αλλά και το σύνολο της ακίνητης περιουσίας των 35 δις. ευρώ  ( σ.σ. μεταξύ τνω οποίνω και το Ελληνικό).
Η αξιοποίηση θα γίνει τμηματικά  από το 2011 μέχρι και το 2013.
Ειδική εταιρία θα ιδρυθεί και για την μετοχοποίηση του 21% από το 55% του μεριδίου του δημοσίου στην εταιρία διαχείριση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος μετά βέβαια την παράταση της σύμβαση της Hochtief που προγραμματίζεται για το τέλος του χρόνου .

Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης