γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Νέο δόγμα στις αποκρατικοποιήσεις σκοπεύει να υιοθετήσει η κυβέρνηση, που κινδυνεύει να μην πιάσει τον στόχο των 2,5 δις. ευρώ που προβλέπει για φέτος το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νέα σχέδια του οικονομικού επιτελείου έχουν να κάνουν με την πώληση της διαχείρισης εταιριών του Δημοσίου (management) σε στρατηγικούς επενδυτές.
ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αποτελούν τις τρεις επιχειρήσεις, για τις οποίες το οικονομικό επιτελείο έχει καταστρώσει συγκεκριμένο σχέδιο σύναψης στρατηγικών συμμαχιών.
Το Δημόσιο θα προσπαθήσει να κλείσει επιχειρηματικές συμφωνίες οι οποίες σε πρώτη φάση θα περιορίζονται αυστηρά στην εκχώρηση του μάνατζμεντ.
Οι επιτελείς στην πλατεία Συντάγματος γνωρίζουν πολύ καλά ότι το αρνητικό κλίμα στις αγορές, δεν τους επιτρέπει να ενδώσουν στις πιέσεις που θα ασκήσουν οι στρατηγικοί επενδυτές, οι οποίοι δεν θα περιοριστούν μόνο στο «τιμόνι» της διαχείρισης.
Στόχος αυτών είναι η ανάληψη του μάνατζμεντ να συνδυαστεί και με την μεταβίβαση ενός πακέτου( σ.σ. έστω και μικρού) μετοχών της εταιρίας.
«Αυτό το μοντέλο αποκρατικοποίησης το οποίο συνδυάζει πωλήσεις συμμετοχών του ελληνικού δημοσίου μαζί με μάνατζμεντ που διασφαλίζει την ανάπτυξη της επιχείρησης θεωρείται ιδανικό, αλλά όχι στην παρούσα φάση» σημείωσε ανώτερος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κυβέρνηση σκοπεύει να μην υπερβεί την «κόκκινη γραμμή» που θα τραβήξει στην εκχώρηση του μάνατζμεντ παρά τα μειονεκτήματα που ενέχει μία τέτοια συμφωνία.
Όπως, για παράδειγμα αν ο στρατηγικός επενδυτής διατηρήσει σε υψηλό βαθμό την ποιότητα διαχείρισης της εταιρίας, από την στιγμή που θα απουσιάζει η μετοχική σχέση για να του κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον.
Πολλά τέτοιου είδους ερωτήματα συνοδεύουν τον φάκελο με το νέο «δόγμα» των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκεται στο γραφείο του Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Ο τελευταίος, σκοπεύει να τον διαβιβάσει σύντομα στον Πρωθυπουργό ( σ.σ. μόλις η ελληνική οικονομία αποκτήσει έμπρακτο σχέδιο στήριξης με χαμηλά επιτόκια δανεισμού στις διεθνείς αγορές), ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση για το αν η κυβέρνηση επιλέξει:
* Να κρατήσει το κομμάτι των υποδομών και των δικτύων, πουλώντας έτσι από την άλλη το τμήμα της διαχείρισης.
* Να μειώσει το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στις κρατικές εταιρίες παραχωρώντας ταυτόχρονα και το μάνατζμεντ.
Βέβαια, σε περίπτωση που η κυβέρνηση εφαρμόσει την πρώτη περίπτωση του σχεδίου διατρέχει έναν ακόμη σημαντικό κίνδυνο. Να μην μαζέψει τα έσοδα των 2,5 δισ. ευρώ που έχει προβλέψει στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης από τις φετινές αποκρατικοποιήσεις.
Σενάριο, το οποίο δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αφού και το ελεγκτικό κλιμάκιο της Κομισιόν που επισκέφθηκε πρόσφατα διέκρινε την ολιγωρία της κυβέρνησης στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων.
Μάλιστα οι ελεγκτές της Κομισιόν,της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του ΔΝΤ δεν πίστευαν στα.. αυτιά τους για το εξής γεγονός: Ότι όχι μόνο δεν προχώρησε καμία διαδικασία αποκρατικοποίησης μέσα στον τελευταίο μήνα από την προηγούμενη επίσκεψή τους αλλά, όπως τους εξομολογήθηκαν συνεργάτες του υπουργού, στην κυβέρνηση εκφράζονται κάποιες «δεύτερες σκέψεις» για την τύχη προγράμματος…
Από την άλλη, η όποια παρέκκλιση από το περιεχόμενο του Προγράμματος Σταθερότητας, θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις αγορές που όπως και οι Βρυξέλλες θα το εκλάβουν ως ατολμία στην λήψη σοβαρών αποφάσεων.
Αναλυτικότερα, όμως τα σχέδια της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπουν τα εξής:
*Την δημιουργία εταιρείας επενδύσεων οποία θα περάσουν τα ακίνητα-«φιλέτα» του Δημοσίου και η οποία θα εισαχθεί στη συνέχεια στο Χρηματιστήριο. Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών θεωρούν «άγνωστο Χ» για το πότε θα αρχίσει να αποδίδει έσοδα μία τέτοιους είδους κίνηση και μάλιστα σε άσχημες χρηματιστηριακές εποχές. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση κλείδωσε στο συρτάρι το μοντέλο της πώλησης και επαναμίσθωσης των ακινήτων (sale and lease back).
*Για ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, όπου το Δημόσιο μετέχει σε ποσοστά 61% και 74% αντίστοιχα, στο μετοχικό κεφάλαιο των δύο εισηγμένων σκοπός είναι η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στον οποίο παραχωρηθεί μόνο το μάνατζμεντ. Τουλάχιστον σε αυτή την φάση, δεν προβλέπεται το ελληνικό δημόσιο να μειώσει περαιτέρω την συμμετοχή του (σ.σ. μέχρι το 51% και εφαρμογή ενός πακέτου μετοχοποίησης).
*Στρατηγική συμμαχία θα αναζητήσει επίσης και για την ΔΕΠΑ η κυβέρνηση. Βέβαια σε εφεδρεία παραμένει στο σχέδιο μετοχοποίησης της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ, που αποτελεί τον διαχειριστή, αλλά το οικονομικό επιτελείο απορρίπτει κατηγορηματικά την εισαγωγή της ΔΕΠΑ στο ΧΑ, καθώς εντάσσεται στον κανόνα περί δικτύων και υποδομών υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. ?λλωστε υπάρχει ήδη σχέδιο που προβλέπει τον διαχωρισμό της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου από την θυγατρική εταρία «Διαχειριστής του Εθνικού Δικτύου Φυσικού Αερίου». Κατ΄ ουσίαν διαχωρίζονται οι υποδομές από την εμπορία. Το τμήμα της εμπορίας είναι και αυτό που προκρίνεται ότι μπορεί να πωληθεί, καθώς ο έλεγχος των υποδομών θα παραμείνει στο Δημόσιο Έτσι δεν θα υπάρχουν προβλήματα και με τη νομοθεσία που προβλέπει ότι το ποσοστό του Δημοσίου στο ΔΕΣΦΑ δεν μπορεί να πέσει κάτω από το 51%.
* «Το θέμα του ΟΤΕ απαιτεί ειδικό χειρισμό» επισημαίνει στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, χωρίς ωστόσο να αγνοεί την επιθυμία που εξέφρασε πρόσφατα ο πρόεδρος της Deutsche Telekom για αγορά ενός ακόμη ποσοστού στον Οργανισμό. Να σημειωθεί ότι το Δημόσιο κατέχει σήμερα στον ΟΤΕ το 20% και βάσει της συμφωνίας με τη Deutsche Telekom η κυβέρνηση μπορεί να διαθέσει στους Γερμανούς και νέο ποσοστό του ΟΤΕ, έως 10%, μέχρι τα τέλη του 2011, με premium μεταξύ 15% και 20% από τη μέση χρηματιστηριακή τιμή των τελευταίων 20 ημερών προ της πώλησης (το ακριβές ύψος του premium θα καθοριστεί ανάλογα και με τον χρόνο που θα πουληθεί το πακέτο).
* Στον ΟΠΑΠ το οικονομικό επιτελείο δεν προκρίνει το σχέδιο διάθεσης ενός νέου πακέτου μετοχών σε στρατηγικό επενδυτή, που θα μειώσει την συμμετοχή του Δημοσίου κάτω από το 34% που βρίσκεται σήμερα. Θεωρεί ότι είναι μία κίνηση που δεν θα φέρει περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία από αυτά που ήδη φέρνει ο Οργανισμός. Έτσι αυτό που εξετάζει η κυβέρνηση για τον ΟΠΑΠ είναι η ανανέωση των αδειών στους τομείς των λαχείων και των παιχνιδιών που διαχειρίζεται ο ΟΠΑΠ ( Τζόκερ, Λόττο, Πρότο, Έξτρα 5, Σούπερ 3, Κίνο κλπ. )
Μάριος Χριστοδούλου
news@bankingnews.gr
Το Δημόσιο θα προσπαθήσει να κλείσει επιχειρηματικές συμφωνίες οι οποίες σε πρώτη φάση θα περιορίζονται αυστηρά στην εκχώρηση του μάνατζμεντ.
Οι επιτελείς στην πλατεία Συντάγματος γνωρίζουν πολύ καλά ότι το αρνητικό κλίμα στις αγορές, δεν τους επιτρέπει να ενδώσουν στις πιέσεις που θα ασκήσουν οι στρατηγικοί επενδυτές, οι οποίοι δεν θα περιοριστούν μόνο στο «τιμόνι» της διαχείρισης.
Στόχος αυτών είναι η ανάληψη του μάνατζμεντ να συνδυαστεί και με την μεταβίβαση ενός πακέτου( σ.σ. έστω και μικρού) μετοχών της εταιρίας.
«Αυτό το μοντέλο αποκρατικοποίησης το οποίο συνδυάζει πωλήσεις συμμετοχών του ελληνικού δημοσίου μαζί με μάνατζμεντ που διασφαλίζει την ανάπτυξη της επιχείρησης θεωρείται ιδανικό, αλλά όχι στην παρούσα φάση» σημείωσε ανώτερος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κυβέρνηση σκοπεύει να μην υπερβεί την «κόκκινη γραμμή» που θα τραβήξει στην εκχώρηση του μάνατζμεντ παρά τα μειονεκτήματα που ενέχει μία τέτοια συμφωνία.
Όπως, για παράδειγμα αν ο στρατηγικός επενδυτής διατηρήσει σε υψηλό βαθμό την ποιότητα διαχείρισης της εταιρίας, από την στιγμή που θα απουσιάζει η μετοχική σχέση για να του κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον.
Πολλά τέτοιου είδους ερωτήματα συνοδεύουν τον φάκελο με το νέο «δόγμα» των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκεται στο γραφείο του Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Ο τελευταίος, σκοπεύει να τον διαβιβάσει σύντομα στον Πρωθυπουργό ( σ.σ. μόλις η ελληνική οικονομία αποκτήσει έμπρακτο σχέδιο στήριξης με χαμηλά επιτόκια δανεισμού στις διεθνείς αγορές), ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση για το αν η κυβέρνηση επιλέξει:
* Να κρατήσει το κομμάτι των υποδομών και των δικτύων, πουλώντας έτσι από την άλλη το τμήμα της διαχείρισης.
* Να μειώσει το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στις κρατικές εταιρίες παραχωρώντας ταυτόχρονα και το μάνατζμεντ.
Βέβαια, σε περίπτωση που η κυβέρνηση εφαρμόσει την πρώτη περίπτωση του σχεδίου διατρέχει έναν ακόμη σημαντικό κίνδυνο. Να μην μαζέψει τα έσοδα των 2,5 δισ. ευρώ που έχει προβλέψει στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης από τις φετινές αποκρατικοποιήσεις.
Σενάριο, το οποίο δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αφού και το ελεγκτικό κλιμάκιο της Κομισιόν που επισκέφθηκε πρόσφατα διέκρινε την ολιγωρία της κυβέρνησης στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων.
Μάλιστα οι ελεγκτές της Κομισιόν,της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του ΔΝΤ δεν πίστευαν στα.. αυτιά τους για το εξής γεγονός: Ότι όχι μόνο δεν προχώρησε καμία διαδικασία αποκρατικοποίησης μέσα στον τελευταίο μήνα από την προηγούμενη επίσκεψή τους αλλά, όπως τους εξομολογήθηκαν συνεργάτες του υπουργού, στην κυβέρνηση εκφράζονται κάποιες «δεύτερες σκέψεις» για την τύχη προγράμματος…
Από την άλλη, η όποια παρέκκλιση από το περιεχόμενο του Προγράμματος Σταθερότητας, θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις αγορές που όπως και οι Βρυξέλλες θα το εκλάβουν ως ατολμία στην λήψη σοβαρών αποφάσεων.
Αναλυτικότερα, όμως τα σχέδια της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπουν τα εξής:
*Την δημιουργία εταιρείας επενδύσεων οποία θα περάσουν τα ακίνητα-«φιλέτα» του Δημοσίου και η οποία θα εισαχθεί στη συνέχεια στο Χρηματιστήριο. Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών θεωρούν «άγνωστο Χ» για το πότε θα αρχίσει να αποδίδει έσοδα μία τέτοιους είδους κίνηση και μάλιστα σε άσχημες χρηματιστηριακές εποχές. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση κλείδωσε στο συρτάρι το μοντέλο της πώλησης και επαναμίσθωσης των ακινήτων (sale and lease back).
*Για ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, όπου το Δημόσιο μετέχει σε ποσοστά 61% και 74% αντίστοιχα, στο μετοχικό κεφάλαιο των δύο εισηγμένων σκοπός είναι η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στον οποίο παραχωρηθεί μόνο το μάνατζμεντ. Τουλάχιστον σε αυτή την φάση, δεν προβλέπεται το ελληνικό δημόσιο να μειώσει περαιτέρω την συμμετοχή του (σ.σ. μέχρι το 51% και εφαρμογή ενός πακέτου μετοχοποίησης).
*Στρατηγική συμμαχία θα αναζητήσει επίσης και για την ΔΕΠΑ η κυβέρνηση. Βέβαια σε εφεδρεία παραμένει στο σχέδιο μετοχοποίησης της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ, που αποτελεί τον διαχειριστή, αλλά το οικονομικό επιτελείο απορρίπτει κατηγορηματικά την εισαγωγή της ΔΕΠΑ στο ΧΑ, καθώς εντάσσεται στον κανόνα περί δικτύων και υποδομών υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. ?λλωστε υπάρχει ήδη σχέδιο που προβλέπει τον διαχωρισμό της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου από την θυγατρική εταρία «Διαχειριστής του Εθνικού Δικτύου Φυσικού Αερίου». Κατ΄ ουσίαν διαχωρίζονται οι υποδομές από την εμπορία. Το τμήμα της εμπορίας είναι και αυτό που προκρίνεται ότι μπορεί να πωληθεί, καθώς ο έλεγχος των υποδομών θα παραμείνει στο Δημόσιο Έτσι δεν θα υπάρχουν προβλήματα και με τη νομοθεσία που προβλέπει ότι το ποσοστό του Δημοσίου στο ΔΕΣΦΑ δεν μπορεί να πέσει κάτω από το 51%.
* «Το θέμα του ΟΤΕ απαιτεί ειδικό χειρισμό» επισημαίνει στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, χωρίς ωστόσο να αγνοεί την επιθυμία που εξέφρασε πρόσφατα ο πρόεδρος της Deutsche Telekom για αγορά ενός ακόμη ποσοστού στον Οργανισμό. Να σημειωθεί ότι το Δημόσιο κατέχει σήμερα στον ΟΤΕ το 20% και βάσει της συμφωνίας με τη Deutsche Telekom η κυβέρνηση μπορεί να διαθέσει στους Γερμανούς και νέο ποσοστό του ΟΤΕ, έως 10%, μέχρι τα τέλη του 2011, με premium μεταξύ 15% και 20% από τη μέση χρηματιστηριακή τιμή των τελευταίων 20 ημερών προ της πώλησης (το ακριβές ύψος του premium θα καθοριστεί ανάλογα και με τον χρόνο που θα πουληθεί το πακέτο).
* Στον ΟΠΑΠ το οικονομικό επιτελείο δεν προκρίνει το σχέδιο διάθεσης ενός νέου πακέτου μετοχών σε στρατηγικό επενδυτή, που θα μειώσει την συμμετοχή του Δημοσίου κάτω από το 34% που βρίσκεται σήμερα. Θεωρεί ότι είναι μία κίνηση που δεν θα φέρει περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία από αυτά που ήδη φέρνει ο Οργανισμός. Έτσι αυτό που εξετάζει η κυβέρνηση για τον ΟΠΑΠ είναι η ανανέωση των αδειών στους τομείς των λαχείων και των παιχνιδιών που διαχειρίζεται ο ΟΠΑΠ ( Τζόκερ, Λόττο, Πρότο, Έξτρα 5, Σούπερ 3, Κίνο κλπ. )
Μάριος Χριστοδούλου
news@bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών